Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

japp, jag är rätt så säker på att de är dom... har fått syn på 1 snäcka, har haft många men slöjstjärtarna verkar ha snappat i sig dom när de rensat botten-stenarna! :o

växterna blir lixom inte tunna och håliga, de är kraftiga och fina/hela, men det som händer är att malarna gnager bort alla små "stickor" på hornsärven, så det blir bara stjälkarna kvar. det ligger fulla botten med dessa små "stickor" efter hornsärven!! inge kul alls... de enda som är kvar a mina växter är i stort sett de tunna stjälkarna... :grin:

men nån växt måste de väll finnas som de inte förstör? :confused:

Det finns tjusiga flytväxter som glider runt på ytan och sträcker ned långa fina rötter ned i vattnet. De är fräsiga tycker jag. :bump:

Har haft problem med pittbullscalarer som käkat upp allt grönt, men flytväxterna verkar överleva faktiskt.

Hm, mina scalarer är ointresserade av växterna.

Idag har jag skaffat fyra nya "godingar". Praktbotior. Hoppas de kan käka lite snäckor innan dessa sprider sig för mycket.

Kl.
Söker taktikhjälp av alla kunniga!

Har efter ett års reaserch på internet börjat med pmdd. Knäppte stolt före- bilderna och började... Och det växer inte... :confused: anubiasen ser ut som vanligt, men javaormbunken har fått hål i bladen med bruna kanter, "grästuvorna" växer iväg i sidoskott men de äldre bladen gulnar.. En vitkantad okänd växt har jag redan kastat...
Samtidigt har jag väldigt hårt vatten i kranen men scalarer i karet så jag hade planen att byta mindre vatten än 50% för att stabilisera ph..
Vad göra? Algerna trivs, odla dom?;)

Vitkantade växter är inte akvarieväxter, så de kan man slänga direkt enligt mig. Hur har du planterat javaormbunken och anubiasen? Gräs i allmänhet har väldigt höga krav på både näring, ljus och CO2. Du bör byta 50% per vecka om PMDD ska funka optimalt, man doserar det enligt estimated index, vilket betyder att man vräker på för kung och fosterland och sedan minimerar mängden efter en vecka, genom vattenbytet.

Blåst igen då, typiskt att man ska behöva bli påmind om att det finns en anledning till att jag har en annan favoritzooaffär!;)

Alla växter sitter nu i gruset, anubiasen med rotknölen över grusnivån. Det är bara för att jag storrensat och kokat bort tofsalger på all "död" inredning..

Läste på haaks sida att hål i gamla blad kunde vara kaiumbrist, så öka på... Allt?
Byter idag 50% per vecka och har i 15ml/ blandning på 180 l kar...
Kanske byta rör oxå, har t5 o reflektorer men de e snart 2 år gamla...

Ang co2 så tillsätter jag inget, är borta för ofta för att kunna tillsätta easycarbo varje dag( känns det som) och annat co2 känner jag mig för newbie för...;)

Man kan inte koka bort alger. Sporerna finns i luften och kommer tillbaka när du ger dem rätt förutsättningar, så sluta ge dem förutsättningar. Tofsalger fullkomligt älskar för små filter och akvarium vars ägare är där och meckar med dem för ofta. Ordna ett stort och stabilt filter så slipper du tofsalgerna.
Man behöver inte ha CO2, men då finns det heller ingen mening med att köpa krävande bottenväxter som lileaopsis eller eleocharis och undra varför de inte växer. Ta upp anubiasen och microsorumen ur botten och bind dem på stenar eller rötter så att de har en chans att må bra, och byt även lysrören. 12 till max 18 månader rekommenderar man.

Typiskt, jag som hade googlat så mycket efter hur jag skulle bli av med dom...
Men nu har jag varit i den bra zooaffären och köpt några siamesiska algätare och fått mer tips på hur man får dem att sluta växa, oxå han nämnde lysrören så i nästa veva blir det nya rör oxå!

Ja kan jag inte koka bort algerna så kan jag ju rycka upp växterna och sätta tillbaka dem på stenar och rötter.. problemet var att tofsalgerna hade som favorit att sitta på deras rötter och i mina försök att decimera algerna rök större delen av växterna och bara topparna fick vara kvar..

stora filter har jag och dom har jag inte rört på länge, så det är ingen fara, däremot sitter mycket alger alltid på insläppet, så jag är rädd att pumpen blåser runt sporerna väldigt effektivt...:crazy:

En av mina scalarer är slö och står still i ett hörn, har inte ätit idag. Alla andra fiskar är som vanligt. Vad kan det vara med den?

Hur gick det med scalaren? :/

Kl:
Sayid (pleco) har växt som ett jäkla monster i den nya poolen. Han har blivit både längre och grövre och äter som en häst.

I övrigt har jag startat platyuppfödning, haha. Jag som "avskyr" yngel. Men nu har jag ju plats och en djuraffär som vill köpa dem när det blir för många och då känns det hela bara roligt. De är nog uppe i ca 100 st halvvuxna platysar nu. Alla har samma askguldfärgade, skimmrande kroppar med rött huvud och stjärt. Ingen direkt häftig färg men jag tycker den är väldigt fin.

255iavd.jpg

4sb9fb.jpg

Akvariet (ser alltid så tomt ut på bild, glasmalar alltså...):
scw2n9.jpg

Bor han kvar i badpoolen? :) Hur stor är han nu? Min Göran är väl ca 20 cm nu och han får gärna stanna där... men eftersom han bor i ett 540-kar så kanske han växer mycket mer?

Vad har du platyynglen i?

Scalaren är kvar, men den är seg, står mest i ett hörn, äter väldigt lite och rätt vresig, men ser inte direkt sjuk ut. Ska jag ta bort honom? Kan man skaffa nya mindre scalarer och ha ihop med de större?

Japp. Köpte faktiskt ett nytt kar idag för att det var så himla billigt men det är bara på 375liter och alldeles för litet för honom så jag ska ha det till mössen istället. Haha. Jag har ju inte mätt honom på riktigt men jag skulle tippa på att han har nått 40cm nu (stjärten ej inräknad då). Blev faktiskt lite chockad när jag såg honom på nära håll nu senast.

De växer ju vare sig man vill eller inte :D Så din Göran blir ju det dubbla tillslut hur du än gör. Det är vattenkvaliteten som avgör hur fort de växer, så därför växer de oftast långsammare i för små kar eftersom det är väldigt svårt att hålla en bra vattenkvalitet då de skitar ner så mycket, så fort. Men det är inte alls bra för fisken att inte få växa i naturlig takt. Men 540 liter är ju som sagt en bra storlek! Var glad att han växer som han ska och mår bra, det blir ju bara mer fisk att älska i slutändan! :D

Ynglena föds i poolen och där får de klara sig själva efter egen förmåga :O De har ju växter att gömma sig i så det fungerar bra!

Personligen hade jag inte tagit bort honom. Dör de så dör de, avlivar bara om jag ser att fisken verkligen mår dåligt och helt enkelt inte kommer klara sig. Har du märkt om de andra scalarerna har börjat bilda par än? Isåfall kan det ju vara så att de andra helt enkelt motar bort honom från sina revir och det är därför han står i hörnet och surar?

Tror inte det är ett problem att stoppa i ett gäng ungfiskar till större scalarer, har sett det många gånger men det kan bli problem när de yngre själva börjar bilda par och hävda revir. Beroende på hur många du redan har, hur stora de är och hur revirhävdande de har hunnit bli så blir svaret annorlunda.

kl
Lyckades ju fånga Fia på bild också, för en gångs skull:

219rv5z.jpg

107qf05.jpg

(Ja, ja, det är antagligen inte en hona men när de väl har fått ett namn så är det svårt att ändra.)

Senast ändrad:

Två av mina kardinaler och två glasmalar har drabbats av svamp. Det är inte "mycket" men det är en liten fläck på var och en av dem.

Alla värdena är konstigt nog bra (?!) men jag misstänker att de har haft det ett tag bara att det inte har synts så tydligt tidigare, vet att jag slarvade med vattenbytena för några månader sen :o och det är kanske då de har dragit på sig det?

Tänkte behandla med salt och höja temperaturen. Om det inte är bättre att använda sig av medicin?

Hur mycket kan jag höja temperaturen? (Har legat på 22 grader innan pga glasmalarna och Fia. Nu har jag höjt till 25 för det vet jag att de klarar av... borde/kan jag höja mer?)

Hur kommer övriga invånare reagera på saltet?
(Invånare är: kardinaler, glasmalar, skäggmunsmal och sewellia lineolata (typ av strömgrönling))

Hur stor mängd salt är klokt att använda till dessa fiskar?
(Står ju olika överallt man läser...)

Edit: Borde jag även saltbada de (synligt) angripna fiskarna separat? Är tveksam då speciellt glasmalarna är lättstressade så jag vill helst inte utsätta dem för det om det inte är absolut nödvändigt.

Senast ändrad:

Fick reda på hur jag skulle göra.
Svampen håller på att försvinna och jag hoppas verkligen den är borta helt snart.
Fan alltså, aldrig att jag slarvar igen, stackars fisk.

Här är några av mina:

karet2.jpg

karet1.jpg

Vad jag hade just när bilden togs minns jag inte, men just nu håller vi i den ställningen:

Puntius huelstarti
Oreichthys sp. High Fin
Xiphophorus nezahualcoyotl

Xiphophorus mayae "Lago Izabel"
Xiphophorus hellerii, vildstam från Belize
Xiphophorus maculatus, VF Belize

Tilapia bakossiorum (Lake Bermin, Kamerun)
Thysochromis ansorgii (Lake Bermin, Kamerun)

Sen har sambon lite tanganyika också, Neolamprologus gracilis, Lamprologus ocellatis "gold", Julidochromis transcriptis mm.
Hur fint som helst :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
919
· Visningar
22 173
Senast: Mia_R
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
811
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka