Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ser ju bara små skymtar av det enda darioynglet som bombsäkert är en hane, han håller till bakom all inredning och Pappa som håller sig synlig är ju arg på allt som kommer för nära. Allt får smäll, hustrun med, om de kommer förnära hans ägg, så jag fattar att lillkillen håller sig undan.

Speedy Gonzales i full färd med att blänga på sin fru:
Video-Capture-20240221-030758.jpg

Mamma Dario petar till sin karl lite surt ibland men annars är hon from som ett lamm, snäll med döttrarna och helt obrydd över de andra fiskarna. Idag såg jag att Mamma och son hamnade i luven på varandra dock? De höll på och tjafsa länge, som att de bråkade om revir. Inget farligt eller så, mer intressant även om jag inte fattar varför de höll på.

Jag lyckades iaf fånga den lille spillevinken på kort idag. Äntligen!
Visa bifogad fil 139680
Det känns som om jag börjar förstå varför de bara hade EN dario i ett akvarium i djuraffären och inte ett stim :rofl: Bråkar de bara sinsemellan eller är de bråkiga mot andra också?

Det känns som om jag börjar förstå varför de bara hade EN dario i ett akvarium i djuraffären och inte ett stim :rofl: Bråkar de bara sinsemellan eller är de bråkiga mot andra också?
:rofl: De är inte så farligt bråkiga egentligen. När Pappa Dario var ensam dario brydde han sig inte ett dugg om de andra fiskarna men nu har han ju ägg som han vaktar och då är han sur på allt som kan tänkas vilja äta hans ägg. Så kommer något in i hans grotta så jagar han bort dem direkt.

Honorna bryr sig inte heller om andra arter. Sen kan det vara lite småtjaffs sinsemellan där de spänner upp sig och puttar till varandra och sånt, men de löser det snabbt sinsemellan normalt sett. Jag är rätt känslig för stök i akvarierna men deras beteende stör mig inte alls, tycker bara det är intressant att se hur de kommunicerar. :)

Dags för vattenbyte idag och jag började fundera... När ni doserar vattenberedningsmedel, gör ni det efter den totala mängden vatten eller den mängd som är ny?
Jag har doserat efter total vattenmängd men det kanske är onödigt? Byter jag bara 30 % så handlar det ju om ca 80 l - inte 250 t ex. Å andra sidan fyller jag på direkt från kranen med slang så jag har inte möjlighet att behandla enbart det nya vattnet. Hur gör ni?

Flytande växtnäring och co2 doserar jag efter total mängd vatten.

Dags för vattenbyte idag och jag började fundera... När ni doserar vattenberedningsmedel, gör ni det efter den totala mängden vatten eller den mängd som är ny?
Jag har doserat efter total vattenmängd men det kanske är onödigt? Byter jag bara 30 % så handlar det ju om ca 80 l - inte 250 t ex. Å andra sidan fyller jag på direkt från kranen med slang så jag har inte möjlighet att behandla enbart det nya vattnet. Hur gör ni?

Jag har aldrig i vattenberedningsmedel. Eller ja, jag hade i en gång i helt nystartat akvarium eftersom jag fick med lite när jag köpte ett begagnat. Tänkte att jag lika gärna kunde använda det då :p

Använder inte vattenberedning :)

Men jag brukar inte ha särskilt känsliga vattendjur heller, kan tänka mig att vissa arter behöver lite mer noggrann koll på vattenkvaliteten

Idag träffade jag en akvaristik-tvilling på jobbet :rofl:
En kund som kom för att köpa lite tillbehör, jag frågade vad hen hade för akvarium och eh, det hade ju råkat bli flera, för det kom ju yngel och så kom det något mer och så råkade det bli en del. Jaha, och vad var det för fiskar i akvarierna då? Det var gertrudae, det var madagaskar-regnbågen, det var mina favorit-tetror och de små fjärilscikliderna som jag fortfarande inte släppt tanken på att ha någon gång. Men framförallt regnbågar :D Hade det inte varit pga fullt ös-lönehelg hade vi nog kunnat stå och prata lääänge om våra älskade fiskar. Så kul att träffa någon som så fullt ut delar ens intresse.

Sedan har jag råkat börja chatta mycket med en som jobbar i en annan djuraffär. "Jag förstår inte varför vi har så många små, grå, tråkiga fiskar" sa hon vid ett tidigare tillfälle, och så visade det sig att det handlade om unga, outfärgade regnbågar. Well, idag tar hon hem de luminatus som finns där i deras butik, efter att jag lovat att ta hand om dem om hon mot all förmodan skulle ångra sig :rofl: När jag förklarade att just regnbågsfiskar färgar ut väldigt sent, började visa bilder på hur den butikens fiskar blir som vuxna osv, då plötsligt fattade hon också grejen.

Det är lite synd att det är så okänt hur regnbågarna blir som vuxna, för alltså, de ser pisstråkiga ut i butikerna. Det håller jag med om! Det är inte konstigt att ingen köper dem.

Av ren nyfikenhet, hur mycket fick du betala för dem? :) Så fint att han har sällskap nu!
Jag betalade 75kr/st. Kändes lite väl, kostade ju nästan lika mycket som mina luminatus. Å andra sidan är det en bra affär jag gärna sponsrar och pandorna lever ju 15 år och inte 2 som de röda.

Var på ett sånt där stort akvarium i helgen och de hade röda regnbågar och boesmani bland annat. De var ju stora som min hand! De är väl stimfiskar? Hur stort akvarium behöver såna där egentligen?

Tycker det är skönt att ha nanofiskar. De har gott om plats att simma på.

bjuder på en bild från akvariet. Kunde ju inte låta bli att kolla akvariefiskar när de andra kollade hajarna :D
20240223_111036.webp

@Libbsticka, själv förvånas jag av att boesemani är så små :rofl: Vuxna hanar blir max 11cm, men eftersom de är så stora från sidan sett så blir det ju lätt en stor fisk ändå. De röda är liknande i storlek. Brukar rekommenderas att man har minst 6st, men gärna 10st och ju fler man har desto gladare blir de. Det brukar också pratas mer om längd på akvariet än antalet liter. Kollar man på zoopet och likande sidor står det 100cm/150L, andra sidor säger ibland 120cm långt. Själv tänker jag att ett vanligt 200L är minsta storleken att ha dem i.

Försöker själv välja mindre regnbågar till mitt kommande 200L, men största problemet för mig är väl att både boesemani och den röda regnbågen, och närbesläktade arter vill ha både varmare och mycket hårdare vatten än vad jag kan erbjuda.

Angående min grästuve-växt så vet jag inte namnet, meeen jag ska försöka kolla upp det :D Jag tycker väldigt mycket om den!

Jag betalade 75kr/st. Kändes lite väl, kostade ju nästan lika mycket som mina luminatus. Å andra sidan är det en bra affär jag gärna sponsrar och pandorna lever ju 15 år och inte 2 som de röda.

Var på ett sånt där stort akvarium i helgen och de hade röda regnbågar och boesmani bland annat. De var ju stora som min hand! De är väl stimfiskar? Hur stort akvarium behöver såna där egentligen?

Tycker det är skönt att ha nanofiskar. De har gott om plats att simma på.

bjuder på en bild från akvariet. Kunde ju inte låta bli att kolla akvariefiskar när de andra kollade hajarna :D
Visa bifogad fil 139808
Älskar när de har sådana där akvarium!!! 😍 När jag förhoppningsvis skaffar glasmalar igen vill jag ha dem i ett stort akvarium och bara proppa det fullt med så många jag har råd med.

De där ögonen alltså! 🤩
De är så speciella :love: Det är också en anledning till att jag gärna har fler Pseudomugils i mina akvarier... Funderar på om Gertrudae ska bli nästa. Fast det finns så många läckra!
Signifer verkar vara lätt att få tag i också, den finns åtminstone i en zoo.se-butik, och var billig!
pseudomugil-signifer.jpg

Furcatus är väl lättast skulle jag tro:
800px-Pseudomugil_furcatus_m_Aquarium_DG.jpg

Tenellus har jag precis upptäckt, och jag tror att det var en butik inte allt för långt bort som faktiskt hade sådana...
P.tenellus.GS.jpg

Hej alla. Jag har tre Guppy - hanar och sex vuxna honor, som ynglar av sig. Men det vekar bara bli honor när de får yngel. Någon som vet vad det kan bero på? Är det bara en slump eller går det att påverka?

Hej alla. Jag har tre Guppy - hanar och sex vuxna honor, som ynglar av sig. Men det vekar bara bli honor när de får yngel. Någon som vet vad det kan bero på? Är det bara en slump eller går det att påverka?
Jag har hört att det kan påverkas av temperatur. Har inte koll på huruvida det faktiskt stämmer, men det verkar som att lägre temperatur ger fler honor och högre temperatur ger fler hanar. Om inte annat så kan du ju alltid testa att ändra och se om det verkar bli någon skillnad :)

Funderar på om det är så att det knäpper i 110L-akvariet eller inte... Har hört något litet ljud ibland som jag tänkt är en hoppande praecox i jakt på mat eller något. Men nu är jag lite fundersam till om det verkligen är så eller inte. Kanske är det själva akvariet som knäpper? Det läcker ju inte, än i alla fall... :cautious: Jag är väl mest orolig då det faktiskt är lite repigt och så. De mindre akvarierna är inte repiga.

Så, nu börjar jag fundera på om jag ska flytta över alla invånare osv till 200L när det väl är uppe, avveckla 110an och byta ut den mot något annat i bättre skick, sedan flytta tillbaka invånarna och skaffa de invånare jag egentligen tänkt ha i 200L. Eller oroar jag mig i onödan?

Jag vet inte heller riktigt vad jag ska ersätta 110an med om jag bestämmer mig för att göra det. Det finns 112L på Hornbach för 799kr. Men så finns också Aquaels Opti 125 som jag kan köpa billigt... Jag är ju löjligt förtjust i optiwhite-glas också. MEN möbeln jag har är byggd för 175kg/hyllplan. Själva akvariet väger typ 20kg. Och så 125L vatten i det. Då är man uppe i 145kg. Sedan sand och växter osv... Håller man sig verkligen under 175kg då? Jag brukar inte ha sten i, men alltså, bara sanden blir ju tung...

Endler-köparen hörde inte av sig mer.

Men en annan var intresserad, men kom på att de var för små.

De första två innan dessa var likadana de, jag börjar bli trött på brevvänner.
Ändå är jag trevlig, skriver korrekt, tar bilder, svarar på frågor ..

Börjar bli rätt frustrerad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 375
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 960
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?