Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

hej hej. jag har läst så mycket i tråden, så svaret kanske finns där, vet inte. men vad heter dom där fiskarna som ser ut som bandybolla? :D dom är svarta och helt klotrunda, ögonen sitter nästan utanpå själva kroppen/bollen! någon som vet vad jag menar? :grin:
vad heter dom, eller är det någon som har såna? :laugh:

Antagligen är det svarta teleskopslöjstjärtar du menar.
black-moor-telescope-butterfly-fantail-fancy-goldfish_norm_se.jpg

Jag har haft sådana, i olika former och färger, helt otroligt sociala och underbara fiskar. Tyvärr är de helt sönderavlade, framavlade på defekter, och trots att de på många sätt är underbara är det ingenting jag rekommenderar. Det krävs mycket kunskap för att ge dem ett någorlunda värdigt liv, de blir stora, kan (ska) bli väldigt, väldigt gamla och kräver ett stort akvarium och perfekt vattenkvalitet hela tiden -annars blir de garanterat sjuka.

Man kan tycka att de är söta med sina underliga utseenden men efter en tid är det enda man ser just hur deras defekter påverkar dem negativt, det är inget roligt att bevittna överhuvudtaget. Det finns en mängd andra fiskar med samma underbara mentalitet utan att vara sönderavlade, som dessutom är mycket lättare att ta hand om.

Som sagt, jag har ägt sådana och tyckte oerhört mycket om dem men skulle aldrig någonsin skaffa mig sådana igen.

Antagligen är det svarta teleskopslöjstjärtar du menar.
black-moor-telescope-butterfly-fantail-fancy-goldfish_norm_se.jpg

Jag har haft sådana, i olika former och färger, helt otroligt sociala och underbara fiskar. Tyvärr är de helt sönderavlade, framavlade på defekter, och trots att de på många sätt är underbara är det ingenting jag rekommenderar. Det krävs mycket kunskap för att ge dem ett någorlunda värdigt liv, de blir stora, kan (ska) bli väldigt, väldigt gamla och kräver ett stort akvarium och perfekt vattenkvalitet hela tiden -annars blir de garanterat sjuka.

Man kan tycka att de är söta med sina underliga utseenden men efter en tid är det enda man ser just hur deras defekter påverkar dem negativt, det är inget roligt att bevittna överhuvudtaget. Det finns en mängd andra fiskar med samma underbara mentalitet utan att vara sönderavlade, som dessutom är mycket lättare att ta hand om.

Som sagt, jag har ägt sådana och tyckte oerhört mycket om dem men skulle aldrig någonsin skaffa mig sådana igen.

tack för svaret. det måste vara såna jag menade! :) okeej, vårt akvarium är 60 cm brett, 30 djupt och 30 högt. vad skulle du rekomendera för fiskar i ett sånt akvarium? jusst nu är det helt tomt, ska göra iordning det ikväll eftersom att vi limmade det igår. så nu ska det få står några dagar fullt utrustat (förutom fiskar och växter) men pump och dopp-värmare igång. men vad skulle du rekomendera för fiskar? vi har haft fiskar så länge jag kan minnas i olika omgångar, så vi/jag har en viss "fiskvana" ;) vi ska åka iväg och köpa fiskar och växter nu i veckan, men jag vet inte vilka fiskar jag ska ha... :)

Då tycker jag nog att du ska vänta med att köpa fisk tills du vet ungefär, det är en himla massa att tänka på för att få ett välmående akvarium. Vilken typ av fisk/fiskar är du ute efter? Vilka fiskar har ni haft innan och vad gillade ni/gillade inte med dessa? Är utseendet det viktigaste eller att den är oskygg, stimfisk, lugn eller ska det vara fisk med fart i? Att tänka på om du är ute efter flera olika sorter fiskar är hurvida de kommer att passa ihop, om de trivs i samma miljö (mycket växtlighet/gömställen eller fria simytor/temperatur/vattenvärden). Ett tips är att alltid kolla upp fiskarna du har blivit sugen på till exempel i böcker eller i artbeskrivningar på nätet (finns en massa bra) och inte lita blint på vad personalen i akvarieaffärer säger, många gånger är de oseriösa eller okunninga och risken är att du kommer hem med en fisk som växer ur ditt akvarium på några månader...

(Detta vet du kanske redan, säg till om jag är jobbigt övertydlig i så fall :o själv var nämligen inget av detta självklart i "början") Oavsett så skall du inte köpa mer än fyra fiskar till att börja med och de ska få gå i akvariet i några veckor själva innan du köper till mer fisk, detta för att akvariet ska ha en chans att få en bra bakteriekultur och balans. Under den första månaden för karet ska man mata ytterst lite och inte byta vatten eller slamsuga. I ett så litet kar som 54 liters kan det vara lite svårare med balansen i början, så det är bäst att skynda långsamt :)

Senast ändrad:

de fiskar som vi haft tidigare är, cyklider, platy, guppy, pansarmal, olika "barbar", neontetror mm. det jag är mest sugen på nu är ju tigerbarb och platy. men frågan är väll om barben käkar upp stjärten och fenorna på platyn?!! det brukar dom va duktigt på att göra. :D men platyn har inte så lång stjärt ändå, det är väll guppyn som ligger risligt till där! fast såna ska ja inte ha nu! :p om det går att skaffa dom 2 sorterna så kan jag ha runt 24 grader i vattnen..

Ja, platy är ju en perfekt "köra-igång-akvariet-med" fisk! Ne, de har ju korta fenor och de är ju tuffa också så det tror jag inte blir ett större problem :) Kankse att 54 liter är lite i minsta laget för tigerbarb bara? Inte säker, men om inte annat skulle du ju kunna skippa barberna och köra på lite olika levandefödare som just platy, svärdbärare, guppy, molly, finns ju väldigt många fina varianter på dessa! Jag tror tyvärr att storleken på karet kommer sätta mest begränsningar.

Här
kan du få ännu mer hjälp av akvariefantaster som är enormt mycket duktigare än mig och även leta genom artbeskrivningarna.

En vuxen svärdbärare och en vuxen molly är ju minst lika stora som en tigerbarb?

Ett annat alternativ kunde vara fembandsbarben. Fortfarande randig, lite mindre och inte nafsig!

Fast det handlar ju inte om hur stor fisken är bara, tigerbarber kan ju behöva mer utrymme pga av hur de rör sig i sitt stim och hur de beter sig tänkte jag, de rekommenderas väl inte för 60 liters oftast? Däremot är ju svärdbärare och mollysar oftast lite mer överallt och stimmar inte direkt och verkar inte ha behovet av ett större utrymme på samma vis även om de absolut blir större. Sen är det väl inte optimalt det heller. Detta vet ju du mer än mig om, helt klart.

Inte byta vatten: för att bakteriekulturen ska få en chans att gotta till sig, 2-4 första fiskar (antagligen också små, då man oftast inte köper vuxen fisk i en akvarieaffär) som man dessutom matar väldigt snålt i ett 54 liters under ca 3-4 veckor är väl en bra start? Detta är vad jag har lärt mig, men det finns ju lika många regler och trix som det finns människor inom akvarievärlden känns det som, hur gör du? Och varför?

Senast ändrad:

Jag håller med om allt du säger med att mata snålt och att ta fiskarna pö om pö. Däremot anser jag att vatten skall bytas regelbundet. Dels för att man aldrig ska göra stora förändringar, vilket det automatiskt blir om man först väntar en månad och sedan ska bli av med all ackumulerad nitrat. Utöver det anser jag att alla nyttiga nedbrytningsbakterier sitter på fasta ytor (inredning, bottenmaterial och i filtret,) och således inte påverkas av ett vattenbyte. I vattenbytet blir du bara av med avfallsämnena. Närvaron av nitrat minskar dessutom nyttobakteriernas tillväxttakt, så man minskar snarare mängden nyttiga bakterier genom att inte byta vatten regelbundet.

Tack för svaret! Låter onekligen mycket logiskt och rätt. Det är bra att vi har dig här så vi kan lära oss, du ger alltid så bra förklaringar! :bow:

Nån som har något tips för dåliga/sjuka fiskar?
Berkley ormhuvudfisken är inte alls pigg:cry: Är inte alert och äter dåligt. Hon är ju kräsen och har bara accepterat räkor innan. Pratade med de i fiskaffären och gav tips om att ge ett annat foder, då räkor blir för allsidigt i längden.
Köpte Hikari sinking carnivore pellets som enligt de i affären skulle lukta mer än de jag har. Hikari fast minipellets.
Men hon äter inte det heller. Har även hällt i en större dos med Easy life flytande filtermedium som ska vara bra.

Nej vad tråkigt! :(

*Hur är det med vintervila, har du koll på att de behöver det och har hon fått någon sådan?
De blir lätt sjuka om de inte får det.

*Har du andra fiskar än channor i karet? Störs den av de andra fiskarna?
Channor är ju inte speciellt tuffa fiskar och blir många gånger störda av andra invånare.
Det är nästan alltid bäst att hålla channor i artkar, då de antingen blir störda av annan fisk, eller slaktar den.

*Har hon tillräckligt med gömställen och flytväxter så att hon känner sig trygg?

Bara räkor i längden är inte bra, de behöver variation, de mindre channorna är ju insektsätare till stor del.
Har du provat att släppa pelletsen bredvid henne när hon står nära ytan? Du kan prova att ge henne småfisk, syrsor, daggmask och mjölmask också. Om hon är fullvuxen behöver hon ju inte äta varje dag heller, varannan dag mycket mat och varannan dag lite med en dag utan mat mellan matningsdagarna brukar fungera bra.

Senast ändrad:

Nej vad tråkigt! :(

*Hur är det med vintervila, har du koll på att de behöver det och har hon fått någon sådan?
De blir lätt sjuka om de inte får det.

*Har du andra fiskar än channor i karet? Störs den av de andra fiskarna?
Channor är ju inte speciellt tuffa fiskar och blir många gånger störda av andra invånare.
Det är nästan alltid bäst att hålla channor i artkar, då de antingen blir störda av annan fisk, eller slaktar den.

*Har hon tillräckligt med gömställen och flytväxter så att hon känner sig trygg?

Bara räkor i längden är inte bra, de behöver variation, de mindre channorna är ju insektsätare till stor del.
Har du provat att släppa pelletsen bredvid henne när hon står nära ytan? Du kan prova att ge henne småfisk, syrsor, daggmask och mjölmask också. Om hon är fullvuxen behöver hon ju inte äta varje dag heller, varannan dag mycket mat och varannan dag lite med en dag utan mat mellan matningsdagarna brukar fungera bra.

Jag har ju inte haft henne så länge, några månader. Hon har alltid varit lite "seg", snäll är hon ju för rör inte de andra fiskarna bla kopparbarb och siamesisk algätare.
Gömställen finns det gott om. Har både trästam och tunnel samt rätt mycket växter.
Den enda jag kan tänka mig hon blir störd av är grodan Frodo. Han är ju rätt livlig och sprätter omkring mycket. Han är ju större än henne med nu.

Har provat att inte ge räkor på ett par dar för att se om hon tar pelletsen men verkar dåligt med det.
Denna årstiden kan man ju plocka insekter så får försöka med det:p fast det blir nog inte jag som plockar dom:D

Jaha, okej. Nu är det väl svårt att fixa vintervila med all värme, förhoppningsvis hade förra ägaren koll på det så att hon fick en i vintras. Behövs ca 3 månader med ungefär 16 grader, som man då successivt sänker temperaturen till.

Jo men då känner hon sig antagligen osäker. Jag hade flyttat henne till ett eget kar och kanske köpt nån till bleheri när hon börjar bli bättre. Det är ju inte så roligt om hon svälter ihjäl :(

Så länge hon känner sig störd/stressad kommer hon inte äta speciellt bra om ens överhuvudtaget, det släpper förhoppningsvis när hon får vara ifred, för att få igång henne igen kan du i värsta fall köpa levande foder (guppys tex) som mat till henne. Eller dra/doppa död fisk/räkor i sytråd längs ytan, släppa ner diverse saker när hon står och lurar vid ytan. Du kan också blöta upp pelletsen och mixa det med röda mygg och frysa om det till små bollar som du släpper ner (röda mygg är inte heller bra i längden, men kan vara en bra aptitretare eftersom alla fiskar bara älskar det.) eller bara blöta upp pelletsen lite så att de inte är så hårda, vissa fiskar kan vara kinkiga mot det i början.

Bra att hon har tunnlar och rötter! Ett riktigt bra channa-kar ser i princip igenvuxet ut, att köra lite svartvatten är inte fel heller. Mycket flytväxter eftersom det är så de jagar i vilt tillstånd, står och lurar under vegetationen på kryp.
Typ såhär:
334j02d.jpg

(Bilder lånade av en som föder upp massa olika channor.)

Hoppas att jag har varit till någon hjälp... Hoppas det löser sig!!!

Tack för svar och tips:)

Tyvärr är hon en riktigt kinkig donna, rynkar bara på näsan åt röda mygglarver med:o
Småfisk har hon ätit innan, för när hon var hos förra ägaren hade han det.

Uptäckte att hon har en vit prick vid ena ögat idag, vad kan det vara:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
935
· Visningar
22 450
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka