Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag shoppade på jobbet idag, så nu har jag nykomlingar i 105L-akvariet :love: Har belysningen släckt så att de ska få bekanta sig lite med allt när det är lite lugnt och så, men de är så fina.
1000044001.webp

Fem hanar och en hona, inte fullstora än så det är inga problem med akvariestorleken (vissa handlare säger att 80L räcker även till vuxna, men jag litar inte riktigt på det).

Pga könsfördelningen ska jag se till att köpa fler sedan. Har beställt nya täckglas från akvarielagret och köper nog 5 honor där när jag hämtar glasen. Skulle det sedan kännas för trångt i 105an, ja då får de flytta vidare till 200L som jag ska se till att beställa på tisdag.

Såg nu att "seriouslyfish" som ju brukar ha väldigt bra info om fiskar tycker att man kan ha praecox i 55L. Undrar hur få fiskar de tänker att man har då. Inte en chans i världen att jag har något större än typ guppy i ett akvarium under 60L :cautious:

Det här är en av de saker som jag tycker är absolut jobbigast med regnbågsfiskar: Det är inte bara svårt att hitta information om dem. Den information man får fram är olika mellan olika sidor. Rejält olika, varje gång. Om allt.

Hade det inte varit för att jag kunnat studera mina fiskar så mycket på jobbet innan köp, då hade jag nog inte känt mig lika säker på att det skulle gå bra.

Såg nu att "seriouslyfish" som ju brukar ha väldigt bra info om fiskar tycker att man kan ha praecox i 55L. Undrar hur få fiskar de tänker att man har då. Inte en chans i världen att jag har något större än typ guppy i ett akvarium under 60L :cautious:

Det här är en av de saker som jag tycker är absolut jobbigast med regnbågsfiskar: Det är inte bara svårt att hitta information om dem. Den information man får fram är olika mellan olika sidor. Rejält olika, varje gång. Om allt.

Hade det inte varit för att jag kunnat studera mina fiskar så mycket på jobbet innan köp, då hade jag nog inte känt mig lika säker på att det skulle gå bra.
Oj, det låter ju helgalet! Det måste ha blivit något fel? De brukar ju ha okej minimått annars.

Sånt är väldigt jobbigt! När infon på olika sidor inte stämmer överens, när flera sidor mest bara är copy paste från någon annan som inte heller hade korrekt info, privatpersoner som har andra erfarenheter än vad som står + en massa människor som aldrig ens har haft fisken men som påstår sig tvärsäkert veta ditten och datten (eftersom de läst det någonstans...). Förvirrande!

Oj, det låter ju helgalet! Det måste ha blivit något fel? De brukar ju ha okej minimått annars.

Sånt är väldigt jobbigt! När infon på olika sidor inte stämmer överens, när flera sidor mest bara är copy paste från någon annan som inte heller hade korrekt info, privatpersoner som har andra erfarenheter än vad som står + en massa människor som aldrig ens har haft fisken men som påstår sig tvärsäkert veta ditten och datten (eftersom de läst det någonstans...). Förvirrande!
Håller med. Kanske går det att kontakta dem och fråga om det.
"An active species, so despite its small size it requires an aquarium measuring at least 24″ x 12″ x 12″ (60cm x 30cm x 30cm) – 55 litres." :cautious:

Och utöver de du nämnde: Fiskaffärer där personalen bara ser fiskarna som pyttesmå och tänker "Äh, de behöver inte så stort". Framförallt då när det handlar om ovanligare sorter eller sorter där fisken växer långsamt. Alla fiskar är ju inte som guppys som blir klara på någon månad...

Med just praecox, som alltså blir ca 6cm (det står 8 på vissa sidor, men det verkar vara väldigt ovanligt med så stora), kan man höra allt från 55L till 220L som minsta lämpliga storlek. Det är liiite skillnad. Och har man då inte någon egen uppfattning av fisken och kanske bara följer en kändis på youtube som läst sin info på en enda sida för att snabbt slänga upp något kul för sina följare... Ja det blir snabbt galet med kunskapsnivån då.

För hundra år sedan när min familj började med akvarier så var tumregeln 1 cm fisk/liter vatten. En praecox skulle isf kräva 6 - 8 liter/fisk. 55 liter akvarium skulle då rymma 7 - 9 fiskar, om man inte räknar bort sand, stenar, rötter. Nu spelar det ju även roll vad det är för fisk, men som nybörjare är det nog väldigt lätt att "överbefolka" ett akvarium, i synnerhet om man skaffar typ guppy, när man bara ser små fiskar i butikerna och inte har koll på hur stora de blir som vuxna.

Håller med. Kanske går det att kontakta dem och fråga om det.
"An active species, so despite its small size it requires an aquarium measuring at least 24″ x 12″ x 12″ (60cm x 30cm x 30cm) – 55 litres." :cautious:

Och utöver de du nämnde: Fiskaffärer där personalen bara ser fiskarna som pyttesmå och tänker "Äh, de behöver inte så stort". Framförallt då när det handlar om ovanligare sorter eller sorter där fisken växer långsamt. Alla fiskar är ju inte som guppys som blir klara på någon månad...

Med just praecox, som alltså blir ca 6cm (det står 8 på vissa sidor, men det verkar vara väldigt ovanligt med så stora), kan man höra allt från 55L till 220L som minsta lämpliga storlek. Det är liiite skillnad. Och har man då inte någon egen uppfattning av fisken och kanske bara följer en kändis på youtube som läst sin info på en enda sida för att snabbt slänga upp något kul för sina följare... Ja det blir snabbt galet med kunskapsnivån då.
Små jämfört med vad? :confused: De har ju själv skrivit just 8 cm också, att det är en aktiv stimfisk och den har ju en ganska rejäl kroppsform också. Slutsats = 55 liter!? Märkligt!

Det är ju väldigt sorgligt! Tycker om när affärerna tar emot mycket omplaceringar och därmed ofta har vuxna exemplar av fiskarna inne så att man får se direkt där och då hur stora de kommer bli.

Verkligen! :arghh:

Små jämfört med vad? :confused: De har ju själv skrivit just 8 cm också, att det är en aktiv stimfisk och den har ju en ganska rejäl kroppsform också. Slutsats = 55 liter!? Märkligt!

Det är ju väldigt sorgligt! Tycker om när affärerna tar emot mycket omplaceringar och därmed ofta har vuxna exemplar av fiskarna inne så att man får se direkt där och då hur stora de kommer bli.

Verkligen! :arghh:
Jag har börjat drömma om att ha egen akvariebutik med enbart svenskfödda fiskar och omplaceringsfiskar :p Lär inte bli verklighet men det känns som om något sådant behövs. Och finns det redan så behövs det fler.

Intressant med diskussioner kring genetiken. Själv är jag på nivån att få dem att trivas i akvariet 😅

Är det nån som hört talas om garnelio.se och vet om det är en seriös sida?
Jag är skeptisk till dem, mest pga det här: https://www.garnelio.de/se/paskas-blaaoega-pseudomugil-luminatus-paskai

De skriver det alltså som att paskai och luminatus är samma fisk, vilket ju verkligen inte är rätt.
Jag är också skeptisk till att shoppa från utländska sidor med google translate-översättningar till svenska (sedan är jag inte riktigt positiv heller till att köpa billigt på utländska sidor när svenska, seriösa handlare har svårt att överleva, men det säger ju inget om hur just garnelio-sidan är :p )

Men, jag kollade på trustpilot och efter 9333 recensioner har de 3,5 i snittbetyg (av 5 möjliga) och de som är missnöjda verkar främst vara tyskar som köpt levande djur som varit döda vid leverans och packade på ett inte optimalt sätt, skickade med post som tar lång tid.

För hundra år sedan när min familj började med akvarier så var tumregeln 1 cm fisk/liter vatten. En praecox skulle isf kräva 6 - 8 liter/fisk. 55 liter akvarium skulle då rymma 7 - 9 fiskar, om man inte räknar bort sand, stenar, rötter. Nu spelar det ju även roll vad det är för fisk, men som nybörjare är det nog väldigt lätt att "överbefolka" ett akvarium, i synnerhet om man skaffar typ guppy, när man bara ser små fiskar i butikerna och inte har koll på hur stora de blir som vuxna.
Det har du väldigt rätt i, och den rekommendationen läser jag fortfarande på många ställen. Testade att googla nu på "hur stort akvarium ska en fisk ha" och nu verkar rekommendationen som tur är vara att man ska ha 2-3 liter vatten till 1cm fisk. Det tycker jag verkar mer lagom, och de flesta sidor verkar också nämna att formen på akvariet spelar roll :)

Och, där måste jag faktiskt säga att jag är nöjd med hur vi har ordnat det med fiskinformation på jobbet. Vid varje akvarium har vi en lapp där det står svenskt namn, latinskt namn, kort beskrivning (tex "fredlig stimfisk"), max storlek på fisken, krav vad gäller temperatur på vatten och minsta akvariestorlek, urpsrungsområde och även svårighetsgrad. Och såklart priset. Då kan köpare gå och läsa och få en hyfsad uppfattning redan innan de frågat oss i personalen om hjälp.

Tydligen så måste(!) butiker skicka med info om fiskarna de säljer när någon köper dem. Och då inte bara "ni har köpt en fisk" utan mer "Ni har köpt en guppy, en guppy behöver det här och det här". Det pratade länsstyrelsen om när de var hos oss för rutininspektion häromveckan. Intressant nog så när jag sedan nämnt det för vänner och bekanta så har de börjat skratta. Aldrig att någon fått ordentlig info på det sättet :cautious: (Om de inte går till ren akvariebutik och noga frågar personalen om fisken)

Upptäckte att jag faktiskt hade en bild i mobilen som visar hur vi gjort med infon om fiskarna. Sedan har jag medvetet överdrivit akvariestorleken på många, för folk vill alltid(!) stoppa fiskar i mindre och står det då från början rätt storlek, då är det större risk att de hamnar i på tok för små akvarier. Framförallt känns det dåligt när de flesta har väldigt dåligt inredda akvarier, fullt av andra fiskar också osv. För även om tex guppy går att ha i små akvarier, så blir det inte lika lämpligt när de fått tusen ungar och du dessutom har platys och neontetror och allt vad det är.

Men ja. Sånt här vill jag se i alla butiker. Inte bara fiskens namn + pris.
1000043787-01.webp

Upptäckte att jag faktiskt hade en bild i mobilen som visar hur vi gjort med infon om fiskarna. Sedan har jag medvetet överdrivit akvariestorleken på många, för folk vill alltid(!) stoppa fiskar i mindre och står det då från början rätt storlek, då är det större risk att de hamnar i på tok för små akvarier. Framförallt känns det dåligt när de flesta har väldigt dåligt inredda akvarier, fullt av andra fiskar också osv. För även om tex guppy går att ha i små akvarier, så blir det inte lika lämpligt när de fått tusen ungar och du dessutom har platys och neontetror och allt vad det är.

Men ja. Sånt här vill jag se i alla butiker. Inte bara fiskens namn + pris.
Älskar det där med akvariestorleken! Så mycket bättre för både fiskar och köpare!

Nu är det ljust i akvariet här hemma, och jag har spenderat lite tid åt att titta på mina fiskar, filma dem, fotografera dem...
Hanarna visar beteenden jag aldrig sett förut. De visar upp sig för honan, de flexar sina små fenor, simmar sidledes i raketfart rakt genom akvariet, utforskar och undersöker allting. Jättesnälla och till synes glada, och så roliga att iaktta. Dessutom är de sjukt mycket lättare att fotografera än någon av mina andra fiskar :rofl: Har suttit med systemkameran nu och försökt få bra bilder. Så fort de stannar upp lite så finns det iaf en chans, men samtidigt när de kör race, så är det omöjligt. Älskar de här fiskarna!

Angående att beräkna antal fiskar man kan ha i sitt akvarium tycker jag den här sidan är rätt bra att använda som rättesnöre: https://aqadvisor.com/

Man skriver in måtten på akvariumet, väljer vilket filter man har och väljer vilka fiskar man har/tänker ha och så beräknar sidan åt en. Det finns bara runt 900 arter inlagda och det hade varit kul att kunna lägga in ännu mer faktorer men jag hoppas sidan fortsätter utvecklas för jag gillar idén.

Jag provade att stoppa en jättestor pleco i mitt 112 liters för att se vad som händer då och sidan sparkade bakut direkt! :D
Screenshot_20240122-142842_Samsung Internet.webp

Angående att beräkna antal fiskar man kan ha i sitt akvarium tycker jag den här sidan är rätt bra att använda som rättesnöre: https://aqadvisor.com/

Man skriver in måtten på akvariumet, väljer vilket filter man har och väljer vilka fiskar man har/tänker ha och så beräknar sidan åt en. Det finns bara runt 900 arter inlagda och det hade varit kul att kunna lägga in ännu mer faktorer men jag hoppas sidan fortsätter utvecklas för jag gillar idén.

Jag provade att stoppa en jättestor pleco i mitt 112 liters för att se vad som händer då och sidan sparkade bakut direkt! :D
Visa bifogad fil 137453
VAAAARNING!!! GALENPANNA! SÅDÄR KAN DU INTE GÖRA!!! :rofl:

Jättebra ju :D

Vad fina fiskar och bilder! ❤️ jag började kolla andra sidor efter substrat då jag inte hittade det jag ville ha i någon av de lokala fiskaffärerna eller internet. Tillslut insåg jag att jag missförstått att det var slut på godhems zoo och beställde därifrån så nu är det påväg hit.

Väldigt bra sida med att räkna invånare. Lyckades inte hitta varken mitt akvarie eller filter. Kanske pga oteknisk? För både juwel akvarie och oase filter är väl vanliga?

Vad fina fiskar och bilder! ❤️ jag började kolla andra sidor efter substrat då jag inte hittade det jag ville ha i någon av de lokala fiskaffärerna eller internet. Tillslut insåg jag att jag missförstått att det var slut på godhems zoo och beställde därifrån så nu är det påväg hit.

Väldigt bra sida med att räkna invånare. Lyckades inte hitta varken mitt akvarie eller filter. Kanske pga oteknisk? För både juwel akvarie och oase filter är väl vanliga?
De har inte alla filter och akvarium heller, juwel och oase kanske inte är så vanliga i USA? Men man kan byta till cm och skriva in måtten på akvariet istället. Om filtret inte finns kan man välja ett med liknande kapacitet eller bara välja "user defined", byta till liter och skriva in hur många liter filtret är gjort för att klara av. :)

Oj! Ja, det blev dyrt! Men inte så jättefarligt om man bara ska ha en då... hmm, ja, nu blev jag inte mindre sugen direkt! :p Behöver dock ett till akvarium isf och så ska man på något vis lyckas välja bland alla fina också.
Ja själva frakten är typ 800 kr
Alla bettor utom Double Tail kommer från samma odlare. För dem gav jag runt 160 kr styck med frakt från Thai till Tyskland

Bifogade filer

• Screenshot_20240120_193304_eBay.webp
    Screenshot_20240120_193304_eBay.webp
    48,1 KB · Visningar: 15
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 369
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka