Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hantlar eller Oscars?
Båda hantlarna har varit lite skygga vid matning sedan vi skaffade dem men nu är hanen med och backar inte när man kommer nära, honan gör det fortfarande.

Av de tre oscars vi har så är det den stora som ibland kan simma undan när man är där (men inte om det finns mat) tror det är PTSD eller nåt eftersom vi flyttat honom fram och tillbaka till annat litet tortyrkar. Han gömmer sig bra när håven är vattnet till skillnad från de andra som är mer nyfikna.
 
Vilken dag...
Jag hann aldrig ta ur min Dario-hane i förmiddags, hade för bråttom iväg till allt möjligt. Väl hemma igen så hittade jag honom inte och antog att räkorna ätit upp honom. Men nej, jag har hittat honom, vid liv! Han var inte alls död även om han såg ut så. Däremot är han smal och blek. Måste verkligen försöka få honom att äta :( Vet inte om guppy-yngel kan vara små nog..? Vad tror du @Scandi? Känns elakt att ens fundera så, men jag har typ en miljard guppy-yngel, och skulle han vilja äta några av de minsta så kanske han i alla fall klarar sig till på måndag när jag är ledig och kan ta mig till en butik som säljer levande föda. Nu jobbar jag hela helgen och kan inte få tag på något.

Sedan fick jag ju ett helt gäng skräpräkor av vännen jag hjälpte idag. Herrejösses så många det var! Men, vännen råkade även slänga ner en väldigt ung guppy. Först tänkte jag bara låta honom vara här tills vi ses igen så att hon kan få tillbaka honom, men när han väl var stilla en kort stund så kunde jag se att han är ganska rejält krokig :( Pratade med vännen och vi bestämde att jag ska avliva honom.

Just nu är jag bara less. Jag funderar på hur jag ska göra om min akvariehörna och leker lite med tanken på att ha några tetror tillsammans med mina praecox, för att kunna ha mer än en sorts fisk och ändå ha något som lyckas få mat när praecoxarna kastar sig runt som galningar... Vill ha något enkelt och tåligt men ändå fint att titta på.
Oj! Jag vet inte, kommer ihåg guppy-yngel som rätt stora. De behöver nog vara rätt små men får han bara fast i dem kan det kanske funka. Ni har inte artemia ägg till salu på ditt jobb annars?
 
Oj! Jag vet inte, kommer ihåg guppy-yngel som rätt stora. De behöver nog vara rätt små men får han bara fast i dem kan det kanske funka. Ni har inte artemia ägg till salu på ditt jobb annars?
Artemia-ägg har vi! Men jag lyckas inte bli klok på hur jag ska göra med dem :o Det känns ju annars som ett klart lämpligare alternativ.
 
Artemia-ägg har vi! Men jag lyckas inte bli klok på hur jag ska göra med dem :o Det känns ju annars som ett klart lämpligare alternativ.
Vad bra! Det kan verka krångligt, det finns ju en massa specialgrejer man "ska" ha och ditten och datten men det är egentligen väldigt enkelt och du behöver bara köpa själva äggen, inte allt annat som specialsalt, luftpumpar, artemiakläckare och gud vet vad.

Jag kläcker konstant till mina darios och jag gör såhär bara: ta en bunke, gärna låg och längre (typ glassburk), i med en halvliter kallt kranvatten, häll i ca 1,5 -2 tsk vanligt salt. Strössla ned LITE artemia ägg - rör om.

Sen tar det ju tyvärr ett dygn innan de kläcks men när de väl gör det så kommer de söka sig mot ljuset, man kan rätt lätt samla ihop dem i ett hörn (med t.ex en ficklampa, men de brukar alla dra sig till ljusaste stället ändå) och suga upp dem med en spruta bara.
 
Köp Ocean Nutrition's artemiaägg om det finns, de är superbra och har en kläckningsprocent på +90%. Med andra märken har det ibland inte blivit något/väldigt lite vissa gånger men med dessa blir det massa artemia varje gång och det verkar gå fortare också.

Såhär mycket ägg är lagom ungefär.
20240829_231354.jpg

Pudra bara över pytte lite när du häller i dem, och se hur mycket det blev. Äggen är supersmå och det är lätt att det blir för mycket. Med vissa märken skickar de med en liten skopa och så står det att man ska ha i en sån - det är på tok för mycket för den här metoden.
 
@Scandi, TACK! Jag ska ge det ett försök imorgon! Hoppas hoppas hoppas på att kunna mata med nykläckt artemia i helgen! Tror faktiskt att jag har ägg hemma redan, som jag bara inte vågat göra något med. Ska se imorgon bitti om jag hittar dem och i så fall sätta igång direkt. Ska man röra om något under tiden man väntar på att de kläcks också eller bara i början?
 
@Scandi, TACK! Jag ska ge det ett försök imorgon! Hoppas hoppas hoppas på att kunna mata med nykläckt artemia i helgen! Tror faktiskt att jag har ägg hemma redan, som jag bara inte vågat göra något med. Ska se imorgon bitti om jag hittar dem och i så fall sätta igång direkt. Ska man röra om något under tiden man väntar på att de kläcks också eller bara i början?
Jag låter de bara stå men man kan absolut röra om, det är bara bra men inget måste. Låt dem stå ljust, då går det också snabbare. Ställer man in dem i ett skåp brukar det ta iaf 2 dygn innan de börjar kläckas.
 
Jag låter de bara stå men man kan absolut röra om, det är bara bra men inget måste. Låt dem stå ljust, då går det också snabbare. Ställer man in dem i ett skåp brukar det ta iaf 2 dygn innan de börjar kläckas.
Då får de stå på fönsterbrädan! Här ska kläckas artemia! (Och vill äggen inte kläckas så gissar jag att mina praecox gärna äter det som finns att äta :p )
 
Då får de stå på fönsterbrädan! Här ska kläckas artemia! (Och vill äggen inte kläckas så gissar jag att mina praecox gärna äter det som finns att äta :p )
Okläckta ägg är typ som sten, jag tror inte de är så bra att fodra med som de är. Iaf pyttefiskar kan bli förstoppade av dem. Men visst kommer du lyckas med detta! Ge det några gånger och prova dig fram lite om det inte vill ge med sig första gången. Det är verkligen supermat för alla fiskar och räkorna här hemma älskar dem med.

De innehåller som mest näring precis när de kläcks, så blir det väldigt många artemia så kan ju alla dina fiskar få. De överlever normalt inte så länge i burken sen heller, någon dag eller två och näringen i dem bara avtar med tiden.
 
Jag funderar på om jag har för mjukt vatten. Såg att din växer naturligt i kalkrika miljöer.
Några av mina räkor. Vattnet och glaset är lite skitigt men vågade in städa filter och glas samtidigt som jag tog bort så mycket växter.

Visa bifogad fil 152265
Så fint! Lite drömskt på något vis. :love:

Ah, det visste jag inte att de var! 😅 Jag fixar mitt vatten till 5-6 GH i alla kar utom 720an, där ligger det på 3. Den växer lite långsammare där faktiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 219
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 824
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 753
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp