Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg precis en annons på blocket. 15L akvarium, enligt säljaren innehållandes ca 30 räkor, sedan en hel drös med guppy, platy, neontetra och koppartetra, samt "små malar". Totalt ca 100 invånare i akvariet... Och en hel del av simytan tas upp av stora stenar... Kan vara ett av de mest proppfyllda akvarium jag sett :( Och såklart väldigt dyrt för allt också.
Han säljer fler akvarium till fantasipriser, och en massa annan skit.

Tog ju in glastetra till butiken nu, och alltså, jag måste ha sådana någon gång! De är ju superhäftiga :D

Med tanke på att de har genomskinlig kropp ser de helt klart speciella ut, men de är väldigt eleganta på något vis. Och har ett betydligt intressantare beteende än de flesta andra tetror. Verkar än så länge lite rädda av sig, upptäckte tyvärr för sent också att två av dem lyckats hoppa ut ur akvariet :( Men, jag satte i en till växt, en riktigt spretig javaombunke på rot, och hoppas de ska känna sig tryggare. Och så dubbelkollade jag locket till akvariet :cautious:

Duktigaste hopparna än så länge: nättetra, kerritetra och nu då glastetra. Är alltid rädd att någon nättetra ska hoppa ut när jag öppnar locket för att göra rent... De håller sig alltid högt och hoppar duktigt!

Givetvis finns jättekaret på tredje våningen, utan hiss 🤣😅😬

Jag skulle vilja ha lite mörkare sand om jag nu ska göra om allt. Jag ser att folk skriver att de använder Rådasand. Och när jag googlar hittar jag Sandlådesand - Rådasand. Är då namnet tillverkaren bara och 'sandlådesand' en annan typ än det folk använder i akvarium? Eller är det samma?

Bifogade filer

• Screenshot_20240308_102630_Samsung Internet.webp
    Screenshot_20240308_102630_Samsung Internet.webp
    69,7 KB · Visningar: 24
Vet faktiskt inte. Jag använde blästringssand från jula en gång. Upplevde att den blev alldeles för kompakt för växternas rötter.
Så himla roligt med ett så stort akvarium!! Mindre kul med bärandes 🥹

Jag håller mitt akvarie på det "förbjudna sättet att det träffas av solljus. Än så länge har jag inte sett mycket alger men oj vad allt växer. 😅 blir lite stressad av utseendet nu och ska klippa ner i helgen. Bra att planera nått avslappnande deklarationshelgen!

Allt växer snabbt förutom min cryptocoryne som är så långsam så långsam. Längtar tills den är tillbaka och gräset spritt sig lite mer. Tror det kommer bli fint.

Är lite missnöjd med mina fiskar. De har inte läst mina instruktioner hur de ska bete sig. Min guld honungsgurami hane som ska vara min centerpiece gömmer sig i sitt hörn och blänger argt på alla. Khuliålarna som ska krypa runt halvt osynliga bland inredningen simmar överallt tillsammans med pandorna som inte är särskilt intresserade av att hålla sig till botten :D det ger ett lite rörigt och överbefolkat intryck tycker jag. Khuliålarna vet jag lugnar sig med åldern. Mina gamla höll på likadant i sin ungdom. Men pandorna tycker jag känns som lite för stora fiskar för min smak. De är ju supersöta men.. Jag har aldrig varit sugen på dvärgcorydoras då de inte håller sig på botten. Såg dock en live för första gången när jag köpte mina Khuliålar och herregud vad söta :love1:
Jag undrar om nån vet hur tail spot corydoras simmar?
20240308_105826.webp

Givetvis finns jättekaret på tredje våningen, utan hiss 🤣😅😬

Jag skulle vilja ha lite mörkare sand om jag nu ska göra om allt. Jag ser att folk skriver att de använder Rådasand. Och när jag googlar hittar jag Sandlådesand - Rådasand. Är då namnet tillverkaren bara och 'sandlådesand' en annan typ än det folk använder i akvarium? Eller är det samma?
Rådasand är tillverkaren. De har många olika sorters sand. Men, ingen av dem är speciellt mörk. Inte med mina mått mätt iaf :p Själv kör jag på sand/finkornigt grus som säljs som "svart", men i verkligheten är det blandat svart och mörkare brun, så det blir inte ett kompakt mörker och ser inte onaturligt ut. Visst kostar det lite mer än rådasanden och tex blästersand, men jag gillar utseendet mer och tycker det är värt att lägga några kronor extra på något man ändå ska ha under en lång tid och som påverkar utseendet så otroligt.

Jag hittade typ 4-5 guppy-yngel i morse :D Börjar bli ett gäng nu! De äldsta börjar verkligen se ut som guppys. Misstänker att de är honor hela bunten men ska försöka ta ordentligt foto i helgen för att få hjälp från guppynördar att avgöra. Är de honor får de vara kvar. Är de hanar så åker de till en vän :)

Rådasand är tillverkaren. De har många olika sorters sand. Men, ingen av dem är speciellt mörk. Inte med mina mått mätt iaf :p Själv kör jag på sand/finkornigt grus som säljs som "svart", men i verkligheten är det blandat svart och mörkare brun, så det blir inte ett kompakt mörker och ser inte onaturligt ut. Visst kostar det lite mer än rådasanden och tex blästersand, men jag gillar utseendet mer och tycker det är värt att lägga några kronor extra på något man ändå ska ha under en lång tid och som påverkar utseendet så otroligt.
Låter bra, kan du länka till någon spec sort? Det jag hittar när jag googlar är grus alltihop typ och jag vill verkligen att pansarmalarna får sin sand😊

Sedan jag skaffade det nya locket till mitt 200, har 2 valpar (Väderålar), hoppat ut. Med det gamla, ingen...
Satte för hålet där man kan ha ytterfilter slangar mm (har innerfilter) med 2 stora foliepack bitar, så nu verkar de inte våga hoppa ut
Förutom då när man har locket helt borta vid städ, plantering och vb...
Man får komma ihåg att tömma ur 2 hinkar vatten innan man börjar
Har aldrig varit med om så livliga och hoppiga fiskar som dessa
Är nog bara zebrafisk som har gjort det innan

Låter bra, kan du länka till någon spec sort? Det jag hittar när jag googlar är grus alltihop typ och jag vill verkligen att pansarmalarna får sin sand😊
Jag kör på Blästersand /Jula sand. Har någon gång köpt från Hornbach, när jag ändå beställde ett nytt stort kar med hemleverans
I ett kar har jag nån vit grus från Cyberzoo som oxå funkar ok

Tog ju in glastetra till butiken nu, och alltså, jag måste ha sådana någon gång! De är ju superhäftiga :D

Med tanke på att de har genomskinlig kropp ser de helt klart speciella ut, men de är väldigt eleganta på något vis. Och har ett betydligt intressantare beteende än de flesta andra tetror. Verkar än så länge lite rädda av sig, upptäckte tyvärr för sent också att två av dem lyckats hoppa ut ur akvariet :( Men, jag satte i en till växt, en riktigt spretig javaombunke på rot, och hoppas de ska känna sig tryggare. Och så dubbelkollade jag locket till akvariet :cautious:

Duktigaste hopparna än så länge: nättetra, kerritetra och nu då glastetra. Är alltid rädd att någon nättetra ska hoppa ut när jag öppnar locket för att göra rent... De håller sig alltid högt och hoppar duktigt!
Prova Väderålar...

Åhå, idag fick jag lära mig att om ett hang-on-back-filter sätter igen, ja, då rinner vattnet ut. :bag: Lyckligtvis ingen skada skedd och jag blev väldigt glad när jag insåg att det inte var en spricka i karet som var anledningen till att hälften av vattnet i 44an var försvunnet.

Min kanelbulle var visst en posthornssnäcka. En blå. <3 Jag är inte så förtjust i dem egentligen men det verkar som om jag faktiskt bara har fått en och isf är jag bara glad. Tyvärr är ju 44an det absolut sämsta karet för snäckor, svinsurt, den verkar klara sig ok ändå men jag funderar på att flytta den. Har dock inte vågat än, rädd att den dör.
VideoCapture_20240308-184303.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 377
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 960
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka