Jag har köpt mina byråer till mitt 200 på Erikshjälpen för typ 30 spännJa precis, jag har använt arvegods som akvariemöbler . Tunga åbäken men dom håller för allt!
Den håller än efter mer än 5+ år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har köpt mina byråer till mitt 200 på Erikshjälpen för typ 30 spännJa precis, jag har använt arvegods som akvariemöbler . Tunga åbäken men dom håller för allt!
Skiva och frigolit.Vad lägger man på blocken? Nån typ av skiva?
Vilket 240 blir det?Jag har nu beställt ett 240L med tillhörande bänk. Ska ev få hem det redan till helgen, de skulle höra av sig i morgon om leverans.
Lokala akvariebutiken verkar mycket bra. Han som jobbade idag verkar kunnig och ärlig. Hörde honom t ex säga till annan kund att han inte kunde garantera könet på en ung fisk i stället för att bara sälja den.
Det blev Juwel. För att all utrustning då följer med och de har inte längre lysrör utan led-lampor så rampen kommer funka även framöver.Vilket 240 blir det?
Hade jag kunnat få plats med ett 240 hade jag köpt det här:Det blev Juwel. För att all utrustning då följer med och de har inte längre lysrör utan led-lampor så rampen kommer funka även framöver.
Det såg också bra ut och min butik skulle säkert kunna beställa det i stället. Men jag har inte riktigt det intresset att läsa på kring utrustningen för att vilja krångla med det.Hade jag kunnat få plats med ett 240 hade jag köpt det här:
https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.378.20089/aquael-opti-set-240-liter-vitt-mobelakvarium
(fast inte från den butiken )
Nu blir det 200L-varianten av det istället. Gillar lösningen för belysning, älskar att det är optiwhite-glas. Typ så. Och jag gillar att det inte är något färdigt set utan att det "bara" är belysning som följer med, för jag tenderar att vilja ha det på andra sätt än standardlösningarna ändå
Fullt förståeligt! Jag har fördelen att ha just Aquael-akvarierna på mitt jobb, så jag kan gå där och pilla och kika och fundera, och sedan bara välja ett filter som fungerar bra (vilket förvisso inte känns så "bara" just nu, men men). Hade paxat ett annat akvarium i en annan butik, men fick ångra det då jag insåg att jag ändå ville åt den större volymen som det här akvariet har och bänken inte passade ihop med aquael-akvariet...Det såg också bra ut och min butik skulle säkert kunna beställa det i stället. Men jag har inte riktigt det intresset att läsa på kring utrustningen för att vilja krångla med det.
Fullt förståeligt! Jag har fördelen att ha just Aquael-akvarierna på mitt jobb, så jag kan gå där och pilla och kika och fundera, och sedan bara välja ett filter som fungerar bra (vilket förvisso inte känns så "bara" just nu, men men). Hade paxat ett annat akvarium i en annan butik, men fick ångra det då jag insåg att jag ändå ville åt den större volymen som det här akvariet har och bänken inte passade ihop med aquael-akvariet...
Vad som dock är intressant är att just Aquaels Optiwhite-akvarium är större än vad de ska vara
Tittar man på tex 200L från Marina som säljs på Hornbach är 100x40x50cm. Vilket, om man räknar volym blir just 200L. Aquaels Opti 200? 101x41x56 cm.
Och tittar man på 240L-akvarierna, då fortsätter det likadant.
Marina: 120x40x50cm
Juwel Rio: 121x41x55cm
Aquael Optiwhite: 121x41x56cm.
Jag är förvirrad
Var kan jag läsa om vad TDS, GH och KH är och varför det är viktigt?Vad kul med fler som skaffar akvarium!
44 liters karet ger mig huvudbry, TDS-en ökar till ca 200 ppm hela tiden och mina räkor vill ha högst 150. Jag misstänker att det är all soil som spökar men vet inte riktigt vad jag ska göra åt det eller om jag ens behöver fixa det egentligen? GH och KH värderna är korrekta vilket är det viktigaste vad jag förstått. Men det stör mig att jag inte vet vad det är som löser sig i vattnet!
Det här ringer igång en klocka hos mig med! Hur är det med Spöket?@Scandi Hur gick det med Spöket? Har nog missat hur det gick, men har tänkt på er.
Oh så tråkigtSpöket är död.