Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mina blir ofta liggande 1-2 dagar. Det har gått bra hittills, jag plockar ev bort sånt som ser dåligt ut när jag sköljer dem innan plantering. Sen växer de ju på sigKan man köpa växter dagen innan de ska planteras? Ska in till stan i morgon eftermiddag och skulle gärna passa på att köpa då. Men är upptagen på kvällen, så kommer inte hinna fixa med grus och plantera förrän fredag.
De gånger jag har varit på Hornbach, har det varit trevlig och kunnig personal
Oh, vilken lyx med ett 720L! Kanske kan vara bra att ha i vatten i det även om du inte använder det, så att det inte står tomt såpass länge att silikonet torkar och allt börjar läcka? Kanske inte är någon fara, men med ett så stort akvarium hade jag garanterat varit nojig
De "skräpsnäckor" du har är nog helt vanliga sandsnäckor, jag gör mitt bästa för att ha sådana i alla akvarier. De är fantastiska så sett att de vänder runt på bottensubstratet och då får ner fiskbajset så att växterna lättare använder det som näring. Och så blir det kanske lite lättare för rötterna också att växa osv när substratet är lite uppluckrat (beror såklart lite på vad man använder för bottensubstrat). Om man inte matar för mycket så behöver man inte oroa sig för att få speciellt många heller. Jag har ibland medvetet matat lite extra för att få dem att föröka sig, just när jag ska starta igång något nytt akvarium, så att jag har några fler att sätta i det nya akvariet.
Om de just upptäcktes - viltfångat är riskabelt Det är inget roligt när arter försvinner i det vilda och bara finns kvar i kar (eller krukor när det gäller växter. Jag brukade gilla köttätande plantor och där var det ett stort problem)Upptäckte att Imazo nu fått in de här regnbågarna!
De blir inte ens speciellt stora, ska vara lättlekta och har ju ett minst sagt intressant utseende (honorna är mer gulglittriga). Enda kruxet är att de upptäcktes ganska nyligen och jag skulle tippa på att de är svindyra... Annars verkar det vara en fisk som skulle trivas här hos mig. Sååå jag ska åtminstone kolla runt lite på vad de faktiskt kostar. Någon i USA hade visst betalat 100 USD/st för dem för några år sedan, men nu verkar de ligga på 16 USD. Inte sett dem i Sverige innan dock...
Önskar rent ekonomiskt att jag bara kunde tokälska guppys, eller varför inte neontetror
Helt enig. För de här är det dock större risk för utrotning pga miljöförstöring än överfiske. De utländska återförsäljarna verkar odla själva då det är dyrt och krångligt att få tag i viltfångade och de är lättlekta. Vet inte hur det är här dock. Om jag någon gång har råd att köpa kommer jag att kolla upp sådant.Om de just upptäcktes - viltfångat är riskabelt Det är inget roligt när arter försvinner i det vilda och bara finns kvar i kar (eller krukor när det gäller växter. Jag brukade gilla köttätande plantor och där var det ett stort problem)
Det är det bästa med hornbach tycker jag och att de inte tar in olämpliga arter. Träffat på mycket kunnig personal där med."Mitt" hornbach har bättre skyltar med info om arterna än akvariebutikerna i stan, och jag har hört personalen vägra sälja fisk som inte skulle trivas tillsammans trots att kunden blev sur.
De är jättefina och så rara! Häftigt med det blå också.Visa bifogad fil 140154
Älskar dem.
Vad räknar du som "olämpliga arter"?Det är det bästa med hornbach tycker jag och att de inte tar in olämpliga arter. Träffat på mycket kunnig personal där med.
Palettciklid?Jag gillar också hornbach och har handlat därifrån. Jag har också upplevt personalen där som antingen kunniga eller ödmjuka i att de inte är det och hänvisat till experten. Framförallt har jag hittat fina växter där till bra priser. Dock vill jag av princip helst inte handla där då jag hellre stöttar den lilla butiken som tar in mycket spännande fiskar. Idag var jag inne och köpte khuliålar!! de är så små. Ser fram emot att de blir lite större. Jag bad personalen fånga så många hon orkade innan hon gav upp. 7st blev det. När jag köpte malarna fastnade jag vid en jättefin liten röd fisk. Fastnade vid den igen och tittade lite noggrannare. Smyckestetra superröd cenepa VF. 800kr st för en stimfisk!! Pass på den. Vad är detta för nått? Visa bifogad fil 140206
Tack! Nu förstår jag varför så många gillar dem! Den dyra fiskens latinska namn är "Nannostomus sp. Cenepa Super Red". Så snygga!Palettciklid?
Jag tänkte på de som blir för stora för normala akvarium, alligatorgädda, RTC, arowana, rockor och så vidare. Jag har aldrig ens sett en gibbiceps på hornbach vilket jag tycker är bra!Vad räknar du som "olämpliga arter"?
Ah, ja där håller jag helt med Min vän som jobbar i annan djuraffär har nu fått till att de ska sluta ta in sorter som blir för stora för de flesta kunders akvarium. Jag blev jätteglad åt det! Skulle det någon gång komma in rätt köpare går det ju att lägga kundbeställningarJag tänkte på de som blir för stora för normala akvarium, alligatorgädda, RTC, arowana, rockor och så vidare. Jag har aldrig ens sett en gibbiceps på hornbach vilket jag tycker är bra!