Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Well, innan flytten till nya lägenheten hade jag bara ett nano igång. Vi flyttade hit i oktober? Så på 4 månader har jag startat igång 4 nya akvarier :rofl: Mitt 200L lär väl komma nästa månad, så jag fortsätter på ett akvarium i månaden :angel:
Kan tilläggas att sambon trodde att jag tänkte nöja mig med ett 54L och det 200L jag planerade för hallen. ("Jamen, vi behöver ju en byrå för alla hundkläder och annat bråte! Då kan vi ju köpa något som man kan ställa ett akvarium på!")

Han börjar vänja sig vid tanken på att vi nu har ett flertal akvarium. Men jag måste nog snart skaffa pygméguramis eftersom det är den hittills enda fisk som fått honom att säga något mer positivt än "Eh.. det är en fisk?" när jag bett om åsikter.

Screenshot_20240221_194714_Samsung Internet.webp

En sån här vill jag också ha😍

Nu ska de beställa från Imazo till nästa ons, så jag får hoppas på att de kommer då...
Hur kommer det sig att ni beställer från just imazo? Finns ju flera mindre men snabbare leverantörer som dessutom har högre kvalitet osv :) Borde gå att avtala något med någon av dem.

Är Herpers som beställer därifrån
Vet inte om de har några andra
Ah, då förstår jag. Kan ju vara värt att kolla iaf :) Vi bytte ju från Imazo precis och då fick vi t.o.m. ett telefonsamtal innan leverans för att en av fiskarna var slut, så fick vi chans att välja annat istället. Tidigare kom det alltid som en överraskning att vissa fiskar saknades i leverans.

Ah, då förstår jag. Kan ju vara värt att kolla iaf :) Vi bytte ju från Imazo precis och då fick vi t.o.m. ett telefonsamtal innan leverans för att en av fiskarna var slut, så fick vi chans att välja annat istället. Tidigare kom det alltid som en överraskning att vissa fiskar saknades i leverans.
Ja man vet aldrig med Imazo

De har ju egentligen inga akvariefiskar, bara reptiler och smådjur

Well, innan flytten till nya lägenheten hade jag bara ett nano igång. Vi flyttade hit i oktober? Så på 4 månader har jag startat igång 4 nya akvarier :rofl: Mitt 200L lär väl komma nästa månad, så jag fortsätter på ett akvarium i månaden :angel:

Genom åren har jag lärt mig att det är ingen idé att försöka minska ner för mycket på akvariehobbyn, blir det för få litrar kommer det slå tillbaka mångdubbelt.

Så du hade bara ett nano...
du får nog vänja dig vid tanken på att det kommer sluta med en fullstor akvarievägg :angel: :D

Är det någon här som har erfarenhet av glastetra? Började fundera på om de kan vara intressanta att ha hemma, kanske tillsammans med praecox... Verkar dessutom vara billiga. Inte som en regnbåge jag tittade på innan som verkade kunna kosta ca 250kr/fisk :crazy:
1708606042138.webp

Har nu tagit bort all jord från en fredskalla jag köpte tidigare. Eller ja. EN fredskalla är fel att säga. Det var vad jag trodde att köptes. Men, precis som när man köper akvarieväxter så får man tydligen en miljard småplantor!
fredskalla.webp

Det mesta av jorden är borta. Nu ska allt få ligga i blöt en stund så att jag kan få bort den sista jorden från rötterna, sedan åker alla rötter ner i akvariet. Får se vad jag hittar på för lösning nu när det visade sig att jag har fler plantor än väntat. Det vore ju lite kul om jag på något vis kunde sätta så att det täcker hela baksidan av luminatus-akvariet... Tydligen är det också i rot-liknande system som de leker i sitt naturliga habitat :sneaky:

Sisåsdär! Fredskallan på plats, och mina luminatus älskar det! De var nyfikna när jag höll på, undersökte så fort allt var lugnt och sedan blev det full fart på dem! Hanarna raggar som tokar på honorna, alla undersöker såväl rötter som mossa och jösses så de är igång :rofl: Jag får nog mata lite extra om de ska orka med nu. Märker dock att så fort några varit i mossan och härjat så kommer det någon för att undersöka och se om det finns något där att äta... Det gäller nog att vara väldigt snabb på att rädda eventuell rom ifall det ska bli något, men än så länge har jag inte sett något...
fredskalla1.webp

Jag ser ju bara små skymtar av det enda darioynglet som bombsäkert är en hane, han håller till bakom all inredning och Pappa som håller sig synlig är ju arg på allt som kommer för nära. Allt får smäll, hustrun med, om de kommer förnära hans ägg, så jag fattar att lillkillen håller sig undan.

Speedy Gonzales i full färd med att blänga på sin fru:
Video-Capture-20240221-030758.jpg

Mamma Dario petar till sin karl lite surt ibland men annars är hon from som ett lamm, snäll med döttrarna och helt obrydd över de andra fiskarna. Idag såg jag att Mamma och son hamnade i luven på varandra dock? De höll på och tjafsa länge, som att de bråkade om revir. Inget farligt eller så, mer intressant även om jag inte fattar varför de höll på.

Jag lyckades iaf fånga den lille spillevinken på kort idag. Äntligen!
Lillpojken193351.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 375
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 960
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka