Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Skulle utöka kardinalstimmet idag. Var i tre olika affärer, två hade bara neontetror och den tredje affärens kardinaltetror såg för bedrövliga ut :S

Trodde verkligen inte det skulle vara ett problem att få tag i kardinaler?! De är ju supervanliga.

Däremot hade en affär döläckra L-malar, RTC, arowana, paroonhaj, pirayor, synodontis, chokladmalar osv. Så jag stod och dregglade över de karen längre, haha. (Mina tilltänkta kardinaler kanske hade fått agera foderfisk där istället...:eek:)

Chokladmal tycker jag verkar fina, men kanske lite skygga.

Upptäckte att jag fått med sniglar från vattnet när jag köpte Grodolf:o
Små runda sniglar. Ingen av fiskarna är någon snigelätare.

Om det inte är så många kan du ju försöka ha ihjäl dem innan de förökar sig för mycket. Annars kan du köpa en Anatomena helena snäcka. Ultimata snäckmördaren.

Anatoma-Helena-1.jpg

Jag har haft tre olika sorters ohyres snäckor och min Helena har otroligt nog lyckats utrota 2 av sorterna... och det var inte frågan om lite snäckor utan rena rama skräckinvasionerna med hundratals ohyresnäckor.

De små runda är de som är kvar, men hon håller beståndet nere iallafall (de verkar vara lite svårätna för henne... men det kanske är för att hon är ganska stor nu, en liten helena kanske har lättare att äta småttingarna. Men jag är nästan lite orolig för att dessa ska ta slut också så att Helena blir utan mat O_o

Jag flyttade runt min Helena mellan tre olika akvarium ett tag, när det började bli tomt med ohyres snäckor så fick hon gå till nästa kar osv, så de är sjukt effektiva kan jag lova :)

Edit
Varning: De sig på alla sorters snäckor så om du har äppelsnäckor eller liknande kommer de göra processen kort med dem också.

Senast ändrad:

kl

Jag efterlyser BILDER, jag vet att flera av er har superfina kar och fiskar. Jag vill se dem! :D

Aha tack för tipset. Ska se hur utvecklingen går med sniglarna. Vill ju inte gärna att akvariet blir överberamlat av sniglar.

Misstänker att jag gett för mkt mat med och det gör ju inte saken bättre. Men Frodo tog ju den lilla kopparbarbshanen när de inte fick räkor på några dagar. Tror han tog den, om den inte dog av någon annan anledning.

Sådana runda råkade jag få ner i vårt kar när vi köpte växter en gång. Men vi köpte några zebrabotior - problem solved;)

Aha vad bra:)
Tyvärr tror jag den lite mindre typen av botia blir riskabelt att ha tillsammans med grodorna.

Fast att äta en botia är som att svälja en svärdslukare eller nåt. De har sylvassa knivar under ögonen.

Men? Nu vet jag inte hur det är med grodor, men att fisk slukar fisk som är farlig för den att äta verkar i många fall inte hindra fisken från att försöka ändå. Vilket i stället resulterar i två döda fiskar. Har en kompis som blev av med sin eldål för att den slukade en pleco och dog p.g.a. det. Strålarna verkade ha rivit upp insidan av "ålen".

Usch då:o
Grodor ser nog ingen skillnad heller de är rätt glupska och testar ju det som går in i munnen.

kl

Jag efterlyser BILDER[..]

Okej, här kommer nån bild då! :D

Mitt(ganska nya) 180Liters kar
33152826.jpg

Blått platy-yngel mm.

Blå-gul platy+yngel

Dålig bild men enda bilden där Kerritetrans blåa färg syns

Tycker det är så roligt när dom får yngel men det jobbiga är ju när dom blir så många att man inte vet vad man ska göra av dom.. Tror jag har typ 15 svärdbärare nu..:cool:

Väldigt tråkig bild, men å andra sidan är det kanske tråkigt med bara länkar i ett helt inlägg också..:angel: Vattnet är lite "grumligt" då jag precis hade grejat lite i akvariet. (300+Liter)
33152837.jpg

Senast ändrad:

Yay bilder! :D
Åh, fint med blå fisk! Tycker blåa platys är så läckra.

Håller med om det där med yngel, min ensamma dräktiga guppyhona resulterade i 200 guppys :eek: innan jag särade på dem. Särade på mina platys för ett tag sen, men sen när jag hade fått igång poolen så slängde jag ihop alla igen. Får se hur många de tänker bli... ;)

Några av mina fotomodeller... xS

2ninrig.jpg

Nog för att de brukar vara svårfotade men de ser verkligen inte kloka ut på den här bilden.

Senast ändrad:

*kl*

En fråga om stimfisk.
Jag hade ett stim med koppartetror, men nu är det bara tre kvar, inget stim dvs.
Kan man köpa andra tetror för att fylla upp "stimmet" med, vilka i så fall? Eller går koppartetror bara med andra koppartetror?

Jag har planer på att skaffa ett akvarium igen på ca. 100L. Men var så länge sen jag hade ett sist (30L med guppys) och har i princip glömt bort allt man behöver tänka på innan man köper in allt. Lite frågor som jag hoppas få svar på:

- Vilket läge är bäst för akvariet, lite eller mycket sol, kanske "lagom"?
- Hur vet man vilket fiskfoder som passar bäst, finns det specifikt foder för specifika arter eller är det saltvatten/sötvatten fiskfoder?
- Vilka tillbehör mer än lampa, pump, filter, inredning osv?
- Sniglar/malar har man hört är bra men för vad?

Det är frågor jag kom på just nu men kom gärna med mer tips! Några böcker kanske? :)

Här finns en bra beskrivning för nybörjare eller om man bara behöver fräscha upp minnet.

-Jag skulle nog säga i skugga från solen eftersom alger gärna växer hej vilt om solen kommer åt.
-Beroende på vad du vill ha för fisk finns det olika foder, men det vanligaste är vanligt flingfoder (till till exempel guppys). Men det kan vara bra att komplettera med fruset foder också, så som mygglarver och artemia. Guldfiskar behöver guldfiskfoder, algätande malar behöver maltabletter, kulfiskar behöver kräftdjur och snäckor.
-Beroende på fiskar kan du behöva doppvärmare också, som gör så att vattnet ligger på rätt temperatur för dina fiskar.
- Sniglar eller malar är inte nödvändigt men de är bra till att städa, rensa rutor och inredning från alger och käka upp överblivna matrester eller döda fiskar. Många malar i affärerna blir rejält stora så se till att du vet vilken sorts mal du ska ha och hur den ser ut, välj mal med omsorg så att du inte kommer hem med en mal som slutligen landar på 60 cm i längd. (Det råkade jag själv ut för, han bor numera i en pool.)

Uuurggh, är det någon annan som tycker det är "a pain in the ass" med vattenbyten, filterrensning och växt-trimning?

Jag älskar att ha akvarium och att sköta om mina fiskar och se till att de har det bra men att komma igång, varenda vecka, tar liksom alltid emot. När jag väl håller på tycker jag inte det är tråkigt, men timmarna innan är alltid "Åååååh, måste jag?!"

Jag har fixat så att allt ska gå lätt, alla karen och poolen är på samma ställe, har långa tjocka slangar, brunn och vatten i rummet så att det går fort och smärtfritt. Det är aldrig krångligt nuförtiden men ändå känner jag såhär?! Vet inte riktigt varför, är det kanske för att det har varit jobbigt innan och att det liksom ligger kvar i hjärnan "att det ska vara jobbigt"?

(Jag har ju haft sex olika kar spridda i olika rum utan vatten i rummen och därmed en massa springande med hinkar osv, med fiskar som bråkar, inte trivs, behövs flyttas om, växter som vägrar växa och allt möjligt djävulskap som man ständigt har vart orolig över... men nu är ju allt bra och har vart det länge, så det känns dumt att tycka att det är jobbigt.. Känner mig som en kass fiskägare bara därför, ärligt talat.)

Gah, vad långt det blev, haha. Är det någon mer som känner eller har känt såhär?

Har idag för första gången hällt i PMDD, fick hem mitt paket från Haack tidigare i veckan och blandade till det idag och skvättade i. Tog lite bilder ifall det blir stor skillnad så ska ni få se före och efter bilder av mitt 100l :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
929
· Visningar
22 340
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
813
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
205
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka