Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Antagligen är det svarta teleskopslöjstjärtar du menar.
Jag har haft sådana, i olika former och färger, helt otroligt sociala och underbara fiskar. Tyvärr är de helt sönderavlade, framavlade på defekter, och trots att de på många sätt är underbara är det ingenting jag rekommenderar. Det krävs mycket kunskap för att ge dem ett någorlunda värdigt liv, de blir stora, kan (ska) bli väldigt, väldigt gamla och kräver ett stort akvarium och perfekt vattenkvalitet hela tiden -annars blir de garanterat sjuka.
Man kan tycka att de är söta med sina underliga utseenden men efter en tid är det enda man ser just hur deras defekter påverkar dem negativt, det är inget roligt att bevittna överhuvudtaget. Det finns en mängd andra fiskar med samma underbara mentalitet utan att vara sönderavlade, som dessutom är mycket lättare att ta hand om.
Som sagt, jag har ägt sådana och tyckte oerhört mycket om dem men skulle aldrig någonsin skaffa mig sådana igen.
Nej vad tråkigt!
*Hur är det med vintervila, har du koll på att de behöver det och har hon fått någon sådan?
De blir lätt sjuka om de inte får det.
*Har du andra fiskar än channor i karet? Störs den av de andra fiskarna?
Channor är ju inte speciellt tuffa fiskar och blir många gånger störda av andra invånare.
Det är nästan alltid bäst att hålla channor i artkar, då de antingen blir störda av annan fisk, eller slaktar den.
*Har hon tillräckligt med gömställen och flytväxter så att hon känner sig trygg?
Bara räkor i längden är inte bra, de behöver variation, de mindre channorna är ju insektsätare till stor del.
Har du provat att släppa pelletsen bredvid henne när hon står nära ytan? Du kan prova att ge henne småfisk, syrsor, daggmask och mjölmask också. Om hon är fullvuxen behöver hon ju inte äta varje dag heller, varannan dag mycket mat och varannan dag lite med en dag utan mat mellan matningsdagarna brukar fungera bra.