Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trist @Exile men bra kämpat!
Jag önskar det gick att avla på amano. Mina två honor är de snyggaste amano jag sett Visa bifogad fil 152647
Snyggaste jag har sett också! :heart Älskar mönstret. Du ska inte ge dig på åbäket det innebär att odla dem ändå? ;P

Det finns en annan cool typ som jag gärna fått tag i "Snow Amano" som är vit. Den har jag tyvärr aldrig sett till salu här i Sverige dock. Men den kanske dyker upp så småningom! :)
 
Senast ändrad:
Typiskt!

Haha, ja, jag behövde all filtrering jag kunde få med de där fiskarna. De största guldfiskarna hann bli 30 cm innan allihopa fick flytta till en damm och största plecon var en halvmeters rejäl pansarvagn som såklart fortfarande växte också. Så det var ju rejält överfyllt med fisk där ett tag. Jag hoppades på att kunna fixa större kar men det var lättare sagt än gjort och det blev istället nya större hem hos andra för alla utom min gamla vanliga pleco tillslut. 💔

Känner verkligen igen mig i det där med att halvt noja ihjäl sig. Rogivande hobby? Pyttsan heller! Det finns alltid något som man kan oroa sig över. :banghead::p

Bättre att oroa sig lite för mycket än för lite ändå. Märks det någon skillnad på gälslagen vid mer ytrörelse nu? På mina stora åbäken märkte jag skillnad vid lugnare vs piskad yta även om ingen av dem var uppe och kippade vid ytan innan heller. Även malarna hämtade luft mer sällan då.
På de andra fiskarna tycker jag att jag ser skillnad, det är stora svarta som flåsar mest. Men inte hela tiden, ibland ser det bra ut, ibland inte.. Vattenkvaliteten är bra enligt tester iaf. Ytan har bra med rörelse så det borde liksom inte vara ett problem. Powerheaden är egentligen för max 400 liter enligt lådan (jag fick den med karet men hade inte satt upp förrän nu). Vi köpte en till, som också är för typ samma storlek som vi tänkte sätta längre ner på motsatt sida för att få ännu mer cirkulation, samt då byta ut utblåset på filtret till sånt strilrör, vi har inte hunnit utan ska fixa till helgen.

Jag funderade på om det kan vara den låga hårdheten? Det är så svårt att försöka läsa/googla sig till info för hälften av källorna säger typ att det inte spelar så stor roll (GH alltså) och andra hälften typ att det är superviktigt för att fiskarna ska kunna andas ordentligt.

Det är verkligen ingenting annat än den hårda andningen som tyder på att något är galet. Han är lika aktiv som vanligt, simmar runt, är på alla möjliga ställen i karet, äter som en gris osv.

Får se när vi fixat nya setupen också vad hantlarna tycker, de verkar inte riktigt gilla att det är för strömt, samtidigt går det ju inte riktigt att syresätta ett så stort kar så bra om det inte är rörelse även under ytan så att säga.

Och det är rogivande att sitta och titta! Helt sjukt hur mycket tid som kan gå utan att man tänker på det. Sen är det mindre rogivande när tankar hela tiden dyker upp som "Oj har den inte suttit still lite väl länge nu" "Är det en prick som syns där på fenan?" "Varför vill den inte äta så mycket idag?" "Varför simmar den så konstigt" osv osv i all evighet..

Funderat bra länge på om Blondie har något problem med simblåsan för hon simmar nästan alltid runt som ett flöte med huvudet upp och svansen ner.. Men samtidigt vet jag att hon kan simma rakt, jag har sett det, och hon har inga problem alls med att hon sjunker eller flyter och verkar må bra i övrigt. Funderade på om man skulle testa ett sånt 15-minuters saltbad men känns onödigt om inget är fel.
 
Jaha.. imorse fungerade inte powerheaden, jag hade inte tid att greja med det då men sambon kollade senare och det var hårstrån som fastnat, nu funkar den igen tydligen.

Värre är att jag tror att stora svarta fått hålsjukan.. Jag såg imorse när jag matade att det såg skavt ut på huvudet, visst han kanske har simmat in i något men med placeringen och artens benägenhet att få hålsjuka så..

Får se hur det ser ut ikväll, är det hålsjuka går det väldigt fort fram i alla fall. Han såg ut som vanligt igår morse så allt skulle ha blivit på ett dygn i så fall, alla andra fiskar ser ut som vanligt.

Det är kul med djur osv :(
 
20240906_160311.jpg


Såhär ser stora svarta ut, ser lika ut som imorse.
 
20240906_163813.jpg


Nu syns det på Blondie också.. hon hade inget imorse.

Hur mycket "otur" kan man egentligen ha på så här kort tid innan det liksom bara är dålig djurhållning.. :(

Har beställt Octozin men det lär inte dyka upp förrän tisdag. Syns fortfarande inget på de andra tre i alla fall.
 
Usch så tråkigt. Ha inte dåligt samvete! Och ge inte upp. Fiskar är utan tvekan det svåraste djur jag haft och ibland känns det omöjligt att göra rätt. Då har jag ändå haft hund katt, häst och barn. Allt frodas hos mig förutom fiskar som ett tag kändes som att de bara dog. Har du kollat temperaturen? Jag har slitit med att hålla nere temperaturen i mitt akvarie den här veckan och gjort 50% vattenbyten med iskallt vatten varje dag och ändå inte fått ner tempen till mindre än lite drygt 25grader. En kväll orkade jag inte byta och då var akvariet 28 grader när jag kom hem :eek:
 
@Exile, om det är till någon tröst så har jag en vän som misslyckas med att få yngel från guppy. Alltså. Det ska inte vara fysiskt möjligt att misslyckas med det och hon har undrat länge vad hon gör för fel. Men växterna växer så det knakar, alla invånare verkar må bra osv. Det bara inte fungerar med guppys.

Jag tänker att det absolut inte behöver bero på dåligt akvarium eller skötsel för att fiskarna inte mår bra ibland. Som du säger så är ju oscars kända för att lätt få hål i huvudet-sjukan. Då är det inte heller konstigt om de får det, tyvärr.

Själv är jag lockad att köpa svärdbärare, för att ha något "idiotsäkert" som kan få en att känna sig som ett proffs...
 
Usch så tråkigt. Ha inte dåligt samvete! Och ge inte upp. Fiskar är utan tvekan det svåraste djur jag haft och ibland känns det omöjligt att göra rätt. Då har jag ändå haft hund katt, häst och barn. Allt frodas hos mig förutom fiskar som ett tag kändes som att de bara dog. Har du kollat temperaturen? Jag har slitit med att hålla nere temperaturen i mitt akvarie den här veckan och gjort 50% vattenbyten med iskallt vatten varje dag och ändå inte fått ner tempen till mindre än lite drygt 25grader. En kväll orkade jag inte byta och då var akvariet 28 grader när jag kom hem :eek:
Temperaturen är jämn runt 25 grader, blir gärna 26 på fönstersidan av karet om det är väldigt soligt ute. Tror det är en av fördelarna med att det är så otroligt mycket vatten, det ska ganska mycket till för att värma upp det. Även på "solsidan" tror jag det främst är vattnet nära glaset som stiger en grad, det är nog fortfarande 25 någon dm in. 28 grader känns det nästan som om det kanske är något fel på värmaren?
@Exile, om det är till någon tröst så har jag en vän som misslyckas med att få yngel från guppy. Alltså. Det ska inte vara fysiskt möjligt att misslyckas med det och hon har undrat länge vad hon gör för fel. Men växterna växer så det knakar, alla invånare verkar må bra osv. Det bara inte fungerar med guppys.

Jag tänker att det absolut inte behöver bero på dåligt akvarium eller skötsel för att fiskarna inte mår bra ibland. Som du säger så är ju oscars kända för att lätt få hål i huvudet-sjukan. Då är det inte heller konstigt om de får det, tyvärr.

Själv är jag lockad att köpa svärdbärare, för att ha något "idiotsäkert" som kan få en att känna sig som ett proffs...
Jo rationellt vet jag ju att det nog är så. På tal om växter såg jag att det kommit nya skott ur sanden på sidan om jätteväxten, den verkar alltså trivas jättebra vilket var kul eftersom tidigare växter inte riktigt velat. Tyvärr får skotten bara bli typ en halv cm innan de friseras..

Provade lägga i ett salladsblad idag och såg att hantlarna var och slet i det förut, till slut lossnade det från gaffeln och de är inte intresserade när det ligger på ytan verkar det som, funderar på om man kan tynga ner det på nåt annat sätt. Jag har faktiskt beställt lite plastväxter men tänkte ändå att om de får något grönt då och då så kaaaanske. Vill liksom inte ge mig nu när jag ser hur det växer.

Tack till er båda för de värmande orden :heart det känns ledsamt att något alltid verkar gå åt helvete så fort tidigare kris lagt sig men jag känner ändå att den här hobbyn ger så mycket nu! Trodde fakiskt inte innan att fiskar skulle kännas som så pass mycket husdjur som de ändå gör.
 
Visa bifogad fil 152759

Nu syns det på Blondie också.. hon hade inget imorse.

Hur mycket "otur" kan man egentligen ha på så här kort tid innan det liksom bara är dålig djurhållning.. :(

Har beställt Octozin men det lär inte dyka upp förrän tisdag. Syns fortfarande inget på de andra tre i alla fall.

Ajdå. HItH är ju inget roligt att råka ut för. Jag har ingen erfarenhet av det själv, förstått det som att det är mer som ett symptom av olika faktorer än en specifik sjukdom, stress, vitaminbrist, bristfällig vattenkvalitet (inte nödvändigtvis men vanligt), överflöd på baktierier i karet etc, etc... Immunförsvaret blir nedsatt och så tar sig olika bakterier/parasiter friheter och gör det värre. Jag tänker nästan alltid att första steget vid problem är att se till att vattenkvaliteten är så nära perfekt man kan komma, ev öka/effektivisera filtreringen.

Googlade lite och den här artikeln tyckte jag var väldigt intressant och ingående om HIH hos oscarciklider för mer förståelse för vad det är/hur man fixar det. Du kanske redan hittat den själv men jag länkar den här iaf: https://aquariumscience.org/index.php/11-1-hole-in-the-head/

Oavsett så håller jag med övriga, du ska inte vara för hård mot dig själv här. :heart Jag tycker din skötsel låtit helt okej av det du beskrivit. Akvarium kan vara svårt att få ordning på, det är trots allt som ett litet ekosystem man försöker skapa med massa olika processer som ska klaffa.

Angående GH så påverkar ju allt till viss grad men generellt sett brukar det inte vara något man behöver oroa sig över. Det brukar ju inte ligga på noll i kranvattnet liksom och många fiskar i hobbyn trivs i mjukt vatten. Vill inte säga emot någon expert på det men jag har själv aldrig brytt mig om det för fiskarnas skull.
 
Senast ändrad:
Jag håller på och fifflar med mina överblivna rötter. Jag vet inte vad jag tycker om detta, det är en liten 20 cm kub som ska ersätta min yngel/räklings-burk:
Fiffel3637.jpg


Jag har även beställt hem 20 kg lavasten. Tänkte att det alltid kan vara bra att ha om man gillar att bygga. 😅 Och en massa grus och sten, mer soil, sand, mer lim av olika sorter... Och! Jag har äntligen fått tag på aquascaping foam! 😍 Skulle behöva plattor att bygga scapes på med men jag vet inte riktigt vad som är bäst att använda.

Min far som gillar att gå på loppis hittade en "guldfiskskål" som han la vantarna på och jag fick. Den är ca 35 cm i diameter och jag tänker mig att det kan bli ett helt ok akvarium för räkor och en liten Dario åtminstone. Jag har ju även den där 60 liters kuben som väntar på att bli något. Puh. Jag känner typ inte att jag behöver MER fisk men akvarium däremot, de får gärna bli fler. :rofl:
 
Jag håller på och fifflar med mina överblivna rötter. Jag vet inte vad jag tycker om detta, det är en liten 20 cm kub som ska ersätta min yngel/räklings-burk: Visa bifogad fil 152832

Jag har även beställt hem 20 kg lavasten. Tänkte att det alltid kan vara bra att ha om man gillar att bygga. 😅 Och en massa grus och sten, mer soil, sand, mer lim av olika sorter... Och! Jag har äntligen fått tag på aquascaping foam! 😍 Skulle behöva plattor att bygga scapes på med men jag vet inte riktigt vad som är bäst att använda.

Min far som gillar att gå på loppis hittade en "guldfiskskål" som han la vantarna på och jag fick. Den är ca 35 cm i diameter och jag tänker mig att det kan bli ett helt ok akvarium för räkor och en liten Dario åtminstone. Jag har ju även den där 60 liters kuben som väntar på att bli något. Puh. Jag känner typ inte att jag behöver MER fisk men akvarium däremot, de får gärna bli fler. :rofl:
Det där kommer nog bli skitsnyggt! Lägger du i bottensubstrat efter rötterna eller tar du ut rötterna, lägger i substratet och i med rötterna igen?
 
Mina blå neos i 112an syns däremot inte till någonstans? De var 3 st som var för små för att stoppa i och jag har dem i en liten pyttekub tillsammans med posthornen som hitch-hikade med dem. De lever iaf och det är samma värden på det vattnet som i 112an så jag hoppas på att de andra blå bara gömmer sig. Det finns mycket gömställen i det karet liksom men ändå, lite mysko.

Det är helt klart mitt favoritkar, 112an:
VideoCapture_20240811-223428.jpg
 
Det där kommer nog bli skitsnyggt! Lägger du i bottensubstrat efter rötterna eller tar du ut rötterna, lägger i substratet och i med rötterna igen?
Efter tror jag. Jag tänkte limma ihop det här först oavsett, så det blir en enda piece jag kan lyfta ur och flytta hur jag vill utan att behöva stapla om. Bra att kunna när jag behöver få ut yngel och räkor sedan också tänker jag.

Jag tror jag fixar det så att jag kan ha soil bakom och sen lite sand i framkant för syns skull. Tänkte mest ha anubias, javaormbunkar, mossor och sådant i växtväg. Och kanske lite stamväxter i soilen.
 
Jättesnyggt! Kanske binda fast någon liten orkidé på grenarna ovanför vattenytan.

Jag drog ut kontakten på värmaren för att se om det var den som orsakade problem men temperaturen gick över 27 grader idag också. Det är så fruktansvärt varmt här och akvariet står mot ett söderfönster. :sorry:

Har funderat på det där med att försöka få fram amanos. Jag har nog allt som behövs. En artemia kläckare och refraktometer. Men hur skulle jag ens gå tillväga? Hur skulle jag få tag på yngeln innan de dör i stora akvariet :confused:
 
Jag har idag lyttat över mina neontetror till 180L. De är lite spaka efter flytten och stimmar nere vid botten. Ibland hamnar alla bakom rötterna så akvariet ser helt tomt ut.

Det är nu väldigt glest med fiskar i 240L med tre mollys, två mosaikgurami och bottenfiskar. Ska skaffa några mollys till, men i övrigt är jag inte helt säker. Funderar just nu främst på ett gäng kilfläcksrasbora och två fjärilsciklider.
 
Jättesnyggt! Kanske binda fast någon liten orkidé på grenarna ovanför vattenytan.

Jag drog ut kontakten på värmaren för att se om det var den som orsakade problem men temperaturen gick över 27 grader idag också. Det är så fruktansvärt varmt här och akvariet står mot ett söderfönster. :sorry:

Har funderat på det där med att försöka få fram amanos. Jag har nog allt som behövs. En artemia kläckare och refraktometer. Men hur skulle jag ens gå tillväga? Hur skulle jag få tag på yngeln innan de dör i stora akvariet :confused:
Åh, det hade nog blivit tjusigt!

Jag tror det kan hjälpa med en fläkt som blåser över ytan? Vissa lägger i frysta pet-flaskor i karen med har jag hört. Men ja, det är svårt och jobbigt att kyla karen när det är varmt! Jag har bara värmare hos Sayid, som talat om genom åren att det är 27 grader som är trevligast... Då verkar han gladast/piggast liksom. Där kopplar jag bara ur den när det är riktigt varmt ute.

Jag tror enda sättet är att du tar ut honan till ett separat kar med samma vatten som i vanliga karet. Mina ömsar ca 1 gång i månaden, det är då de blir befruktade också. Ser man det kan man ta ut henne när det börjar närma sig kläckning, dvs ca 3-4 veckor senare. När hon väl släppt larverna i det separata karet stoppar du tillbaka henne i vanliga karet igen och så har du pyttelarverna fint samlade och kan sätta igång! :) Jag vet att det finns bra videos på Youtube om hur man går tillväga men kommer inte ihåg vilka jag tittat på men om du är intresserad så kan du leta där!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 195
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 824
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 749
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 146
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp