Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

TACK! :D Själv är man ju så hemmablind att han hade kunnat sett ut hur som helst och han hade varit världens finaste ändå... Tycker han är väldigt rogivande att titta på när han lungt glider omkring.

*kl*

Håller på att slita mitt hår! Något har hänt med våra neontetror, de har fått som stora vita bölder vid munnen och på fenorna. Var in till vår "fiskexpert" som tyckte det lät som vita prick, köpte medicin och har följt instruktionerna för behandlingen men det blir varken bättre eller sämre. Ingen av de andra fiskarna är sjuka utan mår bra. Neontetrorna har fin färg, äter bra och är aktiva men de där böld - liknande sakerna gör mig förbryllad. Ena stackaren har "bölder" på alla fenor och har börjat simma snett. Bör jag ta bort denne? Någon som har en aning om vad fasiken det vara och vad man gör åt det?

// living_dead - som inte är kapabel att finna en diagnos.

Hur kan bölder låta som vita prick? Be den "experten" att lämna in sin titel omgående. kan du lägga upp bilder?

Har insett att det är en gurami som vaktar. Så det blir ingen flytt för Sune.

Är tveksam över könen på mina mosaikgurami, köpte dem när de var små, fem stycken. Tycker det ser ut att vara fyra hanar och bara en hona... Men de slåss inte något särskilt.

Guramin har övergett sitt skumbo. Det var ingen som ville leka med honom, stackarn... har jobbat helt i onödan. ;)

*Kl*

Nu kanske det här är en dum fråga, men är det någon som har ett akvarium med bara växter (inga djur)? Jag är lite sugen på det, akvarium är fint men vill helst inte ha några fiskar att ta ansvar för med tanke på att jag har två katter...

Skulle ett växtakvarium kunna hållas hyfsat fint och vara lättskött? Eller blir det lika mycket fix som om man har fiskar?

Jag har mycket växter och få fiskar, det är mer jobb med växterna än med fiskarna. Ska det hållas riktigt snyggt måste man pyssla mycket med det, ansa de starkväxande, pyssla med näring, osv. Så det är mer fix med växter än med fiskar, enligt min erfarenhet.

Hmm, det är så? Ja, då får jag nog tänka om.

Jag vill egentligen ha ett riktigt akvarium, men inte just nu. Tänkte jag skulle kunna mjukstarta mad växter och sedan när det passar skaffa fiskar...

Men om jag väntar lite kanske jag hinner och orkar med några fiskar istället. :)

Tycker också det är mycket svårare med växter, men en vacker dag ska jag minsann ta mig i kragen och försöka mig på att göra en "skog" i något av karen... Har alltid varit fascinerad av aquascaping men är inte tillräckligt duktig för att få till det.

Slänger in ett par bilder på några kar jag tycker är helt fantastiska:

bbb.png

ibac-2-a418-110.jpg

2740.jpg

2420.jpg

7-lin-tin-chuan-aquascapes.jpg

imgres

Joels fenor har redan läkt ihop, gick väldigt fort? Han kommer fram varenda gång det är dags för mat nu :D Det är bra!

Lite bilder på en del av fisksoppan i poolen:
rkdcnd.jpg

25f2hok.jpg

Många av platysarna har börjat färga ut i svart på rumpan :mad: De ser ut som om de är smutsiga!
Hade hoppats på att de inte skulle göra det, men men, får behålla de ljusaste och sälja/byta in de mörkare.

s6jbzs.jpg

Oj oj oj massa fina kort och fiskar!
Är det månskensguramis eller ljusa marmorguramis? Superfina är de i vilket fall!

Och vad är det för tetror du har? De var också riktigt läckra!

Pärlemogurami (dvs inte roligare än en odlingsform av blå gurami) och kerritetror "super blue" (Inpaichthys kerri) =)

Kerritetrorna är grymt livliga och både högt och lågt. Jag köpte 10 st först, och var ganska tjurig på att de inte alls var blå, bara grå. Sen köpte jag 10 till och se där =) Så de verkar verkligen trivas med att vara många. Honorna är inte lika blå dock utan mer gråblådaskiga. Syns på bilden, går lite honor 'i bakgrunden'. De äter allt som de får in i sina munnar dock, mycket mer rovtetra än t ex neoner, och de hade väldigt runda magar mest hela tiden när det fanns små delikata ancistrusyngel. Det passade iofs mig ganska bra då jag inte vill ha en miljard ancistrus, men passar ju mindre bra om man vill ha yngel kanske ;)

Jasså! Undrar hur många olika odlingsformer det finns på T. trichopterus egentligen... jag har svårt att hålla reda på dem alla :o Men den där varianten var en av de finare jag har sett måste jag säga!

De låter ju som roliga tetror! Härligt med ett ordentligt stim också, så att de kommer till sin rätt. :D

Ja jag är väldigt förtjusta i guramisarna. Kollat på andra färger men det slutar hela tiden med att "nej, pärlemo är fiiinast" =)

Nu har jag bara honor dock. När jag började med gurami hade jag 1 hane och 2 honor. Gick jättebra. Nåt år. Sen blev hanen grymt aggressiv mot allt (utom fruarna) och jag fick rädda allt annat ur tanken, och då hade han hunnit ta ihjäl hälften. Trots stort kar.

Sen ännu nåt år senare spöade han ihjäl ena frugan. Dåhade jag sen länge döpt honom till Hitler. Han var otroligt vacker, och stor med, men blev hemskt aggressiv. Tyvärr kan de ju det de blå (och odlingsformerna). Jag sörjde honom inte riktigt när han dog i massdöden som jag drabbades av i somras (måste hänt något med brunsvattnet, det gick åt skogen i alla akvarierna under loppet av några månader) kan jag erkänna..

Nu i januari här när jag startade om det hela (efter det varit noll död på 6 månader) gick en guramihona i princip själv med ancistrus, siamensis och ottosar, och jag valde prova se om det skulle funka med "bara" honor. Och tycks ha haft tur för det verkar det göra, och de trivs. Så jag vill inte riskera en ny Hitler. Jag gillar ju liksom alla mina fiskar även om guramisarna ligger närmast hjärtat.

De är tuffa de där guramisarna! Mina mosaiker gick inte att ha tillsammans öht, honor bägge två... det var väl ungefär då jag gav upp på guramis. Hade gärna haft en massa annars, de är storfavoriter hos mig men det känns som om jag aldrig kunnat lista ut vilka som kommer fungera med vilka, ibland fungerar de i grupp ibland fungerar de inte ens i par, någon vecka kan de samsas nästa vecka bryter helvet lös ungefär!

En kompis föräldrar har haft ett 300 liters fullproppat med olika blå i flera år och de verkar vara bästa kompisar hela högen... Kan ju erkänna att jag är avundsjuk för något sånt är jag säker på att jag aldrig någonsin kommer lyckas med. Men, men jag får nöja mig med att se bilder på dem istället helt enkelt!

Förstår att du inte vill ha en ny Hitler! Vilken mördarmaskin! Men vad hemskt med massdöd, en riktig mardröm att råka ut för.

Härligt att du har lyckats med att få dina honor att trivas tillsammans, det är ju alltid roligast att ha några stycken och de gör sig så fint i grupp!!!

Senast ändrad:

Konstigt hur olika det kan vara. Mina mosaik är hur harmoniska som helst, nåt litet smågruff kan det bli men inget allvarligt.

Har fyra scalarer kvar, de har parat ihop sig och bestämmer över varsin sida av akvariet. Inget bråk där heller. :D Har två svarta som börjar bli riktigt stora, typ handflata. :love:

Tycker att jag har harmoni i mitt kar. Men häromdagen blev jag deppig när jag hittade min fine kampfisk Sune död. :cry:

Nån som har nåt tips på hur man bemästrar sin javamossa och får den snygg, den växer ju hejdlöst...

Otroligt vackra akvarier, man bli ju helt sjuk när man ser dem.

Vilka fina bilder du tagit!

image_zps797cfd01.jpg

En suddig kvällstid på min lilla burk. :)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
917
· Visningar
22 122
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
808
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter