Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg nu en blocketannons där någon säljer akvarium och två "blågula tetror, minns ej namnet". Well. Det var två bosesemani regnbågar... De såg så ensamma ut utan ett stim, och var i ett för litet akvarium :(

Men men. Till mer positiva saker så har jag nu sett till att min 200L-möbel kommer med nästa beställning till jobbet. Eller ja, förutsatt att den inte är restad eller något men någon gång kommer den iaf. Jag vågar inte riktigt vara positiv innan allt faktiskt är klart här hemma. Men just 200L får bli ett långtidsprojekt. Helst vill jag hitta rötter och inredning ute i lämplig skog, och så vill jag att växterna ska vara skott från de jag har, mest för att jag vill spara pengar men ja... Det vore ju lite kul om det kunde fungera.

Vilken skillnad på bara 2 veckor! Översta är från uppstart, nedersta taget nyss.

Bifogade filer

• IMG_20240131_170332.webp
    IMG_20240131_170332.webp
    350 KB · Visningar: 125
Jag tror att jag typ eventuellt möjligen har ett Ancistrus problem, men jag är inte helt säker 🙄. En gång i tiden hade jag två ..... :cautious:
Visa bifogad fil 138026
Typiskt ancistrus. Jag börjar förstå varför ingen köper dem i butik. Med tanke på hur de förökar sig är det lätt att hitta folk som bara vill bli av med dem, om så gratis, bara för att akvarierna blir fulla.

Det går inget bra för oss, fiskarna bara dör 😞. Har nu 6 neontetror kvar och 2 sniglar. Alla guramisarna dog. Teststickorna säger ok värden, jag städar och byter 1/4 vatten var 10:e dag ungefär. Jag har lite dålig koll på hur mycket mat de ska ha, har inte gett mer än de kan äta på några minuter. Är det för lite? På sanden syns någon vit hinna lite fläckvis. Är det mögel (bilden är från värsta stället, 10 dagar sedan senaste städningen)? Har ganska mycket alger också.

Vad göra? Starta om med nytt vatten? Vad gör jag av fiskarna under tiden?
20240201_155316.jpg

Det går inget bra för oss, fiskarna bara dör 😞. Har nu 6 neontetror kvar och 2 sniglar. Alla guramisarna dog. Teststickorna säger ok värden, jag städar och byter 1/4 vatten var 10:e dag ungefär. Jag har lite dålig koll på hur mycket mat de ska ha, har inte gett mer än de kan äta på några minuter. Är det för lite? På sanden syns någon vit hinna lite fläckvis. Är det mögel (bilden är från värsta stället, 10 dagar sedan senaste städningen)? Har ganska mycket alger också.

Visa bifogad fil 138059

På vilket sätt städar du? Vad använder du för vattenprep? Substrat? Näring?
Jag hade kastat teststickorna och köpt dropptester direkt. Teststickorna är i bästa fall för oprecisa, i många fall direkt felaktiga. För egen del vill jag ha akvariet rullande ett par veckor innan jag stoppar i något annat än växter och möjligen ett fåtal av någon tålig fisk, om det är startat med soil och växtnäring.

Ju mindre tank desto svårare att få stabil, min lilla nano kunde få svajjiga värden några timmar då och då första tre månaderna. Ofta missar man det då med tester, och ser det först när djuren verkar må dåligt.

På vilket sätt städar du? Vad använder du för vattenprep? Substrat? Näring?
Jag hade kastat teststickorna och köpt dropptester direkt. Teststickorna är i bästa fall för oprecisa, i många fall direkt felaktiga. För egen del vill jag ha akvariet rullande ett par veckor innan jag stoppar i något annat än växter och möjligen ett fåtal av någon tålig fisk, om det är startat med soil och växtnäring.

Ju mindre tank desto svårare att få stabil, min lilla nano kunde få svajjiga värden några timmar då och då första tre månaderna. Ofta missar man det då med tester, och ser det först när djuren verkar må dåligt.
"Dammsuger" botten, skrapar rutor och byter lite av vattnet. Efter vattenbyte tillsätter jag lite växtnäring varannan gång (någon sort som innehöll kväve och fosfor) och CO2 plus, samt pH plus (pga supermjukt vatten). Ingen jord I botten, bara sand. Växterna växer i extremt snabb takt, håvar ut flytväxter minst en gång i veckan.

Vilken sorts dropptest ska jag köpa? Teststickan idag (städdag) säger
10 NO3
0 NO2
0 GH
3 KH
Ca 7 pH
0 Cl2

"Dammsuger" botten, skrapar rutor och byter lite av vattnet. Efter vattenbyte tillsätter jag lite växtnäring varannan gång (någon sort som innehöll kväve och fosfor) och CO2 plus, samt pH plus (pga supermjukt vatten). Ingen jord I botten, bara sand. Växterna växer i extremt snabb takt, håvar ut flytväxter minst en gång i veckan.

Vilken sorts dropptest ska jag köpa? Teststickan idag (städdag) säger
10 NO3
0 NO2
0 GH
3 KH
Ca 7 pH
0 Cl2

Det finns garanterat andra som kan det här bättre rent fiskmässigt, men jag hade varit lite försiktig med makronäring i det här läget. Risken finns att det blir svajigt, och det är ju mycket värre än "lite fel hela tiden". Hur är vattnet i övrigt från kran? Finns det någon risk för knepiga mineralvärden tex?

Jag är inte alls förtjust i att städa botten för ofta. Det behövs lite liv i botten, så det är en avvägning om man ska göra något med den eller inte. Själv bottensuger jag bara när det verkar behövas.

JBL gör bra droptester. Jag har för mig att jag köpte mina rätt billigt på hornbach, annars är det ju ofta stora och dyra kit med massa grejer man sällan behöver.

Då ämnet är uppe; var kan jag läsa om alla dessa värden? Vad de ska ligga på och vad man gör om de inte är som de ska.

Det beror på vad du har för akvarium och vad du har för arter. Mitt bästa råd är nog att låna en nybörjarbok och ställa frågor när du läst. Jag kan förklara vattenkemin rent generellt, men det blir en väldigt lång uppsats om man inte vet vilka förutsättningar som gäller. :)

Dels gäller det att åstadkomma en vattenmiljö som passar de arter man har, dels att komma till jämvikt i kvävecykeln (som ofta är det som strular i ett nystartat akvarium, och som är min första gissning om det går snett i ett rätt nytt akvarium.)

Det beror på vad du har för akvarium och vad du har för arter. Mitt bästa råd är nog att låna en nybörjarbok och ställa frågor när du läst. Jag kan förklara vattenkemin rent generellt, men det blir en väldigt lång uppsats om man inte vet vilka förutsättningar som gäller. :)

Dels gäller det att åstadkomma en vattenmiljö som passar de arter man har, dels att komma till jämvikt i kvävecykeln (som ofta är det som strular i ett nystartat akvarium, och som är min första gissning om det går snett i ett rätt nytt akvarium.
Har du tips på bra bok tar jag hemskt gärna emot det! Har inte hittat någon som verkar bra och samtidigt är relativt ny.

Visa bifogad fil 138059
Jag hade dragit ner mer på maten, inte mer än att de äter upp innan det hamnar på botten om du bara har neontetror och inga malar. Jag hade även lugnat mig med vattenbytena, med så få fiskar behöver akvariet få en chans att stabilisera sig.

Visa bifogad fil 138059
Jag skulle säga: städa mindre. Och om du behöver byta vatten, byt mindre och oftare. Du verkar ju ändå ha bra med växter och det i kombination med att du inte har så mycket fisk och dessutom snäckor så behöver du nog inte "dammsuga" botten öht, själv gör jag det aldrig i akvarier med växter som växer i botten (annan sak om man bara har växter fastsatta på rötter/sten).

Både neontetror och gurarmis kan vara väldigt känsliga, framförallt precis efter flytt till nytt akvarium. Så det behöver inte vara jättemycket fel på ditt akvarium egentligen, bara inte helt rätt för känslig fisk.

Jag skulle säga: städa mindre. Och om du behöver byta vatten, byt mindre och oftare. Du verkar ju ändå ha bra med växter och det i kombination med att du inte har så mycket fisk och dessutom snäckor så behöver du nog inte "dammsuga" botten öht, själv gör jag det aldrig i akvarier med växter som växer i botten (annan sak om man bara har växter fastsatta på rötter/sten).

Både neontetror och gurarmis kan vara väldigt känsliga, framförallt precis efter flytt till nytt akvarium. Så det behöver inte vara jättemycket fel på ditt akvarium egentligen, bara inte helt rätt för känslig fisk.
Ska jag avvakta med att köpa ny fisk? Tänker att jag behöver en mal, eller är sniglar bättre? Klarar sig tetrorna utan fler kompisar ett tag?

Vattnet är fortfarande väldigt brunt, ju längre tid mellan bytena desto mörkare blir det. Men det får jag kanske stå ut med nu i början?

Ska jag avvakta med att köpa ny fisk? Tänker att jag behöver en mal, eller är sniglar bättre? Klarar sig tetrorna utan fler kompisar ett tag?

Vattnet är fortfarande väldigt brunt, ju längre tid mellan bytena desto mörkare blir det. Men det får jag kanske stå ut med nu i början?

Varför är det brunt?

Jag hade inte stoppat i fler fiskar innan du har balans i det. Räkor är supertrevliga bottenpetare som inte ökar bioload på samma sätt.

Skulle gissa att det bruna kommer från roten? Sådant brunt är helt ofarligt, det kan t.o.m. vara bra för vissa invånare :) och jadå, tetrona klarar sig!

Det är svårt med malar som kan gå i så små akvarium, ottos är det bästa, men de behöver mycket alger och ofta stödmatning för att inte svälta. Bättre att avvakta och när allt är stabilt, skaffa räkor. Fram till dess kan du skrubba alger på glaset, men alger generellt är inget farligt och när du har en bra balans mellan ljus/mat/växtlighet osv så kommer du inte få så mycket alger heller.

Nu är det hämtat! Har ställt det i tvättstugan och fyllt till hälften för att se om det håller tätt. Ser ut som att det lagts nytt silikon på vissa ställen, det visste dock inte kompisen nåt om. Det ser ok ut, bara lite slafsigt utanpå liksom.
Räcker det att fylla halvvägs eller bör jag fylla hela vägen upp? Sambon är lite svettig över att hälla ut så mycket vatten(vi betalar ju för det iom villa)men vill förstås inte gärna ha det utläckt över golvet heller...

Bifogade filer

• IMG_20240202_175947.webp
    IMG_20240202_175947.webp
    149,8 KB · Visningar: 49
Vilken skillnad på bara 2 veckor! Översta är från uppstart, nedersta taget nyss.
Oj vad fint! Avundsjuk på hur väl du lyckas! Lotusen är verkligt röd och fin.

@Milosari tråkigt med döda djur. Vet hur det känns. Jag hade personligen avvaktat och låtit akvariet mogna lite. Lätt att tappa lusten om man hamnar i en ond cirkel och fortsätter förlora djur.

Jag är lite konfunderad. Har beställt växter från en sida jag haft mycket god erfarenhet av tidigare. Nu har det gått 1 1/2 vecka sedan jag beställde och inga växter har kommit. Inget svar från kundtjänst när jag frågar.

Egentligen ville jag inte fylla akvariet innan jag planterat gräset jag köpt men nu började växterna som flöt må dåligt så ikväll har jag planterat och fyllt upp. Det var inte helt enkelt då rötterna växt ihop och jag inte visste vad allt hette. Nu får vi se hur det går för dem. Nästan all cryptocoryne jag planterat över från mitt gamla akvarie har smält. Jag hoppas den kommer tillbaka. Den mådde väldigt bra i gamla akvariet och rötterna var fina. Orolig för min crinium då de tydligen också ska vara kinkiga att flytta. @Scandi såg att det går att föröka crinium. Du är ju så duktig på växter att du säkert kan lyckas!

Efter jag fyllt upp nya med vatten såg jag en liten amano där inne som så klart lyckas lifta med växterna. Suck. Har hällt i massa vattenberedningsmedel och sen har jag gamla biokulor i filtret.

Nu är det hämtat! Har ställt det i tvättstugan och fyllt till hälften för att se om det håller tätt. Ser ut som att det lagts nytt silikon på vissa ställen, det visste dock inte kompisen nåt om. Det ser ok ut, bara lite slafsigt utanpå liksom.
Räcker det att fylla halvvägs eller bör jag fylla hela vägen upp? Sambon är lite svettig över att hälla ut så mycket vatten(vi betalar ju för det iom villa)men vill förstås inte gärna ha det utläckt över golvet heller...
Jag skulle absolut fylla hela vägen upp. Däremot går det ju att använda vattnet i akvariet igen (eller för att vattna blommor) sedan genom att fylla hinkar eller liknande med det vatten ni nu testar akvariet med :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 369
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka