Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja
Brukar då och då (typ 2 gg om året...) åka till den Hornbach som ligger i Sundbyberg
De hade ju hemsida också med en massa fiskar, så nu har jag fönstershoppat.

Och blev ännu mer sugen på att åka, synd bara att det är så jäkla långt.
Det blir väldigt dyra fiskar om man räknar med drivmedlet 🫤

Får hitta någon mer anledning att åka ditåt :cool:

De hade ju hemsida också med en massa fiskar, så nu har jag fönstershoppat.

Och blev ännu mer sugen på att åka, synd bara att det är så jäkla långt.
Det blir väldigt dyra fiskar om man räknar med drivmedlet 🫤

Får hitta någon mer anledning att åka ditåt :cool:
Ja
Jag kommer bara dit när min Akvarieförening har samåkning dit. Eller om jag har åkt med en akvarie kompis

Är lite sugen på svärdbärare, och såg annons på superfina svartröda lyrstjärt, så då blev jag ännu mer sugen 😄
Jag såg dem också, superfina verkligen! Men de blir så stora och för mig har de inte så roligt beteende, så eh, jag låter bli tror jag. Men så tjusiga!

Det finns inte många butiker med fisk längre omkring mig, funderar på om det kan vara värt en tripp till huvudstaden.

Vilka är värda att kolla upp ? :)
Du kan komma och hälsa på mig på mitt jobb om du vill :D Norra sidan Sthlm. Och skulle du vilja ha något speciellt kan jag såklart kolla om det går att beställa in (om det inte är något vi redan har vill säga).

Hornbach har mycket(!) på hemsidan, men betydligt mindre i butik. Gäller också att verkligen kunna sin sak själv då åtminstone vissa i personalen mest verkar vara ute efter att sälja på en sjuttoelva onödiga prylar... De har säkert bra personal också, men jag och en vän blev så sura av vårt senaste besök där att vi hellre åkte till akvarielagret för att köpa samma fisk. Skulle enligt prislistan varit dyrare på akvarielagret, men det kändes värt det (sedan fick vi rejäl rabatt utan anledning, så det blev ändå billigare än på Hornbach, men eh, ja). Zoo.se har i så fall större sortiment och samma leverantör som Hornbach (Imazo), så ska man välja en av de två så föredrar jag den sistnämnda. De bästa växter jag köpt kom från zoo.se i Bromma.

Jag såg dem också, superfina verkligen! Men de blir så stora och för mig har de inte så roligt beteende, så eh, jag låter bli tror jag. Men så tjusiga!

Du kan komma och hälsa på mig på mitt jobb om du vill :D Norra sidan Sthlm. Och skulle du vilja ha något speciellt kan jag såklart kolla om det går att beställa in (om det inte är något vi redan har vill säga).

Hornbach har mycket(!) på hemsidan, men betydligt mindre i butik. Gäller också att verkligen kunna sin sak själv då åtminstone vissa i personalen mest verkar vara ute efter att sälja på en sjuttoelva onödiga prylar... De har säkert bra personal också, men jag och en vän blev så sura av vårt senaste besök där att vi hellre åkte till akvarielagret för att köpa samma fisk. Skulle enligt prislistan varit dyrare på akvarielagret, men det kändes värt det (sedan fick vi rejäl rabatt utan anledning, så det blev ändå billigare än på Hornbach, men eh, ja). Zoo.se har i så fall större sortiment och samma leverantör som Hornbach (Imazo), så ska man välja en av de två så föredrar jag den sistnämnda. De bästa växter jag köpt kom från zoo.se i Bromma.
Trist med okunnig personal, då vill jag hellre gynna ställen som kan sin sak och sina fiskar :)

Ja visst var de snygga!
Har inte bestämt mig alls utan velar som sjutton över vad jag vill stoppa in i karet 😄
Har iallafall beställt ny belysning I väntan på att jag sska bestämma mig.

Trist med okunnig personal, då vill jag hellre gynna ställen som kan sin sak och sina fiskar :)

Ja visst var de snygga!
Har inte bestämt mig alls utan velar som sjutton över vad jag vill stoppa in i karet 😄
Har iallafall beställt ny belysning I väntan på att jag sska bestämma mig.
Jag skickar PM!

En vän ringde precis och berättade att han är på väg till zoo.se. Jag bad honom hålla utkik efter luminatus-honor :p Det resulterade i att jag var tvungen att fotografera mina, för att han skulle få tydligt för sig hur man ser skillnad på hane och hona.

Är glad åt att ha fått en så tydlig bild, som inte är när hanarna spretar ut sina fenor. De två fiskarna som simmar åt höger här är hane och hona. Hanen överst. Hanen mörkare, med vita spetsar på fenor och betydligt större fenor. Sedan är han ju större också. Färgerna lär vara svårt att se på så unga fiskar som i butik, men kanske att hanarna hunnit få sina vita spetsar iaf och man lär kunna se storleksskillnaderna.
luuumi.webp

De är så fina mina små :love:

Vi har en fin plats på ena gaveln dit solen inte når förren sen eftermiddag när den värsta värmen lagt sig. Jag ska bara lyckas övertala sambon om vilken bra idé det är😅
Jag har kastat långa blickar efter ekfat med samma tankar. Innan jag skaffade akvarie hade jag guppies i en hästbalja. En ikeavas förvandlades till en inverterad damm. Guppisarnas chock när de simmade ovanför vattenytan :D

@Soffan74 jag har faktiskt gått och klurat på om jag skulle få plats med ett par borreli opal i mitt.

Ok, så det är visst svarta skäggalger jag har i luminatus-akvariet. Kul. "Svåraste sorten att bli av med" skriver folk. Och jag vet precis varför jag fick dem. För det fanns sådana i 110L-akvariet när jag köpte det. Jag tog bort så mycket som möjligt, men det var garanterat kvar lite på växter som jag sedan satt ner till mina luminatus, och så när jag bytte belysning blev det explosion av dem. Just nu verkar det inte bli värre, men jag har väldigt få ljustimmar per dag också.

Vi har medel på jobbet som ska ta bort dem. Min plan just nu, när jag sitter här och är arg på de j*vla algerna, är att köpa sådant medel på torsdag när jag jobbar nästa gång och behandla hela alltihopat. Alternativt slänga växterna, ta ut rötterna för att behandla dem och sedan börja om med nya växter och rena, fina rötter. Fiskarna kan då tillfälligt få bo i andra akvarium om det behövs. Men då blir jag åtminstone av med allt ordentligt. För som jag förstått det så måste man visst ta bort alla döda algrester sedan, och det tänker jag mig att blir lättare om jag tex sätter rötterna i en tom bytta istället för att ha kvar dem i akvariet. Ser framför mig hur allt åker ner i substratet och ställer till problem där på något vis.

Jag vet inte. Jag gillar inte att göra för mycket och så, men jag vill verkligen bli av med de här algerna. Vissa påstår att siameser äter sådana här alger? Vi har ju sådana på jobbet. Jag kan köpa hem dem och så kan de få gå i mitt 200L när de blir för stora för mina andra akvarium... Siameserna hör dock inte till några favoriter hos mig och det känns dumt att köpa dem då.

Ok, så det är visst svarta skäggalger jag har i luminatus-akvariet. Kul. "Svåraste sorten att bli av med" skriver folk. Och jag vet precis varför jag fick dem. För det fanns sådana i 110L-akvariet när jag köpte det. Jag tog bort så mycket som möjligt, men det var garanterat kvar lite på växter som jag sedan satt ner till mina luminatus, och så när jag bytte belysning blev det explosion av dem. Just nu verkar det inte bli värre, men jag har väldigt få ljustimmar per dag också.

Vi har medel på jobbet som ska ta bort dem. Min plan just nu, när jag sitter här och är arg på de j*vla algerna, är att köpa sådant medel på torsdag när jag jobbar nästa gång och behandla hela alltihopat. Alternativt slänga växterna, ta ut rötterna för att behandla dem och sedan börja om med nya växter och rena, fina rötter. Fiskarna kan då tillfälligt få bo i andra akvarium om det behövs. Men då blir jag åtminstone av med allt ordentligt. För som jag förstått det så måste man visst ta bort alla döda algrester sedan, och det tänker jag mig att blir lättare om jag tex sätter rötterna i en tom bytta istället för att ha kvar dem i akvariet. Ser framför mig hur allt åker ner i substratet och ställer till problem där på något vis.

Jag vet inte. Jag gillar inte att göra för mycket och så, men jag vill verkligen bli av med de här algerna. Vissa påstår att siameser äter sådana här alger? Vi har ju sådana på jobbet. Jag kan köpa hem dem och så kan de få gå i mitt 200L när de blir för stora för mina andra akvarium... Siameserna hör dock inte till några favoriter hos mig och det känns dumt att köpa dem då.
Jag har svarta skäggalger i mitt större akvarium, och det har ärligt talat nästan fått mig att tappa lusten. INGENTING hjälper. Jag har kämpat i över två år och funderar på total nystart nu. Bara slänga allt, inklusive växter och sand (och filter!) och börja om.
Inte för att vara pessimist, men! 😅 :heart
Känner du till något särskilt medel som ska hjälpa får du gärna tipsa!

Upp med rötterna och allt de sitter på. Spraya med 3% väteperoxid låt bubbla några minuter, spola av i duschen och sen ner i akvariet. Klipp av alla växtdelar det sitter alger på. Gör om processen om de dyker upp igen

Jag har svarta skäggalger i mitt större akvarium, och det har ärligt talat nästan fått mig att tappa lusten. INGENTING hjälper. Jag har kämpat i över två år och funderar på total nystart nu. Bara slänga allt, inklusive växter och sand (och filter!) och börja om.
Inte för att vara pessimist, men! 😅 :heart
Känner du till något särskilt medel som ska hjälpa får du gärna tipsa!
Jag hittade precis den här videon och den fick mig att känna lite hopp igen.

Vilka olika metoder har du testat?

Och jag som älskar skäggalger!? Tycker det är världens mysigaste alg. Speciellt när de breder ut sig som en matta över rötterna och svajar i vattenflödet. :love:

Har en del hos Sayid och de får gärna bli fler:
Sklggalger020233.webp

Jag hittade precis den här videon och den fick mig att känna lite hopp igen.

Vilka olika metoder har du testat?
Det finns inte en chans att droppbehandla i mitt akvarium, algerna är ÖVERALLT. Jag har kokat rötterna flera gånger om och sett att algerna dött men de kommer alltid tillbaka, jag har skrubbat filtret till vansinne, jag har klippt bort och ryckt upp drabbade växter, jag har slängt ned enorma mängder snabbväxande växter typ guppygräs och liknande för att se om inte växterna kan gå samman och utplåna farsoten men de dör bara.... det enda jag inte provat är väl siameser, men då känns det mer vettigt att starta om istället. 😅
Hugger man det i vaggan går det säkert!

Det finns inte en chans att droppbehandla i mitt akvarium, algerna är ÖVERALLT. Jag har kokat rötterna flera gånger om och sett att algerna dött men de kommer alltid tillbaka, jag har skrubbat filtret till vansinne, jag har klippt bort och ryckt upp drabbade växter, jag har slängt ned enorma mängder snabbväxande växter typ guppygräs och liknande för att se om inte växterna kan gå samman och utplåna farsoten men de dör bara.... det enda jag inte provat är väl siameser, men då känns det mer vettigt att starta om istället. 😅
Hugger man det i vaggan går det säkert!
Jag har faktiskt flytande kol till akvarium hemma. Köpte när det var utförsäljning och 70% rabatt. Så, nu har jag tagit upp några rötter ur akvariet, lagt dem i tomt 30L, lagt på flytande kol på hela dem och så får man väl se vad som händer. Kanske borde ha i vatten också så att det inte bara rinner ner på botten och inte gör något utan blir mer "överallt" i vattnet... Ska kolla på videon igen. Där kan rötterna iaf få ligga så länge som det behövs, just eftersom det är ett tomt akvarium. Imorgon ska jag ta upp den sista roten och även gå igenom växterna... Har haft i lite kol i akvariet, min förhoppning är just att det åtminstone ska sluta växa. Ska också kolla igenom de andra akvarierna imorgon och se om det verkar ha påbörjats något elände någon annanstans. Det skulle tyvärr inte förvåna mig...

• Hjärta
Reactions: Sel
Och jag som älskar skäggalger!? Tycker det är världens mysigaste alg. Speciellt när de breder ut sig som en matta över rötterna och svajar i vattenflödet. :love:

Har en del hos Sayid och de får gärna bli fler:
Visa bifogad fil 140040
Jag önskar att jag kunde gilla dem. Hade de bara hållit sig på rötterna hade jag inte haft några problem med dem, men just när de lägger sig på alla växterna osv... Det tycker jag inte om. Känns inte som att växterna mår så bra av det heller? Jag har inga problem med att ha lite alger i akvariet, oavsett sort, men just när det känns som om de tar över... Då är det inte kul längre.

Jag har faktiskt flytande kol till akvarium hemma. Köpte när det var utförsäljning och 70% rabatt. Så, nu har jag tagit upp några rötter ur akvariet, lagt dem i tomt 30L, lagt på flytande kol på hela dem och så får man väl se vad som händer. Kanske borde ha i vatten också så att det inte bara rinner ner på botten och inte gör något utan blir mer "överallt" i vattnet... Ska kolla på videon igen. Där kan rötterna iaf få ligga så länge som det behövs, just eftersom det är ett tomt akvarium. Imorgon ska jag ta upp den sista roten och även gå igenom växterna... Har haft i lite kol i akvariet, min förhoppning är just att det åtminstone ska sluta växa. Ska också kolla igenom de andra akvarierna imorgon och se om det verkar ha påbörjats något elände någon annanstans. Det skulle tyvärr inte förvåna mig...
Jag tyckte det fungerade bra att hälla omgångar med kokande vatten på rötterna, jag kunde ju se att algerna dog och sedan var rötterna helt rena några veckor innan algerna klättrade tillbaka från alla andra områden i akvariet.
Barnsjukdomar får man ju tyvärr ofta.
Jag hade gröna håralger rätt länge i guppykaret, men de var inte alls lika besvärliga och rätt lätta att bara "konkurrera ut" med fler snabbväxande växter samt genom att snurra upp dem som spagetti på en gaffel då och då. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 376
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 960
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka