Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
En massa mal yngel var det där i
Messenger_creation_DC874B20-D8AA-4665-802F-7FDB325B7ED4.jpg
 
Tycker förövrigt att det ser ut som "damm" i mitt 200L. Syns i de mörka partierna ovanför amanoräkan på bilden ovanför också. Det flyger runt massor av "damm", utan att jag riktigt förstår varför. Inget liknande i de andra akvarierna. Är det någon spännande alg eller liknande? Alla vattenvärden utmärkta.
 
Tycker förövrigt att det ser ut som "damm" i mitt 200L. Syns i de mörka partierna ovanför amanoräkan på bilden ovanför också. Det flyger runt massor av "damm", utan att jag riktigt förstår varför. Inget liknande i de andra akvarierna. Är det någon spännande alg eller liknande? Alla vattenvärden utmärkta.
Det kan inte vara från substratet om någon rör runt där? Det brukar se lite dammigt ut i vårat kar precis efter vattenbyte också.
 
Det kan inte vara från substratet om någon rör runt där? Det brukar se lite dammigt ut i vårat kar precis efter vattenbyte också.
Känns inte så... men kanske? De enda som kan tänkas röra omkring i sanden är räkorna. Har inga bottenlevande fiskar. Ska nog ge det någon dag och sedan göra ett större vattenbyte om det inte ger med sig, och då kanske passa på att få loss slangarna till filtret också... Nu kan jag ändå inte göra så mycket, har ett sår på högerhanden som jag inte vill blöta ner.

Sitter förövrigt och funderar på att byta ut alla mina små akvarier till två halvstora, och så flytta runt så att alla stora fiskar är i 200L och alla mindre uppdelade på två halvstora. Och så ge samtliga guppys till vännen med 720L (hon tar dem gärna i så fall). Då skulle jag nog lättare kunna hålla alla fiskar i gott hull utan att anpassa matningen allt för mycket. Frågan är väl mest hur jag i så fall löser det utrymmesmässigt på ett bra sätt. Och jag gillar ju att ha flera små akvarier... Gillar bara inte hur de ser ut just nu. Men ja. Försvinner guppysarna blir det lätt att göra om rejält framöver.
 
Jag har blivit ansvarig för arbetsplatsens akvarium, i morse var det massor av bubblor på ytan :confused: Är det vanligt el något jag ska åtgärda och isf hur? Det bor två malar, L-malar om jag har googlat rätt🫣
IMG_0864.jpeg
 
Det ser väldigt slitigt ut? Vad är mattan på ytan? Tror malar skitar ner mycket. Ta bort mattan på ytan, rengör filter och gör ett vattenbyte
 
Jag har nu varit hos uppfödaren av regnbågsfiskar och handlat honor. Börjar förstå varför jag inte sett lek hos mina. Jag har läst inlägg på olika forum som diskuterar att det är svårt att få tag på friska luminatus i handeln och kan nu bara instämma. Mina fiskar ser knappt ut att vara samma art rent storleksmässigt. Skillnaden på mina honor och de jag köpte nu skiljer storleksmässigt som en endlerhane och en guppyhona. Och då matar jag med fryst, levande, gelbaserad mat, olika flingfoder och sjunktabletter.

Hoppas det är som med guppy att första generationen är svag men att de som föds hemma hos en blir friskare. I karen där han hade mycket växter var det yngel överallt, förutom de kar där han samlat in ägg och medvetet föddd upp. Kul att se!
 
I mitt akvarium har det inte hänt något särskilt på länge. Bebisfiskarna flyttar hemifrån nästa vecka, eller vi behåller nog 3-4 st. Pga ett missförstånd fick fiskarna dubbel matranson på semestern så det blev rätt mycket alger. Men det är påväg att hämta sig.

Men min lille neontetra som var alldeles blek på mitten har nu dessutom blivit helt krokig 😞. Den uppför sig inte annorlunda än de andra (fast den är lite mindre), är pigg och lika glupsk, men jag undrar om jag ska avliva den för säkerhets skull? Tänk om den lider? Vad tror ni? Hur avlivar man fiskar på ett humant sätt?

20240903_111724.jpg
 
I mitt akvarium har det inte hänt något särskilt på länge. Bebisfiskarna flyttar hemifrån nästa vecka, eller vi behåller nog 3-4 st. Pga ett missförstånd fick fiskarna dubbel matranson på semestern så det blev rätt mycket alger. Men det är påväg att hämta sig.

Men min lille neontetra som var alldeles blek på mitten har nu dessutom blivit helt krokig 😞. Den uppför sig inte annorlunda än de andra (fast den är lite mindre), är pigg och lika glupsk, men jag undrar om jag ska avliva den för säkerhets skull? Tänk om den lider? Vad tror ni? Hur avlivar man fiskar på ett humant sätt?

Visa bifogad fil 152577
Så liten fisk är det mest humana att bara krossa den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 213
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 824
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 749
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp