Nu finns ju din bild på hemsidan som verkar ha väldigt mycket bra info om regnbågsfiskar, så jag vill gärna tro att det är rätt, men min första tanke när jag såg bilden var att bilden visade en gertrudae.
Det knepiga med regnbågsfiskar, men framförallt Pseudomugil verkar vara att de inte varit akvariefiskar så länge (inte jämfört med många andra vanliga fiskar iaf), och bortsett från typ boesemani och praecox så är de ovanliga i handeln också. När jag nu läst vad andra skrivit och pratat med några regnbågsnördar så är vi flera som tror att det beror på att de är så sena på att färga ut (Jag har hört att boesemani tex inte är fullstor med rätt färg förrän nästan 2 års ålder). Och mina luminatus var det ju inte någon som tittade på i butiken, och nu när jag lägger upp bilder på dem i akvaristikgrupper på facebook får jag konstant(!) frågan "Va? Vad är det där för fisk?!", för de är ganska okända fortfarande.
De två sakerna kombinerat gör att de dessutom ofta blandas ihop. Googlar du på paskai så får du upp massvis(!) av bilder på luminatus, samtidigt som folk ofta köpt luminatus under namnet paskai. Just för att de har typ samma färg. Som vuxna ser man att paskai har lite mer matt färg, luminatus ser nästan självlysande ut jämfört, men själva färgen i sig är densamma, och båda verkar ha den blågnistrande randen längs ryggen. Sedan är det visst någon mer skillnad, som att paskai har någon extra stråle i någon fena eller hur det nu var? Jag har inte riktigt hunnit lära mig det där. Så liiiite olika byggda, liiiite olika storlekar och nyansskillnad i färgen. Jag skulle bli förvånad om det inte finns korsningar också, eller att de kommer blandat i samma leverans från vissa leverantörer och att köpare/butikspersonal bara tänker att några fiskar är lite olika stora. Och det här är alltså inte bara ett problem i Sverige, utan globalt. Själv är jag rätt säker på att jag inte hade kunnat säga om en ung fisk var en paskai eller en luminatus, om jag inte hade två lika gamla fiskar bredvid varandra för jämförelse
Sedan för att göra det ännu bättre så använder ju folk gärna "hittepånamn" på fiskar. Jag tycker tex att det går utmärkt att säga praecox i vardagligt tal, men egentligen i Sverige så ska man säga neonregnbåge. På engelska blir det dwarf neon rainbowfish. Luminatus? De får heta "red neon blue eye luminatus" eftersom även paskai brukar gå som "red neon blue eye", även om vissa skriver Pseudomugil red neon. Jag envisas nu med att använda de latinska namnen på de regnbågar där det är möjligt, för att bidra till att folk faktiskt får upptäcka skillnaden mellan dem.
Själv är jag inte jätteintresserad av paskai, just för att den är för lik luminatus och luminatus enligt mig är finare. En i personalen på Akvarielagret blev jättenyfiken på var jag hade köpt mina luminatus också, just för att de där bara hade paskai för stunden. Och när jag frågade honom om hur han skulle beskriva skillnanden så utbrast han spontant "Meh! De är ju inte ens lika!" (kort efter att min fisk-kunniga kollega tittat på paskai och trott att det var samma som jag hade)
Det är knepigt det där. Jag skulle vilja göra någon svensk variant på regnbågsfiskhemsidan som samlar all info om regnbågar, för nu finns det mest på zoopet, men de har inte med paskai öht och infon om tex luminatus är bara för betalande guldmedlemmar.