Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är det hämtat! Har ställt det i tvättstugan och fyllt till hälften för att se om det håller tätt. Ser ut som att det lagts nytt silikon på vissa ställen, det visste dock inte kompisen nåt om. Det ser ok ut, bara lite slafsigt utanpå liksom.
Räcker det att fylla halvvägs eller bör jag fylla hela vägen upp? Sambon är lite svettig över att hälla ut så mycket vatten(vi betalar ju för det iom villa)men vill förstås inte gärna ha det utläckt över golvet heller...

OT, men vad har ni för vattentaxa om det är ett problem? :eek: Här kostar 250 liter vatten fyra spänn, och jag har aldrig betalat vatten i någon annan kommun. :confused:

Min ena praecox-hona mår inte bra :( Hon simmar nära ytan, långsamt, och verkar andas fort. Alla andra fiskar mår utmärkt. Håller på nu och sätter över vatten i mitt tomma 30L för att kunna ha henne ensam där tills jag vet vad sjutton som är fel och vad jag ska göra :( Eventuellt lite uppsvälld buk också.

Stackars honan är nu i mitt 30L, och så stressad att hon är genomskinlig :( Känns inte bra att ha henne så, men vet inte om jag vågar ha henne med de andra heller ifall det är något smittsamt. Messade en kollega som lagt undan Esha2000 till mig, så kan jag cykla till jobbet i eftermiddag och köpa det. Så typiskt att det blir just nu, och inte igår när jag ändå jobbade. Nu ska jag inte jobba förrän torsdag och hade sett fram emot att inte behöva åka till jobbet.. Men men. Är ju åtminstone tur att jag lätt kan få tag i grejer till fiskarna vid behov.

Sedan har tydligen min nya akvariemöbel kommit, men hissen på jobbet är avstängd så vi kan inte få upp leveransen och då kan jag inte ta hem den än, inte utan att orsaka onödigt mycket trassel för kollegorna. Men ja, så snart hissen fungerar så ska jag ta hem möbeln.

En till positiv sak är att en akvarieförening ska ha medlemsmöte i butiken nästa helg, när jag jobbar. Ordförande i föreningen var förbi häromdagen så att vi kunde prata om sådant och han var hur trevlig som helst! Vi hade nog kunnat prata i timmar :p Ska bli väldigt intressant att träffa flera akvaristiknördar och är alla lika trevliga som ordföranden så ska jag nog gå med i föreningen.

Jag känner mig hemsk. Jag råkade ha ihjäl fisken :(
Skulle ju flytta henne till karantänakvarium. Well. Tydligen hade jag fått in två fiskar i håven, men det såg jag inte! Hur i hela h*vete man kan missa det? Ingen aning. Nu när jag skulle kolla till allt så såg jag något i håven som jag trodde var skräp, men nej, det var en nu helt uttorkad och stendöd fisk :( Jag är rätt säker på att det var just den sjuka honan, för den som var i mitt karantänakvarium såg inte ut att ha uppsvullen buk. Tog tillbaka den till vanliga akvariet nu och den verkar simma runt som vanligt... Så ja... Ingen mer sjuk fisk, även om det absolut INTE gick som planerat. Herregud så hemsk jag känner mig...

Inget kan bara vara enkelt..😅 LED rampen till karet visade sig vara trasig, stendöd. En ny kostar 2000 kr🙄
Ingen lust att betala det direkt... Men barnen var så hypade över att få ha sina egna dekorationer och har t o m lagt lite av sina egna pengar på en vulkan med rött ljus och luftpump till sitt akvarie. Och såg fram emot att få ha varsin slöjstjärt där.
Så vad gör man? Har beställt en LED ramp online förstås 😇 Dock inte Cianos egen utan en annan. Luckorna kommer inte passa på då men tänker att man kan lägga nåt annat ovanpå. Mest för att katten inte skall rota i karet. Eller ramla i🤣

Rampen ska komma 22-27 februari ungefär, är det nån idé att köra igång karet utan den?
Jag tänker på alla bra bakterier och sånt som hinner flytta in? Eller är det risk att alger tar över helt?

Inget kan bara vara enkelt..😅 LED rampen till karet visade sig vara trasig, stendöd. En ny kostar 2000 kr🙄
Ingen lust att betala det direkt... Men barnen var så hypade över att få ha sina egna dekorationer och har t o m lagt lite av sina egna pengar på en vulkan med rött ljus och luftpump till sitt akvarie. Och såg fram emot att få ha varsin slöjstjärt där.
Så vad gör man? Har beställt en LED ramp online förstås 😇 Dock inte Cianos egen utan en annan. Luckorna kommer inte passa på då men tänker att man kan lägga nåt annat ovanpå. Mest för att katten inte skall rota i karet. Eller ramla i🤣

Rampen ska komma 22-27 februari ungefär, är det nån idé att köra igång karet utan den?
Jag tänker på alla bra bakterier och sånt som hinner flytta in? Eller är det risk att alger tar över helt?
Jag hade kört igång, när jag var liten hade vi ljusramper med gködlampor, fungerade det med.

Jag hade kört igång, när jag var liten hade vi ljusramper med gködlampor, fungerade det med.
Tack då gör jag det 😊 Jag har, när jag tänker efter, LED lysrör som jag använder för att dra upp plantor inomhus. De borde ju funka fint sålänge. Jag får dra ner på antalet paprikaplantor som sås 😌

Såg räkliftaren i nya akvariet och den har överlevt. :heart nya akvariet. Får 10 på nitrat och 0 på nitrit. Vet inte om det är rimligt att det kommer igång på under 1 vecka med gamla biobollar? Det jag oroar mig mest för nu är att ställa in värmen. Tror det blivit lite för varmt. Behöver köpa en termometer till akvariet. Sen behöver jag få lite algtillväxt. Har inte fått grönlingarna att äta nått annat än alger och är rädd att de kommer svälta i nytt akvarie. Har fortfarande inte fått växterna jag köpt. Så är inte färdig med planteringen än.
20240204_123804.webp
livstecken från liftaren

Vi är på G! Allt är inmätt och står på 0,0 på korsen och tvärsen 😁
Och ramakvarier ska inte läggas nåt under läste jag så den tunna lilla frigoliten kompisen haft under dumpade jag. Ett hörn hade gått av i vilket fall.

Bifogade filer

• 20240204_153901.webp
    20240204_153901.webp
    110,4 KB · Visningar: 27
De nya amanoräkorna ser helt olika ut från mina gamla. Några har rätt ball teckning på ryggen Visa bifogad fil 138298
Men herregud vilka häftiga!! Aldrig sett något liknande hos amanoräkor innan! 🤩

Och är det gamla inkörda biobollar så är det absolut rimligt. Något som mina grönlingar var helt tokiga i var små räkbitar som jag smulade sönder och la på botten.

Tack för tipset om att det går att föröka crinium-växten också! Min har gjort en enda till växt under alla år så det måste jag kolla upp närmare hur man gör på bästa sätt!

Jag tittade precis på det här youtubeklippet, med ett helt rött akvarium! Tyckte det blev otroligt häftigt och skulle tycka att det var coolt att någon gång göra något liknande, men i miniversion och med bara räkor då...

Jag tittade precis på det här youtubeklippet, med ett helt rött akvarium! Tyckte det blev otroligt häftigt och skulle tycka att det var coolt att någon gång göra något liknande, men i miniversion och med bara räkor då...

Det var riktigt häftigt! Tyckte hans guppy kar bredvid var vackert med. Nästa jul kanske man ska önskar sig ett litet kar 😇

Den vanliga nojjan har satt in... Tänk om byrån inte håller?! Tänk om den brakar och allt vatten forsar ut på golvet?!
Det knäppte i den förut. "Nu brister den!"

Kompisen har haft karet på ett gammalt skrivbord. Som höll. Så min byrå bör också hålla. Men jag håller andan ändå. Precis som när jag nyss fyllt det andra karet och vaknade varannan timme hela natten och gick upp och kollade det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 369
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka