Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var till Stordammen på min lediga dag. Där bor det gräsänder och rudor
Rudorna såg jag inte till idag
Messenger_creation_6101133C-6C06-42D0-B13D-3CE4DFAB0FAA.jpg
 
Jag har nu varit hos uppfödaren av regnbågsfiskar och handlat honor. Börjar förstå varför jag inte sett lek hos mina. Jag har läst inlägg på olika forum som diskuterar att det är svårt att få tag på friska luminatus i handeln och kan nu bara instämma. Mina fiskar ser knappt ut att vara samma art rent storleksmässigt. Skillnaden på mina honor och de jag köpte nu skiljer storleksmässigt som en endlerhane och en guppyhona. Och då matar jag med fryst, levande, gelbaserad mat, olika flingfoder och sjunktabletter.

Hoppas det är som med guppy att första generationen är svag men att de som föds hemma hos en blir friskare. I karen där han hade mycket växter var det yngel överallt, förutom de kar där han samlat in ägg och medvetet föddd upp. Kul att se!

Visa bifogad fil 152572
Affär, uppe höger, uppfödare suddiga nära. Köpte bara honor så det är de jag jämför.
Spännande! Den uppe till höger på bilden här ser ju verkligen liten och tanig ut. En vän till mig var förvånad över hur mina luminatus såg ut när hon själv köpte några sedan, just för att hennes var små, taniga och bleka. Känns som om jag hade tur och fick ett gäng bra. Eller ja. Bra och bra... Jag har ju ändå inte fått yngel på dem. Funderar på att göra om ett akvarium igen, verkligen ösa på med växter och sätta över mina luminatus där så att det kan tänkas bli något yngel någon gång... Vännen har RÅKAT få luminatus-yngel hemma hos sig, men så har hon också massvis av växter, framförallt hornsärv. Så det ska jag försöka ordna här också... Jag är ju så löjligt förtjust i Pseudomugil-fiskarna. De och guramis är nog favoriterna som det är just nu.
 
Jag har blivit ansvarig för arbetsplatsens akvarium, i morse var det massor av bubblor på ytan :confused: Är det vanligt el något jag ska åtgärda och isf hur? Det bor två malar, L-malar om jag har googlat rätt🫣
Visa bifogad fil 152567
Finns det några (levande) växter i akvariet? Om inte, kolla ifall ni kan köpa in det till akvariet, sådant hjälper till massor med vattenkvalitén, att hålla borta alger osv.
 
Jag är så glad över att mina Java fortfarande får vara orörda, det kanske finns hopp om växtlighet i akvariet trots allt! De smälter lite på vissa blad just nu men det har jag förstått som att det är normalt.

Den stora växten har skjutit ett nytt skott som växer som attan också så det är också trevligt, förhoppningsvis blir det fler.

Jag är så gruvligt sugen på mer fisk, och fler akvarier.. men utbudet är lite skralt på marketplace här i närheten just nu, är mest sånt runt 100-150 liter, vad kan man ens ha i det liksom.. ;)
 
Åh gud jag önskar verkligen att detta var ett skämt men det är det inte..

Bara några timmar efter mitt senaste inlägg här får jag meddelanden av sambon på whatsapp:

"Tror vi får sluta med växter i akvariet

It's bad today

De har till och med varit på den stora giftiga"

...

Hemma nu och har sett. Det är stora tuggor tagna ur de flesta bladen, även på javorna och det virvlar runt bladdelar i hela akvariet..

Tror vi får se oss besegrade här faktiskt :(
 
Åh gud jag önskar verkligen att detta var ett skämt men det är det inte..

Bara några timmar efter mitt senaste inlägg här får jag meddelanden av sambon på whatsapp:

"Tror vi får sluta med
il_570xN.3903279936_8ofx.jpg
växter i akvariet

It's bad today

De har till och med varit på den stora giftiga"

...

Hemma nu och har sett. Det är stora tuggor tagna ur de flesta bladen, även på javorna och det virvlar runt bladdelar i hela akvariet..

Tror vi får se oss besegrade här faktiskt :(
Vad tråkigt! :( Jag hade samma problem med mina stora guldfiskar, helt hopplöst! Men det kan bli fint utan växter med tycker jag. Jag gillade ändå looken på mitt 720 även utan växter:
InCollage_20240828_131723274.jpg

Syns inte så bra här men jag hade lampor med mer riktat ljus som såg ut som solstrålar genom bladverk när de gick genom min hårt piskade yta ( 3 st fx6or + powerheads till de där syrekrävande bajsmaskinerna till fisk.) och det blev så fina skimmrande ljusspel på inredning/fiskar. Så sånt kan man leka med också.

Kanske flytväxter kan vara något om delar av ytan är någorlunda lugn? Salvinia t.ex? De växer ju så himla fort att det bara är bra om någon rensar bland dem.

En annan grej man kan köra på är att ha olika krukväxter (t.ex olika gullrankor) som får ha rötterna ner i karet, för att få lite grönt ändå och som hjälper till med reningen av akvariet. Har man någon typ av kruka till dem så blir ju en del av rötterna skyddade däri med:
il_570xN.3903279936_8ofx.jpg
 
Senast ändrad:
Jag är så glad över att mina Java fortfarande får vara orörda, det kanske finns hopp om växtlighet i akvariet trots allt! De smälter lite på vissa blad just nu men det har jag förstått som att det är normalt.

Den stora växten har skjutit ett nytt skott som växer som attan också så det är också trevligt, förhoppningsvis blir det fler.

Jag är så gruvligt sugen på mer fisk, och fler akvarier.. men utbudet är lite skralt på marketplace här i närheten just nu, är mest sånt runt 100-150 liter, vad kan man ens ha i det liksom.. ;)
I ett 100-150L kan du ju ha små regnbågsfiskar, de flesta tetrorna, flera olika levandefödare... Finns massor av alternativ :D Jag har bestämt mig för att ta in diamanttetra, svart kilfläcksrasbora och "svart" svärdbärare till jobbet nu, just för att de verkar spännande..
 
Vad tråkigt! :( Jag hade samma problem med mina stora guldfiskar, helt hopplöst! Men det kan bli fint utan växter med tycker jag. Jag gillade ändå looken på mitt 720 även utan växter:
Visa bifogad fil 152646
Syns inte så bra här men jag hade lampor med mer riktat ljus som såg ut som solstrålar genom bladverk när de gick genom min hårt piskade yta ( 3 st fx6or + powerheads till de där syrekrävande bajsmaskinerna till fisk.) och det blev så fina skimmrande ljusspel på inredning/fiskar. Så sånt kan man leka med också.

Kanske flytväxter kan vara något om delar av ytan är någorlunda lugn? Salvinia t.ex? De växer ju så himla fort att det bara är bra om någon rensar bland dem.

En annan grej man kan köra på är att ha olika krukväxter (t.ex olika gullrankor) som får ha rötterna ner i karet, för att få lite grönt ändå och som hjälper till med reningen av akvariet. Har man någon typ av kruka till dem så blir ju en del av rötterna skyddade däri med:
il_570xN.3903279936_8ofx.jpg
Jättesnyggt!

Jag hatar egentligen inte "kala" kar, men det är delvis pga att vattenkvaliteten tenderar att bli bättre och jämnare också med växter så ur det perspektivet är det synd. Flytväxter har vi bara provat lite mindre varianter, problemet där är dels (igen) att de typ äter dem, eller iaf maler ner dem till småbitar, samt att de gärna vill fastna i intaget till filtret och på powerheaden. Skulle behöva något i typ näckrosstorlek tror jag i så fall.

Växter på vore trevligt! Jag älskar ju gullrankor också. Som locken är just nu går de inte. De är hemmagjorda, två plexiskivor med gångjärn i mitten så de liksom går att öppna halvvägs. De är inte speciellt bra faktiskt och de äter en del ljus men måste ha något att lägga lysrören på då de inte går att montera, har inte hittat några som är långa nog när karet är 2 meter och inte har något riktig skena eller så i mitten att fästa mot.

Sen visste jag ju redan innan jag skaffade karet att jag ville ha oscars och där var det rekommenderat med lock för att de kan hoppa. Jag är ärligt talat inte så oroad för det, aldrig sett dem så att säga vara över ytan om det inte är mat som släpps i just då. Plecon däremot känns som han skulle riskera att fara ut som en liten raket.. 😅

3 st FX6 för övrigt.. Jag har en :o Nu har vi ju bara 6 fiskar men planerar kanske på någon till.. Har en powerhead monterad just nu, en till är införskaffad och även en sprinkler till utblåset istället för den som är nu, allt för att syresätta så bra som möjligt. Jag har nojat rätt länge över att jag tycker att fiskarna, framförallt stora svarta liksom andas så hårt hela tiden. De är inte loja och de är inte vid ytan så tror inte det är syrebrist men jag är en orolig själ.. (jättebra hobby för mig detta, verkligen)

Har nu börjat fundera på om stora svarta bara är en tjockis och om han typ blir andfådd av att simma runt?? men tror inte det är en grej hos fiskar.. :D
 
I ett 100-150L kan du ju ha små regnbågsfiskar, de flesta tetrorna, flera olika levandefödare... Finns massor av alternativ :D Jag har bestämt mig för att ta in diamanttetra, svart kilfläcksrasbora och "svart" svärdbärare till jobbet nu, just för att de verkar spännande..
Småfisk jag är intresserad av är typ tetror, gröna neon eller kardinaler, glasmalar (de är kanske inte SÅ små dock) och kuhlis. Funderar på om ett ~150 skulle funka med ett stim tetror, något på botten som kuhlis eller corys samt ett par "paradfiskar" men lite osäker på vad det skulle vara för art.. Kampfisk är ju vanligt men vi har ju haft så otur med dem att jag liksom tappat sugen där lite, sen säger vissa att de inte heller funkar i communitys pga temperamentet.
 
Småfisk jag är intresserad av är typ tetror, gröna neon eller kardinaler, glasmalar (de är kanske inte SÅ små dock) och kuhlis. Funderar på om ett ~150 skulle funka med ett stim tetror, något på botten som kuhlis eller corys samt ett par "paradfiskar" men lite osäker på vad det skulle vara för art.. Kampfisk är ju vanligt men vi har ju haft så otur med dem att jag liksom tappat sugen där lite, sen säger vissa att de inte heller funkar i communitys pga temperamentet.
Absolut skulle det fungera med ett stim tetror, corys och någon lite större fisk! Finns ju en del mindre ciklider också som kan gå i par i ett 150L, eller vissa mindre guramis.

Jag tycker att folk ofta överdriver när det gäller hur aggressiva kampfiskar är. Å andra sidan är många också dåliga på att inreda akvarierna bra. Men med ordentlig mängd växter och en uppsättning som inte är "kampfisk med största tänkbara fenorna + fenbitande tetra" så brukar det gå bra. En vän till mig tex har ju kampfisk (med korta fenor) och fantomtetra. Fungerar hur bra som helst.
 
Absolut skulle det fungera med ett stim tetror, corys och någon lite större fisk! Finns ju en del mindre ciklider också som kan gå i par i ett 150L, eller vissa mindre guramis.

Jag tycker att folk ofta överdriver när det gäller hur aggressiva kampfiskar är. Å andra sidan är många också dåliga på att inreda akvarierna bra. Men med ordentlig mängd växter och en uppsättning som inte är "kampfisk med största tänkbara fenorna + fenbitande tetra" så brukar det gå bra. En vän till mig tex har ju kampfisk (med korta fenor) och fantomtetra. Fungerar hur bra som helst.
Ja alltså i fiskaffärerna är det ju ofta en massa kampfiskar i samma kar, även hanar och det är inte som att det är en ständig fight club där inne liksom..

Jag har också märkt på mina egna fiskar att det verkar vara väldigt individbaserat också, vilket ju egentligen borde vara självklart eftersom fiskar är djur som vilket som helst.
 
Ja alltså i fiskaffärerna är det ju ofta en massa kampfiskar i samma kar, även hanar och det är inte som att det är en ständig fight club där inne liksom..

Jag har också märkt på mina egna fiskar att det verkar vara väldigt individbaserat också, vilket ju egentligen borde vara självklart eftersom fiskar är djur som vilket som helst.
Kan uppdatera med att vännen idag tog hem en till kampfiskhane. Jag pratade precis med henne. En livlig, kortfenad pojk som aldrig gått med andra fiskar sen han kom till leverantören osv. Hon satte ner honom i ett kar med kardinalfisk, räkor, några guppys i varierande ålder och en ancistrus. Inga problem inledningsvis i alla fall. Han simmar glatt runt och äter inget annat än den mat som serverades till middag. Får hoppas att det fortsätter så :)
 
Jättesnyggt!

Jag hatar egentligen inte "kala" kar, men det är delvis pga att vattenkvaliteten tenderar att bli bättre och jämnare också med växter så ur det perspektivet är det synd. Flytväxter har vi bara provat lite mindre varianter, problemet där är dels (igen) att de typ äter dem, eller iaf maler ner dem till småbitar, samt att de gärna vill fastna i intaget till filtret och på powerheaden. Skulle behöva något i typ näckrosstorlek tror jag i så fall.

Växter på vore trevligt! Jag älskar ju gullrankor också. Som locken är just nu går de inte. De är hemmagjorda, två plexiskivor med gångjärn i mitten så de liksom går att öppna halvvägs. De är inte speciellt bra faktiskt och de äter en del ljus men måste ha något att lägga lysrören på då de inte går att montera, har inte hittat några som är långa nog när karet är 2 meter och inte har något riktig skena eller så i mitten att fästa mot.

Sen visste jag ju redan innan jag skaffade karet att jag ville ha oscars och där var det rekommenderat med lock för att de kan hoppa. Jag är ärligt talat inte så oroad för det, aldrig sett dem så att säga vara över ytan om det inte är mat som släpps i just då. Plecon däremot känns som han skulle riskera att fara ut som en liten raket.. 😅

3 st FX6 för övrigt.. Jag har en :o Nu har vi ju bara 6 fiskar men planerar kanske på någon till.. Har en powerhead monterad just nu, en till är införskaffad och även en sprinkler till utblåset istället för den som är nu, allt för att syresätta så bra som möjligt. Jag har nojat rätt länge över att jag tycker att fiskarna, framförallt stora svarta liksom andas så hårt hela tiden. De är inte loja och de är inte vid ytan så tror inte det är syrebrist men jag är en orolig själ.. (jättebra hobby för mig detta, verkligen)

Har nu börjat fundera på om stora svarta bara är en tjockis och om han typ blir andfådd av att simma runt?? men tror inte det är en grej hos fiskar.. :D
Typiskt!

Haha, ja, jag behövde all filtrering jag kunde få med de där fiskarna. De största guldfiskarna hann bli 30 cm innan allihopa fick flytta till en damm och största plecon var en halvmeters rejäl pansarvagn som såklart fortfarande växte också. Så det var ju rejält överfyllt med fisk där ett tag. Jag hoppades på att kunna fixa större kar men det var lättare sagt än gjort och det blev istället nya större hem hos andra för alla utom min gamla vanliga pleco tillslut. 💔

Känner verkligen igen mig i det där med att halvt noja ihjäl sig. Rogivande hobby? Pyttsan heller! Det finns alltid något som man kan oroa sig över. :banghead::p

Bättre att oroa sig lite för mycket än för lite ändå. Märks det någon skillnad på gälslagen vid mer ytrörelse nu? På mina stora åbäken märkte jag skillnad vid lugnare vs piskad yta även om ingen av dem var uppe och kippade vid ytan innan heller. Även malarna hämtade luft mer sällan då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 242
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 825
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 761
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp