Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag satt i mer mossa i 110an. Satte ner det i ett hörn där jag tolkat det som att de letat efter bra ställe att leka på. De är väldigt(!) nyfikna nu, såklart. De verkar alltid tycka det är kul när det händer något nytt. Men det ska bli intressant att se om det faktiskt blir någon lek. Precis just nu tändes belysningen, och det är då de brukar vara som mest livliga. OM det skulle bli lek, då ska jag verkligen göra mitt bästa för att få yngel också.

Var några år sedan jag var aktiv på det här forumet men tror jag hittat tillbaka nu i och med den här tråden. :)

Jag har egentligen funderat på fiskar till och från i flera år men det har aldrig blivit av. För typ ett år sedan började jag researcha lite mer på allvar och i somras när jag hittade en annons på marketplace för ett 720 liters kar inklusive lite tillbehör och möbel för 1500 kr slog jag till på det, perfekt för en nybörjare..

Karet står fortfarande tomt men lite har hänt. Ett lock är konstruerat, pump är köpt (Fluval FX6) och även belysning. Funderar på vad jag ska göra med botten, inte bestämt mig för om jag vill ha substrat eller inte, funderar på att lägga kakelplattor. Var till en golvfirma i veckan och kikade, tittade inte direkt på priset då jag tänkte att det är ju så små mängder så det kan inte bli så farligt.. Jo tjena, ca 2000 + frakt för 200x60 cm.

Hoppar bak lite i tiden.. I början av februari hade jag någon sorts kombination av enormt sug efter fisk, men samtidigt att jag liksom höll på att tappa intresset då så lång tid gått och "inget hänt". Hittade ett litet 35L nanokar i grannbyn på Facebook billigt så slog till på det. En pump och belysning följde med så jag köpte till en doppvärmare, ny filtersvamp och ett par rötter och två växter (En Anubias tror jag och nån sorts mossa). Har planterat det (skitfult) genom att limma växterna på rötterna, på riktigt det är inte snyggt.

För två veckor sedan var jag till fiskbutiken och köpte en snigel. Jag minns inte vad hon i butiken sa att de hette på svenska men det är en Nerite snail. Bengt heter han och han minskade avsevärt mängden alger i karet. Köpte även lite flytväxter som jag tror är Duckweed. Verkar ha följt med lite sniglar med dessa.. de är väldigt små med spetsiga skal, tror det kanske kan vara Malaysian trumpet snails efter att ha googlat och de ska tydligen vara lite av "ohyra" så får väl se hur det går med det. Vi hittade en först och nu är det minst tre.

Förra tisdagen var jag tillbaka och köpte äntligen den första fisken, en Betta. Varit livrädd typ varje dag för att han ska vara död men han verkar må bra. Pigg och aktiv och fenorna ser fina ut. Dock känns det som att han liksom har tråkigt? Eller så inbillar jag mig, det är ju en fisk jag vet inte riktigt hur mycket de "roar" sig?

Kul att vara i tråden iaf, och kul att se era fina kar :)

Jag hittade slöjstärtarna sovande nu imorse😆 Först trodde jag att de var sjuka. De brukar vara inne i döskallen såhär dags men nu låg de tätt ihop bland vallisnerian vid ena kortsidan. Precis sida vid sida och alldeles stilla. Jag vet såklart att även fiskar sover men jag har aldrig sett nån fisk liksom, blunda och sova. Eftersom jag blev orolig var jag tvungen att knacka lite på glaset och då ryckte de till, såg sig omkring och simmade fram till rutan när de såg mattanten ☺️ Charmiga😍
Jag har haft ett guldfisk yngel ett tag. Hen var en Fish rescue så knappt större än en guppy när jag hämtade
Efter drygt 5 mån så var den för stor, så hen fick komma till en med damm i närheten
Hen var rolig och åt allt
Skulle vilja prova igen med att föda upp något yngel

Har både annonserat och svarat på sökesannonser, samt kunna sälja som hel grupp eller tiotal 😄

Har under åren sålt en hel del endlers utan problem men just nu verkar jag bara dra till mig ångrande köpare.

Får göra ett nytt försök med blocketannons.
Kolla på Band. Där får man annonsera
Jag har en grupp där för Uppsala mm
Och en Fiskakuten på Fb

Var några år sedan jag var aktiv på det här forumet men tror jag hittat tillbaka nu i och med den här tråden. :)

Jag har egentligen funderat på fiskar till och från i flera år men det har aldrig blivit av. För typ ett år sedan började jag researcha lite mer på allvar och i somras när jag hittade en annons på marketplace för ett 720 liters kar inklusive lite tillbehör och möbel för 1500 kr slog jag till på det, perfekt för en nybörjare..

Karet står fortfarande tomt men lite har hänt. Ett lock är konstruerat, pump är köpt (Fluval FX6) och även belysning. Funderar på vad jag ska göra med botten, inte bestämt mig för om jag vill ha substrat eller inte, funderar på att lägga kakelplattor. Var till en golvfirma i veckan och kikade, tittade inte direkt på priset då jag tänkte att det är ju så små mängder så det kan inte bli så farligt.. Jo tjena, ca 2000 + frakt för 200x60 cm.

Hoppar bak lite i tiden.. I början av februari hade jag någon sorts kombination av enormt sug efter fisk, men samtidigt att jag liksom höll på att tappa intresset då så lång tid gått och "inget hänt". Hittade ett litet 35L nanokar i grannbyn på Facebook billigt så slog till på det. En pump och belysning följde med så jag köpte till en doppvärmare, ny filtersvamp och ett par rötter och två växter (En Anubias tror jag och nån sorts mossa). Har planterat det (skitfult) genom att limma växterna på rötterna, på riktigt det är inte snyggt.

För två veckor sedan var jag till fiskbutiken och köpte en snigel. Jag minns inte vad hon i butiken sa att de hette på svenska men det är en Nerite snail. Bengt heter han och han minskade avsevärt mängden alger i karet. Köpte även lite flytväxter som jag tror är Duckweed. Verkar ha följt med lite sniglar med dessa.. de är väldigt små med spetsiga skal, tror det kanske kan vara Malaysian trumpet snails efter att ha googlat och de ska tydligen vara lite av "ohyra" så får väl se hur det går med det. Vi hittade en först och nu är det minst tre.

Förra tisdagen var jag tillbaka och köpte äntligen den första fisken, en Betta. Varit livrädd typ varje dag för att han ska vara död men han verkar må bra. Pigg och aktiv och fenorna ser fina ut. Dock känns det som att han liksom har tråkigt? Eller så inbillar jag mig, det är ju en fisk jag vet inte riktigt hur mycket de "roar" sig?

Nertina?

Efter att ha hittat denna tråden så fick jag ett litet sug efter akvarie igen.
Sålde mitt 400 liters i samband med en flytt för ca 10 år sedan. Där bodde det en del olika Malawi-ciklider.
2.webp

Oh, vilken lyx med ett 720L! Kanske kan vara bra att ha i vatten i det även om du inte använder det, så att det inte står tomt såpass länge att silikonet torkar och allt börjar läcka? Kanske inte är någon fara, men med ett så stort akvarium hade jag garanterat varit nojig :p

De "skräpsnäckor" du har är nog helt vanliga sandsnäckor, jag gör mitt bästa för att ha sådana i alla akvarier. De är fantastiska så sett att de vänder runt på bottensubstratet och då får ner fiskbajset så att växterna lättare använder det som näring. Och så blir det kanske lite lättare för rötterna också att växa osv när substratet är lite uppluckrat (beror såklart lite på vad man använder för bottensubstrat). Om man inte matar för mycket så behöver man inte oroa sig för att få speciellt många heller. Jag har ibland medvetet matat lite extra för att få dem att föröka sig, just när jag ska starta igång något nytt akvarium, så att jag har några fler att sätta i det nya akvariet.

Det finns inte många butiker med fisk längre omkring mig, funderar på om det kan vara värt en tripp till huvudstaden.

Vilka är värda att kolla upp ? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 375
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 960
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025