Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är något stort från Sicce, löjligt smidigt att få loss slangarna från själva filtret, men det är i själva böjen över akvariet och där den delen fäster i slangen ner till filtret som det blir problem. Akvariet i sig har som ett fast lock, som gör att det blir en kant högt upp på det, och det är den kanten som nu ställer till problem. Likadan kant nertill, så det går inte att få ut den vägen heller ens om man skulle lyckas lirka ner allt på något vis...
Ah. Jag tror jag fattar problemet om denna bilden stämmer ungefär med hur det ser ut. Vad jobbigt! Jag tänkte att man skulle kunna få loss slangen genom att först dra upp och sen skruva/dra (eller helt enkelt klippa) men det går ju inte om det är för tajt/om kröken är fastkilad mellan vägg/kar. :/
SKT0133-134__30003.1556644101_1200x.jpg


Min Pappa Dario var puts väck i två veckor. Så visst kan de försvinna ett tag, speciellt om de börjat vakta något obskyrt hörn.... Hoppas din lille kommer fram igen. :heart
 
Ah. Jag tror jag fattar problemet om denna bilden stämmer ungefär med hur det ser ut. Vad jobbigt! Jag tänkte att man skulle kunna få loss slangen genom att först dra upp och sen skruva/dra (eller helt enkelt klippa) men det går ju inte om det är för tajt/om kröken är fastkilad mellan vägg/kar. :/
SKT0133-134__30003.1556644101_1200x.jpg


Min Pappa Dario var puts väck i två veckor. Så visst kan de försvinna ett tag, speciellt om de börjat vakta något obskyrt hörn.... Hoppas din lille kommer fram igen. :heart
Precis sådär ser det ut, och det är just "knölen" innan slangen som är någon millimeter för tjock för att det hela ska gå att få bort...
 
Och nu lyckas jag inte se min Dario dario :( Undrar om han dött av någon anledning? Har ju samtidigt märkt att han är duktig på att hålla sig stilla länge, och han är liten och det är en del växter, så förhoppningsvis gömmer han sig bara... Ska ikväll flytta badis-honan till guppysarna och får väl se då om dariohanen kommer fram. Är han borta på riktigt så ska jag även flytta över några röda räkhonor från 110an i hopp om att få fler röda räkor framöver. Mycket fix blir det.

Och imorgon ska jag hjälpa vännen att tömma 240L och förbereda för 720L hemma hos henne. Kommer då åter igen få så mycket skräpräkor jag vill, och så ska vi gå igenom alla tillbehör hon fick med. Kan bli en kul eftermiddag!
Vad spännande! Vet hon vad hon ska ha i det? :)
 
Vad spännande! Vet hon vad hon ska ha i det? :)
Till att börja med flyttar ett gäng småfisk dit från ett 240L. Det är några guppy, en del corydoras av olika slag, ett par honungsgurami, ett par läppgurami och ett litet stim glastetra. Och sedan amanoräkor och några siameser. Typ alla fiskarna är jag skyldig till på något vis :rofl: Minns inte nu om hon har ytterligare någonting där, förutom ett okänt antal skräpräkor.

Sedan ska hon skaffa sig praecox-regnbåge, och satsar då på ett stort stim redan från början. Jag hoppas att hon köper sig fler av de andra små stimmen hon har, så att de får vara i rejäla stim nu när hon minst sagt har utrymme för det. Lite roligt, säljaren trodde det var ett 500L, men när min vän sedan mätte det så visade det sig vara ett 720! Har funderat på att låta mina praecox flytta dit. Jag älskar mina praecox, men de är så galet glupska på mat att mina andra fiskar får det lite kämpigt, och alla andra fiskar jag vill ha är ju sådana som är lite långsamma på att äta så att göra mig av med några långsamma för att hitta mer passande sällskap till praecoxarna känns inte heller som ett alternativ.
 
Älskar det rosa den får och mönstret! Den är inte jättesnabb heller jämfört med min wentii t.ex men får den bara rottabletter då och då så växer den på hyfsat. Pink Flamingo har jag tänkt många gånger att jag ska köpa!
Jag funderar på om jag har för mjukt vatten. Såg att din växer naturligt i kalkrika miljöer.
Några av mina räkor. Vattnet och glaset är lite skitigt men vågade in städa filter och glas samtidigt som jag tog bort så mycket växter.

20240826_204321.jpg
 
Till att börja med flyttar ett gäng småfisk dit från ett 240L. Det är några guppy, en del corydoras av olika slag, ett par honungsgurami, ett par läppgurami och ett litet stim glastetra. Och sedan amanoräkor och några siameser. Typ alla fiskarna är jag skyldig till på något vis :rofl: Minns inte nu om hon har ytterligare någonting där, förutom ett okänt antal skräpräkor.

Sedan ska hon skaffa sig praecox-regnbåge, och satsar då på ett stort stim redan från början. Jag hoppas att hon köper sig fler av de andra små stimmen hon har, så att de får vara i rejäla stim nu när hon minst sagt har utrymme för det. Lite roligt, säljaren trodde det var ett 500L, men när min vän sedan mätte det så visade det sig vara ett 720! Har funderat på att låta mina praecox flytta dit. Jag älskar mina praecox, men de är så galet glupska på mat att mina andra fiskar får det lite kämpigt, och alla andra fiskar jag vill ha är ju sådana som är lite långsamma på att äta så att göra mig av med några långsamma för att hitta mer passande sällskap till praecoxarna känns inte heller som ett alternativ.
Vad kul! Jag är ju mer för de större cikliderna men det vore ändå så häftigt med rejält stora stim i ett så pass stort kar. Har en dröm om några hundra kardinaltetror.. :D

Det där med mått är kul. Jag skannar av begagnatmarknaden kontinuerligt i mitt område och oftast står ju bara volym (ibland inget alls :meh:) men när det finns mått med så händer det faktiskt oväntat ofta att volymen och måtten inte matchar. Vet inte om folk kanske uppskattar mer än mäter exakt :)
 
Vad kul! Jag är ju mer för de större cikliderna men det vore ändå så häftigt med rejält stora stim i ett så pass stort kar. Har en dröm om några hundra kardinaltetror.. :D

Det där med mått är kul. Jag skannar av begagnatmarknaden kontinuerligt i mitt område och oftast står ju bara volym (ibland inget alls :meh:) men när det finns mått med så händer det faktiskt oväntat ofta att volymen och måtten inte matchar. Vet inte om folk kanske uppskattar mer än mäter exakt :)
Eller hur! Det ska bli intressant att se hur akvariet utvecklas. Både vännen och jag har egentligen ganska dyr smak när det gäller fisk, men inte en ekonomi som matchar det, vilket påverkar vilken typ av fisk som hamnar i akvariet. Vi båda gillar de röda regnbågsfiskarna tex, men de kostar iaf 150kr/st och så vill man ju ha ett stim...

I det här fallet stod bara måtten, då stod det 200x50x50, men det visade sig vara 200x60x60 :D Vet inte hur många annonser jag sett helt utan info, men många är det... Och så alla annonser där säljaren vill ha typ 2000kr mer än vad som borde vara rimligt, bara för att det går ett litet stim mixguppys i akvariet, eller någon plastprydnad så ful att man undrar hur någon kan ha köpt den från början :o
 
Eller hur! Det ska bli intressant att se hur akvariet utvecklas. Både vännen och jag har egentligen ganska dyr smak när det gäller fisk, men inte en ekonomi som matchar det, vilket påverkar vilken typ av fisk som hamnar i akvariet. Vi båda gillar de röda regnbågsfiskarna tex, men de kostar iaf 150kr/st och så vill man ju ha ett stim...

I det här fallet stod bara måtten, då stod det 200x50x50, men det visade sig vara 200x60x60 :D Vet inte hur många annonser jag sett helt utan info, men många är det... Och så alla annonser där säljaren vill ha typ 2000kr mer än vad som borde vara rimligt, bara för att det går ett litet stim mixguppys i akvariet, eller någon plastprydnad så ful att man undrar hur någon kan ha köpt den från början :o
Ja det är ju det med kostnaden för fisk, men det kan ju också vara en bra ursäkt till att försöka sig på en egen odling tänker jag, jag skulle gärna vilja göra det i framtiden när vi flyttat till större och jag kan ha lite fler kar.

Priserna är verkligen all over the place. Allt större (250l+) är ju såklart billigare än om man köper det nytt men akvarium är ju generellt köparens marknad så man kan knappast förvänta sig att få ens i närheten av nypris. Sen är det ju också ett stort glaskar som är någotsånär ömtåligt, det är alltid en risk att flytta det, man vet inte hur det blivit behandlat innan osv så är det för dyrt är det ju säkrare att bara köpa nytt.

De med tillhörande snygg möbel typ alla Juwel brukar gå för typ 2000-5000 kr. Lite kul att det är helt oberoende av storlek! Samma spann för allt mellan 100-250 liter på just dessa. Ibland kan man göra riktiga kap där 3D-bakgrunder ingår som kostar mer nya än vad detta karet med pump och allt vad som nu ingår ligger ute för.

Det finns ett till 720 ute nu i mitt område där det ingår pump, möbel (hemmagjord) och massa annat för 1000 kr. Jag hade slagit till direkt om det inte vore för att det helt enkelt inte får plats i lägenheten. Så stora kar brukar faktiskt vara rätt billiga, tror de är svåra att bli av med eftersom de är så fruktansvärt tunga att flytta.

Små kar, typ allt under 100l är verkligen vilda västern på marketplace! Allt ifrån gratis till flera tusen (lol), ibland ingår fisk också.

Jag såg en igår där de säljer ett 100l med tre guldfiskar (!!) och en sköldpadda. Karet är dessutom bara halvfullt så tre rätt stora guldfiskar på 50l. Jag hade tagit det direkt om det inte vore för att jag som sagt inte har plats för ett kar i storleken guldfiskarna behöver, och jag verkligen inte vill ha en sköldpadda, men blev lite ledsen när jag såg det. :(
 
20240826_173218.jpg


Lilla blondie. Kanske är inbillning men tycker hon växt lite det senaste så får hoppas att det fortsätter. Var lite orolig för att hon och lilla svarta är stunted på något sätt med tanke på hur mycket mindre de är än stora svarta. Visst de vräker ju inte i sig mat på samma sätt men de äter bra tycker jag, alltid gjort.

Funderar också på om jag ska orka ta mig ner till förrådet och leta efter min gamla systemkamera, lite osäker på om den ligger där eller om min mamma har den. Vore kul att ta lite finare bilder, förhoppningsvis blir det fler tillfällen nu också när det blir lite mörkare ute och det inte blir samma extrema spegeleffekt i glaset från fönstrena.
 
20240829_182508.jpg


Nytt försök med växter. Efter lite research är det många som säger att Java får vara ostört så vi får se. Det är så fint med lite grönt och hur de rör sig i vattnet och fiskarna verkar gilla det, förhoppningsvis inte för mycket. Detta är verkligen det sämsta med att ha ciklider :D
 
Vilken dag...
Jag hann aldrig ta ur min Dario-hane i förmiddags, hade för bråttom iväg till allt möjligt. Väl hemma igen så hittade jag honom inte och antog att räkorna ätit upp honom. Men nej, jag har hittat honom, vid liv! Han var inte alls död även om han såg ut så. Däremot är han smal och blek. Måste verkligen försöka få honom att äta :( Vet inte om guppy-yngel kan vara små nog..? Vad tror du @Scandi? Känns elakt att ens fundera så, men jag har typ en miljard guppy-yngel, och skulle han vilja äta några av de minsta så kanske han i alla fall klarar sig till på måndag när jag är ledig och kan ta mig till en butik som säljer levande föda. Nu jobbar jag hela helgen och kan inte få tag på något.

Sedan fick jag ju ett helt gäng skräpräkor av vännen jag hjälpte idag. Herrejösses så många det var! Men, vännen råkade även slänga ner en väldigt ung guppy. Först tänkte jag bara låta honom vara här tills vi ses igen så att hon kan få tillbaka honom, men när han väl var stilla en kort stund så kunde jag se att han är ganska rejält krokig :( Pratade med vännen och vi bestämde att jag ska avliva honom.

Just nu är jag bara less. Jag funderar på hur jag ska göra om min akvariehörna och leker lite med tanken på att ha några tetror tillsammans med mina praecox, för att kunna ha mer än en sorts fisk och ändå ha något som lyckas få mat när praecoxarna kastar sig runt som galningar... Vill ha något enkelt och tåligt men ändå fint att titta på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 219
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 824
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 753
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp