Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Det var just det som hände mig, trodde mig köpa en ancistrus. Tack vare honom har vi nu ett 350 liters kar istället :D

Usch... de är ju väldigt lika varann de där... Svårt att se när de är så små. Men jag får väl hoppas att det är en ancistrus. :D

Om du tittar så har Ancistrusen prickar medan gibbicepsen har rutor.Plecomalar finns i många olika sorter och färger.

Comfort: Lite positivt då kanske också?

oh ja!

Igår hade sambon sin kompis hemma som är "riktig akvarist" hur många kar som helst och har som största hobby. Han var tydligt jätteimpad av mitt kar, och är verkligen en sån som bara påpekar fel men sa inget alls negativt om det utan vara positivt! Snacka om att jag blev själaglad och gick som på moln hela kvällen :)

oh ja!

Igår hade sambon sin kompis hemma som är "riktig akvarist" hur många kar som helst och har som största hobby. Han var tydligt jätteimpad av mitt kar, och är verkligen en sån som bara påpekar fel men sa inget alls negativt om det utan vara positivt! Snacka om att jag blev själaglad och gick som på moln hela kvällen :)

Grattis!! :banana:

Om du tittar så har Ancistrusen prickar medan gibbicepsen har rutor.Plecomalar finns i många olika sorter och färger.

Tack för tips!

Försökte kika lite på Göran men han var fullt upptagen med att suga rent en slang längst in hörnet... :D

Senast ändrad:

Kom på att vi hade en (ancistrus förstår jag nu) i vårt 250 liters kar. Men han var rätt liten hela tiden. Knappt en dm. Så det där med att anpassa sig efter karet stämmer ju som sagt inte.

Senast ändrad:

var till djurbutiken förra veckan och skaffade en snygg hane till mina två honor jag har i akvariet ^^

hoppas de fattar tycke för varandra hehe ;)

Va tuff han ser ut! :)
Själv fick jag göra tvärtom, köpa två honor till min ensamma hane, efter otur med kanske 7 andra platys som dött :cry: De kom från en antagligen dålig uppfödare, bara en hane överlevde.
Iallafall så blev han överlycklig när han fick två tjejer att umgås med, dock föredrar han den lite gula mer än den ljusa/rosa :cool: jag som tyckte hon var finast:angel: (hanen är den med mest svart)
Jaja nog med tjat haha, här får ni en suddig bild iallafall.. Dom är inte lätta att få alla i samma bild kan jag säga.
32909640.jpg

----------------
Min lilla (dvärg)klogroda verkar vara mycket nöjd nu när ena växten har blivit stor, hans/hennes favoritgrej nu är att ligga på bladen vid ytan. :laugh: Dock funderar jag lite på om han egentligen vill kunna ligga "på land" då han spenderar mycket tid på dom där bladen.. Grodan ska ju vara helt akvatisk men man blir ju lite fundersam..? Vill ju att den ska ha det så bra som möjligt.
32909633.jpg

Snyggingar ju :D

Själv väntar jag på mina fiskar som kommer till akvariebutiken på tisdag, har så hemskt mycket snäckor så efter (några års) funderande så slår jag till på 5 st skunk(mus) botior, har haft andra botior förut då jag hade större kar, tex praktbotia.. men skunkbotior ska ju tydligen inte bli så stora och ska vara i minimum 80l så känns detta perfekt, de verkar vara riktigt duktiga på att äta snäckor också ;p
Vissa tycker att de är aggressiva, andra säger dem är väldigt fredliga, (står på div hemsidor att de är fredliga också) så jag kör på att de är fredliga ^^ och hungriga ^^

kl

Finns det nån som satsat på att få svartvatten i sitt akvarium? Har nog fått det ofrivilligt pga mangroveroten. Funderade på vattenbyte. Men så här på kvällen tycker jag att det är riktigt snyggt!

Nån som har några bilder att lägga in? Googlade lite men hittade inte så mycket givande bilder.

Nja. Det du kallar Hypostomus plecostomus heter Liposarcus pardalis och de kan också bli uppåt 50 cm. Pterygoplichthys gibbiceps eller liknande visar du på två bilder, både den där du skriver gibbiceps och den du kallar pleco. En "pleco" av vanliga sorten är en sådan här:

images

Nu för tiden säljs ofta L001 Pterygoplichthys joselimaianus som "Gibbiceps" också, men de ser ganska annorlunda ut tycker jag.

L001.jpg

Vissa tycker att de är aggressiva, andra säger dem är väldigt fredliga, (står på div hemsidor att de är fredliga också) så jag kör på att de är fredliga ^^ och hungriga ^^

Hoppas det funkar. Musbotian är enligt mig den aggressivaste av alla botior. Tyvärr en av de snyggaste också, men jag säljer den inte ens eftersom den passar in i så få akvarier.

tack for svar, har glomt att kolla!

:eek: Nimbochromis livinstonii fiskarna blir ju massiva! oj nu kanske man maste skaffa sig ett massivt akvarium till.....

tror det bara ar den roda med silver pa som ar kvar att klura ut vad den ar, ser ju helkonstig ut. Har dopt den till Bryan Ryan sa lange :)

aha, ja som sagt så är det väldigt delade meningar om hur de är, alla sidor jag har kollat in om fakta om dem säger att de är fredliga, så ja.. det är väl bäst att skaffa sig en egen uppfattning om dem helt enkelt ^^ går det inte får man lösa det då.

såg det när jag svarat och det var försent att ändra, googlade bara bilder och insåg att det var fel mal på bilden.

tack for svar, har glomt att kolla!

:eek: Nimbochromis livinstonii fiskarna blir ju massiva! oj nu kanske man maste skaffa sig ett massivt akvarium till.....

tror det bara ar den roda med silver pa som ar kvar att klura ut vad den ar, ser ju helkonstig ut. Har dopt den till Bryan Ryan sa lange :)

Hade du bild på den?

aha, ja som sagt så är det väldigt delade meningar om hur de är, alla sidor jag har kollat in om fakta om dem säger att de är fredliga, så ja.. det är väl bäst att skaffa sig en egen uppfattning om dem helt enkelt ^^ går det inte får man lösa det då.

Lite svårt att stoppa tillbaka ögonen på de fiskar de har hunnit äta sönder bara, när man väl märker det...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
937
· Visningar
22 518
Senast: Mia_R
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
899
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.