Köpte en guppy mix påse på månadsmötet i onsdags. Gav 30 kr för typ 15 stycken och en blå räkaFotograferade min fina guppyhane idag. Misstänker dock att hans "kompisar" naggar lite på hans ryggfena...
Visa bifogad fil 137235
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Köpte en guppy mix påse på månadsmötet i onsdags. Gav 30 kr för typ 15 stycken och en blå räkaFotograferade min fina guppyhane idag. Misstänker dock att hans "kompisar" naggar lite på hans ryggfena...
Visa bifogad fil 137235
Det var billigt! Bild på dem?Köpte en guppy mix påse på månadsmötet i onsdags. Gav 30 kr för typ 15 stycken och en blå räka
De går i mitt mix karDet var billigt! Bild på dem?
Hur mycket kostade det? Är det samma pris för en eller flera bettor?Transhippern blev dyr för mina nya bettor...
Tycker de liknar trådfensregnbåge?Nån som vet vad detta kan vara för fisk? Visa bifogad fil 137334
Tänkte detsamma.Tycker de liknar trådfensregnbåge?
Nej, det tror jag inte. Aldrig hört att det ska vara någon fara med det och de tillhör inte samma släkte heller.Kan trådfenorna blanda sig med neonregnbågarna tror ni?
Paskaierna kan se ut som luminatus helt och hållet i färgerna. När jag och kollega var till akvarielagret så trodde kollegan först att det var "mina" fiskar som simmade i ett akvarium där, men jag såg att de var konstigt stora, lite grövre i kroppen också och kändes... fel. Och mycket riktigt, det var paskai.Nej, det tror jag inte. Aldrig hört att det ska vara någon fara med det och de tillhör inte samma släkte heller.
Jag undrar hur vanligt det är att Pseudomugil ens får hybridavkommor? Har aldrig sett någon och hittar inte så mycket om det. Är alla bara väldigt noga med att hålla arterna åtskilda, väljer de alltid sin egen art om de kan välja eller ser avkommorna helt enkelt inte ut som blandningar?
Jag hade en tanke om att det bara skett en missuppfattning om hybridisering inom Pseudomugil eftersom man först trodde att luminatus var en hybrid eller färgvariant av arten paskai(som typ ser ut som en blandning mellan luminatus och gertrud om jag fattat det rätt) och att det blivit rörigt efter det. Jag tycker det hela verkar väldigt rörigt iaf.
Paskai: ?
Men de tillhör ju samma släkte så hybrider bör vara möjligt och det verkar ju också som om att alla är överens om att hybridisering kan ske om man håller arter inom det släktet tillsammans.
Men med trådfenorna lär det inte vara något problem!
Ingen riskKan trådfenorna blanda sig med neonregnbågarna tror ni?
Ah! Det fattade inte jag, att paskai också var röda! Kan de vara blå också? Om inte, så kanske min bild är av just en hybrid till och med?Paskaierna kan se ut som luminatus helt och hållet i färgerna. När jag och kollega var till akvarielagret så trodde kollegan först att det var "mina" fiskar som simmade i ett akvarium där, men jag såg att de var konstigt stora, lite grövre i kroppen också och kändes... fel. Och mycket riktigt, det var paskai.
De olika pseudomugil-arterna kan absolut blanda sig, tex luminatus och gertudae, men de är så jäkla svåra att få yngel på öht att risken får ses som minimal ändå.
Likadant är det med andra regnbågar, tex kan Melanotaenia-arterna korspara sig, och det händer då och då. Jag ser fler och fler som avråder från att ha flera sådana arter i samma akvarium pga det.
Nu finns ju din bild på hemsidan som verkar ha väldigt mycket bra info om regnbågsfiskar, så jag vill gärna tro att det är rätt, men min första tanke när jag såg bilden var att bilden visade en gertrudae.Ah! Det fattade inte jag, att paskai också var röda! Kan de vara blå också? Om inte, så kanske min bild är av just en hybrid till och med?
Ja, det brukar ju vara så - att hybrider är möjligt inom släkten. Av de större regnbågarna har jag ju sett hybrider, som du säger. Inom Poecilla finns det ju också massa hybridisering, men de är ju lätta att få yngel på också. Senast jag läste om bettor så stod det att den "vanliga kampfisken" också är en hybrid och inte bara "Betta splendens" som det brukar påstås.
På tal om bettor så funderar jag på om jag inte helst vill ha en vild art bara, eller en mindre sönderavlad hybrid. Inbillar mig att t.ex "alien" bettorna bör vara friskare kanske? I alla fall jämfört med de "vanliga" som inte helt sälla verkar dras med tumörer och andra tråkiga åkommor, även om man skaffar sig en kortfenad. Jag vill ju dock gärna ha en färgglad fläckig...
1500 för 7 bettorHur mycket kostade det? Är det samma pris för en eller flera bettor?