Tydligen algea wafers, för att algerna i karet inte skulle räcka till. Men samtidigt har jag fått info om att snäckan jag hade (nerite) inte åt sådana utan bara alger. Jag såg den bara på substratet en enda gång, annars var den alltid på glaset.
Jag tror nu att det kan vara så att det var vattnet som var för mjukt, får som sagt se efter jag kunnat testa det ordentligt.
Åh tack, visst är han
Tyvärr bor han i ett väldigt fult kar. Kommer nog möblera om lite när jag har ett till att flytta över grejer till.
Jag märkte idag att mitt vattenflöde är lugnare. Jag stänger ju av pumpen när jag byter vatten och då måste man liksom typ rucka lite på flödesreglaget fram och tillbaka efter det för att den ska komma igång ordentligt. Det gjorde den efter bytet igår men nu vet jag inte om nåt hänt. Jag ser på en bit växt som fastnat på termometern (sitter typ rakt i strömmen) att det ÄR flöde i tanken men däremot är ytan nästan helt stilla nu. Har ju en massa duckweed och den flyttas inte längre runt av strömmen.
Jag funderar på vad jag måste göra för att se till så att vattnet syresätts ordentligt för jag misstänker att det inte räcker såhär. Samtidigt beter sig Åke annorlunda nu. Han brukade simma runt mycket, och gjärna i strömmen vid utflödet så det var inte som att han verkade undvika det men nu är han mer stilla. Samtidigt har han byggt ett litet bubble nest i ett hörn så det verkar ju betyda att han trivs!
Jag funderar på om det kanske vore värt att köpa en sån syresten med ett filter på istället för det jag har nu? Det skulle se till att det blir ordentlig syresättning men typ ingen ström i vattnet alls.