Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ju aldrig hittat ett yngel ifrån rasbororna, karet är nog för kallt och inte tillräckligt surt tror jag. Men rom bär de på ibland iaf:
09.115415.webp

Räkorna fick i morse flytta in i 105an och än så länge lever de. Vilket delvis förvånar mig, för herrejösses så glupska mina praecox är :rofl: Jobbade länge idag och insåg att jag inte skulle varken hinna eller orka ordna med frysfoder till dem innan belysningen släcks, så det fick bli flingfoder.

När räkorna bodde hos mina luminatus så släppte jag med flit ner lite stora flingor ibland, så att de skulle sjunka till räkorna. Åtminstone när det verkade vara ont om annat ätbart i akvariet. Well. Det får jag skippa nu. Jag gjorde detsamma i 105an och två av regnbågarna såg ut som om de skulle sätta i halsen! Honan kämpade tappert med att få i sig en bit som inte ens gick in i munnen. Största hanen fick i sig en förvånansvärt stor bit, sedan höll han sig stilla nära botten och jag trodde att han var döende, men så spottade han ut en stor bit, började slita i den igen och sedan har han simmat runt som vanligt... Men ja. Inga mer halvstora bitar i det akvariet, det är ett som är säkert! För att ge lite extra till räkorna tog jag istället några "algtabletter" och satte ner i håligheter vid rötter med hjälp av pincetten, ställen där jag sett att räkorna håller till. Det brydde sig praecoxarna inte om iaf. Sedan har jag också sett hur praecoxarna nästan hoppar mot ytan varje gång de tar flingor där :rofl: de har helt annan teknik än tex guppys. Tror nog att jag fortsätter ha lock på deras akvarium :cautious:

Låter som spännande fiskar. :D

Bilden på alla öringarna är vacker som en tavla! Nästan så jag funderar på om de går att blanda med luminatusen! Idag har jag limmat de nya rötterna som jag vill ha dem. Imorgon hoppas jag kunna få ner substratet. Och plantera till helgen. Jag tar god tid på mig att få grunden som jag vill ha det i mitt nya stora akvarium som jag längtat efter I åratal. Kämpar med att inte bli otålig och fylla det med vatten!

Sen har det ju blivit lite bakvänt eftersom jag fick djur med akvariet. Så nu har jag skaffat djur först och läser på efter :(. I varje fall. Elefantsnäckor vill minst ha 26 grader. Mellan 26-30 grader. Panda corys vill ha max 25 grader. Så de funkar ju inte ihop. Alla mina fiskar vill ha mjukare vatten och elefanten vill ha stenhårt. Jag måste ju omplacera den. Tyvärr, för den är ju grymt häftig.

Vilken tid allt tar. 😅Nu har jag limmat fast grenarna och listat ut hur lampan som följde med akvariet fungerar. Nu håller jag på att leka med substratet. Fick med massa sand med akvariet och är sugen på att göra sandgångar. Men undrar om jag gör det för svårt för mig själv. Har något nått tipps om hur jag ska tänka så att det inte blir pankaka av det?
20240125_175154.webp

Ok. Nu har jag fyllt upp mer vatten i 105an, och insett att golvet lutar :crazy: På höger sida är vattnet 2 1/2 cm från kanten, på vänster sida är det 3cm från kanten... Ska jag bli orolig(are)?
421910135_2746711038810592_3877016187680127894_n.jpg

Såå eh. Nu har jag mätt mitt större akvarium, eftersom jag började fundera på att köpa glaslock till det också. Och alltså. Det borde jag kanske gjort tidigare, för då hade jag tidigare insett att jag hade fel om hur stort det är.

Min 105L är alltså inte alls något 105L. Det är 110L. Vilket såklart inte är någon jätteskillnad, men ja, skillnad är det ju!

Jag hade ju också fått för mig att mina mindre akvarium var 52L, när de i själva verket är 54L. Tror att jag läste på fel lapp någonstans någon gång i någon butik.

Så. Nu ska jag kolla vad jag ska ha för lock osv till mitt 110L :rofl:

Har faktiskt reflekterat över att 105 var en konstig ovanlig storlek :D tror inte du behöver oroa dig för lutningen. Låter ju som att det är huset som satt sig. Här hemma är det kaos. Väntar på en växtleverans med gräs innan jag fyller nya akvariet med vatten. Vill plantera de låga växterna i grunt vatten i någon vecka i hopp om att de hinner fästa sig lite och inte flyter upp lika lätt. Mitt lyxiga i-landsproblem är att det följde med växter med nya akvariet, mitt gamla var fullt av växter redan och igår var det en person som bytte inriktning på sitt akvarie och slumpade bort en halv icapåse med anubias petit, bucephalandra, mossor och olika stamväxter för 100 spänn. Så här ser mitt gamla akvarie ut nu. Hoppas det överlever i en vecka

20240127_171834.webp

Jag har i varje fall planterat min cryptocoryne, pogostemon och alternera reineckii i nya

Jag hänger på här om det går bra. För äntligen har jag köpt akvarie igen! Mitt största nånsin och det är så kul!
Jag slutade röka, vaknade en morgon och var så less på att vara så fast i det beroendet som bär med sig så mycket negativt. Så jag gick in, hällde upp en kopp kaffe och funderade på vad jag skulle vilja ha som kostar liks mycket var månad. Kom fram till hund eller akvarie. Hund har vi inte tid med för närvarande då vi jobbar heltid både vuxna så akvarie blev det.
Ett Jewel Rio 240 L. Och jag älskar det!
Det har inte varit igång så länge så än finns inte så många invånare, bara ett gäng Kardinaltetror(som var 10 men nu är 8...)5 Odessabarber och 2 Slöjancistrus.
Vi ska köpa fler av både kardinaler och odessor, jag vill ha pansarmalar(men vilken sort? 😲)och så vill vi ha nån lite större fisk. Jag kikar på mosaik eller honungsgurami. Eller kanske nån ciklid? Barnen vill ha slöjstärtar men är kloka och accepterar att de behöver bo större. Jag måste nog önska mig ett 350 L i födelsedagspresent 😇
Och sonen vill ha ett Nano och en kampfisk när han fyller år😅

Jag har haft massa mindre akvarier innan - sådana klassiska på 50-60 L, ett par Nano kar, 112 L. Det har inte varit fel men oh så kul det är att inte vara lika begränsad av storleken på karet!

Bifogade filer

• IMG_20240128_100752.webp
    IMG_20240128_100752.webp
    151,4 KB · Visningar: 49
Odessabarb är ingen fisk jag varit medveten om innan och jag hade säkert missat dem den här gången med om inte bonusdottern fått syn på dem.
Högst upp i ett hörn fanns dom, alldeles gråa och oansenliga tills man kom närmre. Då glittrade de som silver. Lite googlande gav mig att hanarna därtill får ett mörkt rött band på sidan av kroppen när de hålls rätt.
Vi köpte dem igår och är så nöjda! De simmar runt och undersöker, håller sig gärna framme vid glaset även när man står där och verkar titta tillbaka på oss😊

Bifogade filer

• IMG_20240128_102354.webp
    IMG_20240128_102354.webp
    266,4 KB · Visningar: 48
Åh vad fint! Snygg bakgrund och grymt jobbat med rökningen! :bow::banana:

För mig har akvariet minskat skärmtiden. Är mycket bättre återhämtning av att titta på akvarie än att stirra på reels

Åh vad fint! Snygg bakgrund och grymt jobbat med rökningen! :bow::banana:

För mig har akvariet minskat skärmtiden. Är mycket bättre återhämtning av att titta på akvarie än att stirra på reels
Tack! Det ska möbleras om igen; stenarna, malgrottan och döskallen(barnens val😅)är just nu staplade på ormhasseln som förstås vägrar sjunka. Jag beskar vårat ormhassel träd i höstas och är mycket glad förstås att jag sparade några grenar fast jag inte visste vad jag skulle göra med dem just då. De har legat ute hela tiden så jag hoppades att de skulle vara villiga att ligga kvar på botten men näe... Skam den som ger sig! Ett par veckor till så... Jag behöver mer soil i bakkant med, tyckte jag köpte mycket mär jag köpte 12 kg men det kunde allt ha varit mer. Borde gå att få dit mer om man gör ett större vattenbyte och häller ner försiktigt...

Har faktiskt reflekterat över att 105 var en konstig ovanlig storlek :D tror inte du behöver oroa dig för lutningen. Låter ju som att det är huset som satt sig.
Grejen är att Aquael har ett 105L i sitt standardsortiment, med samma bredd och höjd som mitt akvarium, bara lite kortare (typ 5cm?). Här kan man se det: https://www.akvariumkungen.se/akvarium/aquael-premium-daynight-150l-komplett.html
Det akvariet säljer vi på mitt jobb också, och jag är ju van att se det akvariet där hela dagarna, så för mig är 105L en vanlig storlek och 110L en jättekonstig storlek. Jag har då tänkt att mitt är samma som det på jobbet eftersom de är så lika, och jag har inte mätt sådär extremt noga innan och helt enkelt missat att mitt är lite längre :p När jag köpte det, då hade säljaren varken koll på hur stort det var eller något att mäta med, så hon la ett A4-papper mot på de olika sidorna för att få ett hum om storleken :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 369
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka