Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Satte mig för att fotografera mina praecox. Ena hanen bestämde sig för att visa upp sig :D
1000049298.webp

Kan man köpa växter dagen innan de ska planteras? Ska in till stan i morgon eftermiddag och skulle gärna passa på att köpa då. Men är upptagen på kvällen, så kommer inte hinna fixa med grus och plantera förrän fredag.
Mina blir ofta liggande 1-2 dagar. Det har gått bra hittills, jag plockar ev bort sånt som ser dåligt ut när jag sköljer dem innan plantering. Sen växer de ju på sig 🙂

Upptäckte att Imazo nu fått in de här regnbågarna!
Dans_Fish_Melanotaenia_sp_Kali_Tawa_Kali_Tawa_1_Ryan_Reamy_e9e60971a0804b9aab0029da78be4632_9906.PNG

De blir inte ens speciellt stora, ska vara lättlekta och har ju ett minst sagt intressant utseende (honorna är mer gulglittriga). Enda kruxet är att de upptäcktes ganska nyligen och jag skulle tippa på att de är svindyra... Annars verkar det vara en fisk som skulle trivas här hos mig. Sååå jag ska åtminstone kolla runt lite på vad de faktiskt kostar. Någon i USA hade visst betalat 100 USD/st för dem för några år sedan, men nu verkar de ligga på 16 USD. Inte sett dem i Sverige innan dock...

Önskar rent ekonomiskt att jag bara kunde tokälska guppys, eller varför inte neontetror :rofl:

Oh, vilken lyx med ett 720L! Kanske kan vara bra att ha i vatten i det även om du inte använder det, så att det inte står tomt såpass länge att silikonet torkar och allt börjar läcka? Kanske inte är någon fara, men med ett så stort akvarium hade jag garanterat varit nojig :p

De "skräpsnäckor" du har är nog helt vanliga sandsnäckor, jag gör mitt bästa för att ha sådana i alla akvarier. De är fantastiska så sett att de vänder runt på bottensubstratet och då får ner fiskbajset så att växterna lättare använder det som näring. Och så blir det kanske lite lättare för rötterna också att växa osv när substratet är lite uppluckrat (beror såklart lite på vad man använder för bottensubstrat). Om man inte matar för mycket så behöver man inte oroa sig för att få speciellt många heller. Jag har ibland medvetet matat lite extra för att få dem att föröka sig, just när jag ska starta igång något nytt akvarium, så att jag har några fler att sätta i det nya akvariet.

Det har stått tomt nu närmare ett år så ja.. Borde väl gå att silikona om i värsta fall?

Jag har bara sett de små snäckorna på glaset än så länge, inte i sanden. Jag har bara sand och växterna är limmade mot rötterna så det är inget som "växter" i substratet.

Lite kris här imorse. Jag tror den stora snigeln har dött :( Den ser iaf död ut tycker jag, dock har jag ingen erfarenhet mer än att den inte ser ut så som den gjort tidigare. Här är en bild. Lägger den som länk ifall någon inte vill se. Tror att den kanske svultit ihjäl? Jag har först nu blivit varse om att man typ måste mata även snäckor, jag trodde de klarade sig på de alger som fanns i akvariet, känner mig som världens sämsta djurägare..

Fisken är också märklig idag. Han äter inte riktigt och är lite mer "aktiv" än vanligt, spurtar omkring en del. Kan de känna av att en annan individ i karet har dött?

Jag har ett testkit som jag kollat med nu. PH och nitrit är bra så inget som avviker där. Jag har test för KH och GH också men de verkar inte fungera. Färgerna på testvätskan stämmer inte överens med det som står i manualen och den byter aldrig färg, väldigt märkligt. Jag har beställt teststrips som ska vara bra samt ett sorts ammoniak-larm.

Jävla pissdag.. Dessutom har sambon nån sorts magsjuka och jag har urinvägsinfektion så mår rätt skit. Är väldigt orolig för vår fisk :(

Fick fantastiska nyheter precis! En bekant som också jobbar i djuraffär har fått in ett gäng luminatus! Så med hennes hjälp ska jag få hem fler honor :banana: Att hitta någon som säljer luminatus är svårt. Att hitta någon som är villig att sälja bara honor är ännu svårare. Men nu ska det bli mer jämn könsfördelning i akvariet, och så hoppas vi att de unga nykomlingarna gör så att alla blir leksugna :D

Är väldigt sugen på att fråga vilka fler regnbågar de har i butiken just nu... :angel: Dessutom har jag nu pratat i telefon med vår nya leverantör. Otroligt trevlig person, med enorm erfarenhet och stor regnbågsfisk-kunskap. Vi hade nog kunnat pladdra på i evigheter. Han förklarade också varför det var svårt att få in regnbågsfiskarna, men började prata om att han kanske kan hjälpa mig ändå om jag vill ha tag på något. Jag ska dit på studiebesök, så då kan vi prata mer om sådant. Det lät väldigt intressant, och som att det kan bli dyrt :rofl: Om jag förstod det rätt så finns det ca 1000 akvarier där. Alltså. Det ska bli så spännande att besöka det där stället!

Upptäckte att Imazo nu fått in de här regnbågarna!
Dans_Fish_Melanotaenia_sp_Kali_Tawa_Kali_Tawa_1_Ryan_Reamy_e9e60971a0804b9aab0029da78be4632_9906.PNG

De blir inte ens speciellt stora, ska vara lättlekta och har ju ett minst sagt intressant utseende (honorna är mer gulglittriga). Enda kruxet är att de upptäcktes ganska nyligen och jag skulle tippa på att de är svindyra... Annars verkar det vara en fisk som skulle trivas här hos mig. Sååå jag ska åtminstone kolla runt lite på vad de faktiskt kostar. Någon i USA hade visst betalat 100 USD/st för dem för några år sedan, men nu verkar de ligga på 16 USD. Inte sett dem i Sverige innan dock...

Önskar rent ekonomiskt att jag bara kunde tokälska guppys, eller varför inte neontetror :rofl:
Om de just upptäcktes - viltfångat är riskabelt :( Det är inget roligt när arter försvinner i det vilda och bara finns kvar i kar (eller krukor när det gäller växter. Jag brukade gilla köttätande plantor och där var det ett stort problem)

Om de just upptäcktes - viltfångat är riskabelt :( Det är inget roligt när arter försvinner i det vilda och bara finns kvar i kar (eller krukor när det gäller växter. Jag brukade gilla köttätande plantor och där var det ett stort problem)
Helt enig. För de här är det dock större risk för utrotning pga miljöförstöring än överfiske. De utländska återförsäljarna verkar odla själva då det är dyrt och krångligt att få tag i viltfångade och de är lättlekta. Vet inte hur det är här dock. Om jag någon gång har råd att köpa kommer jag att kolla upp sådant.

Jag gillar också hornbach och har handlat därifrån. Jag har också upplevt personalen där som antingen kunniga eller ödmjuka i att de inte är det och hänvisat till experten. Framförallt har jag hittat fina växter där till bra priser. Dock vill jag av princip helst inte handla där då jag hellre stöttar den lilla butiken som tar in mycket spännande fiskar. Idag var jag inne och köpte khuliålar!! :heart de är så små. Ser fram emot att de blir lite större. Jag bad personalen fånga så många hon orkade innan hon gav upp. :laugh: 7st blev det. När jag köpte malarna fastnade jag vid en jättefin liten röd fisk. Fastnade vid den igen och tittade lite noggrannare. Smyckestetra superröd cenepa VF. 800kr st för en stimfisk!! Pass på den. Vad är detta för nått?
20240301_154255.webp

Jag gillar också hornbach och har handlat därifrån. Jag har också upplevt personalen där som antingen kunniga eller ödmjuka i att de inte är det och hänvisat till experten. Framförallt har jag hittat fina växter där till bra priser. Dock vill jag av princip helst inte handla där då jag hellre stöttar den lilla butiken som tar in mycket spännande fiskar. Idag var jag inne och köpte khuliålar!! :heart de är så små. Ser fram emot att de blir lite större. Jag bad personalen fånga så många hon orkade innan hon gav upp. :laugh: 7st blev det. När jag köpte malarna fastnade jag vid en jättefin liten röd fisk. Fastnade vid den igen och tittade lite noggrannare. Smyckestetra superröd cenepa VF. 800kr st för en stimfisk!! Pass på den. Vad är detta för nått? Visa bifogad fil 140206
Palettciklid?

Jag tänkte på de som blir för stora för normala akvarium, alligatorgädda, RTC, arowana, rockor och så vidare. Jag har aldrig ens sett en gibbiceps på hornbach vilket jag tycker är bra! :)
Ah, ja där håller jag helt med :D Min vän som jobbar i annan djuraffär har nu fått till att de ska sluta ta in sorter som blir för stora för de flesta kunders akvarium. Jag blev jätteglad åt det! Skulle det någon gång komma in rätt köpare går det ju att lägga kundbeställningar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 376
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 960
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka