Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Innan Hitler fick storhetsvansinne var det ju inga problem. Gick ju en kampfiskhane i karet med, utan minsta lilla problem.

Men sen pang poff så försvann all harmoni :S

Fint!

Här är inte alls lika fint, har inte fipplat så mycket med det efter omstarten.. =(

312344_404429709653008_1966075348_n.jpg

525223_404429716319674_968552412_n.jpg

+ Maira:
Vilka fina kar ni har! :love:

Mina ser ut som skit, haha, växterna växer som de vill (om de ens vill dvs). Jag har verkligen inte gröna fingrar och Joel kommer säkert förstöra alla växter i det karet han går i nu, så fort han blir lite större... det var iallafall Sayid bra på.

Härligt med stora scalarer! Vad skönt att de har bildat par och kommer överens. Kanske blir lite småscalarer snart då? :)
Ursh, tråkigt med Sune :( Kan ju varit en gurami som spöat ihjäl honom... de brukar ju inte vara särskilt förstjusta i kampfiskar och de kan vara ganska oberäkneliga och gå från noll till hundra på bara någon dag. Men härligt med harmoni i övrigt! :love:

Jag blir alltid helt förstörd och stressad så fort någon av mina fiskar inte kommer överrens, det var nog därför jag hade 6 kar igång ett tag. Minsta lilla och jag satte upp ett nytt och särade på dem... Lite överdrivet. Men jag tycker det är lätt att det blir så, "på pappret" skall fiskarna fungera tillsammans men när de väl kommer ner i akvariet så kan det vara allt från oväntad fenbitning, till att vissa fiskar stressar andra fiskar, till att vissa fiskar kommer i skymundan och så ibland fungerar fiskar som inte ska fungera tillsammans alldeles utmärkt!? Svårt det där, tycker jag i alla fall. Känns som att vad som helst kan hända, idag hade jag knappt blivit förvånad om det bröt ut ett krig mellan världens snällaste fiskar: glasmalarna och kardinalerna. Haha.

Jaja, mina fiskar är nöjda än så länge i alla fall, får se hur länge det håller. :angel:

Fast iofs, kampfiskar lever ju vanligtvis inte så länge och de är väl oftast fullvuxna när de säljs så det kan ju varit en helt naturlig död. Tråkigt hur som helst :(

Fia gillar att sitta och lura på växterna emellanåt:
2i8vipx.jpg

Och ännu en bild på Joel :o
Numera 7 cm standard längd (10,5 cm totallängd) och hela 2 cm bred x)
15337t5.jpg

Åh bebisar... har du yngelkar eller blir de mat? :angel:

Fynderade på lite guppysar i mitt gamla sexkantiga sextioliters. Men har för tillfället blivit jourhem för en guldfisk och tre tigerbarber. :D

Efter lite karantän fick guldfisken flytta till stora karet. Frågan är om det blir för varmt för honom där. Ligger på 26-27 grader. Hur som så blev han mycket lugnare när han kom ner i det. Han gick alldeles för trångt innan. Är rätt stor.

Berberna får inte komma ner i stora karet, vill inte få mina fina fiskar förstörda... De är nu bara tre, de vill väl kunna stimma? 60-literskaret är ju eg för litet för dem också men det får vara så här tillsvidare.

Både och :p stoppade guppy-ynglena i yngelkaret för de simmade så korkat nära de större fiskarna... Men annars har jag låtit ynglena gå kvar hos föräldrarna - många klarar sig ändå. Inga av platy-ynglena har flyttats och de gick från 8 st platys till +100 st platys på rätt kort tid ändå :eek:

Vet inte om det är så bra att ha en guldfisk i 27 grader, men de bör klara det tror jag, mina slöjstjärtar ville dock ha väldigt väl syresatt vatten så det kan kanske vara bra med extra syresättning om du ska ha det så varmt. Du kan inte sänka temperaturen till 25 kanske? Det borde fungera för Göran, scalarerna och guramisarna iaf. Det är ju inte så stor skillnad men det är ju lite snällare mot guldfisken.

Tigerbarber är stimfisk ja, men ska de bara vara hos dig ett kort tag så tror jag inte de lider jättemycket av att bara vara tre.

Jag är inte direkt expert på någon av dessa fiskar dock!

KL

jag maste kopa en hel javla massa guppisar :crazy: missage en vecka med labbar pa nuvarande kursen, sa nu maste jag gora den sjalv hemma for att fa godkant. Sa maste ha typ en 40 djur :crazy: en guppy kostar tydligen 33kr i varan affar :eek:

funderar starkt pa om jag ska kopa nagra Pipa pipa paddor efterat, sa det finns nagon mening med att ha sjukt mycket guppisar!

Guldfisken mår finfint, har fått två kompisar också, de ger lite liv i akvariet.

Är bara två barber kvar, de har det väl inte jättebra, men de får vara där de är. Har en pleco i lilla karet. Funderar på om han kan flytta över till det stora? Eller blir Göran vresig då?

Skulle vilja ha guppy i det lilla karet, kul o se om det kan bli lite yngel. Guppysar är ju dock löjligt dyra...

Vad är det för pleco? Pardalis kan vara revirhävdande mot sin egen art framför allt (delvis därför jag köpte en gibbiceps istället för en till pardalis) men de kan även vara griniga på andra plecos. Ibland går det inte, ibland funkar det fin fint, det är bara att prova och se hur det går! Finns inga garantier, men oftast verkar det gå bra, åtminstone så länge de är unga. Har de många olika kryp in och gömställen kan det vara lättare att samsas.

Hur stor skillnad i storlek är det mellan dem? Blir det bråk kan det vara bra om den ena inte är jätteliten jämfört med den andra. Sayid hade ihjäl och åt upp två stycken pardalis bäbisar jag köpte för många år sen, då var Sayid runt 15 cm och bäbisarna var ca 5 cm :crazy: Innan jag flyttar ihop Joel (gibbicepsen) och Sayid så villl jag att Joel ska ha blivit ca 25 cm, gibbis är lite grövre så han behöver inte vara lika stor som Sayid. Sen gör det inget om lite fenor blir tuggade på i början, så länge inte en av dem åker på råstryk bara. Så tänker jag i alla fall :)

Ang guppy: det blir alltid yngel ;)

Jag tycker inte 30 kr för en riktigt fin guppy är speciellt dyrt? Man behöver ju inte köpa en ful. Jag var skitnöjd med mina snakeskin delta i olika färger :love: Fick ju iofs verkligen leta efter dem och köpa från flera olika butiker. Sen köper man bara passande honor till de snygga hanarna och så får man en jäkla massa fina fiskar!

Senast ändrad:

Haha allså yngel är nog det sötaste jag vet.. de ser så dumma ut på något sätt :D

Vi var inne på zoobutiken i veckan för sambon ville ha en städpatrull. Alltså räkor. Men de räkorna de hade inne var förbannat små, även om de vi kom hem med var de största vi kunde hitta. Fyra glada räkor släpptes i i onsdags, igår fanns det en ledsen bakom pumpen och en väldigt glad Kulan.. Vet inte om de andra räkorna har lyckats hitta gömställen, eller om de gått och blivit nattamat åt spöket.. :mad:

Men när vi letade räkor hittade vi även yngel (svärdbärare)! Jag har tidigare varit helt säker på att Kulan slukar alla yngel, men nu när vi fått i mer växter har de kanske kunnat gömma sig.. Dock har de ett bra tag kvar innan de vuxit upp tillräckligt för att inte bli kvällsmackor. Vi får väl hoppas, jag älskar yngel och det bästa är när de börjar sätta färg på riktigt och man kan ana hur de kommer se ut! :D

Den ene av svärdbärarhonorna är riktigt fet nu och jag vill sätta henne i en yngelbur bara för att se hur många som ploppar ut och hur de kommer se ut. Sambon säger tvärnej för han tycker det är så fult och tror att vi kommer få 300 svärdbärare om jag börjar så. Dessutom är just den här honan förbannat svår att få tag i och jag vill ju inte stressa henne i onödan..

Senast ändrad:

Lånar min egen knapp här.. Vad tror ni om det här? Är det svamp? Eller är det bara avbitna fenor? Det är bara den här scalaren som har så, och han hade längre fenor förr.. Rätt kass bild iof, tagen med mobilen som inte har den bästa ljuskänsligheten, men vad tror ni?

20130322_184231_514c99d29606ee7b702dcd51.jpg

Det är mest på de längsta fenorna, den ena slutar liksom i ett vitt ludd som man i alla fall kan ana på bilen.
Jag funderar på om det inte är så att det är gurami-hanen som blivit arg. De har nog gått och blivit lite småt könsmogna.. Det är även en annan av de fyra guramisarna som verkar vara väldigt mobbad.. :cry:

Såhär ser i alla fall vårat kar ut!

20130322_183859_514c99c19606ee7b9848357c.jpg

I huset till höger bor Kulan. Han får aldrig några besök, för han vill inte ha några..

Uppe till vänster är nog mobbarn tror jag, och den ljusa guramin nästan mitt i bilden är väl mobboffret..

Haha, ja, yngel ser helkorkade ut :love:

Svårt att se, men det låter/ser ut som att scalaren har fått stryk och sen har det blivit lite infekterat? Och du kan nog ha rätt i att det kan vara en gurami som har varit på den i så fall, de kan ju vara rätt så överjävliga mot andra fiskar :devil::angel:

Har du salt i karet? Om inte kan det vara bra att salta NU innan det blir värre för scalaren, för sen är det bara medicinering som hjälper (oftast). Växter gillar dock inte salt! Snäckor (om du har det?) tål inte salt något vidare de heller. Men är det verkligen vitt ludd och ser svampigt ut kan det vara bäst att sätta scalaren i karantän i alla fall och behandla med en kombination av svamp och bakteriemedicin under några dagar. Om det inte redan ser mkt bättre ut? :)

(När jag ser någon skit på mina fiskar låter det ungefär såhär: VATTENBYTE! SALT! KARANTÄN! MEDICIN! HJÄLP! MEDICIN! Sen får jag totalångest över att något är fel i karet, för när de väl blir sjuka är det oftast något som inte stämmer. Har dock förberett karantärskar många gånger helt i onödan, haha, men bättre att vara försiktig än att ångra sig sen!)

Det ser ut som att mobbar-guramin står och pekar på mobboffret x'D
Hur illa är det guramisarna emellan? De kan ju som sagt slå ihjäl varandra :eek: Så det bästa kan vara att lämna tillbaka/byta den mobbade guramin t.ex. eller byta in den "elaka" hannen. Jobbigt när inte fiskarna kommer överens!

Tror inte din sambo behöver oroa sig över svärdbärar-invasion så länge Kulan lever och andas ;) Sen brukar det gå bra att byta in fisk mot annan fisk/foder till exempel i en akvarieaffär, eller bara skänka bort dem till dem. Om inte annat får ni en jäkla massa foder till Kulan när han blir större :o Men som sagt, lyckas han hålla ynglena någorlunda i schack nu så tror jag verkligen inte det blir ett problem :)

kl

Såg Alma igår föresten! Har inte sett henne sen jag slängde ner henne i poolen (vilket jag iofs hade räknat med).
Hon är hel, tjock och fin och ser ut att må jättebra i sitt nya hem. :love:

Ärligt talat kommer jag sakna poolen när jag byter ut den mot ett stort kar... ett djup på 2 meter är inte dåligt! Så jäkla häftigt att ligga och titta in!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
917
· Visningar
22 122
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
808
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter