Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

La ut det på blocket nu i morse, och fick fem minuter senare riktiga skambud! :eek: En snubbe ville ge 5000, och tyckte att han gjorde oss en tjänst ;)

Ja, man måste ha ett rejält golv! Det är fint, men jag skulle aldrig våga ta upp det i min lägenhet ;) Men har man betong, då borde det gå! :D

Psst, Tanganyikaciklider, inte malawi. ;-)

Jag tror tyvärr inte att du får 11.000 för det där. Jag hoppas det såklart, men jag tror inte att det är rimligt. Runt 5000, eller strax över kanske, men andrahandsvärdet är inte så stort som man kan tro. Jag får nåt samtal i veckan om att komma och hämta såna burkar gratis.

Psst, Tanganyikaciklider, inte malawi. ;-)

Jag tror tyvärr inte att du får 11.000 för det där. Jag hoppas det såklart, men jag tror inte att det är rimligt. Runt 5000, eller strax över kanske, men andrahandsvärdet är inte så stort som man kan tro. Jag får nåt samtal i veckan om att komma och hämta såna burkar gratis.

Ja det är Tanganyikaciklider, men det var alltför bökigt att gå in och ändra annonsen i efterhand, så det får vara så tills bror min orkar ändra åt mig ;) :o

Jag ringde ner det inköpsställe, och de verka väldigt hoppfulla och tyckte tvärtom att vi hade lagt oss lågt. Inköpspris för bara själva tank + möbel är 22000. Vi har nu fått seriösa bud på 10 000, så mer än 5000 kommer vi få :) Hade det inte varit för att allt står igång och det är en bra bit från inköpsbutiken, så hade dem gärna velat ha det och sälja. Så vi håller tummarna än! :D

Idealet i min värld är att man aldrig rör filtret. I verkligheten översätter det till ca en gång om året i mitt fall.
Jag matar i förbifarten, tar 30 sekunder. Slänger i en slang varannan vecka, hänger den i en böj över kanten och andra änden ner i muggen. Tömmer hälften. Byter håll på den, fyller rätt ur kranen. Surfar lite buke under tiden.

Men slamsuga botten och ansa växterna, då? Gör jag inte det varje vecka så får jag ett akvarium där hälften av växtarterna konkurreras ut, och de som överlever växer till en matta i vattenytan, och därunder växer ingenting. Inget fint alls. Plus att man inte bara kan kapa växterna i toppen, för fulast är de ju längst ner, utan man får ta upp dem, nypa bort den fulaste delen längst ned, och sätta tillbaks den igen. Plus ta bort eventuella gamla och fula blad på de växter som inte växer så snabbt, så att allt ser snyggt ut.

Den rengöring du beskriver, bara byta vattnet varannan vecka, kallar jag ett "fulbyte", och det kan funka enstaka gånger, men har jag gjort så två gånger ser akvariet, ffa växterna, ut som skit, och sen är det några veckors extra nogrann skötsel för att få det på banan igen. Inte minst för att växterna behöver sin näring om de ska se snygga ut, och inte få små eller gula blad.

Även matningen, slänger du i frysta kuber som de är då, eller hur gör du för att tina maten så snabbt?

Jag brukar iofs passa på att vattna alla krukväxter (har väl en 30-40 stycken) med den första hinken vatten, som jag gör rent filtret i - bra sätt att ta vara på näringen, och slippa ge kranvatten till växterna, och det tar väl kanske 20 minuter av tiden det också. Men då har man krukväxterna fixade på samma gång som akvariet, och slipper göra det efteråt.

Det låter som om jag får räkna med lite mer tid än Gabbi räknar med men för mig känns det som om det borde gå relativt fort iom att jag inte tänker stoppa i några större mängder med fisk. Jag kommer bland annat behöva hinka vattnet då det inte finns någon möjlighet att tömma direkt i avloppet. Fylla direkt från kran kanske skulle gå får se om jag kan fixa slang att kopla in i duschen.
När jag mätte burken visade det sig att jag mindes fel. Den är på nästan 300 l :). Har alltid fått höra små akvarium stora problem, stora akvarium små problem.

Senast ändrad:

Slamsugning av botten gör jag nån gång om året, max fyra om det matas kraftigt. Tänk diskusakvarium typ.
Hemma har jag inga krävande växter just nu, mest microsorum och mossor.

Fryst foder matas absolut i fryst form, det smälter i vattnet. Gott om tid är det ont om här.

Slamsuger heller aldrig, undviker helst att riva upp allt "grummel".

Tog ett foto mitt lilla kar. Tyvärr bestämde sig ljusrampen för att sluta lysa idag, så det fick bli en specialare...

Nån som har en 150 cm-belysning över...? :D

314213_10151151904752074_877339006_n.jpg

Ja det är fult under akvariet - ska göra nåt åt det.

utan man får ta upp dem, nypa bort den fulaste delen längst ned, och sätta tillbaks den igen.

Men är det bra att riva upp växterna varje vecka? Mina växter har ju långa rötter som delvis grävt ner sig och delvis rör sig fritt i vattnet.

Det låter som om jag får räkna med lite mer tid än Gabbi räknar med men för mig känns det som om det borde gå relativt fort iom att jag inte tänker stoppa i några större mängder med fisk. Jag kommer bland annat behöva hinka vattnet då det inte finns någon möjlighet att tömma direkt i avloppet. Fylla direkt från kran kanske skulle gå får se om jag kan fixa slang att kopla in i duschen.
När jag mätte burken visade det sig att jag mindes fel. Den är på nästan 300 l :). Har alltid fått höra små akvarium stora problem, stora akvarium små problem.

Det är inte fisken som är tidskrävande, det är växterna! Fiskarna blir glada om de får lite käk, och renare vatten nån gång ibland. Växterna däremot vill ha bra ljus, olika sorters näring, omplantering, pyssel, och så vidare. :angel:

Men är det bra att riva upp växterna varje vecka? Mina växter har ju långa rötter som delvis grävt ner sig och delvis rör sig fritt i vattnet.

Jag har taskigt med ljus i akvariet, så de växter som står på botten är mestadels extremt snabbväxande, de har i princip inga rötter. Sen har jag två crinum calamistratum också, och de drar jag aldrig upp, de har jättemycket rötter. På dem nyper jag bara bort gulnande blad.

Men då är det ju inte växterna som är problemet utan ljusbristen.
Förra gången jag hade akvarium så fungerade det hela rätt bra. Det var inga problem med växterna förutom i det kar jag funderar på att starta upp nu. Jag hade dåligt med ljus i det och fick kraftiga problem med blågrönaalger. I de andra karen fungerade det bra och visst fick jag plocka bort endel snabbväxande vxter men det var gjort på ett litet kick då jag hade flytande ormbunkar som det bara var att håva upp överskottet av. Om man plockar bort rotdelen på växten varje vecka så känns det för mig som om man stressar dem konstant och då kommer de att reagera därefter. Extra näring har jag aldrig behövt tillföra utan den gödsel ficken ger har räckt.
Jag har köpt en ny kraftig ljusramp till akvariet så ljusbrist kommer inte vara mitt stora problem.

Köpte nya familjemedlemmar igår. Fyra mosaikgurami :love:

De har varit lite blyga första dygnet. Men nu börjar de ta för sig lite mer.

*KL*

Vad är er erfarenhet av väggakvarium?

Att dom är djävulens påfund :-)
Generellt så är det för liten yta/gasutbyte i förhållande till hur mkt vatten de rymmer, + att belysningen ofta är otillräcklig. Kan möjligen fungera med små räkor och några få mycket små fiskar.

Visserligen hade jag tänkt mig att ha räkor i det i så fall, men det låter ju inte som att det är någon hit ändå.

Typiskt, jag som såg en möjlighet till akvarium i min lilla lägenhet där jag inte får plats med ett vanligt..
Jag får nog vänta tills jag bor lite större :)

Men då är det ju inte växterna som är problemet utan ljusbristen.
Förra gången jag hade akvarium så fungerade det hela rätt bra. Det var inga problem med växterna förutom i det kar jag funderar på att starta upp nu. Jag hade dåligt med ljus i det och fick kraftiga problem med blågrönaalger. I de andra karen fungerade det bra och visst fick jag plocka bort endel snabbväxande vxter men det var gjort på ett litet kick då jag hade flytande ormbunkar som det bara var att håva upp överskottet av. Om man plockar bort rotdelen på växten varje vecka så känns det för mig som om man stressar dem konstant och då kommer de att reagera därefter. Extra näring har jag aldrig behövt tillföra utan den gödsel ficken ger har räckt.
Jag har köpt en ny kraftig ljusramp till akvariet så ljusbrist kommer inte vara mitt stora problem.

Ljuset är så bra det går att få, akvariet är högsmalt, så det går inte in så mycket ljus i det. Har bästa sortens lysrör, reflektorer, och aluminiumfolie i bakkant och ovanpå för att få in maximalt ljus, så det här är så bra det blir. Inga alger öht, av något slag. Flytväxter går inte att ha öht, de tar för mycket ljus, vattenytan måste vara tom så att ljuset kommer ner. Näring är ett måste, annars får de näringsbrist och växer dåligt och fult, så är det nästan alltid om man har mycket snabbväxande växter i ett akvarium. Hade jag bättre ljus skulle växterna växa ännu snabbare, och jag fick både sköta dem mer, och ge mer näring. Hornsärv t ex har inga som helst problem att fylla akvariet på några veckor, om man lämnar den ifred. Har man då andra, mindre snabbväxande växter också, så kommer de bli utkonkurrerade och försvinna. Det är som en trädgård, där måste man ju också hålla efter och rensa ogräs, om man vill att den ska vara fin.

Mina snabbväxande växter har inga rötter i botten, alla växter har inte det. Jag har hornsärv, som inte har några rötter alls, och Hydrocotyle leucocephala, som har luftrötter längs med stjälken.

Senast ändrad:

Jo men ditt akvarium kan väl knappast räknas som normalt ur skötselsynpunkt iom att det är så högt så det blir problem med ljuset. Om man ska titta på hur lång tid det tar att sköta om ett akvarium så måste det väl vara vettigast att titta på ett som är liknande i storlek, mått och ljustillförsel?
Min plan är att ha en mindre mängd snabbävxande växter och ganska mycket långsamväxande. När de snabbväxande blivit för stora/många så river jag ur ett gäng på samma gång och så får de börja om.
Fick hem min ramp igår så nu är det bara att ta tag i inredningen av burken, har lite spännande planer får se om det fungerar :D.

Nåja, så extremt är det inte. Men växtakvarium är lite mer skötselintensiva om man vill att de ska vara vackra. Hade jag bara t ex javaormbunke, anubias och fisk i mitt akvarium skulle det nog räcka med "fulstädning" enligt den modell som Gabbi beskriver. Vill man ha en blandning av långsamväxande och snabbväxande, plus att akvariet ska se ungefär likadant ut hela tiden, så krävs lite mer pyssel i form av ansning och gödning.

Kl

Testade att göra lite räkmix som jag slängde i nygjord i akvariet. Men jag tycker att den sjönk till botten väldigt snabbt. Hittar fiskarna maten ändå och äter upp den? Eller ligger den bara på botten och skitar ner? :(

Det är väldigt olika. Alla bottenlevande fiskar, typ malar och botior hittar givetvis, och ofta är det samma för sydafrikanska ciklider och tex barber. Däremot tycker jag att rift lakeciklider generellt är jättedåliga på att förstå att mat på botten också är mat. Vänta och se lite, annrs får du ta upp den och mata om den!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
928
· Visningar
22 235
Senast: Scandi
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
812
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka