Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Får jag vara med här förresten?

Har universums lättaste akvarium tror jag, haha.

Akvariet har fem invånare; Piraten, Release, The Kraken, Johnny och Depp :angel:

Har ingen bild på Release, det är en gul mal (heter dom så? Jag har glömt allt vad namnen heter :o)

Johnny:
856191_4338464935512_1175076601_o.jpg

Depp och The Kraken:
857201_4338465375523_1937833911_o.jpg

Piraten:
48124_4338465535527_965049916_n.jpg

Piraten och The Kraken:
857778_4338465055515_1662606272_o.jpg

The Cracken:
823608_4338466415549_380041096_o.jpg

Piraten, Release och The Kraken införskaffades i söndags, då jag även fotade bilderna. Johnny och Depp och införskaffades i höstas tillsammans med Trick, men Trick blev mördad av Minimorsan (min katt) :mad:

Senast ändrad:

*kl*

Detta är ju en tråd för mig! :)
Har haft massor av akvarier igång i omgångar, men just nu är bara ett 540 och ett 90 igång. Har haft "monsterfiskar" tidigare men går mer och mer över på endast malar.

Följande invånare finns i 540:
Polkadot pilnäbb 30 cm
Fei Feng 25 cm
13 praktbotior 5-20 cm
2 räddade guramis
3 guldancistrus (två slöj)
3 vanliga ancistrus
1 Super root (röd) ancistrus
13 corydoras av tre olika slag
1 segelfenspleco på säkert 40 cm
Möjligt att det finns något mera, men dessa är de jag kommer ihåg :)

I 90 litarn går det fyra Liberty mollys, super red ancistrus avelspar, en 15 cm tiretrackål och lite små "yngel" malar av olika L nummer som jag inte kommer ihåg.

Har tidigare haft både aligator gar, clownkniv, eldål och fengäddor.
Nu ska vi dock flytta till hus detta året så vi får nog ta och antingen sälja allt eller lämna ut det på foder. ;)

Just nu har jag ju en pool på 2 meter i diameter, men först ska Joel få växa till sig lite innan han får hoppa ner i den. Den ska ju bytas ut mot minst ett 720 liters akvarium så snart som möjligt dock. Har haft den här poolen väl länge nu... sen det stora akvariumet sprack. Nosade på på ett billigt och fint 900 liters för en vecka sen, men en snubbe han före, hade ringt en timme innan mig. :mad: Det är ju inte optimalt med plecos i en pool direkt.

Får hoppas att Sayid (pardalis, 40 cm) inte blir sur på honom heller, men Sayid brukar vara väldigt snäll, gick bra ihop med andra segelfensplecos hos min kompis när jag var tvungen att lämna bort honom på "foder" ett tag. Och när Joel växer förbi Sayid hoppas jag han inte är dum mot Sayid heller... annars får jag väl fixa ännu ett stort kar. Men, men en sak i taget.

En tiretrack?! :love: Åh, gud en sån eller en eldål har jag velat haft i flera år...
Låter som du har haft en hel del av mina drömfiskar faktiskt. Avundsjuk som bara den ;).

Hade velat sett bilder på både tiretracken, eldålen, garen och kniven om du har några? Och Fei Fengen och Plecon med! Tycker de är så himla fina allihopa.:love:

Klart du ska vara med! Guldisar är ju så underbart mysiga fiskar! Brukade pussa mina "genom" glaset på akvariumet när jag hade slöjstjärtar, haha. Varenda morgon! :angel:

Hade varit häftigt att se!
Försökte aldrig med mina, men de kunde "dansa" (snurra runt sig själv tills de fick godis) alltid något... :p
Tycker det är helt otroligt när de tränar dem till agility-övningar, att hämta saker och allt annat de kan lära sig! :eek:

Ja alltså det var ju därför jag skaffade dom från början, jag är ju klickernörd :D Jag började.. Tre dagar efter jag börjat dödade Minimorsan min klickerfisk så då lade jag ner det. Men jag har kommit fram till att jag råkat klickerträna dom omedvetet ändå, för varje gång jag tänt rampen har jag gett dom mat, vilket har lett till att dom från att i början bara simma runt och inte fatta att jag matat till att simma som skjutna i raketer som fort rampen tänds :angel:

Ursh vad tråkigt, katter är luriga! Haha, ja gud, sånt där lär de sig väldigt snabbt. :D Mat, mat, mat!
Nu saknar jag mina slöjisar.. åh.

Kl
Mätte Sayid ordentligt idag, 37 cm var han och inte 40 cm. Lilleskrutt!

Ja, helt underbara fiskar!
Har haft flertalet eldålar som jag sedan sålt vidare. Den första jag skaffade nådde lite över 40 cm men dog för tre veckor sedan. Då tappade jag suget lite. :cry:
Ska kolla när jag kommer hem om jag kan lägga upp lite bilder, sitter på jobbet nu. :angel:

Har för övrigt också "klickertränat" mina firrar, fast utan klicker. ;) Knackar man med fingertoppar/naglar på rutan så kommer alla i en väldans fart, framförallt botiorna och de "simmande" fiskarna. Malarna är lite segare. Ålarna var handtama, likaså agarsen. Mina botior äter ur handen. :love:

Ursh, jag beklagar verkligen :crazy:

De där ålarna verkar hur mysiga som helst, vill ha en nuuuu! Problemet är bara att jag helst skulle vilja knöka ner ett gäng F.gars och mina plecokillar i samma kar då bara för att slippa ha en massa stora kar... men det blir ju världens sämsta blandning. :mad:

Måste vara himla kul med ett rejält stim praktbotior också!

Vill man verkligen ha handtama a.gars förresten? :angel: låter lite farligt :devil: Hur har du gjort för att få fiskarna handtama? Har du fått din segelfena handtam också? Min lilla skit låtsas nämligen som om att mina händer inte finns, verkar inte rädd men vill inte ta mat ur handen. Funderar på att muta med röda mygg... de kanske kittlar nyfikenheten lite?

Senast ändrad:

Ja, de är fantastiska! Ska ta mig tid och börja klickerträna dom nån dag också :D

Jag vill se film på klickertränade fiskar! :D

Vi, sambon och jag, har för närvarande ett 115-någonstans-liters juwel-akvarium som innehåller

4 st röda gurami (odlingsvariant tror jag)
2 st scalarer
3 st svärdbärare, inte helorangea utan mer naturfärgade åt det orangea hållet. Två honor och en hane.
1 eller 2 praktbotia, svårt att avgöra då man aldrig ser dem samtidigt, men jag misstänker att det bara är en kvar..
2 malar, lika dana som Scandi har. Vad tusan heter de?
1 st black ghost. Han är den enda med namn och han heter Kulan för att han är så avlång.

Bilder är det väldigt dåligt med men lyckades knäppa en på Kulan när han var ute och jagade käk häroma dagen. Huset i bakgrunden är hans eget, gud nåde den stackars fisk som försöker närma sig..
Kulan är nog också anledningen till att inga yngel lever länge i vårat akvarium. Han öppnar munnen och suuuuger in allt runt omrking i ett nafs. Han tycker nog att vi är jättesnälla som matar honom med levande föda ibland..

DSCF3550.jpg

Har alltid haft akvarium hemma, flera stycken i perioder och stundtals bara något pyttelitet. Älskar akvarier och vad de gör med ett rum!
Förut har jag haft både rena sällskapsakvarier och försök till biotopakvarium som jag snabbt jag upp.. Hade ett tag bara sydamerikanska ciklider men de är ju så gräsligt bökiga att jag fick ont i själen av att se vad de gjorde med mina fina akvarier.. Men yngel det fick jag!

Senast ändrad:

Åh, ett spöke! :love: Hmm, det är nog inte bara ynglena som kommer bli levandeföda till Kulan i det akvariumet :angel: Hur stor är han? De är himla fina och mysiga de där spökena. När de når över 40 cm är det ju dessutom en väldigt imponerande fisk.

Vilken av malarna menar du? Jag har ju gibbiceps, pardalis och ancistrus.

Ja, än så länge är han bara runt 20 cm någonstans. Vi impuls-köpte honom från en zoobutik som inte visste något om honom alls, så han bodde nästan ett år i vårat 80-liters (som ju är alldeles för litet) pga våran okunskap vid köpet. Har inga pengar att lägga på ett större akvarium nu, men vi fick i alla fall tag i detta jättebilligt av en släkting så det är ju lite bättre än bara 80 liter. Så nu har han bott hos oss i lite över 1,5 år tror jag och han är den bäste fisk jag haft!

Lite tråkigt bara sen vi skaffade hans spökhus, för nu är han där inne JÄMT. Ser honom bara vid matning och någon snabbvisit. Innan var han mer ute och röjde. Men det är nog bra, och han verkar lämna de andra fiskarna ifred. Jag hoppas han kommer bo hos oss jättelänge!

En fiskaffärs-gubbe vi pratade med sa att om man fick dem till att trivas så kunde de leva länge. Han hade sålt 12 stycken förra året, vara bara två var vid liv numera. Så jag är nöjd över att vi lyckats få Kulan att trivas! :D

Och målet är, så fort vi bytt upp oss till en större lägenhet/hus att vi ska tillägna ett jätteakvarium åt Kulan och hans vänner!

På tal om malarna så menade jag dem som du visade på bild.. om det nu var du, för nu hittar jag inte bilderna. Men jag kallar dem vattenfjärilar, de små som suger sig fast med hela kroppen :laugh: antar att det är "pardalis", för både gibbiceps och anstistrus vet jag ju vilka de är, har haft båda sorterna innan.

Oj, då är han ganska stor ändå. Skönt att han mår bra :) Charmiga rackare som verkar ha hyffsat lätt att bli husses/mattes kelgris, haha.

Jaha, menar du Fia?

219rv5z.jpg

Om det är sådana du har (?) så kan det vara bra att veta att de inte är malar öht, utan strömgrönlingar (sewellia lineolata).
De vill ha det strömt, syrerikt och räknas inte som algätare (vilket jag trodde när jag skaffade dem :o). Mer info finns här.

Pardalis är bara en sk "vanlig pleco" :)

Senast ändrad:

Vad kul! Brukade handmata mina oscars jag hade förr i tiden, och som du säger - det blir mycket roligare då ju! :D

Mätte Kulan förut när de fick mat, han var hela 18 cm. Så jag överdrev lite när jag uppskattade honom till 20 cm. Men han har vuxit riktigt mycket bara sen vi bytte upp oss i litermängd!

Tack för den jätteintressanta länken förresten! :bow:
Kunde då ganska lätt avgöra att det är två honor vi har, och sambons pappa har en hane, och det är därför de inte ser riktigt lika dana ut!

Inga problem! :D

Hur beter sig dina? Bråkar de med varandra/andra fiskar?

Fia bråkade som fan med mina glasmalar i början så jag fick flytta henne till ett eget kar... Alla 45 glasmalarna stod förskräckta under en rot dagarna långa och Fia härjade på frontrutan och nåde den glasmalen som vågade sig fram :devil:
Då var jag inte glad med tanke på hur mycket glasmalar kostar i de mängderna och så fick jag inte ens se dem på grund av den arga lilla skitfisken :mad:

Med största sannorlikhet var det ju dock mitt fel, hon var säkert vrålhungrig och slogs om glasmalarnas mat eftersom hon bara fick algtabletter i början :crazy: Nu när hon får egna räkor, mygglarver och fodertabletter så är hon jättesnäll och fungerar superfint tillsammans med glasmalarna.

Blev ganska förvånad när jag hörde att många sewellia lineolator dör för att de inte vågar ta mat och svälter ihjäl, med tanke på hur Fia beter sig, men och andra sidan har hon ju aldrig behövt delat kar med intensiva/tuffa/brötiga fiskar som platys och sådant.

Hm, och ja, Fia är väl egentligen en hanne från vad jag kan se... :p dock är "hon" ju inte fullvuxen än. De växer sjukt långsamt.

Ska gå att odla på dem också :D men det är ganska svårt att dra upp ynglena plus att det tar evigheter. Men det hade varit kul att pröva någon gång!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
919
· Visningar
22 161
Senast: Mia_R
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
810
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka