Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han är så stor nu (drygt 2 cm 😂) och så himla fin!
Rumpelstiltskin713.jpg
 
Senast ändrad:
Jag tycker håralger är ganska fint.. :o
De kan de absolut vara, i rätt kar! Gärna om det är lite fart på vattnet och de flackar i flödet liksom. Men i mina kar ställer de bara till bekymmer med de där aslånga trassliga trådarna + att de fäster på mina växter så fort de får chansen. :(

Jag gillar de flesta algerna annars, på rätt ställen. Älskar hur skäggalgerna har etablerat sig på roten i 30 liters karet t.ex. Ser så mysigt ut tycker jag: :heart
VideoCapture_20240821-182305.jpg
 
De kan de absolut vara, i rätt kar! Gärna om det är lite fart på vattnet och de flackar i flödet liksom. Men i mina kar ställer de bara till bekymmer med de där aslånga trassliga trådarna + att de fäster på mina växter så fort de får chansen. :(

Jag gillar de flesta algerna annars, på rätt ställen. Älskar hur skäggalgerna har etablerat sig på roten i 30 liters karet t.ex. Ser så mysigt ut tycker jag: :heart
Visa bifogad fil 151854
Som en kattsvans!

Jag har bara såna "vanliga" alger. På stora roten tyckte jag det var ganska fint när det liksom blev lite grönt, däremot de bruna fläckarna på glaset slipper jag gärna.. Vår nya pleco håller dock efter riktigt bra faktiskt, vi ger också en algtablett varje kväll och de försvinner iaf.

Efter att ha sett hur otroligt fint ditt 30l är så är jag lite sugen på att fixa vårat sånt igen, även om det mest är sambon som tycker aquascaping är roligt, jag är mest för fiskarna. Ska försöka ta någon tur nu också innan det blir för kallt ute och samla lite rötter, sten osv :)
 
Så, vännen jag bytt akvarium med har nu köpt ett nytt akvarium. Ett 720 liters! Alltså. Förstår ni hur avundsjuk jag är? :rofl: Hon fick det för vrakpris verkligen. Hade jag haft ett sådant, då hade jag kunnat ha röda, fina regnbågsfiskar (som är på tok för stora för mina nuvarande akvarier).

Får påminna mig själv om hur dyrt det är att inreda så stora akvarier. Räcker gott med vad det kostar till nanoakvarier...
 
Idag tog jag ut några flytväxter som jag ville spara ur 200L, och ägnade sedan massor av tid åt att slänga resten. Inte helt lätt att fånga upp allt där utan att samtidigt få med räkor, men jag bör ha lyckats. Nu kommer betydligt mer ljus ner till växterna, vilket de lär gilla, och jag kommer ha mer av de flytväxter jag vill ha och mindre av de jag inte vill ha :p

Tyvärr har jag också upptäckt att en luminatus är jättesmal. En liten stackars hona som är så mager att jag är förvånad att hon fortfarande lever. Hon simmar på och hon har aptit, men hinner knappt ta något innan de andra fiskarna i karet stjäl maten rakt framför ögonen på henne. Undrar om det är därför hon blivit så smal från början, för att hon blir utkonkurrerad?

Från och med idag testar jag därför en ny metod, från att ha försökt mata precis framför henne till att faktiskt sätta ner min yngelkasse i akvariet, sätta henne i den och börja med att mata där. Då kan hon äta ordentligt, och sedan släpper jag ut både henne och det som är kvar av maten. Hon fick ett riktigt skrovmål med fryst cyklops idag. Blir nog likadant imorgon. Jag hoppas verkligen att hon klarar sig. En vän som har luminatus hade en hona som var i ungefär samma skick, men den lyckades återhämta sig.

Funderar annars på om jag i veckan ska beställa 125L optiwhite. Det är dyrt. Men jag gillar verkligen inte 110an som jag har. Tänker att om jag stoppar invånarna från den 54a som ska göras om, in i 110an, river ner den 54an, sätter upp 125L där, startar upp det och sedan flyttar dit de fiskar som ska vara där... Då borde det väl bli bra? Ska dessutom få(!) en stor påse aquasoil från en vän, hon som köpte stort akvarium häromdagen. Hon fick med hur mycket tillbehör som helst och hade inget intresse av soilen, så då får jag den. 4kg Fluval Stratum. Blir perfekt att ha i ett nytt akvarium.
 
20240824_185651.jpg


Magen fångad på bild. Nu blir jag osäker igen för det är liksom lite mer prickigt än långa "spår" ungefär.

Är det för övrigt normalt att dessa i tid och otid (rätt ofta) rushar upp till ytan ganska våldsamt? Man hör hur huvudet bonkar i plastlocket ibland..

Gillar att denna är så pass aktiv och ändå simmar runt då och då. Lite kul också hur de liksom känns lite som en fluga, typ att de inte har lika koll på hur man simmar utan de bara bufflar fram. Mer än en gång har det liksom blivit en krock med en av hantlarna för det är zero fucks given om någon är ivägen när ångvälten ska fram typ :D
 
20240823_192010.jpg


Planerar bästa angreppsvinkel..

Det tog på riktigt inte ens 10 minuter efter denna blev planerad tills en av dessa var och ganska våldsamt ryckte i en av stammarna.. Som tur är verkar det sitta rätt hårt och än så länge (drygt ett dygn) ser allt mer eller mindre samma ut.

Det är väldigt gulligt hur både dessa och de andra ibland kan få för sig att de ska simma emellan stammarna där de egentligen inte får plats så de liksom tar i och pressar sig igenom. Det är ju liksom inte så långt att simma runt bara :D
 
Visa bifogad fil 151998

Magen fångad på bild. Nu blir jag osäker igen för det är liksom lite mer prickigt än långa "spår" ungefär.

Är det för övrigt normalt att dessa i tid och otid (rätt ofta) rushar upp till ytan ganska våldsamt? Man hör hur huvudet bonkar i plastlocket ibland..

Gillar att denna är så pass aktiv och ändå simmar runt då och då. Lite kul också hur de liksom känns lite som en fluga, typ att de inte har lika koll på hur man simmar utan de bara bufflar fram. Mer än en gång har det liksom blivit en krock med en av hantlarna för det är zero fucks given om någon är ivägen när ångvälten ska fram typ :D
Fin mage! Det är inte en disjunctuvus med de prickarna. En pardalis verkar det vara alltså! :)

Ja, det är normalt att de simmar upp sådär (och att det går undan när de gör det). Det de sysslar med är att ta luft, som de sväljer, de kan nämligen tarm-andas. Det behöver finnas plats för dem att få upp nosen ovanför ytan så om den slår i nosen så hade jag sänkt vattennivån lite.
 
Fin mage! Det är inte en disjunctuvus med de prickarna. En pardalis verkar det vara alltså! :)

Ja, det är normalt att de simmar upp sådär (och att det går undan när de gör det). Det de sysslar med är att ta luft, som de sväljer, de kan nämligen tarm-andas. Det behöver finnas plats för dem att få upp nosen ovanför ytan så om den slår i nosen så hade jag sänkt vattennivån lite.
Det är ungefär 5 cm mellan ytan och locket så det borde ju gå, den bubblar bra på nervägen iaf. Jag tror det är mycket att det är sån väldig fart. :)
 
@Exile har du provat djungel valisinera? Annars växter man knyter fast på stenarna med sytråd. Stora anubias, Java ormbunke eller en rejäl bolbitis.

Nu ska jag outa mig lite här. Jag har inte haft tid för mitt akvarie alls nu när barnen varit hemma på sommarlov. Det har växt igen totalt och bara sett hemskt ut. Det är givetvis växterna jag tycker minst om som tagit över och favoriterna ser ledsna ut
20240822_190722.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 220
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 824
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 753
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp