Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tyckte det fungerade bra att hälla omgångar med kokande vatten på rötterna, jag kunde ju se att algerna dog och sedan var rötterna helt rena några veckor innan algerna klättrade tillbaka från alla andra områden i akvariet.
Barnsjukdomar får man ju tyvärr ofta.
Jag hade gröna håralger rätt länge i guppykaret, men de var inte alls lika besvärliga och rätt lätta att bara "konkurrera ut" med fler snabbväxande växter samt genom att snurra upp dem som spagetti på en gaffel då och då. :)
Ja, håralger hade jag också ett tag. Jättelätt att bli av med. Drog ner på ljuset bara och plockade bort det som jag hittade. Klippte ner någon växt där jag såg att det börjat dyka upp. Nu har jag inget sådant kvar. Vem vet, med lite tur kanske mina ottos vill ge sig på de här skäggalgerna om algerna väl dör först och blir lite mer lätt-ätna? Vad de där ottosarna egentligen äter fattar jag inte, de verkar inte gilla något, men de är i bra hull och väldigt energiska så uppenbarligen får de i sig någonting.

Har ni testat ättika mot svarta tofsalger?

Tror att jag testade det med gott resultat förut, med reservation för att jag kan minnas fel -småbarnsåren är lite grumliga i minnet.

Har ni testat ättika mot svarta tofsalger?

Tror att jag testade det med gott resultat förut, med reservation för att jag kan minnas fel -småbarnsåren är lite grumliga i minnet.
Det går ju an om man bara ska behandla en rot till exempel, men när det finns i hela akvariet blir det svårare. :) Kan man doppa växterna i ättika utan att de dör tro?

Hittade en till liten hane i 112an: <3
Pyttekille3-095929.webp

Jag vet inte ens hur många darios jag har? Jag har 20 st yngel jag tagit hand om ju men hos föräldrarna har jag noll koll, de dyker bara upp plötsligt.

Jag såg dem också, superfina verkligen! Men de blir så stora och för mig har de inte så roligt beteende, så eh, jag låter bli tror jag. Men så tjusiga!

Du kan komma och hälsa på mig på mitt jobb om du vill :D Norra sidan Sthlm. Och skulle du vilja ha något speciellt kan jag såklart kolla om det går att beställa in (om det inte är något vi redan har vill säga).

Hornbach har mycket(!) på hemsidan, men betydligt mindre i butik. Gäller också att verkligen kunna sin sak själv då åtminstone vissa i personalen mest verkar vara ute efter att sälja på en sjuttoelva onödiga prylar... De har säkert bra personal också, men jag och en vän blev så sura av vårt senaste besök där att vi hellre åkte till akvarielagret för att köpa samma fisk. Skulle enligt prislistan varit dyrare på akvarielagret, men det kändes värt det (sedan fick vi rejäl rabatt utan anledning, så det blev ändå billigare än på Hornbach, men eh, ja). Zoo.se har i så fall större sortiment och samma leverantör som Hornbach (Imazo), så ska man välja en av de två så föredrar jag den sistnämnda. De bästa växter jag köpt kom från zoo.se i Bromma.
De gånger jag har varit på Hornbach, har det varit trevlig och kunnig personal

Det går ju an om man bara ska behandla en rot till exempel, men när det finns i hela akvariet blir det svårare. :) Kan man doppa växterna i ättika utan att de dör tro?
Nej växter dör nog, men en trasa med ättika och torka insidan på akvariet.

Har du provat total mörkläggning?

Funderar på att ta mig till zoo.se eftersom de fick leverans av fiskar igår... Men jag borde nog låta bli egentligen och fokusera på att bli nöjd med de akvarier jag har utan att köpa mer fisk. Har bara någon liten förhoppning om luminatus-honor...

Så. Idag ska jag försöka göra något ordentligt. Dvs, ordna en faktisk plan för hur jag ska göra med allt och sedan försöka hålla mig till den. Wish me luck. Imorgon ska jag iaf ge bort en del flytväxter till en bekant, de växer som ogräs här. Ska också försöka få ordning på pumpen jag tänkt ha i mitt 200L sedan. Tänker att jag ska köra den i 110an först så att den får samla på sig lite bra bakterier och kanske hjälpa mitt 200L att bli så bra som möjligt så snabbt som möjligt. Och i 110an har jag faktiskt inga oönskade alger eller andra problem. Där är mitt enda problem att rötterna flyter. Funderar på att ta bort stenarna och kolla om rötterna behagar hålla sig nere nu, men samtidigt ser jag hur räkorna gärna gömmer sig mellan rötter och stenar, och med galna regnbågar i akvariet behövs så många gömställen som möjligt...

Kan man köpa växter dagen innan de ska planteras? Ska in till stan i morgon eftermiddag och skulle gärna passa på att köpa då. Men är upptagen på kvällen, så kommer inte hinna fixa med grus och plantera förrän fredag.

All fisk från Imazo kom, så nu ska jag hem med dem
Beställde lite snask oxå

Bifogade filer

• received_3719237931681258.webp
    received_3719237931681258.webp
    87,7 KB · Visningar: 15
Kan man köpa växter dagen innan de ska planteras? Ska in till stan i morgon eftermiddag och skulle gärna passa på att köpa då. Men är upptagen på kvällen, så kommer inte hinna fixa med grus och plantera förrän fredag.
ibland råkar jag lämna mina i växtskåpet någon vecka, brukar inte vara något problem sålänge dom har vatten och så. knyt ihop i en plastpåse så borde det gå bra

Bucephalandran verkar vilja blomma. Haft dem i evigheter men det har de inte gjort innan, får se om det blir något av det?
Buceblom30052.jpg

En liten fin chilirasbora, de är lite svårare att fånga på kort tycker jag, så små och lite kameraskygga men väldigt fina: <3
Brigittae130020.jpg

Liten räka som hittat en annan räknas ömsade skal att pilla med och smaska på:
Video-Capture-20240228-125522.jpg

Och lite fina miniöringar i en enda röra, prickigt är verkligen mitt favoritmönster:
Video-Capture-20240228-125809.jpg

VideoCapture_20240228-125822.webp

Inga problem. Jag har nog aldrig planterat något samma dag som jag köpt det :rofl: Men som @Acer skrev: knyt ihop plastpåsen och se till att de inte torkar ut.

Då måste jag ju ändå tömma hela och kan lika gärna starta om. :)
Jadå, fast svarta skäggalger funkar inte som vanliga gröna alger.

Jag var inne på helrengöring med ättika, man lär ju ta död på varenda liten spor av det där jäkulskapet :arghh:

Man brukar rekommendera total mörkläggning till svarta tofsalger.

Ok, nytt försök med möbel till mitt 200L!
möbel.webp

Köpte på Hornbach. Den enda regnbåge de hade inne var praecox. Däremot hade de chokladgurami! De hade också en otroligt tjusig kampfisk :love: Blå med gulaktiga fenor. Hur fin som helst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 376
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 960
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.