Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gjorde ett tillfälligt Betta hotell för 2 hanar

Bifogade filer

• 20240211_185818.webp
    20240211_185818.webp
    181,3 KB · Visningar: 26
JAG HAR YNGEL HEMMA :eek:
Och nu vet jag inte vad jag ska göra.

Grejen är, det är guppy-yngel som ploppat ut. Kvinnan jag fick honorna från gav bort dem för att göra plats åt nya fiskar hemma, undvika mer inavel osv. Hon sa att det fanns en risk att honorna var dräktiga. I så fall är det en bror som är pappa till ynglen och hon rådde mig pga det att avliva ynglen pga hög inavel osv.

Jag vet inte hur mycket inavel som är bakom. Men om jag låter ynglen vara kvar och de växer upp och blir till synes välmående guppys, kan det då vara ok att ge bort dem till någon annan? Hanar och honor separat då så att de i sin tur inte parar sig med varandra.

Senare när honorna ska få umgås med min fina hane, då ska jag ju försöka ha kvar yngel osv. Men nu... Jag vet inte. Jag kommer nog inte göra något särskilt för att rädda dem, tror jag? Men de är så söta! Minst tre är de, och helt omöjliga att fånga bra på bild. Gissar på att honan släppt fler och att några redan är uppätna, någon kanske gömmer sig bland växter osv...
yngel.webp

JAG HAR YNGEL HEMMA :eek:
Och nu vet jag inte vad jag ska göra.

Grejen är, det är guppy-yngel som ploppat ut. Kvinnan jag fick honorna från gav bort dem för att göra plats åt nya fiskar hemma, undvika mer inavel osv. Hon sa att det fanns en risk att honorna var dräktiga. I så fall är det en bror som är pappa till ynglen och hon rådde mig pga det att avliva ynglen pga hög inavel osv.

Jag vet inte hur mycket inavel som är bakom. Men om jag låter ynglen vara kvar och de växer upp och blir till synes välmående guppys, kan det då vara ok att ge bort dem till någon annan? Hanar och honor separat då så att de i sin tur inte parar sig med varandra.

Senare när honorna ska få umgås med min fina hane, då ska jag ju försöka ha kvar yngel osv. Men nu... Jag vet inte. Jag kommer nog inte göra något särskilt för att rädda dem, tror jag? Men de är så söta! Minst tre är de, och helt omöjliga att fånga bra på bild. Gissar på att honan släppt fler och att några redan är uppätna, någon kanske gömmer sig bland växter osv...
Visa bifogad fil 138899
Du behöver absolut inte avliva ynglena, varenda guppuy har redan en massa inavel bakom sig så är de bara friska och krya så kan du med gott samvete sälja de du inte vill behålla sen!

Du behöver absolut inte avliva ynglena, varenda guppuy har redan en massa inavel bakom sig så är de bara friska och krya så kan du med gott samvete sälja de du inte vill behålla sen!
Ja det är det jag tänker... Nu vet jag inte hur inaveln ser ut bakom honorna, men det borde ju inte vara värre än många andra (mest för att det nog inte går...). Just nu är de raka och fina i kropparna och i full färd att leta mat.

Lyckades få till en bild på de två som mest verkar hålla ihop :D Jag försökte mala lite flingfoder extra noga mellan mina fingrar och pressade sedan ner i vattnet så att det skulle sjunka snabbare och komma ner till ynglen innan de vuxna hann äta allt. Jag har bäbisfiskmat också, men funderar nu på att göra i ordning ett akvarium som yngelakvarium, fånga upp de små och mata där på ett mer lämpligt sätt.
Runda magar har de iaf nu så något har de fått i sig!
yngel2.webp

Idag på jobbet spenderade jag lite tid åt att kolla igenom vad vi ska beställa in till jobbet, och alltså, så många fiskar jag blev sugen på för egen del...

En fisk som jag nu googlade mer ordentligt på är kerritetra. Jag har kikat lite på den förut och vet att den nämnts här i tråden, men nu var det lite som en aha-upplevelse ändå. Ska nog ta in dem i sortimentet och iaktta dem ett tag :angel: Vi har tomma akvarier och ska ta in nytt så... Tyvärr inga regnbågar, för de säljer för dåligt. Annars hade jag tveklöst tagit in lite allt möjligt. Men jag vet ju av erfarenhet hur det slutar. Det räcker ju med att titta i mina akvarier för att se resultatet :rofl:

Har också fått upp ögonen för några regnbågar (såklart) som vår leverantör inte har. Så när mitt 200L väl är igång kanske jag frågar Akvarielagret om de kan ta in dem åt mig... Mer regnbågar! Mer! :D

Sambon verkar iaf ha accepterat tanken på att jag tar hem det billiga 54L jag hittade på jobbet. Så det kommer hem imorgon tänker jag. Med tanke på läget här hemma är det också solklart vad som ska göras med det: Det blir ett yngelakvarium. Sedan i takt med att de blir stora nog för att jag ska kunna se skillnad på dem, då får jag hitta på något. De ska absolut separeras då, så att inte guppy-ynglen börjar para sig med varandra innan jag hunnit hitta nya hem till dem :rofl:

Funderar lite på om jag pga det ska dela upp 54an i 2 delar. Så att det i praktiken blir två små akvarium. Visst, jag har ett tomt 30L också, men pga hur min möbel är konstruerad så kan jag nog inte ha två akvarier per hylla även om de får plats. Det är bara en bärande balk mitt under, så om akvarierna inte står på den så står de direkt på en tunn plywoodskiva... Eller så hittar jag på någon lösning för möblen...

Idag ska jag iaf sänka en hylla i möbeln för att göra plats för akvarium där. Jag ska också ta bort alger från luminatus-akvariet. Sedan har jag en växt att plantera och några att klippa ner, framförallt i 110an.
Sedan ska jag shoppa. Jag behöver en matta att ha under nästa akvarium och jag behöver nät att sätta framför filtren för att göra dem yngelsäkra.

Och, icket att förglömma: jag ska montera möblen för 200L-akvariet :D Kanske kan få hem själva akvariet redan den här veckan...

Lyckades få till en bild på de två som mest verkar hålla ihop :D Jag försökte mala lite flingfoder extra noga mellan mina fingrar och pressade sedan ner i vattnet så att det skulle sjunka snabbare och komma ner till ynglen innan de vuxna hann äta allt. Jag har bäbisfiskmat också, men funderar nu på att göra i ordning ett akvarium som yngelakvarium, fånga upp de små och mata där på ett mer lämpligt sätt.
Runda magar har de iaf nu så något har de fått i sig!
Visa bifogad fil 138909
Så söta!😍

Innan jag skaffade min lilla räkkub trodde jag inte att jag skulle bli så road av och fäst vid en snäcka, men det är nästan det jag längtar mest efter med att få igång den igen. Kommer bli en ny military helmet tror jag, Snäckbert var ur-charmig!
Ja snäckor har verkligen stora personligheter på något sätt? Tyvärr ska jag lämna bort Snixten, det är inte rätt att hålla hen i så felaktiga parametrar. Nu pallar jag bara ett akvarie men det enda som skulle kunna locka mig till två är ett nano med elefanter och sulaweiseräkor.

Tycker nog mest om att ta kort i det här karet, fiskarna rör sig lagom fort och jag tycker växterna gör att det ser drömskt ut på något vis.
Jag dör vad fina bilder du tar. :love: jag har faktiskt köpt red roots till mitt nya. Är lite osäker på hur jag ska få dem att överleva i kombination med mycket vattenagitation. Hur ska jag tänka? De är känsligare än de andra flytväxterna va?

Någon som beställt växter från perfectaqua?
Snubblade över hemsidan och de har massor som jag vill ha och lokala djuraffären inte säljer😊🤩

För övrigt; jag älskar mina slöjancistrusar! De heter numera Tårtan och Strössel. Tårtan har börjat få skägg så det är en hane iaf.
Deras attityd är underbar! Gjorde precis vattenbyte och planterade om i karet och nu swoshar de runt och piskar med sina fina stjärtfenor av irritation över mitt tilltag😆 Tårtan, som är den minst skygga av dem, rynkar t o m på näsan😍😍😍😍

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 370
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 959
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka