Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Heeej igen! :rofl:
1000045633.webp

Får inse att uppstart av akvariet kommer ta ett tag. Är för trött efter förkylning för att orka tvätta grus denna helgen. Hunden behöver aktiveras i första hand. Och jag behöver fixa en slang från köket så jag slipper bära vatten.
Och sedan vill jag ha några veckor med bara växter för att kunna möblera om utan att störa fiskar om jag vill. Svårt att veta hur man vill ha det innan det är på plats.

Funderar så klart på fiskar. Vet säkert att jag vill ha otocinclus, pansarmalar och ett stim neontetror, tror 15 st. Utöver det ännu oklart. Mosaikgurami står högt på listan just nu.
Gillar guldbarb, men de ska ju helst vara flera och jag är lite oklar över hur mycket fisk jag kan ha. Black molly är också fina, liksom palettciklid.
Önskefisken sedan jag var tonåring är scalarer, men akvariet är på gränsen avseende storlek och dessutom har jag läst att de äter neontetror när de blir stora. Så den avstår jag nog.
Kommer inte ihåg, men hur stort är akvariet? :) Vad vill du ha för beteende osv hos fiskarna? Är ju väldigt stor skillnad på mosaikgurami och guldbarb tänker jag :D

Trådfens regnbågarna fanns kvar. Inga man lägger märke till från långt håll men när man tittar nära. Oj vad de gnistrade i grönt. Lyckades besinna mig. De är inte i min plan för akvariet.
Det hade jag INTE lyckats med :rofl: Hade jag haft plats för mer fisk i akvariet när jag besökte akvarielagret förut så hade jag väl köpt ännu fler regnbågar än vad jag kom dit för...

240L.
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med beteende. Men jag vill ha fredliga fiskar som kan trivas ihop.
Tex mosaikguramis simmar väldigt lugnt, tittar sig omkring, utforskar, lite som att de strosar runt ungefär. Guldbarber, där är det full ös konstant och även om de är snälla (förutom mot snäckor) så blir det verkligen helt annan stämning i akvariet. Jag tror tex inte att mina små luminatus skulle gilla sällskapet av barberna, just för att de vill ha det lugnt, och jag tror inte heller de skulle hinna äta om jag inte medvetet matade på något sätt för att se till att alla åt ordentligt.

Tex mosaikguramis simmar väldigt lugnt, tittar sig omkring, utforskar, lite som att de strosar runt ungefär. Guldbarber, där är det full ös konstant och även om de är snälla (förutom mot snäckor) så blir det verkligen helt annan stämning i akvariet. Jag tror tex inte att mina små luminatus skulle gilla sällskapet av barberna, just för att de vill ha det lugnt, och jag tror inte heller de skulle hinna äta om jag inte medvetet matade på något sätt för att se till att alla åt ordentligt.
Ok, då förstår jag. Spontant känns det som jag föredrar lite lugnare fiskar.

Ok, då förstår jag. Spontant känns det som jag föredrar lite lugnare fiskar.
Då är det klokt att hålla sig borta från barber :D På jobbet har vi ju massvis av olika fiskar. Finns inte ett enda akvarium som är "vildare" än det med guldbarber. De känns smått hysteriska jämfört med precis vilken fisk som helst. Förvisso, om man har ett stort akvarium med ordentligt med växter så har de nog roligare och kanske blir mindre hektiska, men lugna kommer de aldrig vara.

Då är det klokt att hålla sig borta från barber :D På jobbet har vi ju massvis av olika fiskar. Finns inte ett enda akvarium som är "vildare" än det med guldbarber. De känns smått hysteriska jämfört med precis vilken fisk som helst. Förvisso, om man har ett stort akvarium med ordentligt med växter så har de nog roligare och kanske blir mindre hektiska, men lugna kommer de aldrig vara.
Åh, jag tycker nog att våra guldbarber som vi hade i vårt sällskapsakvariet var snälla och lugna. Tigerbarber är däremot en fisk som jag aldrig mer kommer införskaffa! 😱

Ok. Det blev liiite regnbågsprat först ca 40 minuter in i youtubeklippet :rofl:

Men alltså, jag börjar bli irriterad på Zoopet.
Jag har börjat kolla lite på Sahuls regnbågsfisk, för de är lite mindre och väldigt vackra. Klart jag blir nyfiken då.

Zoopet har informationen låst för guldmedlemmar, men lite basic får man ju fram ändå. Tex: pH-värde 7-8, temperatur 20-26 grader, fisken blir max 7cm och vill gå i ett 80cm/110L akvarium.

På alla andra hemsidor, hos engelskspråkiga återförsäljare, dedikerade regnbågsfiskhemsidor m.m. står det att de vill ha pH-värde på 5,5-7. Ibland står det upp till 8. Viss skillnad mot pH 7-8. Det står också överallt att de vill ha åtminstone 22 grader varmt. Det står på de flesta sidor att fisken blir max 5,5cm osv. Utländska sidor är dock usla på att skriva med något alls om akvariestorlek.

Men alltså. Nog för att det kan skilja lite beroende på om fisken växt upp i akvarium några generationer och hunnit vänja sig vid andra vatten osv. Men när det blir att en enda sida säger helt annat än många andra. Och den sidan "alltid" refereras till som bra info om alla fiskar. Då blir jag lite bitter. Något måste ju vara fel då?

Då har du inte haft Väderålar
De är överallt, inte en lugn stund med de i farten
Mina guldbarber i ett annat kar är som sköldpaddor mot dem

Var till Söders Zoo i Gävle igår
De hade 2 större Siameser som jag fick ett bra pris på
De små från Imazo är det ingen ide att beställa, de blir mat direkt i 200
Köpte även 20 Praktbarber Spegel för ett väldigt bra pris med. Bara 100 kr för 10 stycken :banana:
Är en lokal odlare som odlar barber, tetror och säljer till Söders
Nästa gång jag kommer dit, ska jag ta med mina gulingar dit

Bebbar112326.jpg
Jag tror det är tjejer alltihop!? Det är i alla fall 10 st som inte visar några direkt manliga attribut, sen är det tre jag inte ser så ofta som kan vara vilket som. Typiskt killar att smyga omkring!

Extra svårt att avgöra när mamma dario har så mycket färg för att vara hona, nästan alla ungarna har ju lite färg pga det. Denna har ju också en del orange + vad jag tycker ser ut som en äggrumpa:
Flukka164808.jpg
Tycker nog mest om att ta kort i det här karet, fiskarna rör sig lagom fort och jag tycker växterna gör att det ser drömskt ut på något vis.

Bebbar112326.jpg
Jag tror det är tjejer alltihop!? Det är i alla fall 10 st som inte visar några direkt manliga attribut, sen är det tre jag inte ser så ofta som kan vara vilket som. Typiskt killar att smyga omkring!

Extra svårt att avgöra när mamma dario har så mycket färg för att vara hona, nästan alla ungarna har ju lite färg pga det. Denna har ju också en del orange + vad jag tycker ser ut som en äggrumpa:
Visa bifogad fil 138841Tycker nog mest om att ta kort i det här karet, fiskarna rör sig lagom fort och jag tycker växterna gör att det ser drömskt ut på något vis.
Jättehärliga bilder, drömskt var rätt ord. Som något ur en annan värld. Vad är det för flytväxter du har? Ljuskrävande?

20240211_130239.webp

Vattenbyte idag, lite fler växter(Javaormbunke och Echinodorus Atlandsberg)och en bubblande vulkan med LED ljus 😮‍💨😅 Den kommer dock bara få vara på ibland för surrandet från luftpumpen gör mig galen🤪

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 370
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka