Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äntligen! Färdigplanterad i nya akvariet! Fortfarande lite mjölkigt vatten. Men jag är inte orolig än utan tror det kommer lägga sig när akvariet mognar. Jag är ju verkligen ingen aquascaper :D köpte gräs i tisssueculture men gjorde inte som proffsen att jag delade upp i små tuffsar och spridde ut på botten. Dels var jag rädd för massa miniatyr växter som skulle flyta upp och göra mig vansinnig och dels kändes det inte bra att riva sönder rötterna på det sättet.

Jag har två sorters gräs. Ett jag hoppas ska växa lite högre i tuvor och ett lägre jag hoppas vill sprida sig. Men. Nu är det bara att avvakta och se vad som överlever.

Jag älskar verkligen mitt nya akvarium! Blev aldrig riktigt vän med mitt fluval edge. Detta passar mig mycket bättre. Längtar tills jag kan sätta i fiskarna och ge pandan sällskap. Snaaart
20240207_092704.webp

Äntligen! Färdigplanterad i nya akvariet! Fortfarande lite mjölkigt vatten. Men jag är inte orolig än utan tror det kommer lägga sig när akvariet mognar. Jag är ju verkligen ingen aquascaper :D köpte gräs i tisssueculture men gjorde inte som proffsen att jag delade upp i små tuffsar och spridde ut på botten. Dels var jag rädd för massa miniatyr växter som skulle flyta upp och göra mig vansinnig och dels kändes det inte bra att riva sönder rötterna på det sättet.

Jag har två sorters gräs. Ett jag hoppas ska växa lite högre i tuvor och ett lägre jag hoppas vill sprida sig. Men. Nu är det bara att avvakta och se vad som överlever.

Jag älskar verkligen mitt nya akvarium! Blev aldrig riktigt vän med mitt fluval edge. Detta passar mig mycket bättre. Längtar tills jag kan sätta i fiskarna och ge pandan sällskap. Snaaart Visa bifogad fil 138479
Ska bli så spännande att se hur det blir när allt växt till sig lite osv! Jag gillar verkligen rötterna du har, och kombinationen av växter.

Fortsätter spamma tråden och skriver om mitt fixande här hemma :p

Nu har jag pysslat lite med mina luminatus igen. Dels klippte jag ner några växter som fått alger, dels gjorde jag rent filtret. Förhoppningsvis tänker det inte bli så mycket mer alger nu framöver. Jag gjorde rent filtret genom att helt enkelt ta upp en del vatten i en bytta och skölja igenom filtret där och upprepade tills det inte längre kom bortskrapade alger ramlandes från filtret. Vattnet hällde jag sedan bort och passade på att göra ett vattenbyte, typ 10-15%, där hälften av det nya vattnet var iskallt. Jag har läst att sådant också kan få fart på leken hos de små krabaterna.

Avslutningsvis ordnade jag med tinad cyklops till dem. Favoritmaten! Får se om de blir på lekhumör nu. De tyckte i alla fall att det var otroligt roligt när jag hällde i mer vatten, då kämpade de och simmade motströms som tokar!

Verkar sedan vara väldigt många fler hanar än honor där, så nu funderar jag på att gå till någon djuraffär och köpa bara några honor. Kanske kan ge resultat? Eventuellt?

Jag älskar verkligen mitt nya akvarium! Blev aldrig riktigt vän med mitt fluval edge. Detta passar mig mycket bättre. Längtar tills jag kan sätta i fiskarna och ge pandan sällskap. Snaaart Visa bifogad fil 138479
Ser jättefint ut! 😃

Jag sitter framför karet och stirrar och funderar. Jag är inte riktigt nöjd med hur det ser ut... På nåt vis vill jag flytta grenarna och stenarna men hur..?

Jag vill kunna ha sessiliflora och de andra höga växterna i bakkant. Men samtidigt gillar jag de scapes där rötter/sten är koncentrerade till ett hörn eller en kortsida.
Men jag vet inte hur jag ska åstadkomma det med de här grenarna. Kanske dela dem mer? Då kan ett par bitar få gå uppåt med. Men vilken sida väljer jag? Känns dumt att ha höga växter vid pumputblåset, de lär väl lossna hela tiden...?

Bifogade filer

• 20240207_183148.webp
    20240207_183148.webp
    312,4 KB · Visningar: 43
Jag sitter framför karet och stirrar och funderar. Jag är inte riktigt nöjd med hur det ser ut... På nåt vis vill jag flytta grenarna och stenarna men hur..?

Jag vill kunna ha sessiliflora och de andra höga växterna i bakkant. Men samtidigt gillar jag de scapes där rötter/sten är koncentrerade till ett hörn eller en kortsida.
Men jag vet inte hur jag ska åstadkomma det med de här grenarna. Kanske dela dem mer? Då kan ett par bitar få gå uppåt med. Men vilken sida väljer jag? Känns dumt att ha höga växter vid pumputblåset, de lär väl lossna hela tiden...?
Kanske testa att dela på dem så att du har några grenar som spretar in från vänstersidan och några från högersidan, och så tomt i mitten? Så kan du ha höga växter i bakkant och längs kortsidorna?

Själv har jag ganska höga växter vid utblåset. Eller ja, hade, jag klippte ner några idag :p Men de har klarat sig bra. Det jag gjort då är att plantera dem när de är så låga att de inte störs av utblåset och när de växer på höjden, ja då får de ju också rejälare rötter som håller fast dem. När jag rev upp mitt 30L så alltså, herrejösses vad rötterna satt hårt där! Usch vad jag saknar mitt lilla akvarium. Eller ja, själva glaslådan är ju kvar men allt som var däri försvann ju. Mitt enkla lilla trevliga akvarium :(

Kanske testa att dela på dem så att du har några grenar som spretar in från vänstersidan och några från högersidan, och så tomt i mitten? Så kan du ha höga växter i bakkant och längs kortsidorna?

Själv har jag ganska höga växter vid utblåset. Eller ja, hade, jag klippte ner några idag :p Men de har klarat sig bra. Det jag gjort då är att plantera dem när de är så låga att de inte störs av utblåset och när de växer på höjden, ja då får de ju också rejälare rötter som håller fast dem. När jag rev upp mitt 30L så alltså, herrejösses vad rötterna satt hårt där! Usch vad jag saknar mitt lilla akvarium. Eller ja, själva glaslådan är ju kvar men allt som var däri försvann ju. Mitt enkla lilla trevliga akvarium :(
Tack, det var ingen dum idé. Det är så lätt att fastna när man sitter själv.

NU är möbeln hemma. Herrejösses så tung den är. Eller ja 36kg. Men det känns när man ska försöka få upp det i bilen själv :rofl: Sambon hjälpte till när jag kom hem så att vi var två om att få in den.

Upptäckte en intressant sak dock.
Aquael har ju sin "Optiset"-möbel för 200L, Juwel har en med samma längd och bredd, men lägre, tänkt för 180L. Aquael-möbeln ska klara en vikt på 300kg. Juwel? 500kg. Nu lär det ju gå bra ändå, och jag är ju ingen som inreder med femtioelva gigantiska stenar hur som helst, men det känns ändå lite klent av Aquael-möbeln. Gissar att det delvis beror på just det faktum att den är högre, att det blir mer ostabilt. Jag funderar på om man ska stärka upp den på något vis...

Men. Först och främst ska den monteras! Inte idag dock, jag är för trött.

Min far kom förbi och överskade mig genom att ge mig en jättefin 60 liters kub med rundade hörn (+ytterfilter och massa annat som följde med) som han hade fyndat. Bara sådär. 😂

Vet inte alls vart jag ska ha det eller vad jag ska stoppa i!?
Jag har blivit lite nyfiken på clownkilli, de ser roliga ut. Funderar på att ta in dem på jobbet... Och du gillar ju också konceptet med liten fisk i stort akvarium. Annars kanske du skulle testa någon pseudomugil? :D

Har dålig koll på vad du redan har, förutom en himla massa räkor, darios och mini-öringarna :p

Det har flyttat in... slöjisar! Välkomna Apelsinen, Venom och Kidodo!
De är ju sjukt söta och jag ser fram emot att lära känna deras personligheter och se dem växa🥰

1707419633433.png

Var för övrigt trevligt att bli ifrågasatt hur stort akvarium vi hade och få info om hur stora de verkligen blir och att de sociala djur som vill vara minst tre.

På tal om fisk-tips... Jag vill också bolla idéer :D

Jag har ju hela tiden varit inställd på madagaskar-regnbågen i 200L. Men. Madagaskarregnbågen kan ändå bli 10-12cm, och även om det står att de kan gå i 130L-akvarium så är det på typiskt regnbågsfisksätt så att de gärna vill ha långa akvarium. Gärna 100cm långa, vilket är precis vad mitt 200L är, vilket gör att akvariet ändå kan komma att kännas lite på gränsen.

Om jag sätter mina praecox i 200L så öppnar det dessutom upp för att köpa ännu fler honor, åtminstone 2 till. Jag är lite Jag är lite tveksam till könet på mina nyaste Praecox, men så är vattnet också brunaktigt nu pga rötter och ett catappalöv, så att de gula fenorna ser lite orange ut är kanske inte så konstigt... Jag är bara lite orolig att ha råkat få unga hanar...

Men. Om jag då sätter mina praecox i 200L: vad mer ska jag ha i det akvariet?
Jag vill ha något som rent estetiskt passar ihop, och jag vill inte ha något som tar fokus ifrån dem heller. Inget stort och bråkigt. Praecoxen blir max 6cm, så idealiskt vill jag inte ha något som är mycket större än så, åtminstone inte ett stim. Om möjligt något som håller sig nära botten, men ingen corydora.

Jag vill ju gärna ha pygmégurami i något akvarium och tänker att det kanske blir bra där i 200L. Och så tänkte jag mig blåa räkor. Skulle gärna ha något mer i blå toner. Men vad?

Vad jag ska ha i 110L när praecox flyttat, det är betydligt lättare att klura ut. Då blir det två olika gulaktiga regnbågar, gula guppys och gula räkor
kombo.webp

:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 370
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka