Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ah! Det fattade inte jag, att paskai också var röda! 😆 Kan de vara blå också? Om inte, så kanske min bild är av just en hybrid till och med? 😅

Ja, det brukar ju vara så - att hybrider är möjligt inom släkten. Av de större regnbågarna har jag ju sett hybrider, som du säger. Inom Poecilla finns det ju också massa hybridisering, men de är ju lätta att få yngel på också. Senast jag läste om bettor så stod det att den "vanliga kampfisken" också är en hybrid och inte bara "Betta splendens" som det brukar påstås.

På tal om bettor så funderar jag på om jag inte helst vill ha en vild art bara, eller en mindre sönderavlad hybrid. Inbillar mig att t.ex "alien" bettorna bör vara friskare kanske? I alla fall jämfört med de "vanliga" som inte helt sälla verkar dras med tumörer och andra tråkiga åkommor, även om man skaffar sig en kortfenad. Jag vill ju dock gärna ha en färgglad fläckig... :(
Jag har imbellis och alien Cooper betta

Intressant med diskussioner kring genetiken. Själv är jag på nivån att få dem att trivas i akvariet 😅

Är det nån som hört talas om garnelio.se och vet om det är en seriös sida?

Hur aklimatiserar du när de skeppats långt? Tänker att det är mycket ammoniak i vattnet i påsen som man vill få upp dem ur så kanske inte idealt att droppacklimatisera?
Det är en del kunniga som gör som så att de låter påsen ligga i akvarievattnet tills det är samma temperatur och sen tar ur påsen, klipper upp den och snabbt häller ut alltihop i en håv över en hink och sen direkt ner med fisken i akvariet för att undvika att ammoniumet blir ammoniak när man koppar in. De menar på att det är en bättre, säkrare metod när fisken transporteras långt. Jag har ingen egen erfarenhet av så lång transport dock!

Nu finns ju din bild på hemsidan som verkar ha väldigt mycket bra info om regnbågsfiskar, så jag vill gärna tro att det är rätt, men min första tanke när jag såg bilden var att bilden visade en gertrudae.

Det knepiga med regnbågsfiskar, men framförallt Pseudomugil verkar vara att de inte varit akvariefiskar så länge (inte jämfört med många andra vanliga fiskar iaf), och bortsett från typ boesemani och praecox så är de ovanliga i handeln också. När jag nu läst vad andra skrivit och pratat med några regnbågsnördar så är vi flera som tror att det beror på att de är så sena på att färga ut (Jag har hört att boesemani tex inte är fullstor med rätt färg förrän nästan 2 års ålder). Och mina luminatus var det ju inte någon som tittade på i butiken, och nu när jag lägger upp bilder på dem i akvaristikgrupper på facebook får jag konstant(!) frågan "Va? Vad är det där för fisk?!", för de är ganska okända fortfarande.

De två sakerna kombinerat gör att de dessutom ofta blandas ihop. Googlar du på paskai så får du upp massvis(!) av bilder på luminatus, samtidigt som folk ofta köpt luminatus under namnet paskai. Just för att de har typ samma färg. Som vuxna ser man att paskai har lite mer matt färg, luminatus ser nästan självlysande ut jämfört, men själva färgen i sig är densamma, och båda verkar ha den blågnistrande randen längs ryggen. Sedan är det visst någon mer skillnad, som att paskai har någon extra stråle i någon fena eller hur det nu var? Jag har inte riktigt hunnit lära mig det där. Så liiiite olika byggda, liiiite olika storlekar och nyansskillnad i färgen. Jag skulle bli förvånad om det inte finns korsningar också, eller att de kommer blandat i samma leverans från vissa leverantörer och att köpare/butikspersonal bara tänker att några fiskar är lite olika stora. Och det här är alltså inte bara ett problem i Sverige, utan globalt. Själv är jag rätt säker på att jag inte hade kunnat säga om en ung fisk var en paskai eller en luminatus, om jag inte hade två lika gamla fiskar bredvid varandra för jämförelse :p

Sedan för att göra det ännu bättre så använder ju folk gärna "hittepånamn" på fiskar. Jag tycker tex att det går utmärkt att säga praecox i vardagligt tal, men egentligen i Sverige så ska man säga neonregnbåge. På engelska blir det dwarf neon rainbowfish. Luminatus? De får heta "red neon blue eye luminatus" eftersom även paskai brukar gå som "red neon blue eye", även om vissa skriver Pseudomugil red neon. Jag envisas nu med att använda de latinska namnen på de regnbågar där det är möjligt, för att bidra till att folk faktiskt får upptäcka skillnaden mellan dem.

Själv är jag inte jätteintresserad av paskai, just för att den är för lik luminatus och luminatus enligt mig är finare. En i personalen på Akvarielagret blev jättenyfiken på var jag hade köpt mina luminatus också, just för att de där bara hade paskai för stunden. Och när jag frågade honom om hur han skulle beskriva skillnanden så utbrast han spontant "Meh! De är ju inte ens lika!" (kort efter att min fisk-kunniga kollega tittat på paskai och trott att det var samma som jag hade) :rofl:

Det är knepigt det där. Jag skulle vilja göra någon svensk variant på regnbågsfiskhemsidan som samlar all info om regnbågar, för nu finns det mest på zoopet, men de har inte med paskai öht och infon om tex luminatus är bara för betalande guldmedlemmar.
Spännande isåfall, och ännu mer förvirrande om de kan vara både orangea och blå. 😅 Men nu känns det lite mindre förvirrande för mig med all denna informationen! Kul! <3

Tror absolut det beror på att de färgar ut sent, de ser alltid jättetråkiga ut i affärerna men hade de sett ut som de gör som vuxna hade de nog varit väldigt populära!

Föredrar också att använda de vetenskapliga namnen, handelsnamnen är det verkligen en sån himla röra på!

Jag önskar verkligen att det fanns en mer korrekt sida med artbeskrivningar på svenska. Blir smått galen på zoopets alla faktafel gällande många arter, kollar inte ens där längre på grund av det.

Jag fick förresten äntligen tag på levande blackworms! :banana:Köpte 270 gram och delade upp dem i alla karen och hoppas de ska lyckas etablera sig i nått av dem i alla fall.

De var rätt stora så jag trodde att de flesta skulle komma undan även i 112an. Fiskarna smakar väl men kommer märka att det inte går eller bara bita av en liten bit eller så, tänkte jag. (Maskarna förökas genom delning så sliter en fisk av en bit är det inte hela världen liksom.) Men OJ! Så fel jag hade!!! Det blev total slakt! :arghh:

Öringarna fick vittring och efter det var det kört. De blev helt tokiga och ger sig ju aldrig om de tror att något går att äta heller. Jag fattar inte hur de små odjuren till fiskar lyckades men det gjorde de. De såg ut som BOLLAR efteråt! :nailbiting:

Amanoräkan jag kallar Knäppfia kom också rusandes och roffade åt sig. :eek: Nog för att hon brukar vara bufflig och snabb på maten men jag har inte sett henne bete sig som ett blodtörstigt vilddjur innan! Misstänker henne även för att äta upp physasnäckorna, för de har blivit misstänkt få sen hon flyttade in. :cautious:

Jag stannade inte och tittade länge nog för att se om även dariosarna gick lös på dem, jag antar det men jag hade sett tillräckligt alltså. Brutalt!

Jag hoppas några stackars maskar klarade sig undan i alla fall. :( Om jag ska försöka igen så lär jag typ få smyga ner maskarna i karet mitt i natten och se till att gömma dem under något direkt.

De jäkla planarierna är ju ett problem de med för de ger sig också gärna på blackworms. :rage: Så i de andra karen har jag fått försvara mask från plattmask när jag sett att de blir attackerade.

Har inga bra bilder på mina (de jag kan hitta i karen nu gömmer sig klokt nog mycket mer än de på denna bilden) men jag tycker det ser rätt fräckt ut när de gör såhär och typ bildar en gräsmatta av mask:
104141-e1ec90f3ecb8585a90029a6e5f0e30bf.jpg

Senast ändrad:
Även malen har blivit stor. Jag hoppas dock att den slutar växa nu, annars blir det svårt att ha kvar den. Vi fick lämna bort vår förra stora mal för att den växte ur karet. Tror den var runt 40cm när den fick flytta

Bifogade filer

• 1000006553.webp
    1000006553.webp
    159,2 KB · Visningar: 33
Även malen har blivit stor. Jag hoppas dock att den slutar växa nu, annars blir det svårt att ha kvar den. Vi fick lämna bort vår förra stora mal för att den växte ur karet. Tror den var runt 40cm när den fick flytta

Fin! Hur stort akvarium har du? :)

Jag har lite span på begagnade akvarium på Blocket, men tycker det sällan dyker upp några i mina krokar nu för tiden.
Har ni några tips på var det brukar annonseras ut akvarium? Har inte sett några på Marketplace heller, men det kanske finns särskilda grupper på facebook?

@Scandi Vad har du för substrat i akvariet det växer bra i? Och vad använder du för näring?
Det är bara vanlig rådasand i det här karet, stoppar i JBLs näringskulor och ferropol ibland och doserar flytande växtnäring pmdd varje vecka. Men det gör jag i alla karen så jag misstänker att det är Sayid som är största orsaken till att det växer som ogräs här, han gödslar rätt bra den där.

Vilken art är det? Det ser ut som en stor art. Lite svårt att vara säker utifrån bilden men jag tycker det ser ut som en albino gibbiceps? :heart

Isåfall blir det en helt enorm pansarvagn av den. Inget som passar i ett 320 liters kar tyvärr. :( Även oscarcikliderna och clown botia blir ju väldigt stora? Inte sugen på att skaffa ett större kar? :D

Jag har ju en P. disjunctuvus på 40 cm (den svarta till höger) här är han bredvid en fyra år gammal gibbiceps (på +45 cm när denna bilden togs):
Sammysayid6.jpg

Min växte från 5 cm till 30 cm första året bara, sen går det långsammare men de blir uppåt 60 cm tillslut. Min växte förstås ur 720 liters karet och fick flytta till en som hade ett 2000 liters när han nått 50 cm. Saknar honom massor, de är verkligen jättehärliga malar men galet stora! Egentligen helt vansinnigt att de säljs i akvarieaffärer i den utsträckning som det görs. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 368
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur