Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Endler-köparen hörde inte av sig mer.

Men en annan var intresserad, men kom på att de var för små.

De första två innan dessa var likadana de, jag börjar bli trött på brevvänner.
Ändå är jag trevlig, skriver korrekt, tar bilder, svarar på frågor ..

Börjar bli rätt frustrerad.
Så tråkigt! Vet inte var du annonserat men om det är så att du kan tänka dig att skänka bort dem så finns ju fiskakuten-grupper på facebook. Där är det mest fiskkunniga människor som håller till och då vet de ju om de är intresserade eller inte (så att det inte blir "eh, oj, de är för små").

Funderar på om det är så att det knäpper i 110L-akvariet eller inte... Har hört något litet ljud ibland som jag tänkt är en hoppande praecox i jakt på mat eller något. Men nu är jag lite fundersam till om det verkligen är så eller inte. Kanske är det själva akvariet som knäpper? Det läcker ju inte, än i alla fall... :cautious: Jag är väl mest orolig då det faktiskt är lite repigt och så. De mindre akvarierna är inte repiga.

Så, nu börjar jag fundera på om jag ska flytta över alla invånare osv till 200L när det väl är uppe, avveckla 110an och byta ut den mot något annat i bättre skick, sedan flytta tillbaka invånarna och skaffa de invånare jag egentligen tänkt ha i 200L. Eller oroar jag mig i onödan?

Jag vet inte heller riktigt vad jag ska ersätta 110an med om jag bestämmer mig för att göra det. Det finns 112L på Hornbach för 799kr. Men så finns också Aquaels Opti 125 som jag kan köpa billigt... Jag är ju löjligt förtjust i optiwhite-glas också. MEN möbeln jag har är byggd för 175kg/hyllplan. Själva akvariet väger typ 20kg. Och så 125L vatten i det. Då är man uppe i 145kg. Sedan sand och växter osv... Håller man sig verkligen under 175kg då? Jag brukar inte ha sten i, men alltså, bara sanden blir ju tung...
Fler än jag som lyssnar efter knäpp😄 Jag har inget intelligent att säga mer än att jag lider med dig. Så jobbigt när man väl börjat oroa sig. Iaf jag hör en massa oklara ljud då🫣
Det går inte att förstärka möbeln du har? Så du kan ställa dit det karet du funderade på?

Jag hittade slöjstärtarna sovande nu imorse😆 Först trodde jag att de var sjuka. De brukar vara inne i döskallen såhär dags men nu låg de tätt ihop bland vallisnerian vid ena kortsidan. Precis sida vid sida och alldeles stilla. Jag vet såklart att även fiskar sover men jag har aldrig sett nån fisk liksom, blunda och sova. Eftersom jag blev orolig var jag tvungen att knacka lite på glaset och då ryckte de till, såg sig omkring och simmade fram till rutan när de såg mattanten ☺️ Charmiga😍

Fler än jag som lyssnar efter knäpp😄 Jag har inget intelligent att säga mer än att jag lider med dig. Så jobbigt när man väl börjat oroa sig. Iaf jag hör en massa oklara ljud då🫣
Det går inte att förstärka möbeln du har? Så du kan ställa dit det karet du funderade på?
Jo, jag funderar på det... Det är ju stålkonstruktion och största bekymret är nog att det är spånskiva som allt står på över stålkonstruktionen. Det borde gå att sätta några förstärkningar på något vis... Alternativet annars skulle vara att ha en riktig akvariemöbel, men då har jag ett 54L som inte har någonstans att stå. Nu står ju akvarierna ovanför varandra. Jag gillar att ha den 54an som yngelakvarium men skulle såklart kunna byta till ett 30L eller så. Jag vill bara hitta en bra lösning som håller i evigheter :( Känns ju dumt också att riva upp allt i 110an när allt som finns i det mår väldigt bra och är problemfritt.

Så tråkigt! Vet inte var du annonserat men om det är så att du kan tänka dig att skänka bort dem så finns ju fiskakuten-grupper på facebook. Där är det mest fiskkunniga människor som håller till och då vet de ju om de är intresserade eller inte (så att det inte blir "eh, oj, de är för små").
Jag har funderat på skänkes, men så blir jag snål, det är ändå ca 60-100 stycken och jag tycker priset jag satt på 300 är billigt.

Jag har ju en massa gulingar (gul zebra ciklid) i en balja
Så ett gäng av dem fick hoppa över till 200. De är en mindre ciklid och snäll och gräver inte så mkt. Så nu får de para ut sig
Resten ska jag lämna in på Söders

Jo, jag funderar på det... Det är ju stålkonstruktion och största bekymret är nog att det är spånskiva som allt står på över stålkonstruktionen. Det borde gå att sätta några förstärkningar på något vis... Alternativet annars skulle vara att ha en riktig akvariemöbel, men då har jag ett 54L som inte har någonstans att stå. Nu står ju akvarierna ovanför varandra. Jag gillar att ha den 54an som yngelakvarium men skulle såklart kunna byta till ett 30L eller så. Jag vill bara hitta en bra lösning som håller i evigheter :( Känns ju dumt också att riva upp allt i 110an när allt som finns i det mår väldigt bra och är problemfritt.
Ja det är tråkigt att riva upp... Du får sätta dig vid karet med en bok och lyssna några timmar 😊 Här knäpper fönsterna i vardagsrummet hela kvällarna. I början var jag nojig att det var akvariet men nu har jag(nästan...)släppt det.

Jag går och lurar på trädgårdsdamm där slöjorna kan bo på sommaren 😁 Tänker en vanlig vattenbalja för djur, bygga in den så den blir snyggare, kasta i en filterpump och en liten fontän pump, grus och sten på botten och korgar för damväxter fästa på kanten. Och så tillräckligt breda kanter för att ställa krukor på runt om.
Vi har en fin plats på ena gaveln dit solen inte når förren sen eftermiddag när den värsta värmen lagt sig. Jag ska bara lyckas övertala sambon om vilken bra idé det är😅

Bifogade filer

• 20220704_173752.webp
    20220704_173752.webp
    468,5 KB · Visningar: 40
Ja det är tråkigt att riva upp... Du får sätta dig vid karet med en bok och lyssna några timmar 😊 Här knäpper fönsterna i vardagsrummet hela kvällarna. I början var jag nojig att det var akvariet men nu har jag(nästan...)släppt det.

Jag går och lurar på trädgårdsdamm där slöjorna kan bo på sommaren 😁 Tänker en vanlig vattenbalja för djur, bygga in den så den blir snyggare, kasta i en filterpump och en liten fontän pump, grus och sten på botten och korgar för damväxter fästa på kanten. Och så tillräckligt breda kanter för att ställa krukor på runt om.
Vi har en fin plats på ena gaveln dit solen inte når förren sen eftermiddag när den värsta värmen lagt sig. Jag ska bara lyckas övertala sambon om vilken bra idé det är😅
Ja, som det är nu har jag hört det där ljudet någon enstaka gång bara. Alltid på kvällen när jag sitter i soffan och det är tyst och lugnt hemma... Började nu fundera på om det går att ha en längre möbel och två akvarier bredvid varandra, men det kan bli svårt det med. Lägenheten är så liten! Något ska göras någon gång, för akvariet är repigt och fult (syns inte när man sitter och tittar på det, men syns när jag fotograferar) och möbeln har sina brister med. Men jag kan inte gärna byta ut hela uppsättningen några gånger per år bara för att det inte känns 100%, så rik är jag inte :rofl:

Trädgårdsdamm låter som en fantastisk idé! Jag har sett många göra småvarianter som de haft på balkonger och så, och varit sugen på något sådant också, såklart. Du får leta upp några fina exempel på hur det kan bli och visa sambon!

Mitt 200 efter kraschen och nystart i lördags
Ska försöka få tag på mer riktiga växter nu när jag inte har några växt mördare ciklider...
Har bara fejk just

Bifogade filer

• received_1359243431553949.webp
    received_1359243431553949.webp
    117,5 KB · Visningar: 36
Det håller jag med om. Har du skrivit i annonsen något styckpris eller "10st för x kr"? Tänker att det nog kan vara svårt att hitta någon som vill ha 100 endlers, men lättare att hitta 10 pers som vill ha 10st.
Har både annonserat och svarat på sökesannonser, samt kunna sälja som hel grupp eller tiotal 😄

Har under åren sålt en hel del endlers utan problem men just nu verkar jag bara dra till mig ångrande köpare.

Får göra ett nytt försök med blocketannons.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 375
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 960
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka