Sv: Akvarietråden
Haha, ja, yngel ser helkorkade ut
Svårt att se, men det låter/ser ut som att scalaren har fått stryk och sen har det blivit lite infekterat? Och du kan nog ha rätt i att det kan vara en gurami som har varit på den i så fall, de kan ju vara rätt så överjävliga mot andra fiskar
Har du salt i karet? Om inte kan det vara bra att salta NU innan det blir värre för scalaren, för sen är det bara medicinering som hjälper (oftast). Växter gillar dock inte salt! Snäckor (om du har det?) tål inte salt något vidare de heller. Men är det verkligen vitt ludd och ser svampigt ut kan det vara bäst att sätta scalaren i karantän i alla fall och behandla med en kombination av svamp och bakteriemedicin under några dagar. Om det inte redan ser mkt bättre ut?
(När jag ser någon skit på mina fiskar låter det ungefär såhär: VATTENBYTE! SALT! KARANTÄN! MEDICIN! HJÄLP! MEDICIN! Sen får jag totalångest över att något är fel i karet, för när de väl blir sjuka är det oftast något som inte stämmer. Har dock förberett karantärskar många gånger helt i onödan, haha, men bättre att vara försiktig än att ångra sig sen!)
Det ser ut som att mobbar-guramin står och pekar på mobboffret x'D
Hur illa är det guramisarna emellan? De kan ju som sagt slå ihjäl varandra
Så det bästa kan vara att lämna tillbaka/byta den mobbade guramin t.ex. eller byta in den "elaka" hannen. Jobbigt när inte fiskarna kommer överens!
Tror inte din sambo behöver oroa sig över svärdbärar-invasion så länge Kulan lever och andas
Sen brukar det gå bra att byta in fisk mot annan fisk/foder till exempel i en akvarieaffär, eller bara skänka bort dem till dem. Om inte annat får ni en jäkla massa foder till Kulan när han blir större
Men som sagt, lyckas han hålla ynglena någorlunda i schack nu så tror jag verkligen inte det blir ett problem