Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Ja, jag väntade och i princip alla fiskar gick ner på botten, det blev tom bra fart på Göran. :D

Men det var lite fusk-räkmix. Ska göra ordentlig och frysa in. Ska man slänga i den frusen eller ska den tina först? Läste att gelatinet kan göra akvariet lite "slemmigt" och sätta sig i pump/filter?

En helt annan fråga. Min ljusramp har pajat, nåt med det elektriska. Kan man sätta in nya insatser/hållare eller vad nu kallas och rör i den gamla rampen? Dom kostar ju några kronor och min är ju 150 cm lång. :(

Senast ändrad:

Jag brukar slänga i den halvfrusen, så att den har lite patékonsistens.

ja, man kan montera i nya insatshållare till lysrören + tänddon. Drossel kallar just jag det.
70-1116-1.jpg

gör ett litet inhopp här... :angel:

jag har en fråga ang mitt akvarium. det är på 250 liter, i det finns, blåa gurami, slöjstjärtar, neontetror, guppy, platy, siamesiska algätare, en pansarmal och 2 st skäggmunsmalar, (ancistrus)... :laugh:

...och det är där problemet kommer in. dom är grymma på att käka på växterna som finns i akvariet, speciellt hornsärven och svärdplantorna. har gett dessa malar ärtor och spenat ett tag nu, med en viss förbättring. men jag undrar om det finns någon växt som de inte käkar upp?? någon som de helt enkelt inte gillar...??
Skulle vara jätte-tacksam för svar, då jag inte hittat nåt på internet. :)

Är du säker på att det är malarna som käkar på växterna då? Du har inte fått in snäckor med växterna när du köpte dem? Eller växterna kanske inte får rätt näring och därför blir tunna och håliga?

Är du säker på att det är malarna som käkar på växterna då? Du har inte fått in snäckor med växterna när du köpte dem? Eller växterna kanske inte får rätt näring och därför blir tunna och håliga?

japp, jag är rätt så säker på att de är dom... har fått syn på 1 snäcka, har haft många men slöjstjärtarna verkar ha snappat i sig dom när de rensat botten-stenarna! :o

växterna blir lixom inte tunna och håliga, de är kraftiga och fina/hela, men det som händer är att malarna gnager bort alla små "stickor" på hornsärven, så det blir bara stjälkarna kvar. det ligger fulla botten med dessa små "stickor" efter hornsärven!! inge kul alls... de enda som är kvar a mina växter är i stort sett de tunna stjälkarna... :grin:

men nån växt måste de väll finnas som de inte förstör? :confused:

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/548147_472364679462702_173327017_n.jpg

här har vi boven. en skäggmunsmal, hane, drygt 1 dm lång!

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/307959_473445069354663_1611121913_n.jpg

det här är väl en skäggmunsmal? en hona? hon har små taggar fram, å hon är drygt 5 cm lång!

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/267392_473446202687883_509740402_n.jpg

här är en bild på hela akvariet innan alla växter blev uppätna, grumligt/blått vatten också pga av medicinering mot vita pricksjukan!

Satt och tittade på mina fiskar igår och var särskilt nöjd med att scalarerna växer duktigt! :D

Samtidigt slog det mig att mina stimfiskar inte är mycket till stim längre. Kardinaltetror och zebra.

Kan det finnas nåt samband tro...? :angel:

kl

Hej! Tänkte skaffa mig ett nytt akvarium, har kikat på ett 125-liters. Haft fiskar i familjen förut, så har lite koll iallafall. Har dock några frågor som jag hoppas ni duktigare människor kan svara på :laugh:

Mangroverötter, jag har läst och hört överallt att de färgar av sig i vattnet så att det blir gulbrunt och grumligt och även att de sänker pH-värdet?. Kan man undvika det på något sätt? Vill gärna ha något rotigt men vill int riskera att vattnet blir fult eller att värdena ändras!

Går kampfiskhanar ihop med guramis av olika sorter?

När man köper guramis, hur många är bäst att köpa från början? 2? 4? Tänkte mig några stycken av två olika arter.

Koka roten. Låt den ligga och färga av sig i en balja ett tag innan du lägger den i akvariet. Den vill gärna flyta om den inte legat i blöt rätt länge. Risken finns att den färgar lite ändå och det är inte så mycket att göra åt.

Jag har en kampfiskhane ihop med mosaikguramis och det är inga problem. Jag har fyra stycken och vet att han i "fiskaffären" kollade så att några hade kortare fenor och några längre (olika kön) när han fiskade upp dem till mig.

Går kampfiskhanar ihop med guramis av olika sorter?

Men du vet att du bara kan ha en hane va? Annars blir det slagsmål...

Senast ändrad:

Men om värdena ändras från vårt basiska kranvatten till ett surare vatten är det ju perfekt för guramis och bettor som lever i lågt pH i naturen, så det behöver du inte oroa dig för.

kl

Mina snäcklekare (multis) har blivit väldigt mörka i färgen jämfört med hur de såg ut när jag köpte dem. Är detta normalt eller är det något i akvariumet som är galet? Förutom färgändringen är de lika "pigga" som vanligt.

Knapplån

Jag har fyra akvarium,30, 50, 83 och 96 L.
Nu har jag olika storlekar på yngel i de två mindre (platy, svärdbärare, guppy)

Med de två andra skulle jag vilja ha hjälp och åsikter om hur jag ska fördela fiskarna och vilka som borde gå med varann... (83 och 96L alltså)

Hur skulle ni fördela dessa på två akvarium?(vuxna fiskarna)
2 Ancistrus
5 Platy
2 Svärdbärare
2 Praktbotier
3 Guppy
2 Molly (8 till snart färdigvuxna och redo att flytta till de andra)

Jag hade tänkt köpa ett Palettciklidpar och en eldstjärt, 1-2 praktbotior till också. Det är väl paletterna och eldstjärten som gör att jag funderar på hur jag ska fördela fiskarna bra. Vilka ska gå med vilka?

Jag har ingen aning om hur jag hade fördelat dem, men tänkte bara säga att ska du verkligen stoppa en eldstjärt i ett så litet kar? De blir rätt stora och dessutom ganska aggressiva mot andra fiskar.

Hade jag varit du hade jag bytt ut 83 och 96 liters-karen mot ett större, kanske 200l+, så hade du kunnat ha alla fiskarna där istället:)

jag har nog skippat eldstjärten för tillfället. Jag hade velat ha den och palettciklidparet i 96L. Men risk att de bråkar för mycket med varann verkar det som. Eldstjärten kan ju vara vass och paletterna agressiva när de leker och vaktar ägg...

Storleken på eldstjärten vet jag inte om det är så stort problem, de växer ju ganska långsamt och verkar inte så aktiva och far runt på stort område- Tycker de håller sig inom "sitt" område i akvariet. Men som sagt kanske inte så smart att ha två "revirhävdande" bottennivålevande invånare i samma akvarium..

Jag har ingenstans att ha ett större akvarium i min lägenhet... ha ställt fyra mindre på alla bänkar och skåp där de fick plats :P

*kl*

Är så sugen på att "bli med akvarium" igen.
Haft ett sen jag var liten och sedan tog min mor över det.
Har i princip haft de mesta vanliga. Tetror, svärdbärare, zebra-nånting, silverhajar, barber, osv.

Nu vill jag ha något.. annorlunda.
Såg i någon djuraffär "Neonräkor"? Röda ben, blå kropp och orangea antenner t.ex.
Jag vill ha färggranna stora individer och ett stort akvarium.

Tips? Råd? Förslag?

KL

Ar det nagon som ska till Uppsala's akvarieforenings storauktion den 2:ra?
Vi tankte akta dit, och forhoppningsvis salja lite fiskar (och forhoppningsvis komma darifran utan nagra nya :angel: men 100 liters akvariet ser ju lite tomt och trakigt ut)

Vara ciklider har vaxit nagot hemskt mycket sa det borjar bli valdigt trangt i akvariet, en hona blir mobbad sa fort hon slapps i (med fen atning och skador pa sidor), sa hon bor i natbur istallet sa att dem inte kan komma at henne (anledningen till forsaljning av fiskarna, hade ju tankt satta ut annons, men auktion och fiskar en hel dag later ju inte hel fel)

Nu haller vardagsrummet pa och renoveras, sa forra helgen fick vi flytta 375 liter akvarium med alla tillbehor - med en hink......

Vi har nu varit och inhandlat tva till! Skulle ju vara bra om vi kunde anvanda slang ocksa....

KL

Har fått några små snäckor i mitt akvarium, väldigt små, runda, snurrade ca en halv cm i diameter. De är lite rödbruna.

Vad i hela världen kan det vara!? Har varken satt i nya fiskar eller växter på länge. Har gjort egen räkmix, frysta räkor och gröna ärtor. Kan det vara anledningen? Övermatning? :confused:

Nu var det iofs bara 3 st jag såg i mitt 540 l kar. Men ändå... vill inte ha dem där.

PS. Googlade lite och förmodar att det är posthorn. :( Även om de på bilderna såg större ut en de tre jag plockade ur igår.

Senast ändrad:

Men posthorn är ju bra?
Käkar alger och sådär. Vill du inte ha dem får du väl plocka ur dem och slänga dem.

Kollade lite till... Kan vara skivsnäckor också... Bra eller dåligt? Är mest rädd för att det ska bli för många. Har aldrig förut fått snäckor i mina akvarium.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
923
· Visningar
22 200
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
811
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2