Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
20240213_124054.webp

Och vi har blivit med räkor! 7 st Crystal Red fick vi av en som skulle byta inriktning på sitt nano. Jättegulliga!

Jag dör vad fina bilder du tar. :love: jag har faktiskt köpt red roots till mitt nya. Är lite osäker på hur jag ska få dem att överleva i kombination med mycket vattenagitation. Hur ska jag tänka? De är känsligare än de andra flytväxterna va?
Tack så mycket! 🤗 Vad kul! Jag tycker de är kinkigare än salvinia när det kommer till ytrörelse men betydligt lättare än t.ex Musselblomma. (Upplever att musselblommor smälter så fort jag tittar fel på dem... :cautious:)

Jag har red rootsen även i stora karet där pumparna är starka, för starka egentligen, men finns det bara något lugnare ställe på ytan så växer de på fint ändå. Jag har även använt både luftslangs-flyt-ringar och sytråd för att spärra av områden på ytan till dem där de slipper omkringpiskade när strömmen är för stark och det inte finns någon "naturlig" ficka pga inredning.

Den tredje 54an är hämtad :rofl: Imorgon ska jag börja inreda det till yngelakvarium. Har inte jättemycket att inreda med, men tänker att det löser sig. Har iaf kvar lite sand, även om det kanske blir lite tunn botten. Har också någon rot och kan klippa lite från några växter. Flytväxter har jag miljarder av, och jag har krukväxter att sätta på kanten med rötterna ner i vattnet. Har även pratat med guppynördar som säger att det nog inte är några problem att låta min hane flytta till mina honor. Så på torsdag, då ska ynglen till yngelakvarium och hanen till honorna. Tänker att jag tar en del av guppyhonornas nuvarande vatten till yngelkaret så att det blir vad ynglen är vana vid osv, så blir det smidigt och bra. Såg ikväll att det var någon som levde fortfarande, det uppskattas :p Hann dock bara vara hemma ca 45 minuter innan belysningen släcktes.

Kom hem från jobbet och såg att en av mina luminatus hade dött :( Den låg och flöt under flytväxterna. I morse försökte jag kolla till alla akvarium. Då var förvisso inte ljuset igång, men av det jag kunde se var allt som vanligt och ingen fisk var död. Tycker att de borde leva fram till sommaren åtminstone, även om de inte är någon sort som blir så gammal...

Just det är nog det tråkigaste med Pseudomugil-arterna, 12-18 månaders livslängd och skitsvåra att få yngel på. Jag har förstått att tex fjärilsciklider också lever kort tid, men åtminstone är lättare att få att föröka sig. Vet någon hur det är med små rasboror? Tänker att man kanske skulle ha ett akvarium med det och räkor sedan, istället för mina luminatus... Är ju lite ont om små regnbågar som inte är Pseudomugil-arter om man säger så.

Kom hem från jobbet och såg att en av mina luminatus hade dött :( Den låg och flöt under flytväxterna. I morse försökte jag kolla till alla akvarium. Då var förvisso inte ljuset igång, men av det jag kunde se var allt som vanligt och ingen fisk var död. Tycker att de borde leva fram till sommaren åtminstone, även om de inte är någon sort som blir så gammal...

Just det är nog det tråkigaste med Pseudomugil-arterna, 12-18 månaders livslängd och skitsvåra att få yngel på. Jag har förstått att tex fjärilsciklider också lever kort tid, men åtminstone är lättare att få att föröka sig. Vet någon hur det är med små rasboror? Tänker att man kanske skulle ha ett akvarium med det och räkor sedan, istället för mina luminatus... Är ju lite ont om små regnbågar som inte är Pseudomugil-arter om man säger så.
De rasbororna (maculatus, merah och brigittae) jag har blir upp till 5 år gamla. De verkar inte vara så svåra att få yngel på heller även om jag inte sett några så bär ju honorna iaf på rom då och då. Ger jag dem bättre förutsättningar (varmare och surare) så bör det bli yngel tänker jag men jag har inga sådana planer då jag är nöjd med antalet just nu.

Vad är det som gör Pseudomugil-arterna svåra att föröka? Vill de ha väldigt specifika förutsättningar för att det ska bli yngel?

De rasbororna (maculatus, merah och brigittae) jag har blir upp till 5 år gamla. De verkar inte vara så svåra att få yngel på heller även om jag inte sett några så bär ju honorna iaf på rom då och då. Ger jag dem bättre förutsättningar (varmare och surare) så bör det bli yngel tänker jag men jag har inga sådana planer då jag är nöjd med antalet just nu.

Vad är det som gör Pseudomugil-arterna svåra att föröka? Vill de ha väldigt specifika förutsättningar för att det ska bli yngel?
Om jag inte får ordning på mina luminatus så kanske jag ska kika mer på rasbororna då :cautious: De kostar ju dessutom en bråkdel av vad en luminatus kostar. Jag följer en på youtube som är jätteduktig med de här små regnbågarna, så jag har skrivit och frågat i en kommentar om det finns något mer jag kan göra för att få mina att föröka sig, får se om jag får svar på det. Det enda jag kan tänka mig nu att ställer till det är att jag har fler hanar än honor. Jag har rätt vattenvärden på alla sätt, de går utan andra fiskar, akvariet är inrett så som de sägs gilla, de får mat av hög kvalitet... Honorna verkar inte ens bära på rom. Vet inte varför.

Verkar också som att olika Pseudomugil-arter är olika svåra. Hör flera som lyckas med gertrudae tex, men inte någon med luminatus mer än proffs på youtube då. Någon enstaka har jag läst att lyckats med gaffelstjärtarna. Sedan är de ju också ovanliga, så folk har väl inte hunnit testa sig fram till något som "alltid" fungerar.

Är lite allmänt less på det akvariet. Fick med trådalger från mitt lilla 30L. De har jag väl i princip helt fått bort nu genom att ta bort dem för hand och dra ner på ljustimmarna. Men. Jag har fått penselalger istället. Ingen aning om hur jag ska få bort dem utan att ha i massor av medel. Hittar inte direkt något om eventuella invånare som äter dem heller, vilket jag gärna hade hittat.

Amanoräkor verkar gilla trådalger. Siamesiska algätare verkar vara överskattade, likaså ottos. Ancistrusar är duktiga som unga och blir sedan jättestora. Vi har snäckor på jobbet som ska vara algätande, men de verkar inte göra speciellt mycket de heller. Det är faktiskt våra ancsistrusar som äter bäst, men någon sådan vill jag inte ha just för att de blir så stora...

Läste i olika forum att odessabarber av någon anledning ska äta just tofsalger och penselalger. Hittar dock inget om det mer än i olika diskussioner... Skulle gärna hitta det på någon mer faktaliknande hemsida också...

Jag har Odessabarber och de söker helt klart mat på inredningen. Nu har jag inte haft några alger än men det syns som sagt att de letar mat och de skadar inte själva växterna så det är nåt annat de är ute efter.
Så det kan nog stämma som du läst. De är vackra, framåt och intressanta att titta på också. Och inte superdyra, 55 kr st här hos min butik.

Jag har Odessabarber och de söker helt klart mat på inredningen. Nu har jag inte haft några alger än men det syns som sagt att de letar mat och de skadar inte själva växterna så det är nåt annat de är ute efter.
Så det kan nog stämma som du läst. De är vackra, framåt och intressanta att titta på också. Och inte superdyra, 55 kr st här hos min butik.
Odessa har jag + guld, prakt och koppar. Mascara i stora karet
Tror att jag gav runt 22 kr styck för Odessa när jag beställde från Imazo

Spännande! Har du bild på dina?

20240127_161251.webp

Av nån anledning kan jag bara lägga upp en bild per inlägg så nu får det vara nog
.Men jag gillar dem skarp och skulle gärna ha dem som "huvudnummer" i ett kar nån dag.

Visa bifogad fil 139177
Av nån anledning kan jag bara lägga upp en bild per inlägg så nu får det vara nog
.Men jag gillar dem skarp och skulle gärna ha dem som "huvudnummer" i ett kar nån dag.
På mitt jobb fick någon för sig att stoppa ner praktbarb tillsammans med odessabarb i ett akvarium när vi öppnade butiken. Vi har två olika utseenden på fisk i det akvariet, men jag vet inte om det stämmer att några är praktbarber och några är odessabarber, eller om det bara är den ena sorten och det är några honor och några hanar av den sorten, eller hur det öht är i det akvariet... Tidigare såg alla typ likadana ut, nu när de är lite äldre börjar det dyka upp skillnader. Kommer absolut inte låta det fortsätta vara så, när jag väl klurat ut vad det ens är i det där akvariet :meh: Det är några som har börjat få som en gråspräcklig "rand" längs med hela sidan, men jag tycker inte det verkar stämma på någon av sorterna.

Googlar man på odessabarb är alla så otroligt röda på sidorna. Typ såhär:
e0f04c68529cd6ee34054db4c911d60a.jpg

Jag blir väldigt förvirrad av allting.
------------
Tillägg:
Har googlat lite mer nu. Kan omöjligt vara både praktbarb och odessabarb i det akvariet, inte minst för att praktbarber tydligen ska bli jättestora?! De fiskarna vi har, de två olika sorterna vad det nu än är för något, är alla lika stora. Så praktbarb lär vi inte ha. Däremot påminner några starkt om kopparbarbshonor. Vad i hela... :banghead:

Senast ändrad:
På mitt jobb fick någon för sig att stoppa ner praktbarb tillsammans med odessabarb i ett akvarium när vi öppnade butiken. Vi har två olika utseenden på fisk i det akvariet, men jag vet inte om det stämmer att några är praktbarber och några är odessabarber, eller om det bara är den ena sorten och det är några honor och några hanar av den sorten, eller hur det öht är i det akvariet... Tidigare såg alla typ likadana ut, nu när de är lite äldre börjar det dyka upp skillnader. Kommer absolut inte låta det fortsätta vara så, när jag väl klurat ut vad det ens är i det där akvariet :meh: Det är några som har börjat få som en gråspräcklig "rand" längs med hela sidan, men jag tycker inte det verkar stämma på någon av sorterna.

Googlar man på odessabarb är alla så otroligt röda på sidorna. Typ såhär:
e0f04c68529cd6ee34054db4c911d60a.jpg

Jag blir väldigt förvirrad av allting.
------------
Tillägg:
Har googlat lite mer nu. Kan omöjligt vara både praktbarb och odessabarb i det akvariet, inte minst för att praktbarber tydligen ska bli jättestora?! De fiskarna vi har, de två olika sorterna vad det nu än är för något, är alla lika stora. Så praktbarb lär vi inte ha. Däremot påminner några starkt om kopparbarbshonor. Vad i hela... :banghead:
Hane i lekdräkt.

Happ. Ingen möbel för mig. Jag började montera ihop min Aquael-möbel idag för 200L-akvariet. Well, jag fick två bottenplattor istället för en platta till botten och en överdel eller hur man ska säga. Dessutom var det dåligt förpackat och kvalitén kändes väl inte sådär jättefantastisk heller. Har pratat med kollega som dessutom byggt ihop några såna där och fått bekräftat att botten + topp ska vara olika. Blir retur/reklamation av det här och så köper jag möbeln till Juwel Rio 180 istället. Den möbeln ska dessutom klara 200kg mer...

Jag som hade tänkt montera möbeln idag, lägga beställning på akvariet på måndag och kunna sätta igång med allt någon gång till nästa helg... Är dock glad åt mitt beslut att ta möbel och akvarium vid olika tillfällen, annars hade jag haft ett 200L ståendes typ i köket utan att kunna göra av det någonstans. Nu slipper jag det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 371
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 959
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2