Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den finaste är full med ägg nu
20240907_203011.jpg
 
Ajdå. HItH är ju inget roligt att råka ut för. Jag har ingen erfarenhet av det själv, förstått det som att det är mer som ett symptom av olika faktorer än en specifik sjukdom, stress, vitaminbrist, bristfällig vattenkvalitet (inte nödvändigtvis men vanligt), överflöd på baktierier i karet etc, etc... Immunförsvaret blir nedsatt och så tar sig olika bakterier/parasiter friheter och gör det värre. Jag tänker nästan alltid att första steget vid problem är att se till att vattenkvaliteten är så nära perfekt man kan komma, ev öka/effektivisera filtreringen.

Googlade lite och den här artikeln tyckte jag var väldigt intressant och ingående om HIH hos oscarciklider för mer förståelse för vad det är/hur man fixar det. Du kanske redan hittat den själv men jag länkar den här iaf: https://aquariumscience.org/index.php/11-1-hole-in-the-head/

Oavsett så håller jag med övriga, du ska inte vara för hård mot dig själv här. :heart Jag tycker din skötsel låtit helt okej av det du beskrivit. Akvarium kan vara svårt att få ordning på, det är trots allt som ett litet ekosystem man försöker skapa med massa olika processer som ska klaffa.

Angående GH så påverkar ju allt till viss grad men generellt sett brukar det inte vara något man behöver oroa sig över. Det brukar ju inte ligga på noll i kranvattnet liksom och många fiskar i hobbyn trivs i mjukt vatten. Vill inte säga emot någon expert på det men jag har själv aldrig brytt mig om det för fiskarnas skull.
Tack :heart

Det känns ändå rätt bra nu, jag hade läst mycket men inte just den artikeln du länkade till, den var bra! Det påminde mig också om att vi ska jobba på att förbättra filtret lite. Eftersom vi har så pass få fiskar och de inte är så stora har jag svårt att tro att en FX6 inte är nog i dagsläget, men den kan absolut bli bättre.

Jag läste på väldigt mycket om filtret, vilket media man skulle ha osv innan karet var fyllt och jag inte haft fisk än. Det var väldigt rörigt och det är liksom svårt att få med sig allt när allt är helt nytt, nu när jag är lite varmare i kläderna har jag kollat om på några youtubevideos jag såg då och hänger nu med på ett annat sätt.

Vi "rengjorde" filtret förra veckan och den vita max-clear paden var som en äcklig, slemmig klump typ så vi bytte ut den, nu har jag fattat att de ska bytas typ en gång i månaden (det hade gått betydligt fler nu) så jag har skrivit upp ett schema på det. Jag hittade också en bytta med purigen i skåpet som jag måste köpt med filtret för över ett år sedan men typ.. glömt? Måste skaffa en påse till det så ska vi lägga till sådant också vid nästa byte.

Har satt lite sallad på en gaffel två gånger nu och hantlarna gillar den verkligen! Plecon däremot bryr sig inte. Vet inte hur mycket effekt det har på växt-ätandet dock för de hade lyckats slita bort en av plantorna från stenen den var limmad på i fredags :meh: Den är nu tillbakalimmad så får vi hoppas.

Den stora växten trivs fortfarande jättebra, när jag säger att ett skott växt nästan 20 cm på en vecka så är inte det en överdrift, aldrig varit med om något som växer så fort! Den är liksom seg i början men så fort bladet börjar komma ordentligt så går det undan. :)
 
Var i akvarieaffären och köpte lite "påfyllning", några neontetror och två dalmatinermolly. Passade då på att fråga ägaren lite om mina funderingar på andra fiskar som passar med molly och mosaikgurami och vi hade en bra diskussion. Jag lutar nu åt palettciklider men han gav även tips på grön bågfensciklid som jag inte hört talas om förut.

Och de hade fått in fullvuxna scalarer, de är ju enorma! Kommer absolut inte fundera på sådana i nuvarande akvarium.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 020
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 815
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 739
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 145
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp