Den finaste är full med ägg nu
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
TackAjdå. HItH är ju inget roligt att råka ut för. Jag har ingen erfarenhet av det själv, förstått det som att det är mer som ett symptom av olika faktorer än en specifik sjukdom, stress, vitaminbrist, bristfällig vattenkvalitet (inte nödvändigtvis men vanligt), överflöd på baktierier i karet etc, etc... Immunförsvaret blir nedsatt och så tar sig olika bakterier/parasiter friheter och gör det värre. Jag tänker nästan alltid att första steget vid problem är att se till att vattenkvaliteten är så nära perfekt man kan komma, ev öka/effektivisera filtreringen.
Googlade lite och den här artikeln tyckte jag var väldigt intressant och ingående om HIH hos oscarciklider för mer förståelse för vad det är/hur man fixar det. Du kanske redan hittat den själv men jag länkar den här iaf: https://aquariumscience.org/index.php/11-1-hole-in-the-head/
Oavsett så håller jag med övriga, du ska inte vara för hård mot dig själv här. Jag tycker din skötsel låtit helt okej av det du beskrivit. Akvarium kan vara svårt att få ordning på, det är trots allt som ett litet ekosystem man försöker skapa med massa olika processer som ska klaffa.
Angående GH så påverkar ju allt till viss grad men generellt sett brukar det inte vara något man behöver oroa sig över. Det brukar ju inte ligga på noll i kranvattnet liksom och många fiskar i hobbyn trivs i mjukt vatten. Vill inte säga emot någon expert på det men jag har själv aldrig brytt mig om det för fiskarnas skull.
Fixat!Verkar som att det är dags för ny tråd (den här har nått 2000 inlägg) någon som känner sig manad?