Sv: Akvarietråden
Jag hade tagit bort den som inte kan simma ordentligt, det är ovanligt att de repar sig när det har gått så långt så jag tycker det är bäst att avliva dem för deras egen skull.
Till en början så kan du göra ett vattenbyte och om alla invånare i karet tål salt så kör på det direkt. Till exempel 5 gram salt/10 liter. Beroende på vilka fiskar du har i övrigt så varierar saltmängden du kan ha i dock. Lite salt hjälper till med osmosen, så det är bara bra - då kan fisken lägga energi på att överleva infektionen så länge. Salt
kan vara effektivt mot just svamp eftersom svampen är en mindre organism och därför tål mindre salt än en hel fisk.
Intensivt saltbad som jag har hört talas gott om
(du stoppar fisken i saltvatten i högst 20 minuter eller tills den välter eller gälslagen går ner till 20 slag/minut) avråder jag personligen ifrån dock, läste på en hel del om detta för inte så länge sen och det verkar inte vara en trevlig metod alls, oerhört stressande för fisken och de kan mycket väl stryka med senare eftersom den redan är dålig - ingen trevlig död.
Har dina fiskar svamp så kan det dock mycket väl vara något annat som ligger bakom - till exempel en baktriell sjukdom och då fungerar det inte bara att behandla mot svampen.
Har du möjlighet att stoppa ner dem i ett karantänsakvarium är det det absolut bästa, då medicinering och salt lätt kan rubba hela balansen i akvariumet. Växter och de nyttiga bakterierna i akvariet tar t.ex. stryk. Medicinering stressar också fisken och de friska fiskarna kan bli sjuka bara på grund av behandlingen de sjuka fiskarna får om man gör det i ett sällskapskar. Inte så kul.
Men först måste du hitta sjukdomen, vilket inte alltid är det lättaste men det är nog bara att googla tills du hittar något som stämmer. Hur stora är prickarna? Exakt färg? Kritvit/gulvit? Luddiga öht? Hur beter sig fisken? Berätta allt du kan komma på så kanske vi kan hjälpa till. Tycker själv sjukdomar kan vara väldigt svårt.
Två av mina kardinaler åkte på en släng av något för inte så länge sen, exakt vad det var kunde jag inte lista ut men det såg ut som sammetsjukan + att en hade en vit prick och jag körde salt först och sen mycopur + baktopur och så försvann det. Lätt är det inte med sjukdomar på fisk iallafall, finns ju så himla många.