Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick hem denna bok i veckan
Den ska sparas

Bifogade filer

• 20240116_162351.webp
    20240116_162351.webp
    120,2 KB · Visningar: 9
Jag har inte sett röken av räklingarna jag stoppade ner i yngelburken och trott att jag nog råkat haft ihjäl dem med för häftiga vattenbyten. Men häromdagen fick jag se crystal red bebben! Fortfarande pytte men större än den var:
Rekling1226.jpg

Hoppas babaultiräklingarna lever de med, men de lär jag väl inte se föränn de är typ.. fullvuxna. 😅

Babaultisarna gör gärna fler i allafall, och ska någon räkling klara sig undan i 112an så lär det vara dessa osynliga, försiktiga små räkorna. En mamma babaulti full med ägg: <3
Babaulti91320.webp

Har tömt och skrubbat rent mitt 30L, och det är så skönt. Men, nu är det räkor i det istället :rofl: Har bestämt att flytta alla röda räkor till 105an, men eftersom det är stört omöjligt att flytta alla räkor på en gång så får de mellanlanda i 30L. Där har jag inget bottensubstrat nu, men har lagt i mossa, ett catappalöv, lite flytväxter och annat som de gillar men som är lätt att ta bort.

Har inte heller fyllt upp helt, utan bara tagit tillräckligt mycket vatten från deras vanliga 54a för att de ska kunna ha det bekvämt. På så sätt blir det enkelt att vänja över alla samtidigt till 105ans vatten istället och jag tänker mig att totalt sett sparar jag väldigt mycket tid på det. Får se dock hur lång tid det tar att fånga räkorna. Känns som om det kan ta låång tid. Och visst, det är inte katastrof om någon blir kvar, men jag vill ju gärna ha dem alla i rätt akvarium.

Din guppyhane är otroligt fin! Här har vi handlat silikon, mätt och sågat för att få in bakgrunden. Min man som inte vill ha akvarium har lagt ner timmar för att jag ska inse att den tar upp för mycket plats i akvariet och att jag inte gillar den :bag:

De fanns i en fiskaffär. Ingen namninfo. Tyckte de såg lite regnbågiga ut. Skimrade vackert. Tyvärr inget jag har utrymme att köpa nu. Såg att panda corydora kostade 100kr stycket!! Trodde det var en lite billigare fisk. 45kr ungefär hade jag förväntat mig. Jag har blivit väldigt förtjust i den ensamma stackaren. En riktig ätgris. Skickade ner en sjunktablett till den och tänkte att jag får plocka upp den när pandan ätit klart. Den satte sig där helt stilla och åt och åt och åt. Tre timmar! Sen var hela tabletten borta. Den får nu en tablett var tredje dag för att inte äta ihjäl sig. Vad gör den då? Jo jag gav flingfoder en dag. Då simmar den upp och ner och äter från vattenytan! Har ni sett corys bete sig så? Klart den måste stanna med så mycket personlighet. Men dyrt blir det.

Kan trådfenorna blanda sig med neonregnbågarna tror ni?
Nej, det tror jag inte. Aldrig hört att det ska vara någon fara med det och de tillhör inte samma släkte heller. :)

Jag undrar hur vanligt det är att Pseudomugil ens får hybridavkommor? Har aldrig sett någon och hittar inte så mycket om det. Är alla bara väldigt noga med att hålla arterna åtskilda, väljer de alltid sin egen art om de kan välja eller ser avkommorna helt enkelt inte ut som blandningar?

Jag hade en tanke om att det bara skett en missuppfattning om hybridisering inom Pseudomugil eftersom man först trodde att luminatus var en hybrid eller färgvariant av arten paskai(som typ ser ut som en blandning mellan luminatus och gertrud om jag fattat det rätt) och att det blivit rörigt efter det. Jag tycker det hela verkar väldigt rörigt iaf. :p

Paskai: ?
P.paskai%20[Kiunga]%20NA.jpg

Men de tillhör ju samma släkte så hybrider bör vara möjligt och det verkar ju också som om att alla är överens om att hybridisering kan ske om man håller arter inom det släktet tillsammans.

Men med trådfenorna lär det inte vara något problem!

Senast ändrad:
Nej, det tror jag inte. Aldrig hört att det ska vara någon fara med det och de tillhör inte samma släkte heller. :)

Jag undrar hur vanligt det är att Pseudomugil ens får hybridavkommor? Har aldrig sett någon och hittar inte så mycket om det. Är alla bara väldigt noga med att hålla arterna åtskilda, väljer de alltid sin egen art om de kan välja eller ser avkommorna helt enkelt inte ut som blandningar?

Jag hade en tanke om att det bara skett en missuppfattning om hybridisering inom Pseudomugil eftersom man först trodde att luminatus var en hybrid eller färgvariant av arten paskai(som typ ser ut som en blandning mellan luminatus och gertrud om jag fattat det rätt) och att det blivit rörigt efter det. Jag tycker det hela verkar väldigt rörigt iaf. :p

Paskai: ?
P.paskai%20[Kiunga]%20NA.jpg

Men de tillhör ju samma släkte så hybrider bör vara möjligt och det verkar ju också som om att alla är överens om att hybridisering kan ske om man håller arter inom det släktet tillsammans.

Men med trådfenorna lär det inte vara något problem!
Paskaierna kan se ut som luminatus helt och hållet i färgerna. När jag och kollega var till akvarielagret så trodde kollegan först att det var "mina" fiskar som simmade i ett akvarium där, men jag såg att de var konstigt stora, lite grövre i kroppen också och kändes... fel. Och mycket riktigt, det var paskai.

De olika pseudomugil-arterna kan absolut blanda sig, tex luminatus och gertudae, men de är så jäkla svåra att få yngel på öht att risken får ses som minimal ändå.

Likadant är det med andra regnbågar, tex kan Melanotaenia-arterna korspara sig, och det händer då och då. Jag ser fler och fler som avråder från att ha flera sådana arter i samma akvarium pga det.

Paskaierna kan se ut som luminatus helt och hållet i färgerna. När jag och kollega var till akvarielagret så trodde kollegan först att det var "mina" fiskar som simmade i ett akvarium där, men jag såg att de var konstigt stora, lite grövre i kroppen också och kändes... fel. Och mycket riktigt, det var paskai.

De olika pseudomugil-arterna kan absolut blanda sig, tex luminatus och gertudae, men de är så jäkla svåra att få yngel på öht att risken får ses som minimal ändå.

Likadant är det med andra regnbågar, tex kan Melanotaenia-arterna korspara sig, och det händer då och då. Jag ser fler och fler som avråder från att ha flera sådana arter i samma akvarium pga det.
Ah! Det fattade inte jag, att paskai också var röda! 😆 Kan de vara blå också? Om inte, så kanske min bild är av just en hybrid till och med? 😅

Ja, det brukar ju vara så - att hybrider är möjligt inom släkten. Av de större regnbågarna har jag ju sett hybrider, som du säger. Inom Poecilla finns det ju också massa hybridisering, men de är ju lätta att få yngel på också. Senast jag läste om bettor så stod det att den "vanliga kampfisken" också är en hybrid och inte bara "Betta splendens" som det brukar påstås.

På tal om bettor så funderar jag på om jag inte helst vill ha en vild art bara, eller en mindre sönderavlad hybrid. Inbillar mig att t.ex "alien" bettorna bör vara friskare kanske? I alla fall jämfört med de "vanliga" som inte helt sälla verkar dras med tumörer och andra tråkiga åkommor, även om man skaffar sig en kortfenad. Jag vill ju dock gärna ha en färgglad fläckig... :(

Ah! Det fattade inte jag, att paskai också var röda! 😆 Kan de vara blå också? Om inte, så kanske min bild är av just en hybrid till och med? 😅

Ja, det brukar ju vara så - att hybrider är möjligt inom släkten. Av de större regnbågarna har jag ju sett hybrider, som du säger. Inom Poecilla finns det ju också massa hybridisering, men de är ju lätta att få yngel på också. Senast jag läste om bettor så stod det att den "vanliga kampfisken" också är en hybrid och inte bara "Betta splendens" som det brukar påstås.

På tal om bettor så funderar jag på om jag inte helst vill ha en vild art bara, eller en mindre sönderavlad hybrid. Inbillar mig att t.ex "alien" bettorna bör vara friskare kanske? I alla fall jämfört med de "vanliga" som inte helt sälla verkar dras med tumörer och andra tråkiga åkommor, även om man skaffar sig en kortfenad. Jag vill ju dock gärna ha en färgglad fläckig... :(
Nu finns ju din bild på hemsidan som verkar ha väldigt mycket bra info om regnbågsfiskar, så jag vill gärna tro att det är rätt, men min första tanke när jag såg bilden var att bilden visade en gertrudae.

Det knepiga med regnbågsfiskar, men framförallt Pseudomugil verkar vara att de inte varit akvariefiskar så länge (inte jämfört med många andra vanliga fiskar iaf), och bortsett från typ boesemani och praecox så är de ovanliga i handeln också. När jag nu läst vad andra skrivit och pratat med några regnbågsnördar så är vi flera som tror att det beror på att de är så sena på att färga ut (Jag har hört att boesemani tex inte är fullstor med rätt färg förrän nästan 2 års ålder). Och mina luminatus var det ju inte någon som tittade på i butiken, och nu när jag lägger upp bilder på dem i akvaristikgrupper på facebook får jag konstant(!) frågan "Va? Vad är det där för fisk?!", för de är ganska okända fortfarande.

De två sakerna kombinerat gör att de dessutom ofta blandas ihop. Googlar du på paskai så får du upp massvis(!) av bilder på luminatus, samtidigt som folk ofta köpt luminatus under namnet paskai. Just för att de har typ samma färg. Som vuxna ser man att paskai har lite mer matt färg, luminatus ser nästan självlysande ut jämfört, men själva färgen i sig är densamma, och båda verkar ha den blågnistrande randen längs ryggen. Sedan är det visst någon mer skillnad, som att paskai har någon extra stråle i någon fena eller hur det nu var? Jag har inte riktigt hunnit lära mig det där. Så liiiite olika byggda, liiiite olika storlekar och nyansskillnad i färgen. Jag skulle bli förvånad om det inte finns korsningar också, eller att de kommer blandat i samma leverans från vissa leverantörer och att köpare/butikspersonal bara tänker att några fiskar är lite olika stora. Och det här är alltså inte bara ett problem i Sverige, utan globalt. Själv är jag rätt säker på att jag inte hade kunnat säga om en ung fisk var en paskai eller en luminatus, om jag inte hade två lika gamla fiskar bredvid varandra för jämförelse :p

Sedan för att göra det ännu bättre så använder ju folk gärna "hittepånamn" på fiskar. Jag tycker tex att det går utmärkt att säga praecox i vardagligt tal, men egentligen i Sverige så ska man säga neonregnbåge. På engelska blir det dwarf neon rainbowfish. Luminatus? De får heta "red neon blue eye luminatus" eftersom även paskai brukar gå som "red neon blue eye", även om vissa skriver Pseudomugil red neon. Jag envisas nu med att använda de latinska namnen på de regnbågar där det är möjligt, för att bidra till att folk faktiskt får upptäcka skillnaden mellan dem.

Själv är jag inte jätteintresserad av paskai, just för att den är för lik luminatus och luminatus enligt mig är finare. En i personalen på Akvarielagret blev jättenyfiken på var jag hade köpt mina luminatus också, just för att de där bara hade paskai för stunden. Och när jag frågade honom om hur han skulle beskriva skillnanden så utbrast han spontant "Meh! De är ju inte ens lika!" (kort efter att min fisk-kunniga kollega tittat på paskai och trott att det var samma som jag hade) :rofl:

Det är knepigt det där. Jag skulle vilja göra någon svensk variant på regnbågsfiskhemsidan som samlar all info om regnbågar, för nu finns det mest på zoopet, men de har inte med paskai öht och infon om tex luminatus är bara för betalande guldmedlemmar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 368
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur