Var några år sedan jag var aktiv på det här forumet men tror jag hittat tillbaka nu i och med den här tråden.
Jag har egentligen funderat på fiskar till och från i flera år men det har aldrig blivit av. För typ ett år sedan började jag researcha lite mer på allvar och i somras när jag hittade en annons på marketplace för ett 720 liters kar inklusive lite tillbehör och möbel för 1500 kr slog jag till på det, perfekt för en nybörjare..
Karet står fortfarande tomt men lite har hänt. Ett lock är konstruerat, pump är köpt (Fluval FX6) och även belysning. Funderar på vad jag ska göra med botten, inte bestämt mig för om jag vill ha substrat eller inte, funderar på att lägga kakelplattor. Var till en golvfirma i veckan och kikade, tittade inte direkt på priset då jag tänkte att det är ju så små mängder så det kan inte bli så farligt.. Jo tjena, ca 2000 + frakt för 200x60 cm.
Hoppar bak lite i tiden.. I början av februari hade jag någon sorts kombination av enormt sug efter fisk, men samtidigt att jag liksom höll på att tappa intresset då så lång tid gått och "inget hänt". Hittade ett litet 35L nanokar i grannbyn på Facebook billigt så slog till på det. En pump och belysning följde med så jag köpte till en doppvärmare, ny filtersvamp och ett par rötter och två växter (En Anubias tror jag och nån sorts mossa). Har planterat det (skitfult) genom att limma växterna på rötterna, på riktigt det är inte snyggt.
För två veckor sedan var jag till fiskbutiken och köpte en snigel. Jag minns inte vad hon i butiken sa att de hette på svenska men det är en Nerite snail. Bengt heter han och han minskade avsevärt mängden alger i karet. Köpte även lite flytväxter som jag tror är Duckweed. Verkar ha följt med lite sniglar med dessa.. de är väldigt små med spetsiga skal, tror det kanske kan vara Malaysian trumpet snails efter att ha googlat och de ska tydligen vara lite av "ohyra" så får väl se hur det går med det. Vi hittade en först och nu är det minst tre.
Förra tisdagen var jag tillbaka och köpte äntligen den första fisken, en Betta. Varit livrädd typ varje dag för att han ska vara död men han verkar må bra. Pigg och aktiv och fenorna ser fina ut. Dock känns det som att han liksom har tråkigt? Eller så inbillar jag mig, det är ju en fisk jag vet inte riktigt hur mycket de "roar" sig?
Kul att vara i tråden iaf, och kul att se era fina kar