Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar in i tråden 😄

Haft akvarium sedan jag var liten, och intresset har gått i vågor, allt från odling och hel vägg full med akvarium till att bara ha ett.

Nuvarande akvarium på 160 l i högre modell är precis uppstartat och lite akut bytt från ett 300 liters, egentligen tycker jag ju större desto bättre men det får inte riktigt plats här hemma.
Akvariumet är fullt med endlers men jag börjar bli sugen på att byta ut dem mot lite mer personliga fiskar.

Jag blev lite sugen på honungsgurami efter att ha läst i tråden. Andra förslag? 😊

Var in i en djuraffär idag och fick syn på en liten fisk som direkt fick mig att tänka på @Scandi :D
1000046474-02.webp

Men alltså herregud så liten den var! Det är ju värsta minifisken :D Och jag förstår nu precis det som Scandi beskrivit om beteendet. Den här simmade lite ryckigt, stirrade för att försöka hitta något att äta osv. Väldigt intressant! Men vad matar man en sån här liten med egentligen? Fick världens ha-begär men ska nog inte köpa något nu...

Var in i en djuraffär idag och fick syn på en liten fisk som direkt fick mig att tänka på @Scandi :D
Visa bifogad fil 139203
Men alltså herregud så liten den var! Det är ju värsta minifisken :D Och jag förstår nu precis det som Scandi beskrivit om beteendet. Den här simmade lite ryckigt, stirrade för att försöka hitta något att äta osv. Väldigt intressant! Men vad matar man en sån här liten med egentligen? Fick världens ha-begär men ska nog inte köpa något nu...
Dario?
Är sugen på dem med

Var in i en djurafffär idag och fick syn på en liten fisk som direkt fick mig att tänka på @Scandi :D
Visa bifogad fil 139203
Ja, alltså de är ju så pytte! Vilken söt liten en! 😍 Vad kul att du fick se dem IRL. Nykläckta artemia brukar mina få. Men de kan äta ganska stora saker ändå, de är rätt så envetna pytterovdjur så sålänge maten rör sig så sliter och biter de tills de lyckas. :nailbiting: Till och med ynglena gav sig ju på blackwormsen jag köpte fast de var alldeles för stora egentligen.

Speedy Gonzales och Enigma tog en liten paus i yngelmakandet men nu har han tagit grottan i besittning och han vaktar den väldigt ilsket så det är garanterat fler yngel på gång igen...
Speedy Gonzales 183442.webp

Ja, alltså de är ju så pytte! Vilken söt liten en! 😍 Vad kul att du fick se dem IRL. Nykläckta artemia brukar mina få. Men de kan äta ganska stora saker ändå, de är rätt så envetna pytterovdjur så sålänge maten rör sig så sliter och biter de tills de lyckas. :nailbiting: Till och med ynglena gav sig ju på blackwormsen jag köpte fast de var alldeles för stora egentligen.

Speedy Gonzales och Enigma tog en liten paus i yngelmakandet men nu har han tagit grottan i besittning och han vaktar den väldigt ilsket så det är garanterat fler yngel på gång igen...
Visa bifogad fil 139210
Han är så fiiin! :love: Men det är enbart levande som gäller alltså? Gissar att det kan komma att bli komplicerat när jag tex reser bort och har sambon eller hans syster som fiskvakt...

Han är så fiiin! :love: Men det är enbart levande som gäller alltså? Gissar att det kan komma att bli komplicerat när jag tex reser bort och har sambon eller hans syster som fiskvakt...
:heart Ja, de är väldigt svåra att få att ta dött. Inte omöjliga men man ska inte räkna med att det går. Jag försöker lite med ynglena, tänker att det ska vara lättare om de erbjuds fryst redan som bebbar men de bara tvärvägrar. :banghead:

När Gonzales var ensam dario i 112an så matade jag honom inte alls dock, det fanns tillräckligt med småkryp i karet men i takt med att de blir fler och fler så har det verkligen börjat sina.

Hoppar in i tråden 😄

Haft akvarium sedan jag var liten, och intresset har gått i vågor, allt från odling och hel vägg full med akvarium till att bara ha ett.

Nuvarande akvarium på 160 l i högre modell är precis uppstartat och lite akut bytt från ett 300 liters, egentligen tycker jag ju större desto bättre men det får inte riktigt plats här hemma.
Akvariumet är fullt med endlers men jag börjar bli sugen på att byta ut dem mot lite mer personliga fiskar.

Jag blev lite sugen på honungsgurami efter att ha läst i tråden. Andra förslag? 😊
Är du säker på att det är 160L? Jag blev nyfiken och började googla men hittade i princip inget akvarium alls i den storleken :D

Nu vill jag ju stoppa ner regnbågsfiskar överallt, men det finns även ett gäng tetror jag tycker om, och en hel del småfisk om man vill köra på tex stora stim smått i stort akvarium (som jag tycker är jättehäftigt).

Regnbågsfiskarna är snälla, har mycket fart men utan att vara hetsiga. De undersöker, verkar fundera på allt möjligt, är intressanta att studera i hur de kommunicerar osv. Inte riktigt stimfiskar, mer som en lös grupp som simmar runt och tittar lite åt olika håll på allt. Lever länge (förutom Pseudomugil-arterna), tåliga och lättskötta.
Själv är jag väldigt inne på att skaffa Sahulensis regnbågen till mitt nästa akvarium:
M.sahulensis%20(Skull%20Creek)%20GS.jpg

Just nu har jag praecox-regnbåge hemma:
421853814_2748154155332947_3690044236038938844_n.jpg

När det gäller andra typer av fisk så gillar jag rosentetra, svart fantomtetra och pristella. Känns dock som om jag är ganska ensam om det, för det är så många som missar dem på mitt jobb i djuraffären :p De är också fiskar som vi aldrig(!) haft några som helst problem med. Diamanttetra tycker jag verkar spännande också, men har inte sett IRL.

Guramis gillar jag, och den enda fisk som fått sambon att säga något mer positivt än "eh, det är en fisk?" när jag bett om någon åsikt är pygmégurami. Men. De är känsliga. De större, guldgurami och och marmor-/blå gurami verkar vara tåligare, men de vill ju också ha större akvarium...

@DarkInNight, glömde bort att nämna ciklider också! Finns ju roliga varianter där med som inte blir så stora. Tex fjärilscikliderna är jättefina och finns i olika färgvarianter. Det enda tråkiga där är väl att de inte heller lever så länge. Å andra sidan verkar de inte vara så svåra att få yngel på.

Är du säker på att det är 160L? Jag blev nyfiken och började googla men hittade i princip inget akvarium alls i den storleken :D

Nu vill jag ju stoppa ner regnbågsfiskar överallt, men det finns även ett gäng tetror jag tycker om, och en hel del småfisk om man vill köra på tex stora stim smått i stort akvarium (som jag tycker är jättehäftigt).

Regnbågsfiskarna är snälla, har mycket fart men utan att vara hetsiga. De undersöker, verkar fundera på allt möjligt, är intressanta att studera i hur de kommunicerar osv. Inte riktigt stimfiskar, mer som en lös grupp som simmar runt och tittar lite åt olika håll på allt. Lever länge (förutom Pseudomugil-arterna), tåliga och lättskötta.
Själv är jag väldigt inne på att skaffa Sahulensis regnbågen till mitt nästa akvarium:
M.sahulensis%20(Skull%20Creek)%20GS.jpg

Just nu har jag praecox-regnbåge hemma:
421853814_2748154155332947_3690044236038938844_n.jpg

När det gäller andra typer av fisk så gillar jag rosentetra, svart fantomtetra och pristella. Känns dock som om jag är ganska ensam om det, för det är så många som missar dem på mitt jobb i djuraffären :p De är också fiskar som vi aldrig(!) haft några som helst problem med. Diamanttetra tycker jag verkar spännande också, men har inte sett IRL.

Guramis gillar jag, och den enda fisk som fått sambon att säga något mer positivt än "eh, det är en fisk?" när jag bett om någon åsikt är pygmégurami. Men. De är känsliga. De större, guldgurami och och marmor-/blå gurami verkar vara tåligare, men de vill ju också ha större akvarium...

Det är lite annorlunda mått på akvariumet!
Bredd 75, höjd 55, djup 40 , yttermått 😊
Dock passar inte min gamla ledramp så jag lär köpa en ny framöver.

Karet har varit igång någon månad nu utan nitritspik så det börjar bli dags att börja fundera på fisk, ska bara göra mig av med alla endlers... :p

Jag gillar personliga fiskar, hade inte bottenytan varit så liten hade jag köpt ett stim med långsträckta pansarmalar, älskar dem! Personliga och roliga trots sitt "tråkiga" yttre.
Hade palettciklider i några år, hade det inte varit för att de drar fram så många yngel hade jag nog satsat på ett par för de var också väldigt personliga. Jag glömmer aldrig paret som blev helt förstörda när de separerades och var i egna kar bredvid varandra, de struntade i allt annat och simmade utmed glasen bredvid varandra fram och tillbaka 💔

Fjärilsciklider är enormt vackra, men är de inte väldigt skygga och rädda ?

Jag är nog inne på att skaffa en handfull av någon sort som är lite mer individuella än ren stimfisk.
Alternativt falla till föga och köpa platys till ungarna 😄 jag älskar platyyngel 😍

Jag är nog inne på att skaffa en handfull av någon sort som är lite mer individuella än ren stimfisk.
Alternativt falla till föga och köpa platys till ungarna 😄 jag älskar platyyngel 😍
Upplever att palettcikliderna är mer skygga än fjärilscikliderna :p

Sedan beror det ju på vad man har dem tillsammans med också. Säg att du skulle ha någon tetra som är framme och simmar glatt omkring, ja då kommer cikliderna också vara framme betydligt mer. Själv satte jag palettciklider med mina praecox-regnbågar på jobbet och herrejösses sån skillnad det blev på paletterna! Helt plötsligt var de överallt, jämfört med innan då man aldrig såg dem för att de alltid låg och tryckte bland växterna. Tyvärr blev det inte så bra sedan när de väl skulle leka, paletterna alltså, för då blev de bråkiga och började attackera regnbågarna, så jag fick sära på dem igen. Nu är paletterna tillbaka inne bland sina växter och man ser dem aldrig... Fjärilarna är framme mer. Fjärilarna var också de första på jobbet som lärde sig känna igen mig och kom fram till rutan för att undersöka när jag satte mobilen mot glaset för att fotografera :D Men det är klart, både paletterna och fjärilarna mår nog bäst och blir modigast om de får ha ordentligt med växter och så.

Platys... de blir ju bara så många på nolltid :rofl: Jag är generellt inte så road av levandefödarna. Säger jag som nu har guppy hemma och är jätteglad åt mina guppy-yngel, planerar att försöka få fram guppys med speciell färg osv... Det blev inte riktigt som jag tänkt mig med den saken!

Det är lite annorlunda mått på akvariumet!
Bredd 75, höjd 55, djup 40 , yttermått 😊
Dock passar inte min gamla ledramp så jag lär köpa en ny framöver.

Karet har varit igång någon månad nu utan nitritspik så det börjar bli dags att börja fundera på fisk, ska bara göra mig av med alla endlers... :p

Jag gillar personliga fiskar, hade inte bottenytan varit så liten hade jag köpt ett stim med långsträckta pansarmalar, älskar dem! Personliga och roliga trots sitt "tråkiga" yttre.
Hade palettciklider i några år, hade det inte varit för att de drar fram så många yngel hade jag nog satsat på ett par för de var också väldigt personliga. Jag glömmer aldrig paret som blev helt förstörda när de separerades och var i egna kar bredvid varandra, de struntade i allt annat och simmade utmed glasen bredvid varandra fram och tillbaka 💔

Långsträckta pansarmalar är verkligen en av de absolut härligaste fiskarna som finns, gud vad jag saknar dem. Så personliga, gulliga och roliga. Skadar ju inte att de typ föds tama och kärvänliga heller! Åh.. :love:

Jag hittade ett till yngel!!
Har inte hunnit yngelsäkra filtret än, men bestämde mig för att göra rent det nu och låta nya filtret gå i guppyakvariet för att kanske få lite bra bakterier osv. Well. Där i skålen ramlade det ut ett yngel!

Stackars liten. Den ska strax få bli den första invånaren i yngelakvariet. Känns liten och tilltufsad, men försökte raskt äta maten jag smulade ner i skålen. Imorgon ska jag yngelsäkra filtret.

1000046642.webp

Jag fick ett par Sajica som Fish rescue på juldagen.
Honan var rejält tilltufsad så hon fick gå i ett eget kar för rehab
Hanen åkte ner i ett av mina stora kar. Där han blev Terroristen på allt och alla...
Nu har honan fått komma dit
Så nu leker de
Hanen är snäll mot honan nu

Nya LED rampen kom igår. Jättebra med inbyggd timerfunktion. Och valbart "månljus". Ser ju himla fräckt ut! Bryr sig fiskar? Skillnaden mellan "dagsljus" och natt blir ju mildare vilket är bra tänker jag?
Stänger dock av helt när jag själv går och lägger mig.
20240215_193015.webp

Jag hittade ett till yngel! Skulle flytta över de små till yngelakvariet. När jag trodde att det var två kvar, då hade jag plötsligt tre. Den tredje mindre än de två andra så den måste vara yngre. Verkar som att honan som nu föder släpper ut typ 2-3 åt gången eller något.

Så. Fem yngel totalt i mitt lilla yngelkar. Ska titta mer noga på dem senare idag och försäkra mig om att alla ser hälsosamma ut. Skulle också ge mig på att mata dem nu på morgonen med ett yngelfoder jag fick med när jag köpte 110an. Well. Jag råkade hälla ner ett hav av mat till dem :rofl: Känns som om jag behöver slänga i några räkor där också...

NU HÄNDER NÅGOT!!! :banana: :banana:
Mina luminatus är vilda! Ena honan fick plötsligt för sig att börja simma som en tok vid mossan. Runt och undersöker, simmar ner i den, runt igen osv. Hanarna, de är igång som sjutton, tävlar om hennes uppmärksamhet och försöker leka med henne när de väl fått bort en konkurrent!

Håll tummarna nu för att jag hittar rom senare och lyckas rädda den! (Luminatus är tokiga i att äta sin egna rom... Det är helt otroligt att inte hela arten dött ut pga det...)
1000046912-01.webp

Corydoras är iallafall ett måste, och så måste jag ordna så jag kan ta hand om rommen.
Kul med fler nya i tråden! Du kan mycket mer än mig så inte lönt att jag ger tips. Mina nästa planerade inköp är panda corydoras och khuliålar liksom. Basic white girl även i akvariehobbyn :D. Mitt nya har tyvärr nitriter. Blir som en fish in räk in cykle tyvärr. Många vattenbyten och vattenberedning. Allt där inne verkar må bra. Känns som en evig väntan på att sätta över de andra fiskarna. Gör allt jag kan för att få alger men ser knappt några. Brassar på med egna lampan och låter akvariet fånga en hel del solljus. Risken är väl att jag en dag vaknar till algsoppa. Guramis är framme mer och mer men det är inte möjligt att ta närbilder. Då gömmer de sig. Hur söta som helst med sina små armar de petar runt med. De har också det där studsiga smygande sättet att simma på
20240217_174519.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 371
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 959
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka