Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har nu beställt ett 240L med tillhörande bänk. Ska ev få hem det redan till helgen, de skulle höra av sig i morgon om leverans.

Lokala akvariebutiken verkar mycket bra. Han som jobbade idag verkar kunnig och ärlig. Hörde honom t ex säga till annan kund att han inte kunde garantera könet på en ung fisk i stället för att bara sälja den.

Jag har nu beställt ett 240L med tillhörande bänk. Ska ev få hem det redan till helgen, de skulle höra av sig i morgon om leverans.

Lokala akvariebutiken verkar mycket bra. Han som jobbade idag verkar kunnig och ärlig. Hörde honom t ex säga till annan kund att han inte kunde garantera könet på en ung fisk i stället för att bara sälja den.
Vilket 240 blir det? :D

Det blev Juwel. För att all utrustning då följer med och de har inte längre lysrör utan led-lampor så rampen kommer funka även framöver.
Hade jag kunnat få plats med ett 240 hade jag köpt det här:
https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.378.20089/aquael-opti-set-240-liter-vitt-mobelakvarium
(fast inte från den butiken :p )
Nu blir det 200L-varianten av det istället. Gillar lösningen för belysning, älskar att det är optiwhite-glas. Typ så. Och jag gillar att det inte är något färdigt set utan att det "bara" är belysning som följer med, för jag tenderar att vilja ha det på andra sätt än standardlösningarna ändå :angel:

Hade jag kunnat få plats med ett 240 hade jag köpt det här:
https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.378.20089/aquael-opti-set-240-liter-vitt-mobelakvarium
(fast inte från den butiken :p )
Nu blir det 200L-varianten av det istället. Gillar lösningen för belysning, älskar att det är optiwhite-glas. Typ så. Och jag gillar att det inte är något färdigt set utan att det "bara" är belysning som följer med, för jag tenderar att vilja ha det på andra sätt än standardlösningarna ändå :angel:
Det såg också bra ut och min butik skulle säkert kunna beställa det i stället. Men jag har inte riktigt det intresset att läsa på kring utrustningen för att vilja krångla med det.

Det såg också bra ut och min butik skulle säkert kunna beställa det i stället. Men jag har inte riktigt det intresset att läsa på kring utrustningen för att vilja krångla med det.
Fullt förståeligt! Jag har fördelen att ha just Aquael-akvarierna på mitt jobb, så jag kan gå där och pilla och kika och fundera, och sedan bara välja ett filter som fungerar bra (vilket förvisso inte känns så "bara" just nu, men men). Hade paxat ett annat akvarium i en annan butik, men fick ångra det då jag insåg att jag ändå ville åt den större volymen som det här akvariet har och bänken inte passade ihop med aquael-akvariet...

Vad som dock är intressant är att just Aquaels Optiwhite-akvarium är större än vad de ska vara :p

Tittar man på tex 200L från Marina som säljs på Hornbach är 100x40x50cm. Vilket, om man räknar volym blir just 200L. Aquaels Opti 200? 101x41x56 cm.

Och tittar man på 240L-akvarierna, då fortsätter det likadant.
Marina: 120x40x50cm
Juwel Rio: 121x41x55cm
Aquael Optiwhite: 121x41x56cm.

Jag är förvirrad :D

Jag funderar på att beställa ett nytt kar, om jag inte får någon ordning på nuvarande kar
Har tittat på Cyberzoo mest, 45 liter

Fullt förståeligt! Jag har fördelen att ha just Aquael-akvarierna på mitt jobb, så jag kan gå där och pilla och kika och fundera, och sedan bara välja ett filter som fungerar bra (vilket förvisso inte känns så "bara" just nu, men men). Hade paxat ett annat akvarium i en annan butik, men fick ångra det då jag insåg att jag ändå ville åt den större volymen som det här akvariet har och bänken inte passade ihop med aquael-akvariet...

Vad som dock är intressant är att just Aquaels Optiwhite-akvarium är större än vad de ska vara :p

Tittar man på tex 200L från Marina som säljs på Hornbach är 100x40x50cm. Vilket, om man räknar volym blir just 200L. Aquaels Opti 200? 101x41x56 cm.

Och tittar man på 240L-akvarierna, då fortsätter det likadant.
Marina: 120x40x50cm
Juwel Rio: 121x41x55cm
Aquael Optiwhite: 121x41x56cm.

Jag är förvirrad :D

Jag gissar att skillnaden ligger i om man anser att volymen ska vara upp till kanten, eller den volym man kan fylla ett kar med inklusive ett par centimeters marginal. :) 200 l Marina är ju i praktiken inte möjligt att fylla med mer än 180 liter.

Vad kul med fler som skaffar akvarium! :D

44 liters karet ger mig huvudbry, TDS-en ökar till ca 200 ppm hela tiden och mina räkor vill ha högst 150. Jag misstänker att det är all soil som spökar men vet inte riktigt vad jag ska göra åt det eller om jag ens behöver fixa det egentligen? GH och KH värderna är korrekta vilket är det viktigaste vad jag förstått. Men det stör mig att jag inte vet vad det är som löser sig i vattnet!

Alla småkryp är väldigt glada därinne i alla fall så funderar på om jag ska prova med någon av de mindre pure red line hanarna och se hur det går men samtidigt känns det läskigt.
Hursomhelst så ska jag försöka hålla åtminstone ett kar helt fisklöst, tycker det är orimligt roligt med alla småkryp som kommer fram och frodas när inget äter upp dem! <3
Kryp224645_1.gif

Alla kryp är dock inte lika välkomna, i 243an försöker jag hålla planariaantalet nere genom att fånga dem:
Planaria23436.jpg

Som tur är, är de ju lättfångade och väldigt snabba på att komma fram så fort man lägger ned något ätbart. Jag kan inte bli av med dem helt såklart, iom att jag inte vill använda något sånt medel, men jag vill iaf helst att övriga småkryp får övertaget redan från början! :)

Alla mina söta musselkräftor i 30 liters karet blev uppätna av dariobebbarna! :arghh: Varenda kvadratcentimeter fullkomligt kryllade av dem innan jag stoppade i dariosarna:
20231222-134258-1.gif

Så jag trodde i min enfald att dariosarna inte skulle kunna äta upp dem i takt med att musselkräftorna förökade sig. Men icke, nu ser jag inte en enda där inne :( och får mata dariobebbarna istället.

Liten söt som vill ha mat: <3
Video-Capture-20240119-190647.jpg

Vad kul med fler som skaffar akvarium! :D

44 liters karet ger mig huvudbry, TDS-en ökar till ca 200 ppm hela tiden och mina räkor vill ha högst 150. Jag misstänker att det är all soil som spökar men vet inte riktigt vad jag ska göra åt det eller om jag ens behöver fixa det egentligen? GH och KH värderna är korrekta vilket är det viktigaste vad jag förstått. Men det stör mig att jag inte vet vad det är som löser sig i vattnet!
Var kan jag läsa om vad TDS, GH och KH är och varför det är viktigt?
Har just nu bara koll på pH och temperatur...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 369
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka