Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kommer inte ihåg, men hur stort är akvariet? Vad vill du ha för beteende osv hos fiskarna? Är ju väldigt stor skillnad på mosaikgurami och guldbarb tänker jagFår inse att uppstart av akvariet kommer ta ett tag. Är för trött efter förkylning för att orka tvätta grus denna helgen. Hunden behöver aktiveras i första hand. Och jag behöver fixa en slang från köket så jag slipper bära vatten.
Och sedan vill jag ha några veckor med bara växter för att kunna möblera om utan att störa fiskar om jag vill. Svårt att veta hur man vill ha det innan det är på plats.
Funderar så klart på fiskar. Vet säkert att jag vill ha otocinclus, pansarmalar och ett stim neontetror, tror 15 st. Utöver det ännu oklart. Mosaikgurami står högt på listan just nu.
Gillar guldbarb, men de ska ju helst vara flera och jag är lite oklar över hur mycket fisk jag kan ha. Black molly är också fina, liksom palettciklid.
Önskefisken sedan jag var tonåring är scalarer, men akvariet är på gränsen avseende storlek och dessutom har jag läst att de äter neontetror när de blir stora. Så den avstår jag nog.
Det hade jag INTE lyckats med Hade jag haft plats för mer fisk i akvariet när jag besökte akvarielagret förut så hade jag väl köpt ännu fler regnbågar än vad jag kom dit för...Trådfens regnbågarna fanns kvar. Inga man lägger märke till från långt håll men när man tittar nära. Oj vad de gnistrade i grönt. Lyckades besinna mig. De är inte i min plan för akvariet.
240L.Kommer inte ihåg, men hur stort är akvariet? Vad vill du ha för beteende osv hos fiskarna? Är ju väldigt stor skillnad på mosaikgurami och guldbarb tänker jag
Tex mosaikguramis simmar väldigt lugnt, tittar sig omkring, utforskar, lite som att de strosar runt ungefär. Guldbarber, där är det full ös konstant och även om de är snälla (förutom mot snäckor) så blir det verkligen helt annan stämning i akvariet. Jag tror tex inte att mina små luminatus skulle gilla sällskapet av barberna, just för att de vill ha det lugnt, och jag tror inte heller de skulle hinna äta om jag inte medvetet matade på något sätt för att se till att alla åt ordentligt.240L.
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med beteende. Men jag vill ha fredliga fiskar som kan trivas ihop.
Ok, då förstår jag. Spontant känns det som jag föredrar lite lugnare fiskar.Tex mosaikguramis simmar väldigt lugnt, tittar sig omkring, utforskar, lite som att de strosar runt ungefär. Guldbarber, där är det full ös konstant och även om de är snälla (förutom mot snäckor) så blir det verkligen helt annan stämning i akvariet. Jag tror tex inte att mina små luminatus skulle gilla sällskapet av barberna, just för att de vill ha det lugnt, och jag tror inte heller de skulle hinna äta om jag inte medvetet matade på något sätt för att se till att alla åt ordentligt.
Då är det klokt att hålla sig borta från barber På jobbet har vi ju massvis av olika fiskar. Finns inte ett enda akvarium som är "vildare" än det med guldbarber. De känns smått hysteriska jämfört med precis vilken fisk som helst. Förvisso, om man har ett stort akvarium med ordentligt med växter så har de nog roligare och kanske blir mindre hektiska, men lugna kommer de aldrig vara.Ok, då förstår jag. Spontant känns det som jag föredrar lite lugnare fiskar.
Åh, jag tycker nog att våra guldbarber som vi hade i vårt sällskapsakvariet var snälla och lugna. Tigerbarber är däremot en fisk som jag aldrig mer kommer införskaffa!Då är det klokt att hålla sig borta från barber På jobbet har vi ju massvis av olika fiskar. Finns inte ett enda akvarium som är "vildare" än det med guldbarber. De känns smått hysteriska jämfört med precis vilken fisk som helst. Förvisso, om man har ett stort akvarium med ordentligt med växter så har de nog roligare och kanske blir mindre hektiska, men lugna kommer de aldrig vara.
Intressant! Hur stort var det akvariet? Mycket växter?Åh, jag tycker nog att våra guldbarber som vi hade i vårt sällskapsakvariet var snälla och lugna. Tigerbarber är däremot en fisk som jag aldrig mer kommer införskaffa!
Det var 160 liter och mycket växter, stor stubbe och stenar.Intressant! Hur stort var det akvariet? Mycket växter?
Då har du inte haft VäderålarDå är det klokt att hålla sig borta från barber På jobbet har vi ju massvis av olika fiskar. Finns inte ett enda akvarium som är "vildare" än det med guldbarber. De känns smått hysteriska jämfört med precis vilken fisk som helst. Förvisso, om man har ett stort akvarium med ordentligt med växter så har de nog roligare och kanske blir mindre hektiska, men lugna kommer de aldrig vara.
Gillar ligga på rygg och pilla med substratet Visa bifogad fil 138740
Jättehärliga bilder, drömskt var rätt ord. Som något ur en annan värld. Vad är det för flytväxter du har? Ljuskrävande?Jag tror det är tjejer alltihop!? Det är i alla fall 10 st som inte visar några direkt manliga attribut, sen är det tre jag inte ser så ofta som kan vara vilket som. Typiskt killar att smyga omkring!
Extra svårt att avgöra när mamma dario har så mycket färg för att vara hona, nästan alla ungarna har ju lite färg pga det. Denna har ju också en del orange + vad jag tycker ser ut som en äggrumpa:
Visa bifogad fil 138841Tycker nog mest om att ta kort i det här karet, fiskarna rör sig lagom fort och jag tycker växterna gör att det ser drömskt ut på något vis.
De där stora röda bladen, vad heter den växten? Jag har börjat se den mer och mer och är lite sugen på att ha denVisa bifogad fil 138850
Vattenbyte idag, lite fler växter(Javaormbunke och Echinodorus Atlandsberg)och en bubblande vulkan med LED ljus Den kommer dock bara få vara på ibland för surrandet från luftpumpen gör mig galen