Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gillar också hornbach och har handlat därifrån. Jag har också upplevt personalen där som antingen kunniga eller ödmjuka i att de inte är det och hänvisat till experten. Framförallt har jag hittat fina växter där till bra priser. Dock vill jag av princip helst inte handla där då jag hellre stöttar den lilla butiken som tar in mycket spännande fiskar. Idag var jag inne och köpte khuliålar!! :heart de är så små. Ser fram emot att de blir lite större. Jag bad personalen fånga så många hon orkade innan hon gav upp. :laugh: 7st blev det. När jag köpte malarna fastnade jag vid en jättefin liten röd fisk. Fastnade vid den igen och tittade lite noggrannare. Smyckestetra superröd cenepa VF. 800kr st för en stimfisk!! Pass på den. Vad är detta för nått? Visa bifogad fil 140206
Ser ut som en art i gruppen Palettciklider. En grupp med Västafrikanska "dvärgcilklider", från i huvudsak kongobäckenet.

Ett till yngel har bekänt färg! :D Och det är såklart "rumpynglet" som tidigt började öva på att sura på de andra genom att köra upp rumpan i fejset på dem. 😆 Han är enda hanen i 30 liters karet än så länge. Jag behöver öva mig på att se skillnaden på könen som unga bara på kroppsformen så hoppas det blir lite lättare nu när jag kan jämföra de andra med denna.
Hane4.224309.webp

Du får väl börja sälja de där och försörja din akvariehobby med. Särskilt honorna lär väl vara eftertraktade.

Mina honungsgurami vill föröka sig. Han är i lekdräkt och vaktar sitt hörn och hon ser rund ut. Jag har sett dem låsa sina kroppar mot varandra en gång. Han verkar däremot ha svårt att få till skumboet. Jag har en spraybar i bakkant som ger ytagitation längst nästan hela bakre väggen. De två hörnen är lugnare och där försöker han bygga utan större framgång. Främre halvan av akvariet är fyllt av ytväxter och där verkar han inte vilja bygga. Funderar på om jag ska göra nått för att hjälpa till..

snixten finns fortfarande kvar och syns här med en av tankens enhörningar, amanoräkorna. De kommer bara fram vid vattenbyte och syns annars enbart till genom sina gamla ömsade skal.
20240302_113030.webp

Ny fundering kring mitt 200L... :rofl:
Helt enkelt gå på det som jag egentligen är väldigt förtjust i: massor av små fiskar i stort akvarium. Dvs, strunta i de halvstora regnbågarna för stunden och istället sätta ner alla sjuttioelva luminatus som jag kommer ha. För jag har ju ett gäng honor på ingång osv. Det kommer bli minst 15st luminatus här hemma :love:

Sedan kan jag ha lite allt möjligt smått. Små rasboror, kanske trådfensregnbågen (fick nys idag om ett ställe som faktiskt säljer dem...) och kanske något mer. Såklart alla mina röda räkor också! Tror det kan bli bra :) Och så massor, massor av växter!

Vår snäcka hade tyvärr som misstänkt dött vilket är väldigt tråkigt, jag vet inte riktigt varför jag hade fått för mig att de skulle vara de tåligaste invånarna i ett akvarium? Troligtvis är KH för lågt i vårt kranvatten, så fort jag fått hem teststickorna så vet jag det bättre.

Åke (bettan) verkar iaf må bra. Han ser fortfarande fin ut och äter som han ska. Planen är att skaffa en ny snigelkompis men inte innan parametrarna är kollade mer noggrant och jag tagit reda på vad som måste åtgärdas för att den ska trivas.

Fortsätter att scanna marketplace efter akvarium lite då och då, är ju väldigt sugen på en community tank till vårt kontor. Skulle gärna vilja ha några glasmalar, kuhlis och tetror i framtiden men i nutid främst öva lite på det här med växter och aquascaping. Vilken storlek tycker ni är bra för att kunna ha ganska mycket fisk/växter? Jag har fått för mig runt 250 liter iaf. Hittade ett väldigt bra pris på ett 170 l som är igång just nu men var rädd att det kanske var lite litet.

20240220_174400.webp

Ganska dålig bild på Åke, han vill helst inte vara stilla någon längre stund :)

Vår snäcka hade tyvärr som misstänkt dött vilket är väldigt tråkigt, jag vet inte riktigt varför jag hade fått för mig att de skulle vara de tåligaste invånarna i ett akvarium? Troligtvis är KH för lågt i vårt kranvatten, så fort jag fått hem teststickorna så vet jag det bättre.

Åke (bettan) verkar iaf må bra. Han ser fortfarande fin ut och äter som han ska. Planen är att skaffa en ny snigelkompis men inte innan parametrarna är kollade mer noggrant och jag tagit reda på vad som måste åtgärdas för att den ska trivas.

Fortsätter att scanna marketplace efter akvarium lite då och då, är ju väldigt sugen på en community tank till vårt kontor. Skulle gärna vilja ha några glasmalar, kuhlis och tetror i framtiden men i nutid främst öva lite på det här med växter och aquascaping. Vilken storlek tycker ni är bra för att kunna ha ganska mycket fisk/växter? Jag har fått för mig runt 250 liter iaf. Hittade ett väldigt bra pris på ett 170 l som är igång just nu men var rädd att det kanske var lite litet.

Visa bifogad fil 140387

Vad skulle snäckan ha för specialmat? jag matar inte mina elefantsnäckor speciellt och de håller på med ngt slags lokal explosion och är totalt överallt :) än så länge håller de sig på den gulliga sidan men...

(däremot matar jag varje dag fiskarna med mat som faller till botten)

Igår när jag kom hem från jobbet så såg 110an tom ut. Alltså. Det finns 9st praecox och 3 guppys här i.
110.webp

Alla regnbågar håller sig nere bland växterna när de är på lekhumör. Det blir likadant med mina luminatus då och då. "Middle-top" står det på alla sidor som nämner var i akvariet de håller till. Mina har inte riktigt lyssnat på det känns det som :p Det är ju därför jag letat efter fiskar som håller till i nedre delen av akvariet, för att alla påstår att mina mest är högst upp. Men ju äldre och mer leksugna de blir, desto mer håller de till i nedre halvan. Jag ser dem mer som "överallt i hela akvariet"-fiskar vid det här laget.

Funderar vidare på fisk till 200L. Om jag tar mina luminatus skulle det nog vara fint med galaxyrasbororna också... Kanske kan sätta in gertrudae med mina praecox? Blå räkor i det akvariet, röda i 200L och gula med mina gula guppys... Hm...

JAG HITTADE LUMINATUS-ÄGG!!!!! :nailbiting::banana::banana::bump::bump::bump::love1::bump:

Herregud, min puls är galen nu och jag skakar för att jag blev så upp i varv :rofl:

VAD GÖR JAG NU!?

Jag har lyckats samla upp allt och lagt i ett glas som jag fyllde med vatten från akvariet. Men nu då!? Hur får jag allt att överleva?! Hjälp :D

JAG HITTADE LUMINATUS-ÄGG!!!!! :nailbiting::banana::banana::bump::bump::bump::love1::bump:

Herregud, min puls är galen nu och jag skakar för att jag blev så upp i varv :rofl:

VAD GÖR JAG NU!?

Jag har lyckats samla upp allt och lagt i ett glas som jag fyllde med vatten från akvariet. Men nu då!? Hur får jag allt att överleva?! Hjälp :D
Nej men vad kul! Grattis!!! :banana::banana::banana:

Visa bifogad fil 140387

Gud vilken fin betta, det är precis en sån jag själv går och suktar efter. :love: 250 liter är en jättebra size, och glasmalar är verkligen världens raraste fisk, älskade mina så mycket att det slutade med ett artkar med bara sådana. <3

Nu är jag osäker på om det verkligen är luminatus-ägg jag hittat... :cautious: Men, när jag googlar på allt annat som finns i akvariet så stämmer det inte riktigt heller med hur det ser ut. Och jag lyckas inte ta egen bild, för allt är så smått. Nåja. Får se vad det blir av allt. Jag är skeptisk helt plötsligt. Jag såg mina luminatus leka i mossan, sedan hittade jag ägg, men ja, jag är ändå skeptisk...

Zoo.se hade dåligt med växter och även fiskar
Blev skiffer plattor till mina gula zebra ciklider och lite katt godis
Ska förhoppningsvis beställa lite växter ihop med en kompis om nägra veckor

Vad skulle snäckan ha för specialmat? jag matar inte mina elefantsnäckor speciellt och de håller på med ngt slags lokal explosion och är totalt överallt :) än så länge håller de sig på den gulliga sidan men...

(däremot matar jag varje dag fiskarna med mat som faller till botten)

Tydligen algea wafers, för att algerna i karet inte skulle räcka till. Men samtidigt har jag fått info om att snäckan jag hade (nerite) inte åt sådana utan bara alger. Jag såg den bara på substratet en enda gång, annars var den alltid på glaset.

Jag tror nu att det kan vara så att det var vattnet som var för mjukt, får som sagt se efter jag kunnat testa det ordentligt.

Gud vilken fin betta, det är precis en sån jag själv går och suktar efter. :love: 250 liter är en jättebra size, och glasmalar är verkligen världens raraste fisk, älskade mina så mycket att det slutade med ett artkar med bara sådana. :heart

Åh tack, visst är han :love: Tyvärr bor han i ett väldigt fult kar. Kommer nog möblera om lite när jag har ett till att flytta över grejer till.

Jag märkte idag att mitt vattenflöde är lugnare. Jag stänger ju av pumpen när jag byter vatten och då måste man liksom typ rucka lite på flödesreglaget fram och tillbaka efter det för att den ska komma igång ordentligt. Det gjorde den efter bytet igår men nu vet jag inte om nåt hänt. Jag ser på en bit växt som fastnat på termometern (sitter typ rakt i strömmen) att det ÄR flöde i tanken men däremot är ytan nästan helt stilla nu. Har ju en massa duckweed och den flyttas inte längre runt av strömmen.

Jag funderar på vad jag måste göra för att se till så att vattnet syresätts ordentligt för jag misstänker att det inte räcker såhär. Samtidigt beter sig Åke annorlunda nu. Han brukade simma runt mycket, och gjärna i strömmen vid utflödet så det var inte som att han verkade undvika det men nu är han mer stilla. Samtidigt har han byggt ett litet bubble nest i ett hörn så det verkar ju betyda att han trivs!

Jag funderar på om det kanske vore värt att köpa en sån syresten med ett filter på istället för det jag har nu? Det skulle se till att det blir ordentlig syresättning men typ ingen ström i vattnet alls.

Här är en liten video på Åke.

Trots att det varit lite skakig start med snäckan som dog så är jag så himla glad att jag impulsköpte det här lilla karet och satte igång det direkt, även om det bara var vatten och växter länge så återupplivade det verkligen intresset som nästan höll på att dö ut efter att så mycket tid gick och inget hände. Fick gå och längta efter en fisk igen och nu var steget lite mer överkomligt.

Jag trodde nog inte att jag ändå skulle bli så fast fäst vid "bara en fisk", eller att jag åtminstone inte skulle se det på exakt samma sätt som typ en kanin eller katt. Känns som att det innan varit ganska lätt att, mycket krasst uttryckt, se på fiskar lite som delvis inredning, delvis husdjur men när man väl har en och liksom ser den oftare än bara i förbifarten någonstans så inser man ju att de ändå är små individer. Det är säkert precis samma om man är en sån som har spindlar eller insekter, andra djur som man nog också kan tendera att se som lite mer "personlighetslösa" än typ våra vanligare husdjur.

Så glad över att jag gett mig in i den här hobbyn. Har så otroligt mycket att lära såklart men tänker att jag har mååånga år på mig :)

Tydligen algea wafers, för att algerna i karet inte skulle räcka till. Men samtidigt har jag fått info om att snäckan jag hade (nerite) inte åt sådana utan bara alger. Jag såg den bara på substratet en enda gång, annars var den alltid på glaset.

Jag tror nu att det kan vara så att det var vattnet som var för mjukt, får som sagt se efter jag kunnat testa det ordentligt.

Åh tack, visst är han :love: Tyvärr bor han i ett väldigt fult kar. Kommer nog möblera om lite när jag har ett till att flytta över grejer till.

Jag märkte idag att mitt vattenflöde är lugnare. Jag stänger ju av pumpen när jag byter vatten och då måste man liksom typ rucka lite på flödesreglaget fram och tillbaka efter det för att den ska komma igång ordentligt. Det gjorde den efter bytet igår men nu vet jag inte om nåt hänt. Jag ser på en bit växt som fastnat på termometern (sitter typ rakt i strömmen) att det ÄR flöde i tanken men däremot är ytan nästan helt stilla nu. Har ju en massa duckweed och den flyttas inte längre runt av strömmen.

Jag funderar på vad jag måste göra för att se till så att vattnet syresätts ordentligt för jag misstänker att det inte räcker såhär. Samtidigt beter sig Åke annorlunda nu. Han brukade simma runt mycket, och gjärna i strömmen vid utflödet så det var inte som att han verkade undvika det men nu är han mer stilla. Samtidigt har han byggt ett litet bubble nest i ett hörn så det verkar ju betyda att han trivs!

Jag funderar på om det kanske vore värt att köpa en sån syresten med ett filter på istället för det jag har nu? Det skulle se till att det blir ordentlig syresättning men typ ingen ström i vattnet alls.
Jag hade inte varit orolig för syresättningen, labyrintfiskar lever i stillastående vatten i diken och risfält och kan andas luft.

Fick tips av en vän om en butik med spännande fisksortiment. Så jag skrev till dem och frågade vad de har för regnbågsfiskar. Det tog inte lång tid att få ett mycket trevligt svar, där det också framgick att vissa sorter jag letat efter finns där och dessutom till bra pris :D Det blir en liten roadtrip framöver, den saken är klar!

Så, ingen tvekan om att mitt 200L blir ett regnbågsakvarium. Jag borde kunna få in typ 3 olika sorter där som är små nog att ha gott om utrymme och utan risk att arterna korsar sig. Luminatus och förhoppningsvis två för mig nya varianter.

Stora frågan är: hur sjutton inreder man snyggt?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 376
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 960
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka