Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Mysigt! :love: Glupska/orädda fiskar är de bästa fiskarna egentligen, blir ju tama på nolltid :D

De enda jag kan handmata är glasmalarna OM jag har mygglarver... annars är jag tydligen livsfarlig. Joel (bäbis gibbicepsen) skiter forfarande i att jag håller godis i handen... suck. Tålamod... tålamod...

Våra är också ganska aggressiva. Inte så att det blir problem, men de jagar varandra titt som tätt och när det är matdags så äger de all mat som hamnat på botten och kör undan de andra fiskarna illa kvickt. Speciellt den ena, den andra kan tänka sig att dela med sig. Det är bara Kulan som har något att säga till om då.

De lever på en blandning av algtabletter, röda/vita el. svarta mygglarver, flingfoder och någon annan fryst blandning jag inte minns vad de heter nu. Men de verkar mest förtjusta i algtabletterna, de lägger sig på dem och vaktar! Lite typ "my preciousssss..." :D

Skönt att det inte bara är min som kan ha ett jävla humör då :D Den andra jag hade var lite snällare, men den var fullvuxen när den kom och dog tillslut.

Haha, så gör Fia med sina fodertabletter med! Algtabletterna är hon inte så glad i längre :o men de ska ju ancistrusen ha, så det är väl bara bra att hon låter bli dem, tror säkert hon hade försökt köra bort ancistrusen med om hon hade velat... Heltokiga fiskar! :D

Började byta vatten och upptäckte detta:

skumbo_zps57fb5235.jpg

Är det ett skumbo tro?

Är det guramisarna eller kampfisken Sune som gjort det i så fall? Sune fick ju två tjejer för ett tag sen.

Kunde inte låta bli... så den här rackaren följde med mig hem :angel::love:

2v8mkgl.jpg

Men vilket gullegryn... :D :love:

Mina guramis, scalarer, platys, praktbotior och kamphanen äter ur handen, håller ner en bit frysfoder och då blir det trångt, det nafsas i både fingrar och mat. Plecon Göran har aldrig gått att handmata tyvärr.

Testade och släppte ner en bit skalad räka en dag. Göran upptäckte den efter en stund och sen var den HANS. Han låg och sörplade på den hela kvällen. :D

Senast ändrad:

Aww :D Ja, lilla Joel är så söt så :love: ...än så länge, han växer som ogräs!!!

ngf2ts.jpg

På två veckor har det lilla livet gått från 4,5 cm till 6 cm (SL). 1,5 cm längre, bara sådär.
Hade fått för mig att maxtillväxten var 2cm/månad men det stämmer tydligen inte.
I den här takten växer han ju typ förbi Sayid på ett år. :D

Jag tycker minsann det ser ut som ett skumbo! Ingen aning om vem som kan ha gjort det dock, kan man se skillnad bara på skummet? Vaktar/vaktade ingen boet?

Haha! Räkor är ju himla smarrigt, klart att Göran ville ha den för sig själv :D

De kanske växer lite stötvis de små liven? :p Tycker Göran verkar göra det, hajade till häromdagen och tyckte han blivit mycket större.

Ska sätta mig och bevaka akvariet en stund och kolla läget. Boet blev ju rätt förstört tyvärr när jag bytte vatten, men en del är i alla fall kvar.

Funderar på om jag ska flytta över kampfisken Sune med en av honorna till mitt obebodda 60-liters och se vad som händer?

Ja, de kanske de gör. Får se hur Joel tänker växa, tänkte mäta honom regelbundet iaf! Kollat runt lite och det verkar som att man faktiskt kan dra upp just gibbicepsen till 40cm på ett år, om man vill :eek: Själv har jag inte bråttom upp till den storleken men samtidigt vill jag ju att han ska få växa så som han vill. Så det är väl bara att mata på ordentligt och hålla vattenkvaliteten hög.

Är alla inblandade könsmogna, välgödda och helt enkelt lekredo så kan du ju testa, om du vill ha yngel! :D För leka ska de ju vara bra på de där kampisarna! Tycker dock kampisarnas lekbeteende verkar minst sagt skrämmande så jag hade inte vågat flytta dem om jag inte var väldigt säker på att de var redo. :)

Senast ändrad:

Har insett att det är en gurami som vaktar. Så det blir ingen flytt för Sune.

Är tveksam över könen på mina mosaikgurami, köpte dem när de var små, fem stycken. Tycker det ser ut att vara fyra hanar och bara en hona... Men de slåss inte något särskilt.

Jaha! Men så länge de inte bråkar är det väl lugnt? Tycker guramis beter sig väldigt individuellt just när man försöker ha dem i grupp... mina honor gick inte att ha ihop till exempel, andra kan ha flera hanar och vissa kan ha flera honor, många verkar bara gå att ha i par. Men det beror säker på en massa olika faktorer, du har väl dina i ett stort kar till exempel? :)

JAG BLIR SÅ TRÖTT!

Släppte ner Joel i det större karet igår, tyckte det var dags... och i natt har han fått stryk av ancistrusen :cry:

Jag matade dem ORDENTLIGT och satte dessutom ut tre "matskålar" bara för att det inte skulle bli såhär.
Det ser inte farligt ut, bara några repor i ryggfenan men fan alltså så himla onödigt.

Boven i dramat (Alma, ancistrus, hona, 11 cm):
scgo03.jpg

Blir det något mer åker hon ner i poolen och så kan hon ju försöka slåss med Sayid.

Mattes ögonsten :love: (Sayid, P. pardalis, 37 cm):

k50fw3.jpg

69l7b5.jpg

Alma åkte ut. Sayid är ju väldigt snäll och Alma är så liten och dessutom snabbare så jag tror inte det blir något problem även om de nu skulle ogilla varandra. Eller vad vet jag, imorgon kanske jag hittar Sayid helt söndertrasad. Monster-Alma!

Joel vågade sig fram ur sitt gömställe så fort hon försvann, hon låg liksom och lurpassade på honom innan.
Såg att hon hade gått på fler fenor än bara ryggfenan, stackars Joel har verkligen åkt på däng. :cry:

*kl*

Håller på att slita mitt hår! Något har hänt med våra neontetror, de har fått som stora vita bölder vid munnen och på fenorna. Var in till vår "fiskexpert" som tyckte det lät som vita prick, köpte medicin och har följt instruktionerna för behandlingen men det blir varken bättre eller sämre. Ingen av de andra fiskarna är sjuka utan mår bra. Neontetrorna har fin färg, äter bra och är aktiva men de där böld - liknande sakerna gör mig förbryllad. Ena stackaren har "bölder" på alla fenor och har börjat simma snett. Bör jag ta bort denne? Någon som har en aning om vad fasiken det vara och vad man gör åt det?

// living_dead - som inte är kapabel att finna en diagnos.

Tycker inte det låter som vita prick - de gångerna jag haft det har det varit som det låter - vita prickar, brukar väl vara någon mm stora. En gång fick jag ett helt överjävligt anfall på alla fiskar, det var helt vansinnigt mycket prickar. Men med lite medicin försvann de också.

Min uppfattning är dock att neontetror är relativt känsliga och lätt drar på sig olika sjukdomar (mina högst personliga upplevelser). Är bölderna "svampiga" eller mer "fasta"? Vanligast är väl att man får någon form av svampinfektion, och vita prick är ju en parasit så då tar väl inte den medicinen en svamp?

"Bölderna" är hårda och vita. Har också varit inne på att det kan vara svamp men tycker inte det överensstämmer med de bilder jag hittat på google. Hade gärna tagit bilder och visat men har inte lyckats med att få en bra bild så gav upp det projektet.

Upplever också neontetrorna som väldigt känsliga, det är bara de av alla fiskar som blivit sjuka. Övriga invånare i akvariet verkar må super och har inga vita "bölder" öht.

Din Alma påminner om min Murdoc! (Hon fick namnet innan jag visste att det var en hona.) Riktigt bitter kan hon vara och vill helst vara för sig själv.

När det var dags för Murdoc och co. att flytta in i vårat nya stora akvarium lyckades hon smita ur hinken, suga sig fast på golvet och kravla in under soffan! Själv såg jag ut så här ---> :eek: Efter mycket om och men fick jag fram henne.

Tillsätter du salt i vanliga fall? I så fall kan du ju höja dosen så att det blir en behandling mot svamp och se om det hjälper:)

Jag hade tagit bort den som inte kan simma ordentligt, det är ovanligt att de repar sig när det har gått så långt så jag tycker det är bäst att avliva dem för deras egen skull.

Till en början så kan du göra ett vattenbyte och om alla invånare i karet tål salt så kör på det direkt. Till exempel 5 gram salt/10 liter. Beroende på vilka fiskar du har i övrigt så varierar saltmängden du kan ha i dock. Lite salt hjälper till med osmosen, så det är bara bra - då kan fisken lägga energi på att överleva infektionen så länge. Salt kan vara effektivt mot just svamp eftersom svampen är en mindre organism och därför tål mindre salt än en hel fisk.

Intensivt saltbad som jag har hört talas gott om :crazy: (du stoppar fisken i saltvatten i högst 20 minuter eller tills den välter eller gälslagen går ner till 20 slag/minut) avråder jag personligen ifrån dock, läste på en hel del om detta för inte så länge sen och det verkar inte vara en trevlig metod alls, oerhört stressande för fisken och de kan mycket väl stryka med senare eftersom den redan är dålig - ingen trevlig död.

Har dina fiskar svamp så kan det dock mycket väl vara något annat som ligger bakom - till exempel en baktriell sjukdom och då fungerar det inte bara att behandla mot svampen.

Har du möjlighet att stoppa ner dem i ett karantänsakvarium är det det absolut bästa, då medicinering och salt lätt kan rubba hela balansen i akvariumet. Växter och de nyttiga bakterierna i akvariet tar t.ex. stryk. Medicinering stressar också fisken och de friska fiskarna kan bli sjuka bara på grund av behandlingen de sjuka fiskarna får om man gör det i ett sällskapskar. Inte så kul.

Men först måste du hitta sjukdomen, vilket inte alltid är det lättaste men det är nog bara att googla tills du hittar något som stämmer. Hur stora är prickarna? Exakt färg? Kritvit/gulvit? Luddiga öht? Hur beter sig fisken? Berätta allt du kan komma på så kanske vi kan hjälpa till. Tycker själv sjukdomar kan vara väldigt svårt.

Två av mina kardinaler åkte på en släng av något för inte så länge sen, exakt vad det var kunde jag inte lista ut men det såg ut som sammetsjukan + att en hade en vit prick och jag körde salt först och sen mycopur + baktopur och så försvann det. Lätt är det inte med sjukdomar på fisk iallafall, finns ju så himla många.

Jasså, det finns alltså en till tvärsur ancistrushona här på buke! Haha, malar är himla roliga, det där med att de kan GÅ PÅ LAND är verkligen chockerande när man ser det första gången :rofl:

Alma var inte direkt lätt att få över i poolen heller, tillskillnad från lilla Joel som simmar in i håven själv och inte ens sprattlar. Hade vart gött om han kunde behålla den inställningen livet egenom för jag ser inte riktigt fram emot att flytta på en förbannad 60 cm fisk.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
919
· Visningar
22 159
Senast: Mia_R
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
810
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka