Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
:bag: skämspåse för mig. Nu hoppas jag att mina fina växter återhämtar sig. De är spindliga och bleka. Visa bifogad fil 152040
Jösses vilken skillnad! Otroligt fint tycker jag! och jag tror absolut att växterna kommer återhämta sig. Så länge fiskarna mår bra så behöver du absolut inte ha dåligt samvete för att du "glömmer bort" akvariet ibland, fiskarna bryr sig inte om ifall akvariet ser tjusigt ut för människoögat eller inte.
 
Visa bifogad fil 152042
Jag vågade mig på räkor igen eftersom alla djur mår så bra i akvariet. Och titta! Hon bär på rom :love1: sån lycka!

Sen ska jag göra dig avundsjuk @Red_Chili hittade en man som föder upp regnbågar i grannbyn. Ska dit nästa helg och köpa fler luminatus men även se vad mer spännande han har
Underbart att du vågade dig på räkor! Och så kul att kunna åka och hälsa på någon som föder upp luminatus! Han råkar inte ha ett namn som börjar på M? Har pratat lite på facebook med en man som lyckats föda upp luminatus. Han har också trådfenor och praecox. Och räkor. Vi har skrattat några gånger åt att vi verkar ha väldigt lika smak när det gäller akvariefisk :p
 
Tack för komplimangen! Nej. Han heter Bosse. Ska fråga om jag får fotta lite. Ja jättekul med räkor. De är så söta.

Min honungsgurami hane har lugnat ner sig också. Det är skönt för han satt löst ett tag när han jagade alla. Nu är jag sugen på att köpa två honor till. De är så fina.

Jag har bestämt mig gör att omplacera panda corysen. Tycker inte mitt akvarie passar dem när gräset täcker hela botten.
 
Tack för komplimangen! Nej. Han heter Bosse. Ska fråga om jag får fotta lite. Ja jättekul med räkor. De är så söta.

Min honungsgurami hane har lugnat ner sig också. Det är skönt för han satt löst ett tag när han jagade alla. Nu är jag sugen på att köpa två honor till. De är så fina.

Jag har bestämt mig gör att omplacera panda corysen. Tycker inte mitt akvarie passar dem när gräset täcker hela botten.
Själv har jag börjat fundera på att skaffa corydoras trots allt. Vet inte vad för några bara... Har dålig kunskap om de olika varianterna eftersom jag aldrig riktigt intresserat mig för dem :o Vet att jag vill ha några små och inte allt för dyra :rofl: Vi har någon gröngrå-spräcklig variant på jobbet som är rätt fin och inte verkar bli enorm iaf. Sen jag satte ner dem i ett akvarium med sand som haft mycket problem och sett hur allt blev bättre av att corysarna stökat runt sanden lite så har jag helt klart börjat gilla dem mer.
 
Hm. De gröngrå-spräckliga corysarna på jobbet blir visst 8cm :cautious: De måste växa långsamt ändå, för de är absolut inte så stora nu och vi har haft några av dem riktigt länge. Kanske får bli pygméer. Eller pandor. De andra verkar dyra :p
 
@Exile har du provat djungel valisinera? Annars växter man knyter fast på stenarna med sytråd. Stora anubias, Java ormbunke eller en rejäl bolbitis.

Nu ska jag outa mig lite här. Jag har inte haft tid för mitt akvarie alls nu när barnen varit hemma på sommarlov. Det har växt igen totalt och bara sett hemskt ut. Det är givetvis växterna jag tycker minst om som tagit över och favoriterna ser ledsna ut
Visa bifogad fil 152038
Du säger hemskt men jag tycker det är jättefint när det ser ut sådär! Sen är det ju kanske inte så praktiskt och det blir ju lite trångt.

Jag ska ändå beställa ett par grejer så ska prova köpa en java-ormbunke och se hur det går med den. Jag har en anubias som är limmad på en rot och där är hantlarna och biter av nya skott verkar det som.. samt lite annat, hittar bladdelar som flyter runt på ytan lite då och då..
 
Du säger hemskt men jag tycker det är jättefint när det ser ut sådär! Sen är det ju kanske inte så praktiskt och det blir ju lite trångt.

Jag ska ändå beställa ett par grejer så ska prova köpa en java-ormbunke och se hur det går med den. Jag har en anubias som är limmad på en rot och där är hantlarna och biter av nya skott verkar det som.. samt lite annat, hittar bladdelar som flyter runt på ytan lite då och då..
Vilka typer! Ja, man ser ju inget, så det blir lite trist med en grön risig vägg och några fiskar som skymtar förbi vid matning 😅

@Red_Chili köp pandor! De är supersöta lever länge och går gå yngel på. Tror inte pygmeerna är på botten så mycket? Jag drömmer lite om tailspot corydoras om pandorna försvinner. De är sötast av alla
 
Hm. De gröngrå-spräckliga corysarna på jobbet blir visst 8cm :cautious: De måste växa långsamt ändå, för de är absolut inte så stora nu och vi har haft några av dem riktigt länge. Kanske får bli pygméer. Eller pandor. De andra verkar dyra :p
Pandor är jättefina. Jag har ett gäng i mitt nya akvarium. De ska snart få sällskap av neontetror, tror det blir en trevlig kombination.
 
Måste man ha någon algätare eller kan det gå bra ändå? Har just nu ingen i mitt nya akvarium, bara pansarmalar.
Nä, man behöver inte algätare. Man kan få viss hjälp av algätare, absolut, men eventuella algproblem löses egentligen bäst av att justera ljus/näring/tillsätta fler växter och med tålamod. Sen är det dessutom klurigt att lyckas köpa rätt algätare till rätt alger, allt som äter alger äter nödvändigtvis inte alla alger liksom.

Av de algätare jag har så är Amanoräkor det jag skulle rekommendera om något, om man gillar räkor dvs, de belastar inte karen direkt, städar bra och tar väldigt många olika alger (Jag har ändå en hel del alger i karet med amanos kan jag ju dock erkänna). Små skräpsnäckor som physa och sandsnäcka kan vara till lite hjälp också men inget som gör jättestor skillnad. Plecos skulle jag inte rekommendera som algätare, de skitar ner väldigt mycket mer än vad de "städar" och även om de kan vara duktiga på att skrapa bort alger så är det inte alltid de känner för det.

Överlag så skulle jag nog säga att man inte ska skaffa sig något enbart för att det ska städa alger för då riskerar man att bli besviken.
 
Den här blev jag väldigt sugen på! Otroligt vacker. Jag har pink flamingo idag. Den växer helt galet långsamt!
Älskar det rosa den får och mönstret! Den är inte jättesnabb heller jämfört med min wentii t.ex men får den bara rottabletter då och då så växer den på hyfsat. Pink Flamingo har jag tänkt många gånger att jag ska köpa!
 
Jag har en blandning av Corys i 200 och 140
Brochis, aeneus, paleatus
Brochis, aeneus, albino, sterbai, panda + några till jag inte kommer ihåg namnet på
+ pygmeus i ett kar
Skulle vilja få tag på fler pygmeus
 
Blev idag uppringd av en supertrevlig man från Tropica på jobbet :D Hade kunnat prata om bara växter riktigt länge med honom, men vi båda var tvungna att jobba vidare med vårt. Blev väldigt pepp på att fixa mer med akvarierna nu, och så har jag en stående inbjudan till Danmark :rofl: (Det är där de har sitt huvudkontor)
 
Tyckte jag håvade ur det mesta plantskräpet ur karet i helgen men igår var det ändå bra mycket.

Det kommer från salladsbaren som syns på bild här.. :meh:

20240827_182111.jpg
 
Jag är så korkad :rofl: Nu tänkte jag ta bort ytterfiltret från 200L. Well. Akvariet står så nära väggen att jag inte kan få bort slangarna på baksidan! Så, för att få bort den så måste jag tömma ur typ allt vatten, flytta fram akvariet, ta bort slangarna, flytta tillbaka akvariet och fylla upp igen. Fy sjutton vilket projekt.
 
Jag är så korkad :rofl: Nu tänkte jag ta bort ytterfiltret från 200L. Well. Akvariet står så nära väggen att jag inte kan få bort slangarna på baksidan! Så, för att få bort den så måste jag tömma ur typ allt vatten, flytta fram akvariet, ta bort slangarna, flytta tillbaka akvariet och fylla upp igen. Fy sjutton vilket projekt.
Vad är det för filter? Typ av slang? Det går inte att lossa plastdelarna från slangarna och bara lirka/dra loss slangarna sen?
 
Vad är det för filter? Typ av slang? Det går inte att lossa plastdelarna från slangarna och bara lirka/dra loss slangarna sen?
Det är något stort från Sicce, löjligt smidigt att få loss slangarna från själva filtret, men det är i själva böjen över akvariet och där den delen fäster i slangen ner till filtret som det blir problem. Akvariet i sig har som ett fast lock, som gör att det blir en kant högt upp på det, och det är den kanten som nu ställer till problem. Likadan kant nertill, så det går inte att få ut den vägen heller ens om man skulle lyckas lirka ner allt på något vis...
 
Och nu lyckas jag inte se min Dario dario :( Undrar om han dött av någon anledning? Har ju samtidigt märkt att han är duktig på att hålla sig stilla länge, och han är liten och det är en del växter, så förhoppningsvis gömmer han sig bara... Ska ikväll flytta badis-honan till guppysarna och får väl se då om dariohanen kommer fram. Är han borta på riktigt så ska jag även flytta över några röda räkhonor från 110an i hopp om att få fler röda räkor framöver. Mycket fix blir det.

Och imorgon ska jag hjälpa vännen att tömma 240L och förbereda för 720L hemma hos henne. Kommer då åter igen få så mycket skräpräkor jag vill, och så ska vi gå igenom alla tillbehör hon fick med. Kan bli en kul eftermiddag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 220
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 824
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 753
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp