Jättesnyggt!
Jag hatar egentligen inte "kala" kar, men det är delvis pga att vattenkvaliteten tenderar att bli bättre och jämnare också med växter så ur det perspektivet är det synd. Flytväxter har vi bara provat lite mindre varianter, problemet där är dels (igen) att de typ äter dem, eller iaf maler ner dem till småbitar, samt att de gärna vill fastna i intaget till filtret och på powerheaden. Skulle behöva något i typ näckrosstorlek tror jag i så fall.
Växter på vore trevligt! Jag älskar ju gullrankor också. Som locken är just nu går de inte. De är hemmagjorda, två plexiskivor med gångjärn i mitten så de liksom går att öppna halvvägs. De är inte speciellt bra faktiskt och de äter en del ljus men måste ha något att lägga lysrören på då de inte går att montera, har inte hittat några som är långa nog när karet är 2 meter och inte har något riktig skena eller så i mitten att fästa mot.
Sen visste jag ju redan innan jag skaffade karet att jag ville ha oscars och där var det rekommenderat med lock för att de kan hoppa. Jag är ärligt talat inte så oroad för det, aldrig sett dem så att säga vara över ytan om det inte är mat som släpps i just då. Plecon däremot känns som han skulle riskera att fara ut som en liten raket..
3 st FX6 för övrigt.. Jag har en
Nu har vi ju bara 6 fiskar men planerar kanske på någon till.. Har en powerhead monterad just nu, en till är införskaffad och även en sprinkler till utblåset istället för den som är nu, allt för att syresätta så bra som möjligt. Jag har nojat rätt länge över att jag tycker att fiskarna, framförallt stora svarta liksom andas så hårt hela tiden. De är inte loja och de är inte vid ytan så tror inte det är syrebrist men jag är en orolig själ.. (jättebra hobby för mig detta, verkligen)
Har nu börjat fundera på om stora svarta bara är en tjockis och om han typ blir andfådd av att simma runt?? men tror inte det är en grej hos fiskar..