Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Varför skulle en djuraffär vilja ta emot ett mobbat och skadat djur som helt uppenbart inte är i toppkondition och ge något i utbyte mot det? Jag får frågan då och då på jobbet och förstår aldrig logiken.

Ja, jag saltade allra först när jag såg det. Sen var jag inne på zooaffärn och köpte någon "svampmedicin", nån tablett man la i, och sen ett vattenbyte på det. Det var väl.. tre veckor sen nu? Och inget har gjort någon skillnad direkt. Körde även nästan samtidigt (innan) en anti-alg kur och bytte mycket vatten efter det, i omgångar.. så det känns som att något jag gjort borde ha någon effekt i alla fall?
Men jag vet inte, jag är verkligen inte så bra på sjukdomar på fisk, har bara erfarenhet av vita prick förut.

Jag har aldrig ens sett guramisarna "bråka" så jag är inte säker på att det är finhanen som mobbas. Men jag misstänker det. Men iom att jag har den där roten med växter i mitten så är det alltid några fiskar på ena sidan och några på andra sidan, så jag ser dem nästan aldrig ihop faktiskt..

Vi får väl se hur det utvecklas helt enkelt!

Vet inte när jag påstod att någon överhuvudtaget vill ta emot en fisk med fel på (sjuk/skadad/etc)? När gjorde jag det?

Jag antog att det inte var något fel på HotrodsKitten guramis. Det är ju inte direkt ovanligt att könsmogna guramis hamnar i bråk med varandra och då tycker jag att det bästa är att sära på dem, så att ingen skadar sig eller blir ihjälslagen. Varför skulle inte en djuraffär vilja ta emot en frisk gurami som de sedan kan sälja vidare? Jag menar inte att man får tillbaka sina pengar, ibland får man nöja sig med att de bara tar emot fisken.

Jag vet inte hur du gör på din djuraffär men här går det generellt sett att lösa.

Nä! Fisksjukdomar är ett litet helvete, önskar att man bara kunde gå till veterinären ibland!

Saltade du bara pyttelite kan det ju haft noll effekt, och är det svamp brukar inte salt hjälpa i alla fall, saltet är mer till för att hjälpa fiskarna med osmosen så att de får det lite lättare och kan "fokusera" på att läka ihop istället för att behöva använda immunförsvarer till att bekämpa infektioner. Typ. Så salt har man väl mest i innan sår har blivit angripna.

Vet inte vad du hade för svampmedicin eller om den är bra/dålig - kan varit därför den inte hade någon effekt. Många gånger rubbar man balansen i karet när man "håller på", mycket vattenbyten i samband med anti-alg kur kan ju ha startat infektionen hos scalaren.

Grejen med svamp är att det många gånger inte bara är svamp utan något annat också, tex bakteriell infektion - svampen är bara symptom liksom. Då hjälper det inte att behandla mot bara svamp. Har det varit vitt och luddigt i tre veckor låter det verkligen som att den är angripen av något.

Gör som jag :p Lägg en jävla massa timmar på att googla allt om fisksjukdomar på alla språk du kan, googla mediciner, ALLT, har du några bra akvarieböcker hemma läs allt där också, haha, och sen åker du till affären och köper passande BRA medicin, sätter scalaren i karantän och botar den :D

Behandlar du rätt i karet kan resten av fiskarna bli sjuka bara på grund av att balasen rubbas i karet, medicinering är stressande och medicinerna som har ihjäl bakterier har också ihjäl alla nyttiga bakterier i filter/substrat vilket aldrig är bra! :crazy:

Senast ändrad:

Vet inte när jag påstod att någon överhuvudtaget vill ta emot en fisk med fel på (sjuk/skadad/etc)? När gjorde jag det?

Jag antog att det inte var något fel på HotrodsKitten guramis. Det är ju inte direkt ovanligt att könsmogna guramis hamnar i bråk med varandra och då tycker jag att det bästa är att sära på dem, så att ingen skadar sig eller blir ihjälslagen. Varför skulle inte en djuraffär vilja ta emot en frisk gurami som de sedan kan sälja vidare? Jag menar inte att man får tillbaka sina pengar, ibland får man nöja sig med att de bara tar emot fisken.

Jag vet inte hur du gör på din djuraffär men här går det generellt sett att lösa.

Du skrev själv "den mobbade", och den som någon gång sett en mobbad fisk som är i ett akvarium med en mer dominant fisk vet att den är allt annat än frisk. Dels är de ofta trasiga i fenor och har sår i slemlager och på fjällen. Dels har de utsatts för väldigt mycket stress, och det är lika skadligt det. En zooaffär som släpper ner en sådan fisk bland sina försäljningsdjur är precis hur oseriös som helst. Det vore ungefär som om en äggproducent skulle slänga in någon höna han hitta i vägkanten till sina tusen hönor han hade innan och tänka att nu har han tusen och en.

Att en tidigare ägare "inte tror att det är något fel på den är långt ifrån samma sak som att det inte är det och fisken ifråga måste allra minst karantänhållas innan någon eventuell försäljning kan komma på fråga.

Byta in betyder att man byter mot något som har ett värde, dvs affären förväntas släppa ifrån sig foder, växt eller annan som tack för den fina fisken som i bästa fall dör ensam utan att påverka andra, i sämsta fall tar med sig ett helt akvarium fullt av fisk i någon obskyr sjukdom den dragit på sig för att den är så stressad.

Slängde i alla fall i mer salt än vad jag brukar göra :P

Ja, det kan nog ligga i att det har blivit lite mycket vattenbyten och grejer, och det stod på medicinen för svamp (det var även något mer, det var inte ren svampmedicin, det var en tablett typ) att man skulle ha i något bakteriegrej efteråt eftersom den även dödade snälla bakterier. Vi hade kvar av sån vattentjosan man kan hälla i nystartade akvarier för att hjälpa bakteriekulturen på traven.
(haha, jag har så fina fackuttryck.. )

Känns som om allt (framför allt algerna... "svampen" kom ju nu senare) började när sambon skulle göra ett jäst-försök.. Det blev en jävla fart på jästen och växterna trivdes som tusan men inte fiskarna så vi la av med det. Kan tänka mig att det blev lite ph-svaj då i akvariet.
Sambons föräldrar och moster har också akvarium och det har blivit lite att vi "tävlar" om vem som har finast, och då hade mosterns gubbe kört med jäst och fått ett himla liv i växterna. Då skulle sambon göra det också..

Har kommit på nu med den ledsna guramin att jag inte är helt säker på om det är mobbning det handlar om. Det var inte såå jättelänge sen vi köpte dem. Vi köpte fem (skulle egentligen ha tre men "köp fem betala för fyra" blev fem st istället) och när säljaren skulle blåsa i luft i påsen och stänga den sprack bottnen på påsen och alla fiskar åkte ut på golvet. Jag var illsnabb med att plocka upp dem och lägga dem i skålen med vatten som han hade tagit upp dem med (lyckligtvis lite kvar i) eftersom säljaren mest stod chockad med vatten på hela byxorna.
säljaren häller sedan tillbaka dem i akvariet med de andra guramisarna, och de verkar någolunda ok. nån ser chockad ut och ligger på botten men de andra beter sig som vanligt. han fiskar upp fem st igen, och jag är rätt säker på att vi fick någon/några av guramisarna som varit på golvet eftersom de lär ha varit lättare att fånga.
dagen efter de är utsläppta hittas en död. och nu denna.. jamenar, fiskar borde väl också kunna bryta ben/få invärtes skador/posttraumatisk chock?
eller är jag heeelt ute och cyklar nu tror ni för att jag inte inte vill att fiskarna ska vara osams?

Om vi skulle göra av med den ledsna guramin skulle vi nog ge den till någon i släkten som har akvarium med snälla fiskar.

Hur som, det var inte det jag skulle säga.. men jag måste bara dela med mig. Den absolut finaste, finaste fisken jag ägt var en sån fisk.

Jag skulle köpa zebraciklider, och i akvariumet under där alla halvvuxna ciklider simmar, simmar en ensam, sååå ledsen och fenlös kille. Också en zebra, men äldre och jäääätteledsen. Antagligen satt i karantän/skymundan för att inte synas, längst in i hörnet ner mot golvet. Han hade varit mobbad av ett tidigare gäng zebror och blivit kvar.
Jag smalt.. fick med honom på köpet när jag köpte tre andra halvvuxna zebror. De trodde inte han skulle leva länge till, att han var sjuk.

Den fisken alltså!! :love::love:
Den snyggaste, snällaste (för å va zebraciklid) och häftigaste fisk jag sett. Han blev jättefin och fick måååååånga kullar med bebisar som han tack och lov åt upp för det mesta. Jag nästan grät när jag fick lämna ifrån mig honom till en djuraffär då jag skulle flytta och inte hade plats för karet. Saknar honom än idag. Han hade något speciellt!

Så i just detta sammanhang, är jag så glad att zooaffären hade honom "bland" säljfiskarna, och att jag fick ta med honom hem. Vet inte om han var sjuk, men jag medícinerade i alla fall aldrig något.

Vem har sagt något om att släppa ner en sån fisk direkt bland annan fisk? Det är väl klart att alla fiskar som kommer som nykomlingar måste i karantän innan de släpps ihop med annan fisk? Man kan ju inte lita på att fisken är frisk bara för att någon säger det.

Våra definitioner av mobbad fisk är lite olika ser jag. Jag anser att en fisk som på något vis håller sig undan en annan fisk är mobbad. Det behöver inte vara någon skada på den öht. Till exempel så mobbade min strömgrönling ett helt gäng glasmalar för mig, alla stod under en rot tills jag tog bort strömgrönlingen, glasmalarna var helt orörda men klart störda av strömgrönlingen. Men ja, utsatta för stress var de och ja, det är allvarligt för en fisk. Tror inte många hade sagt nej till att ta emot varken strömgrönlingen eller glasmalarna dock, trots att de varit utsatta för stress.

Båda gångerna jag nämde byta in skrev jag också skänka bort/lämna tillbaka. Jag tycker det är snällt att de öht taget tar emot fisken pga allt det du nämner. Jag förstår också att alla akvarieaffärer inte har möjlighet till att göra så eller för den delen ens vill, men det skadar ju inte att påpeka att det KAN gå och så kan man fråga sin akvarieaffär. Det värsta som kan hända är ju att någon skäller ut en över att de minsann inte vill ha sjuk fisk.

Vill de ha fisken, så vill de, vill de inte så får man komma på någon annan lösning. Oftast spelar det ju stor roll hur mycket fisken är värd också, eller hur många fiskar man är villig att byta/ge.

Jag har full förståelse för alla akvarieaffärer som inte tar emot fisk från privatpersoner, jag förstår att det är en risk de tar. Och jag förstår också om du blir sur över sånt här (du låter vresig, vet ju inte om du är det men det låter så) men har man valt att jobba "med" människor i samband med pengar så är det nog bara att stå ut med en hel del man anser är idioti.

Förstår du hur jag tänker nu? För det var väl den frågan du ville ha svar på?

Senast ändrad:

Alltså mobbas en gurami - så syns det, det behöver som sagt inte vara några skador utan någon beter sig hotfullt - en annan håller sig undan. Så beter de sig "normalt" är det ju ingen fara guramisarna emellan. Och scalaren kan ju ha åkt på fenröta, eller en nyfiken black ghost... så det behöver ju inte vara en gurami. Det kan ju bara du avgöra som har möjlighet att se dem live och in action sas.

Och har du fått guramis som legat på golvet och dessutom i samband med flytt är det ju inte så konstigt om de är skadade eller dör :eek:

Jäst har jag aldrig hört talas om, men så har jag aldrig orkat bry mig om växter jättemycket så det är mycket jag inte vet!

Ja, och jag kan ärligt säga att jag bara sett parlais..aserna (haha vad hette de nu igen?) jaga och ens vara lite hotfulla mot varandra enbart så ja.. det kanske inte är mobbning ändå.
Eller så är det det. Eller inte. Haha, jag vill bara intala mig själv att allt är frid och fröjd i akvariet ändå. Vill inte ha sjuka eller elaka fiskar :cry:

Har tittat noga på scalaren idag, och det är nog någon fenröta eller liknande, men även lite bett och gnabb. Det syns speciellt på stjärtfenan, där är det "tuggor" som fattas. Sen syns det att den ena av de långa.. framfenorna? gått av, och det är också där som det är mest luddigt.

Ska ta en titt på medicinen jag gav, googla lite och prata med zooaffär så får vi se.

Haha, först fatta jag inte vad du menade men jag tror du blandade ihop pardalis med Sewellia lineolata? (lite jobbigt att de inte har något bra vanligt jäkla namn i handeln faktiskt)

pardalis är en vanlig pleco och det är nog mest jag som säger artnamnet istället för "vanlig sketen pleco" men det finns flera men olika "vanliga plecos" i handeln så det är min ursäkt!! :p

Sewellia lineolata är de där småskruttarna som ser lite ut som malar/fjärilar/rockor haha :D och de jagas ju gärna eller vad det nu är de håller på med... och sådana vet jag ju att du har :D Har du däremot plecos som bråkar i ditt kar har du problem ;D

Ja, oj, det låter ju inte bra :( Hoppas det löser sig!

Senast ändrad:

Hej och hå här inne!
Ska bli ägare till ett 200L akvarie + 3 st slöjsjärtar. Jag är HELT NY på akvariefronten och skulle behöva lite tips inför flytten?!!
Ska upp till lokala akvarieaffären imorgon och fråga lite om hjälp.
Slöjstjärtar ska ju ha 18-25 grader i vattnet.
Vilka växter går att ha till? Vill gärna ha långa som inte tar alltför stor plats och hyffsat lättskötta.
Kan jag ha fler fiskar eller blir det för trångt? Det enda som ingår är pump, bottengrus och lite tillbehör som håv, mat osv.

Ser verkligen fram emot det men är så nervös att fiskarna inte ska överleva flytten utav stressen. :(

Förstår hur du menar. Jag lämnade in min "slöa" skalar till zoo-affären. Insåg att det inte var något fel på honom, men de andra fyra ville inte ha honom där. Han var väldigt fin och helt oskadad. Han fick bo i ett karantänkar när de tog emot honom. I gengäld fick jag tre kampfiskhonor billigt. Tråkigt bara att Sune gick och dog kort därefter...

Ska du inte ha någon doppvärmare så får du tänka på att det blir för kallt för många fiskar. Men plats för några fler finns det ju!

Är det ett akvarie du skall ta över eller är det ett sprillans nytt?

Slöjstjärtar är ganska skitiga fiskar som sätter press på vattenkvaliten, vad jag har förstått så är det minimum 50 liter per slöjstjärt som gäller. Vilket betyder att du inte har plats för så många andra fiskar. Givetvis kan man ha flera unga fiskar men då får man vara beredd på att göra sig av med dem när de börjar bli större och ta mer plats. De blir ungeför 20 cm långa och både breda och höga som vuxna.

Slöjstjärtar äter också gärna växter så det kan bli svårt att få växterna att överleva. Själv är jag ganska dålig på växter men kanske någon rejälare växt som javaormbunke eller anubias? De är väl ganska populära och lättskötta och tydligen låter växtätande fiskar ofta bli dem.

Slänger in en nybörjarguide för säkerhets skull som du kan läsa om du vill: Att starta ett akvarium

Slöjstjärtar är ganska skitiga fiskar som sätter press på vattenkvaliten, vad jag har förstått så är det minimum 50 liter per slöjstjärt som gäller.

Men usch vilka smutsgrisar. :crazy: Jag har ju tre som går i mitt kar nu. Var egentligen anti mot slöjstjärtar Men tycker faktiskt de är rätt fina nu när de väl är där. Och de har inte förstört något än.

Försökte filma en snutt men det blev väl sådär, glömde dessutom att jag samtidigt spelade in ljuden från TV:n, om ni undrar över den dramatiska musiken. :p

http://www.youtube.com/watch?v=R-WUk_7nYk4&feature=youtu.be

Haha, först fatta jag inte vad du menade men jag tror du blandade ihop pardalis med Sewellia lineolata? (lite jobbigt att de inte har något bra vanligt jäkla namn i handeln faktiskt)

pardalis är en vanlig pleco och det är nog mest jag som säger artnamnet istället för "vanlig sketen pleco" men det finns flera men olika "vanliga plecos" i handeln så det är min ursäkt!! :p
!

Ja men för tusan, nu gjorde jag ju samma misstag igen som tidigare i tråden.. haha. Sewellia lineolatan menar jag ju. Fjärliarna som jag kallar dem. Har hängt upp mig lite på pardalis för jag tycker det låter så fint! :D

Fin film! Tyckte den dramatiska musiken passade in :D Jasså, de blivit tre stycken nu minsann! Jag tycker de är jätte mysiga fiskar, men det är tråkigt att många slöjstjärtar är så sönderavlade. Vilken typ är det du har? De ser ganska långa och fina ut i kroppen tycker jag :)

HotrodKitten:
Haha, jag tycker också pardalis låter fint! Lite som paradis :D

Senast ändrad:

Det är slöjstjärtar, men inga missfoster, utan mer guldfisklika.

Lilla akvariet hyste ju några tigerbarber men de bor numera i fiskhimlen. Vad elaka de är om någon är hängig, jagade den obarmhärtigt. Tog först bort en och sen de andra två.

Fr.o.m. Idag bor det sex guppy i akvariet och en sån där mal med det konstiga namnet? Två cm lång och skimrar i guld :love:

Den andre plecon, "Lillgöran" har fått flytta till det stora karet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
914
· Visningar
22 078
Senast: Soffan74
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
806
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka