Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Exile, ja, säg till om du åker mot Sthlm! :D


*kl*
Såhär ser mitt 200L ut nu.
1000066075.jpg


Fick ju en del nya växter när jag hämtade skräpräkor nyligen. De har legat i en bunke med vatten sen dess, men nu satte jag ner dem. Två i 200L som sitter på roten, ska ordna närbild sedan. Sedan några andra som åkte ner i yngelkaret tills vidare. Och en åkte ner till mina darios.

Det är lite kul med yngelkaret... Allt där i är sådant som "blivit över". Växter jag inte vet var de ska bo som tills vidare får åka ner där, skott som ska växa till sig osv. Inget planerat, och jag bara sätter ner random växter där det råkar finnas plats. Och det ser, i mina ögon, så bra ut! Det är en blandad djungel där i. Inga algproblem, välmående fisk och räkor (så länge jag kommer ihåg vattenbyten, för där matar jag ju så väldigt mycket). Ska ta bild på det sedan. Mitt "skräpakvarium" som blivit ett av de finaste.
 
@Exile, ja, säg till om du åker mot Sthlm! :D


*kl*
Såhär ser mitt 200L ut nu.
Visa bifogad fil 151406

Fick ju en del nya växter när jag hämtade skräpräkor nyligen. De har legat i en bunke med vatten sen dess, men nu satte jag ner dem. Två i 200L som sitter på roten, ska ordna närbild sedan. Sedan några andra som åkte ner i yngelkaret tills vidare. Och en åkte ner till mina darios.

Det är lite kul med yngelkaret... Allt där i är sådant som "blivit över". Växter jag inte vet var de ska bo som tills vidare får åka ner där, skott som ska växa till sig osv. Inget planerat, och jag bara sätter ner random växter där det råkar finnas plats. Och det ser, i mina ögon, så bra ut! Det är en blandad djungel där i. Inga algproblem, välmående fisk och räkor (så länge jag kommer ihåg vattenbyten, för där matar jag ju så väldigt mycket). Ska ta bild på det sedan. Mitt "skräpakvarium" som blivit ett av de finaste.
Jättefint! Det är sådär jag önskar att mitt kunde se ut. Vad har du för material i botten? Ångrar verkligen att jag inte lade något substrat i botten under sanden.
 
20240814_164342.jpg


Såhär såg det ut runt kistan igår när jag kom hem.. :meh:

De två som är kvar är bara där för att aset inte kommer åt att gräva upp mellan stenarna. Till och med den lilla stenen som låg framför kistan har de flyttat drygt en halvmeter bort..

Börjar förstå varför så många med ciklider har plastväxter.. Jag skulle gärna haft om man kunde hitta några riktigt fina men tycker bara jag sett sånt som ser fejk och billigt ut. Dessutom är det ju bra för vattenmiljön med levande växter också.
 
Jättefint! Det är sådär jag önskar att mitt kunde se ut. Vad har du för material i botten? Ångrar verkligen att jag inte lade något substrat i botten under sanden.
Jag har kravmärkt kaktus-/såjord i botten blandat med sand, sedan ett ganska tjockt lager vanlig sand ovanpå det :)
 
Ah det går bra med vanlig såjord alltså som man köper på typ blomsterhandeln? Det är ju bra att veta, blir inte så fasligt dyrt då :)
Precis. Det jag hört (vet inte hur väl det stämmer, men valde att följa ändå) är just att den ska vara kravmärkt för att innehålla så lite kemikalier/gödningsmedel och konstigheter som möjligt. Men med tanke på folks näringstabletter till växter så undrar jag hur väl det faktiskt stämmer. I USA är det också ganska vanligt verkar det som, och där kan jag inte tänka mig att det är speciellt vanligt med något motsvarande vår kravmärkta jord. Men som sagt, man får ha ett bra lager sand ovanpå. Min sand är väl som minst ca 4cm tjock.
 
Fick till en bild i svagt kvällsljus där man ser mina två nya växter i 200L lite bättre.
1000066089.jpg

Den lilla som är lite till höger är jag rätt säker på att heter Bu... någonting, för jag har hört den nämnas i mängder av youtubeklipp men minns inte vad den heter :p Sedan är det den stora yviga saken till vänster som är ny, men den vet jag inte alls vad den heter.

Fiskarna som alltid nyfikna i alla fall :D
 
Precis. Det jag hört (vet inte hur väl det stämmer, men valde att följa ändå) är just att den ska vara kravmärkt för att innehålla så lite kemikalier/gödningsmedel och konstigheter som möjligt. Men med tanke på folks näringstabletter till växter så undrar jag hur väl det faktiskt stämmer. I USA är det också ganska vanligt verkar det som, och där kan jag inte tänka mig att det är speciellt vanligt med något motsvarande vår kravmärkta jord. Men som sagt, man får ha ett bra lager sand ovanpå. Min sand är väl som minst ca 4cm tjock.
Ja det är ju för sent med stora karet nu men bra att veta till nästa.

Nya växten såg inte alls bra ut imorse, jag vet inte om det är för att fiskarna tuggar på den (men det skulle de ju inte göra och de blev ju lämnade ifred i karet i butiken som var betydligt mindre med samma fiskar) eller om den liksom bara.. smälter bort? Känns som mina växter liksom inte är sådär klorofyllgröna utan alltid lite brunaktiga. Jag har ju en anubias som är limmad på en rot och den lever ju men samtidigt knappt växt något alls på typ ett halvår.

Förresten också sett att det liksom är bark lite här och var på botten nu, ser väldigt skräpigt ut. Det är någon som är och gnager på stora roten alltså.. Det finns en stor barkflisa på typ en dm, imorse efter matning såg jag hur den stora röda plockade upp den med munnen, simmade typ en dm och sedan spottade ut på annat ställe. Väldigt gulligt men alltså.. låt bli inredningen?? :D
 
Ja det är ju för sent med stora karet nu men bra att veta till nästa.

Nya växten såg inte alls bra ut imorse, jag vet inte om det är för att fiskarna tuggar på den (men det skulle de ju inte göra och de blev ju lämnade ifred i karet i butiken som var betydligt mindre med samma fiskar) eller om den liksom bara.. smälter bort? Känns som mina växter liksom inte är sådär klorofyllgröna utan alltid lite brunaktiga. Jag har ju en anubias som är limmad på en rot och den lever ju men samtidigt knappt växt något alls på typ ett halvår.

Förresten också sett att det liksom är bark lite här och var på botten nu, ser väldigt skräpigt ut. Det är någon som är och gnager på stora roten alltså.. Det finns en stor barkflisa på typ en dm, imorse efter matning såg jag hur den stora röda plockade upp den med munnen, simmade typ en dm och sedan spottade ut på annat ställe. Väldigt gulligt men alltså.. låt bli inredningen?? :D
Kanske är det för lite näring i vattnet för växterna? eller något med belysningen? Eller så är det fel vattenvärden för de växter du råkar ha? Det finns vissa såkallat lätta växter som aldrig trivs i mina akvarier, och andra som ska vara svårare som trivs absolut utmärkt. Har förstått det som att även växter kan vara petiga med ph-värde och annat för att må bra. Jag har tex gett upp med sessiflora nu, men svärdsplantor mår istället hur bra som helst. Båda ska vara lätta, men bara den ena är det för mig.
 
Kanske är det för lite näring i vattnet för växterna? eller något med belysningen? Eller så är det fel vattenvärden för de växter du råkar ha? Det finns vissa såkallat lätta växter som aldrig trivs i mina akvarier, och andra som ska vara svårare som trivs absolut utmärkt. Har förstått det som att även växter kan vara petiga med ph-värde och annat för att må bra. Jag har tex gett upp med sessiflora nu, men svärdsplantor mår istället hur bra som helst. Båda ska vara lätta, men bara den ena är det för mig.
Dessa skulle ju enligt killen i butiken funka för lägre pH men ja.. får se.

pH ligger på runt 6.5 ner mot 6 kanske och både KH/GH är obefintligt. Kan ju vara lite dåligt med näring med tanke på att det just nu med antalet fiskar och storleken på dessa kan räknas som lite "understocked", men de blir ju större som sagt.

Ska göra lite research på växter som kanske passar bra, men då är ju andra problemet då att de äts upp.. men tycker det är så fint om det är lite grönt i karet också så har inte tänkt ge upp än :)
 
Fick till en bild i svagt kvällsljus där man ser mina två nya växter i 200L lite bättre.
Visa bifogad fil 151461
Den lilla som är lite till höger är jag rätt säker på att heter Bu... någonting, för jag har hört den nämnas i mängder av youtubeklipp men minns inte vad den heter :p Sedan är det den stora yviga saken till vänster som är ny, men den vet jag inte alls vad den heter.

Fiskarna som alltid nyfikna i alla fall :D
Jag fick hem igår 2 stycken av Buc
De var sattlimmade på en rot
 
Nån sorts pleco iaf verkar stämma. Jaja, sambon gillar den verkligen och så länge den flyttar runt tycker jag den är rätt rolig. Det märks faktiskt redan lite skillnad på glaset också, de stora algfläckarna vid typ utblåset börjar försvinna. Vi fick med en påse med något som ser ut som små gröna frisbees vilket jag misstänker är någon sorts algkex och rådet var att mata två gånger i veckan helst när det är mörkt. Funderar på att prova först när det fortfarande är lite ljus i karet så vi ser att inte de andra fiskarna bara äter upp allt.
Haha, ja jo, en pleco är det ju definitivt. Det kan vara rätt bra att veta vilken art det är när man köper dem för det finns plecos i handeln som blir 1 meter (Acanthicus-släktet), en av de vanligaste arterna i handeln blir 60 cm (gibbiceps), bägge blir för stora för ett 720 i slutändan. De arterna är den ju dock inte som tur är. :)

Växttakten skiljer sig väldigt mellan arterna också, en gibbiceps går lätt från 5 cm till +30 cm på ett år under okej förhållanden, medans t.ex en panaque växer betydligt långsammare även om de blir massivare i slutändan. När min panaque var 4 år var den 20 cm vilket är normalt, min gibbiceps var däremot 45 cm vid den åldern. Hade gibbicepsen varit 20 cm som 4a åring så hade det ju varit något som varit brutalt fel med min skötsel. Så av den anledningen kan det vara bra att veta också.

Som sagt, jag tror det är en pardalis (behöver se magen för att vara säker) och då lär den kunna gå i ett 720 livet ut så det är ju bra. De växer ganska snabbt de med. Hur stor är den nu?

Det kan ju vara smart att mata när det är mörkt om andra fiskar äter dens mat när det är ljust, eller om den är skygg men annars kan man förstås mata dem närsomhelst.

Det låter dock helt galet att bara mata en pleco två gånger i veckan! Det måste blivit något missförstånd? eller så är det jag som missförstår? Allra minst varannan kväll bör den få mat iaf.

Jag har alltid matat mina varje dag och varierat med annat än algtabletter också. Skalad sötpotatis som man sätter en gaffel i för att den ska sjunka, skalade ärtor, räkstjärtar, lätt kokad broccoli på gaffel, är exempel på saker som brukar uppskattas. Min 20 åriga gamling (disjunctivus) äter upp en sån där stor färsk broccoli på en dag.
 
Fick till en bild i svagt kvällsljus där man ser mina två nya växter i 200L lite bättre.
Visa bifogad fil 151461
Den lilla som är lite till höger är jag rätt säker på att heter Bu... någonting, för jag har hört den nämnas i mängder av youtubeklipp men minns inte vad den heter :p Sedan är det den stora yviga saken till vänster som är ny, men den vet jag inte alls vad den heter.

Fiskarna som alltid nyfikna i alla fall :D
Lilla växten till höger är en Bucephalandra och den spretiga är en Bolbitis heudelotii. :)
 
Förresten också sett att det liksom är bark lite här och var på botten nu, ser väldigt skräpigt ut. Det är någon som är och gnager på stora roten alltså.. Det finns en stor barkflisa på typ en dm, imorse efter matning såg jag hur den stora röda plockade upp den med munnen, simmade typ en dm och sedan spottade ut på annat ställe. Väldigt gulligt men alltså.. låt bli inredningen?? :D
Det är antagligen plecon som gnagt på roten, det är en del av deras diet och viktigt för dem att ha rötter tillgängliga att knapra på. De brukar inte dra loss stora bitar dock men om en bit sitter löst kan de ju åka av när de mumsar.
 
Haha, ja jo, en pleco är det ju definitivt. Det kan vara rätt bra att veta vilken art det är när man köper dem för det finns plecos i handeln som blir 1 meter (Acanthicus-släktet), en av de vanligaste arterna i handeln blir 60 cm (gibbiceps), bägge blir för stora för ett 720 i slutändan. De arterna är den ju dock inte som tur är. :)

Växttakten skiljer sig väldigt mellan arterna också, en gibbiceps går lätt från 5 cm till +30 cm på ett år under okej förhållanden, medans t.ex en panaque växer betydligt långsammare även om de blir massivare i slutändan. När min panaque var 4 år var den 20 cm vilket är normalt, min gibbiceps var däremot 45 cm vid den åldern. Hade gibbicepsen varit 20 cm som 4a åring så hade det ju varit något som varit brutalt fel med min skötsel. Så av den anledningen kan det vara bra att veta också.

Som sagt, jag tror det är en pardalis (behöver se magen för att vara säker) och då lär den kunna gå i ett 720 livet ut så det är ju bra. De växer ganska snabbt de med. Hur stor är den nu?

Det kan ju vara smart att mata när det är mörkt om andra fiskar äter dens mat när det är ljust, eller om den är skygg men annars kan man förstås mata dem närsomhelst.

Det låter dock helt galet att bara mata en pleco två gånger i veckan! Det måste blivit något missförstånd? eller så är det jag som missförstår? Allra minst varannan kväll bör den få mat iaf.

Jag har alltid matat mina varje dag och varierat med annat än algtabletter också. Skalad sötpotatis som man sätter en gaffel i för att den ska sjunka, skalade ärtor, räkstjärtar, lätt kokad broccoli på gaffel, är exempel på saker som brukar uppskattas. Min 20 åriga gamling (disjunctivus) äter upp en sån där stor färsk broccoli på en dag.
Jag kan se om jag får en bra bild på magen vid något tillfälle men den verkar föredra att sitta på stora roten, ser den i princip aldrig på glaset. Just nu är den kanske lite drygt 15 cm från nos till spetsen på bakfenan skulle jag gissa. Jag minns som sagt inte riktigt vad det är för sort då det fanns olika i butiken och så många namn nämndes, men killen där visste ju storleken på karet och nämnde även att vissa arter skulle bli för stora så har svårt att tro att det ska bli någon gigant.

Tror du det funkar med tinad fryst broccoli? Det har jag hemma nämligen. Räkor får de imorrn bitti. Vi matar nu med en mix av Hakari bio-gold (vit påse) minipellets som alla gillar och hakari gold (röd påse) mellanpellets som verkar.. jag vet inte? De äter de saktare och spottar alltid ut en massa. Det blir rätt skräpigt på botten iaf av det men det försvinner alltid så någon är det ju som äter upp det, troligtvis plecon men kan vara någon av hantelcikliderna också då de inte verkar gilla att äta från ytan riktigt. Ska köpa sjunkande pellets nästa gång men måste göra slut på de påsar vi har först.
 
Mitt finaste guppy-yngel har plötsligt blivit intresserad av tjejer :D Eftersom jag ska behålla honom så kommer han få flytta över till vuxenkaret idag. Första hanen som jag väljer att spara. Troligen flyttar hans bröder till en vän i eftermiddag.
Videon är i halva hastigheten för att man ska få en chans att faktiskt se honom ordentligt. Han är väldigt livlig och omöjlig att fånga på foto.
 
Idag var jag hem till min akvaristikvän :p
Förutom att hjälpa henne att flytta lite fisk mellan olika akvarier så såg vi till att byta akvarier, och så fick jag med mig några nya invånare hem.

Så, istället för en 30L-kub så har jag nu det här:
60L.jpg

Det ska vara bara 60L, men känns enormt! Lock, belysning, värmare, filter... Allt finns med, men fick åka i egen påse hem :) Tyvärr kommer det här få åka direkt ner i källaren, jag har helt enkelt inte plats hemma för det just nu. Men i framtiden så... Jag gillar det verkligen, och har ingen aning om vad jag ska ha i det :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 219
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 824
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 753
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp