Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var jag hem till min akvaristikvän :p
Förutom att hjälpa henne att flytta lite fisk mellan olika akvarier så såg vi till att byta akvarier, och så fick jag med mig några nya invånare hem.

Så, istället för en 30L-kub så har jag nu det här:
Visa bifogad fil 151573
Det ska vara bara 60L, men känns enormt! Lock, belysning, värmare, filter... Allt finns med, men fick åka i egen påse hem :) Tyvärr kommer det här få åka direkt ner i källaren, jag har helt enkelt inte plats hemma för det just nu. Men i framtiden så... Jag gillar det verkligen, och har ingen aning om vad jag ska ha i det :rofl:
Har fantiserat om att ha ett sådant med räkor i på jobbet 😍
 
Jag var också tvungen att ta foton på några av hennes akvarieinvånare.
Bland annat har hon några guppy-yngel från mig, och den här börjar bli riktigt fin ändå:
guppyhelena.jpg


Hon vill gärna ha mycket rött på sina guppys, och den här pojken har mer rött än vad jag vill ha på dem, så det blev ju perfekt så sett. Han simmar i ett 240L tillsammans med några andra guppys och annan snäll fisk. Fint inrett med mycket växter och så, men såklart fick jag bara foto på när han var uppe vid ytan.
 
Har fantiserat om att ha ett sådant med räkor i på jobbet 😍
Ja, räkor är en sak som jag tänkt på, kanske då några "finräkor" i stil med något av det som @Scandi har. Mycket växter kommer det bli, som alltid för mig, och så tänker jag att det kanske finns någon liten fisk som utnyttjar hela höjden på akvariet som kan passa. Det är ju väldigt begränsat vilka fiskar som kan passa med tanke på formen på akvariet, de flesta vill ju ha längd snarare än höjd, men något borde kunna gå där i tycker jag.
 
Hon har också ancistrusar, men eh, man ser inte så mycket av dem alla gånger :rofl: Den där hanen älskar att vara i den där roten. Vill man hitta honom är det en god idé att kolla där först av allt.

ancistrushelena.jpg

Bilder på mina nykomlingar, det kommer senare ikväll. De håller nu på att sakta vänja sig vid mina akvarier.
 
Mitt skalare par har lekt igen. En massa ägg på rutan igen
Lär tyvärr inte vara kvar imorgon. Skulle vilja ha ett eget kar till paret, men har inte plats för fler...
 
Städade lite hos hyalellor, så mina ciklider fick lite snask
Bara att plocka upp en sten eller rot bit från baljan och skölja den hos fiskarna
De fick även lite gråsuggor
 
Nej har många hungriga
Skulle som sagt vilja ha en egen burk till Spöket och hens dam/kille
Ja, inga barber eller guramis. Helt egen burk, du kan inte skärma av med en plexiglasskiva med hål i så vattnet kan cirkulera men inga fiskar passera? Jag hade varit överlycklig om jag haft ett lekpar scalarer. 😍
 
Nu tog jag mod till mig och matade med levande föda. Blackworms. Jag har SÅ svårt för små, krälande saker och fick kämpa för att fördela allt mellan de olika akvarierna utan att spilla eller få något på händerna :yuck:

Men, fiskarna blev glada! Många säger att regnbågsfiskar i princip kräver levande mat för att börja leka, och med tanke på hur vilda de blev av den här maten så kan jag delvis förstå det. De brukar vara som tokiga när belysningen tänds, så vi får väl se senare idag hur de beter sig med det.

Annars var största glädjen att se min lilla dario jaga. Han har blivit smalare sen han kom hit, även om han verkar äta åtminstone lite frysfoder. Men nu jagade han och åt! Det var spännande att se, för när maten var på ett ställe i bottensubstratet så störtdök han ner bredvid den platsen. Först trodde jag att han missbedömt, men så såg jag hur masken ploppade upp och var en bra bit ovanför substratet och hur darion kastade sig efter den. Mycket intressant jaktteknik!
1000066338.jpg
 
Nu tog jag mod till mig och matade med levande föda. Blackworms. Jag har SÅ svårt för små, krälande saker och fick kämpa för att fördela allt mellan de olika akvarierna utan att spilla eller få något på händerna :yuck:

Men, fiskarna blev glada! Många säger att regnbågsfiskar i princip kräver levande mat för att börja leka, och med tanke på hur vilda de blev av den här maten så kan jag delvis förstå det. De brukar vara som tokiga när belysningen tänds, så vi får väl se senare idag hur de beter sig med det.

Annars var största glädjen att se min lilla dario jaga. Han har blivit smalare sen han kom hit, även om han verkar äta åtminstone lite frysfoder. Men nu jagade han och åt! Det var spännande att se, för när maten var på ett ställe i bottensubstratet så störtdök han ner bredvid den platsen. Först trodde jag att han missbedömt, men så såg jag hur masken ploppade upp och var en bra bit ovanför substratet och hur darion kastade sig efter den. Mycket intressant jaktteknik!
Visa bifogad fil 151611
Hur förvaras dem? Vore kul att prova. Jag har sådana frystorkade blood worms men de är inte så populära hos mina fiskar.
 
Hur förvaras dem? Vore kul att prova. Jag har sådana frystorkade blood worms men de är inte så populära hos mina fiskar.
I kylskåpet, de kommer i en liten tät plastförpackning :)
1000066334.jpg

Från det att jag köpte dem så skulle de klara sig ca 2, kanske 3 veckor i den där förpackningen. Jag har haft dem ett tag nu, men de verkade fortfarande leva allihop. Gissar att de har någon näring i vattnet i den där påsen. Enda nackdelen var att de var så långa att fiskarna fick lite svårt att hantera dem. Ska nog testa något annat nästa gång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 219
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 824
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 753
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp