Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan se om jag får en bra bild på magen vid något tillfälle men den verkar föredra att sitta på stora roten, ser den i princip aldrig på glaset. Just nu är den kanske lite drygt 15 cm från nos till spetsen på bakfenan skulle jag gissa. Jag minns som sagt inte riktigt vad det är för sort då det fanns olika i butiken och så många namn nämndes, men killen där visste ju storleken på karet och nämnde även att vissa arter skulle bli för stora så har svårt att tro att det ska bli någon gigant.

Tror du det funkar med tinad fryst broccoli? Det har jag hemma nämligen. Räkor får de imorrn bitti. Vi matar nu med en mix av Hakari bio-gold (vit påse) minipellets som alla gillar och hakari gold (röd påse) mellanpellets som verkar.. jag vet inte? De äter de saktare och spottar alltid ut en massa. Det blir rätt skräpigt på botten iaf av det men det försvinner alltid så någon är det ju som äter upp det, troligtvis plecon men kan vara någon av hantelcikliderna också då de inte verkar gilla att äta från ytan riktigt. Ska köpa sjunkande pellets nästa gång men måste göra slut på de påsar vi har först.
Ja, fryst broccoli går också bra, lite mer passande storlek för en ung pleco också. :)
 
Ja, fryst broccoli går också bra, lite mer passande storlek för en ung pleco också. :)
Jag lade en bit broccoli med gaffel i karet strax efter lunch, milt intresse från de andra fiskarna som verkar mer intressade av själva gaffeln. Får se nu under natten när det är mörkt om det ätits något.

Jag fick ingen bild men såg den en snabbis tidigare, den är liksom leopardmönstrad typ under magen.
 
Messenger_creation_04b433da-f318-4186-a37a-0e744e91533f.jpg
äggen är kvar
 
Jag lade en bit broccoli med gaffel i karet strax efter lunch, milt intresse från de andra fiskarna som verkar mer intressade av själva gaffeln. Får se nu under natten när det är mörkt om det ätits något.

Jag fick ingen bild men såg den en snabbis tidigare, den är liksom leopardmönstrad typ under magen.
Ja, övriga fiskar är nog inte så sugna på broccoli men hoppas plecon gillar det! Smaken är ju som baken men mina har iallafall tyckt om det. :)

Låter som en pardalis då. Är det mer som prickar/leopard än krumelurmönster under magen är det en pardalis. Min disjuntuvus ser ut såhär undertill:
02.jpg


Medans en pardalis har ett mönster som är är lite mer runt. Hittade en bra bild där man jämfört dem. A och B är pardalis från olika fångstplatser, C är en disjunctivus.
Comparison-on-the-body-pattern-on-the-ventral-part-of-Pterygoplichthys-spp-from-Pusu.png
 
Ja, övriga fiskar är nog inte så sugna på broccoli men hoppas plecon gillar det! Smaken är ju som baken men mina har iallafall tyckt om det. :)

Låter som en pardalis då. Är det mer som prickar/leopard än krumelurmönster under magen är det en pardalis. Min disjuntuvus ser ut såhär undertill:
02.jpg


Medans en pardalis har ett mönster som är är lite mer runt. Hittade en bra bild där man jämfört dem. A och B är pardalis från olika fångstplatser, C är en disjunctivus.
Comparison-on-the-body-pattern-on-the-ventral-part-of-Pterygoplichthys-spp-from-Pusu.png
Jag blir lite osäker nu men jag vill säga att det är C på den här bilden.

Imorse var broccolin kvar iaf så vet inte om det var så populärt, eller om den kan ha varit för hård? Tinade frysta grönsaker är ju inte stenhårda så tänkte att den inte behövde kokas men de kanske behöver vara riktigt mjuka?
 
Jag har bestämt mig för att göra om mitt 54L där jag har dario nu. Vet dock inte hur. Har bara aquasoil i botten och funderar nu på att ta ur en del av det och sätta ett lager sand ovanpå för att lättare få ner växter osv. Vill som alltid ha massor av växter, men inser att jag vill ha någon form av hardscape också. Vad? oklart. Jag har blivit mer och mer förtjust i anubias, så jag funderar på att ha massor av långsamma växter och då någon spännande hardscape som de kan växa på. Finns såklart begränsningar med så litet akvarium, men nog ska det gå att få till något...

Klippte iaf ner växterna i de flesta akvarier igår och det blev en så stor, positiv skillnad att jag nu känner mig mer pepp på att göra något fint igen :)
 
Jag blir lite osäker nu men jag vill säga att det är C på den här bilden.

Imorse var broccolin kvar iaf så vet inte om det var så populärt, eller om den kan ha varit för hård? Tinade frysta grönsaker är ju inte stenhårda så tänkte att den inte behövde kokas men de kanske behöver vara riktigt mjuka?
Ja, är det ett sånt slingrigt, krokigt mönster som på min och bild C så har du samma art som jag då. Kul! :D

De brukar hitta mat rätt snabbt så den var kanske inte intresserad om den är helt orörd, kan ibland ta några gånger innan de fattar att det är är ätbart/gott dock. Men ibland gillar de bara inte saker... Min gamling har alltid tyckt kokt potatis och kokta morötter är oätbart t.ex, de andra större arterna jag haft har ätit det dock. Sötpotatis har allihop ätit råa.

Ja, jag kokar broccolin lite innan, så att den är hård nog att inte falla sönder men ändå lite mjuk och go. Det verkar som om att de föredrar om man kokar det mesta lite först. Man kan alltid passa på att prova lite olika sådana saker när man ändå kokar sånt där till sig själv.
 
Det är jättekul att få se era akvarier och deras invånare :love: Denna tråden har bidragit till att jag verkligen verkligen vill införskaffa ett gäng neocaridina - men jag vet ingenting om vare sig akvarier, växter eller räkor :nailbiting:

Har ni tips på litteratur/hemsidor/bloggar om skötsel av sötvattensräkor, liksom akvarier i sig, som passar för nybörjare? Har googlat runt lite men känner mig inte tryggare.

Det blir inte aktuellt med något inköp om jag inte har kunskap nog!
 
Det är jättekul att få se era akvarier och deras invånare :love: Denna tråden har bidragit till att jag verkligen verkligen vill införskaffa ett gäng neocaridina - men jag vet ingenting om vare sig akvarier, växter eller räkor :nailbiting:

Har ni tips på litteratur/hemsidor/bloggar om skötsel av sötvattensräkor, liksom akvarier i sig, som passar för nybörjare? Har googlat runt lite men känner mig inte tryggare.

Det blir inte aktuellt med något inköp om jag inte har kunskap nog!
Så kul att du vill ha räkor! :D De är väldigt enkla (tycker jag) och klarar det mesta. Se bara till att du verkligen får både hanar och honor när du köper dina första, då kommer de föröka sig osv. Generellt sett är honorna de med mest färg, så om man går till en butik och envist vill ha enbart de största, allra mest färgstarka, då är risken stor att man bara köper honor. En bra säljare ska kunna se skillnad på könen och hjälpa dig få det bra.

Här är ett youtubekonto från en man som haft just neocaridina i sjuttioelva år och även skrivit en bok om hur man bäst tar hand om dem. Han har varierande längd på sina klipp och täcker alla tänkbara ämnen.
https://www.youtube.com/@FishKeepingAnswers

Här är en annan kanal från riktigt erfarna akvaristiknördar och det finns flertalet filmer om hur man på ett lätt sätt kommer igång osv:
https://www.youtube.com/@KGTropicals

Här är en av mina favoritkanaler, för att Matt som han heter, på ett lugnt och pedagogiskt men roligt sätt lär ut allt möjligt om allt möjligt:
https://www.youtube.com/@FishShopMatt

Och vill man verkligen nörda in sig, då finns det mycket intressant här:
https://www.youtube.com/@Fishtory
(Men man behöver absolut inte nörda in sig bara för att våga starta ett akvarium!)
 
Efter att ha gjort rent och klippt ner växterna hemma så var det lockande att ta fram kameran igen. Och alltså, mina små luminatus, jag tycker så mycket om dem :love:
lumi100.jpg
 
Sedan måste jag passa på att presentera mina nykomlingar! Nu har även jag ett litet gäng rasboras :love:
rasbora.jpg
Mina är jordgubbsrasbora, och jag hoppas på att ha fått hem både honor och hanar. Jag såg noga till att få både färgglad och blekare, någon rundare och någon smalare. De går just nu i 54an som ska göras om, och har där sällskap av darion, badisen och några räkor samt snäckor.

Tänker att darion ska få flytta över till mina vuxna guppys, så kanske det blir lite lugnare med nya guppys ett tag framöver, jag har så otroligt många yngel på tillväxt nu :bag: Sedan får vi se. Det verkar vara lite ont om röda räkor i mina akvarier tyvärr, gissar på att regnbågarna ändå är ganska duktiga på att äta räkbäbisar. Så när rasbororna är ensamma i 54an, då ska jag stätta över några av mina riktigt röda räkor där och hoppas på att de ska trivas. Ska ju göra om där i också, och då klura lite på hur jag ska anpassa akvariet på bästa sätt för rasboror och räkor.
 
Sedan måste jag passa på att presentera mina nykomlingar! Nu har även jag ett litet gäng rasboras :love:
Visa bifogad fil 151719Mina är jordgubbsrasbora, och jag hoppas på att ha fått hem både honor och hanar. Jag såg noga till att få både färgglad och blekare, någon rundare och någon smalare. De går just nu i 54an som ska göras om, och har där sällskap av darion, badisen och några räkor samt snäckor.

Tänker att darion ska få flytta över till mina vuxna guppys, så kanske det blir lite lugnare med nya guppys ett tag framöver, jag har så otroligt många yngel på tillväxt nu :bag: Sedan får vi se. Det verkar vara lite ont om röda räkor i mina akvarier tyvärr, gissar på att regnbågarna ändå är ganska duktiga på att äta räkbäbisar. Så när rasbororna är ensamma i 54an, då ska jag stätta över några av mina riktigt röda räkor där och hoppas på att de ska trivas. Ska ju göra om där i också, och då klura lite på hur jag ska anpassa akvariet på bästa sätt för rasboror och räkor.
Har oxå jordgubbar =)
 
Ja, är det ett sånt slingrigt, krokigt mönster som på min och bild C så har du samma art som jag då. Kul! :D

De brukar hitta mat rätt snabbt så den var kanske inte intresserad om den är helt orörd, kan ibland ta några gånger innan de fattar att det är är ätbart/gott dock. Men ibland gillar de bara inte saker... Min gamling har alltid tyckt kokt potatis och kokta morötter är oätbart t.ex, de andra större arterna jag haft har ätit det dock. Sötpotatis har allihop ätit råa.

Ja, jag kokar broccolin lite innan, så att den är hård nog att inte falla sönder men ändå lite mjuk och go. Det verkar som om att de föredrar om man kokar det mesta lite först. Man kan alltid passa på att prova lite olika sådana saker när man ändå kokar sånt där till sig själv.
Vad kul! Vet du om det är lätt att se skillnad på könen? Vore ju kul att veta på någon då jag tydligen tenderar att ha väldigt jämställda arter där man inte ser skillnad.. Vi har löst det så att vi helt enkelt typ bestämt godtyckligt :D

På kvällen var broccolin helt demolerad, ligger lite småbitar här och där i akvariet så den gick tydligen att äta delvis ändå. Kan ju vara som du sa att de behöver lite tid på sig att fatta.

Jag märker det på hantelcikliderna nu att de är snabbare att vara med vid matning och bättre plockar flytpelletsen nu än när de kom och de inte verkade fatta riktigt. Tur det för det finns en hel del flytfoder kvar att gå igenom. Vi har tre påsar - mini, medium och stora pellets, de två första är öppnade. Funderar lite på att öppna även den tredje och blanda allt i typ en burk för att ge en mix.

Bonusbild: Detektivarbete pågår..

20240818_183642.jpg
 
Vad kul! Vet du om det är lätt att se skillnad på könen? Vore ju kul att veta på någon då jag tydligen tenderar att ha väldigt jämställda arter där man inte ser skillnad.. Vi har löst det så att vi helt enkelt typ bestämt godtyckligt :D

På kvällen var broccolin helt demolerad, ligger lite småbitar här och där i akvariet så den gick tydligen att äta delvis ändå. Kan ju vara som du sa att de behöver lite tid på sig att fatta.

Jag märker det på hantelcikliderna nu att de är snabbare att vara med vid matning och bättre plockar flytpelletsen nu än när de kom och de inte verkade fatta riktigt. Tur det för det finns en hel del flytfoder kvar att gå igenom. Vi har tre påsar - mini, medium och stora pellets, de två första är öppnade. Funderar lite på att öppna även den tredje och blanda allt i typ en burk för att ge en mix.

Bonusbild: Detektivarbete pågår..

Visa bifogad fil 151760
Tyvärr är de också svåra att se skillnad på. Hanarna är slankare, honorna är lite bredare och mer bastanta. Din kanske är lite för ung för att avgöra ännu också.

Jag tror min är en hane, han har alltid varit väldigt slank i formen oavsett hur mycket mat jag proppar i honom och han har en liten "snopp". Honornas kön är lite mer gömt, ser lite mer platt ut, mer som en knapp medans hanarna sticker ut mer.
 
Så kul att du vill ha räkor! :D De är väldigt enkla (tycker jag) och klarar det mesta. Se bara till att du verkligen får både hanar och honor när du köper dina första, då kommer de föröka sig osv. Generellt sett är honorna de med mest färg, så om man går till en butik och envist vill ha enbart de största, allra mest färgstarka, då är risken stor att man bara köper honor. En bra säljare ska kunna se skillnad på könen och hjälpa dig få det bra.

Här är ett youtubekonto från en man som haft just neocaridina i sjuttioelva år och även skrivit en bok om hur man bäst tar hand om dem. Han har varierande längd på sina klipp och täcker alla tänkbara ämnen.
https://www.youtube.com/@FishKeepingAnswers

Här är en annan kanal från riktigt erfarna akvaristiknördar och det finns flertalet filmer om hur man på ett lätt sätt kommer igång osv:
https://www.youtube.com/@KGTropicals

Här är en av mina favoritkanaler, för att Matt som han heter, på ett lugnt och pedagogiskt men roligt sätt lär ut allt möjligt om allt möjligt:
https://www.youtube.com/@FishShopMatt

Och vill man verkligen nörda in sig, då finns det mycket intressant här:
https://www.youtube.com/@Fishtory
(Men man behöver absolut inte nörda in sig bara för att våga starta ett akvarium!)
Åh, tack snälla :love: Precis vad jag letade efter serverade du till mig på ett silverfat!
 
Jag har inte lyckats med små räkor, är bara Macobrachium som trivs hos mig
Har lite dayanum i flera kar
Sedan några små blå räkor i ett kar, ingen aning vilken sort. Köpte dem på Herpers på utförsäljningen där
Blue Diamond kanske?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 220
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 824
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 753
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp