Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad snällt sagt! Jag skäms ju nästan för att jag fortsätter med hobbyn efter att ha haft så mycket problem och död. Jag hoppas det blir lättare nu med större vattenvolym och större filter, höjd ph samt min älskade python :love1:

åh. Sån ångest när man ser något dö.

Här är nya akvariet med rötterna som följde med. Funderar på att bara behålla de smala och ha dem som små träd i ena ändan av akvariet med sand och någon lågväxande växt. Och andra ända ha tätare plantering med sjösten. Jag ska laborera lite när vi fått in bakgrunden.
Men så snygga rötter! Jag hade behållit alla :D

Kommer inte ihåg vad du hade för ph-värde innan, men håller tummarna allt jag kan för att det ska gå bra för dig nu. Jag har ganska lågt ph-värde, men mina invånare gillar det. Försöker köra på att skaffa invånare som gillar mina vattenvärden för att slippa försöka "rätta till" allt. Bortsett från de räkor som dog nu precis så har det på det stora hela fungerat bra.

Nu har jag fått tillökning här hemma!
Igår var det en person i Sthlm som la ut i en fiskakuten-grupp att hon sökte hem till några unga, blonda guppyhonor. Precis den variant som av guppynördar pekats ut som bästa partners till min tjusiga hane. Jag kontaktade uppfödaren direkt, och så blev det bestämt att de skulle flytta hit. En guppynördig bekant jag pratat med visade sig också ha koll på vem den här personen är, och sa att fiskarna där brukar vara fina och bra på alla sätt.

Vi började diskutera hur och när fiskarna skulle transporteras hit, och så nu ikväll ringde vännen som jag bytte akvarium med tidigare. Han hade sett annonsen, tänkt på mig och var ute med bilen i närheten av där uppfödaren bodde, så han erbjöd sig att hämta fiskarna åt mig.

Och så blev det! Så nu är de här och håller på att vänja sig vid mitt vatten. De ska få gå ensamma ett tag så att jag ser att allt är ok, men sedan ska de få umgås med min hane
:D
guppy.webp

Räkor är ju kul och fina, men känns lite som ett "guppyproblem", att man sitter där tillslut med så många räkor att det svämmar över :D GÅR det att hålla räkor på en rimlig nivå, eller ballar det ur om man inte har någon invånare som äter upp de minsta? Guppys går det ju ändå att separera baserat på kön, men det känns svårt med räkor(?).

Räkor är ju kul och fina, men känns lite som ett "guppyproblem", att man sitter där tillslut med så många räkor att det svämmar över :D GÅR det att hålla räkor på en rimlig nivå, eller ballar det ur om man inte har någon invånare som äter upp de minsta? Guppys går det ju ändå att separera baserat på kön, men det känns svårt med räkor(?).
Mina käkar upp varandra :angel: Tror jag nått ett slags räkequilibrium nu, men dom är ganska många.

Grejen med räkor är att du i princip inte kan få problem av att de är för många, så det gör inte så mycket om du har massvis. Annars kan du skaffa typ amanoräkor vars ungar behöver bräckt vatten, om amanoräkor bara går i sötvatten så blir det inga ungar.

Sedan lever inte räkor så jättelänge heller, och de är lätta att bli av med, så om man bara andas något på tex Facebook om att man har för många så står snart en lång kö med folk som vill ha dem.

Ok. Nu ska jag påbörja projektet med att göra om 105an.

Spontana planen:
Tömma mitt 30L som ju har planaria. Rädda de räklingar som går att rädda.
Göra rent 30L noga.
Ta vatten från 105an till 30L, och sedan flytta med guppyhanarna. På så sätt behöver de ju inte vänja sig vid nytt vatten igen osv. Även flytta över filter + värmare så att de kan bo i 30L några dagar vid behov.

Sedan tömma 105an nästan helt, ta bort all sand, får väl ha växterna i en bunke så länge?
I med nya, svarta sanden, få rötterna på plats, sedan alla växter igen.
Fylla upp, vänta på att vattnet blir rumstempererat, i med guppys, värmare och filter.

Typ så. Går det att göra smidigare?

Har sedan bestämt mig för att låta alla räkor gå i 105an, så kan jag i framtiden dela upp det i "skräpräkor" och "finräkor" mellan 105an och 200L som ska införskaffas. Behöver inte än bestämma vad som ska gå i vilket akvarium. Av rädsla för uppäten rom tänker jag inte ha räkor med mina luminatus, men kanske får mina ottos gå där? I guppy-54an tänkte jag att det blir fint med gula räkor, eftersom fiskarna också går i gult.

Min fina guppyhane ska inte få träffa mina honor än. Först vill jag ha honorna i karantän för säkerhets skull, men jag vill också se om de redan är dräktiga eller inte (eller vad det nu heter på fisk-språk?), det var lite oklarheter kring det nämligen...

Vad hemskt. :( Det är krångligt när de är sådär aggressiva som den arten ofta är om de ska samsas på en liten yta. Jag hade nog valt att ha honom ensam.

Du kan plocka bort boet, han kommer bygga nya och vilja ha honorna på avstånd då men han kommer ju sannorlikt bli ännu värre mot honorna efter att han har ägg att skydda.
Nu efter några dagar går det betydligt bättre! Han simmar efter dem ibland men de är betydligt tuffare än den förra och nu hänger de inte sällan alla 3 på samma område. Han har också slutat greja med sitt bo hela tiden så kanske har han gett upp? Honorna verkar inte vilja gömma sig heller utan rör sig över större delen av akvariet åtminstone delar av dagen.

Undrar lite över växtvård, de där flaskborstliknande växer extremt snabbt, hur ansar man dem på bästa sätt? Knipsar av? Upplever att fiskmaten fastnar på dessa (och flytväxterna), men det är kanske bara att fösa undan lite? Ungefär hur stor % av ytan bör optimalt vara täkt av växter?

Nu efter några dagar går det betydligt bättre! Han simmar efter dem ibland men de är betydligt tuffare än den förra och nu hänger de inte sällan alla 3 på samma område. Han har också slutat greja med sitt bo hela tiden så kanske har han gett upp? Honorna verkar inte vilja gömma sig heller utan rör sig över större delen av akvariet åtminstone delar av dagen.

Undrar lite över växtvård, de där flaskborstliknande växer extremt snabbt, hur ansar man dem på bästa sätt? Knipsar av? Upplever att fiskmaten fastnar på dessa (och flytväxterna), men det är kanske bara att fösa undan lite? Ungefär hur stor % av ytan bör optimalt vara täkt av växter?
Knipsa och plantera. :)

När du klipper "flaskborstarna", klipp dem preciiiis ovanför sanden. Där du klipper kommer de nämligen dela sig i två, och klipper du precis vid botten så blir de stora och yviga, annars blir själva stjälken som ett stort Y, och det är inte så tjusigt :) Går såklart att klippa igen då, men ja, det är lättast att göra det snyggt från början.

Snixten. Så söt. Men jag blir ledsen när jag ser skicket på skalet. Det är mycket som är svårt i akvariehobbyn och det blir lätt fel. Men att se till att de har en kalciumkälla är ändå lätt.

20240115_134919.jpg

Vad kul med fina guppyhonor! Ska bli spännande att se hur avkommor blir

Nu har guppydamerna blivit mer bekväma i sitt nya akvarium, och inte lika bleka som de var igår. Jag bestämde mig för att testa systemkameran.
419886415_2739922819489414_2616621228441032183_n.jpg

Sedan fotograferade jag mina älskade luminatus också. Betydligt mer svårfotograferade!
420010956_2739922842822745_3866304067511275068_n.jpg
419918246_2739922872822742_6136089971028035191_n.jpg

Den här tråden är så kul att följa! Jag har inte haft akvarium på flera år och hann aldrig bli en riktig akvarist, men minns exakt hur jag kunde gå ner mig bland artbeskrivningar, inredning och annat i planerandet av mitt lilla kar. Och så rofyllt det kan vara att bara sitta och stirra in i ett akvarium. Det är nästan så jag blir sugen på att ta upp det igen. 😀

105an är nu tömd. Eller ja, så gott som tömd. Guppyhanarna simmar i mitt tömda och renskrubbade 30L, med vatten från 105an för att kunna lägga över dem direkt utan konstigheter. Där har de en rot och sitt filter också.

I 105an hade jag visst några räkor. Herregud vad det finns räkor överallt här! Jag har nu flera byttor från olika omgångar med räk-räddning och när 105an är igång igen så ska de få flytta dit. Tror jag. Inte helt bestämt än.

Jag tror också att jag behåller en del av sanden i 105an. Dels för att den är så förbannat jobbig att få upp, dels för att jag kan använda den till att bygga upp någon fin kulle eller så.

Men herregud så lång tid allt tar! Jag skämtade precis med sambon om att det känns lockande att bo kvar här resten av livet bara för att slippa en flytt med flertalet akvarium. Dumt nog vill han (precis som jag egentligen...) flytta till större och flytta bort från Sthlm så... :p Men, i något framtida boende drömmer jag om att ha ett ungefär 350L stort regnbågsfisk-akvarium, eller vad som nu kan vara lämpligt. Något riktigt långt och fint iaf, så att jag kan ha större och fler regnbågar.

Så. Nu ska jag komma fram till hur sjutton jag ska inreda. Får ta och äta lite och gå kvällspromenad med hundarna först. Sedan titta lite extra på rötterna och stenarna och klura lite... Det är SÅ SVÅRT.

Har nu en tanke om att lägga rötterna såhär i vänsterkant uppe på en sandkulle:
1000043739.webp

Sedan limma dem mot någon sten (inte nödvändigtvis den på bilden) för att få det hela att hållas nere...

Skulle vilja ha växter på, men mina anubias verkar aldrig trivas! Alla andra växter fungerar bra, men inte just anubias... Vet inte varför :(

Hej alla.
Nu har jag haft räkor i Kampfiskarnas akvariet sedan i torsdags. Det finns tyvärr inte en enda synlig räka. Av 10 gula och 10 röda, syns inte ett spår av någon. Kan de vara så väl dolda eller är det så att jag köpte väldigt dyr mat till mina fiskar? Ja, ja. De blev säkert väldigt nöjda i så fall.

Bifogade filer

• IMG_20240110_190415.webp
    IMG_20240110_190415.webp
    205,2 KB · Visningar: 34
De kan vara uppätna, men de kan också gömma sig extremt väl. Tiden får utvisa! :)

Jag kämpar på med mitt nya akvarium. Fick börja med att spola ut mesta sanden och äcklet på gräsmattan 🥶 när jag tillslut hittade en slang som inte legat ute och var fylld av is.

Tyvärr satt den vita stagen fast i den vita kanten. Det var ett gjutet plaststycke. Stagen gjorde de omöjligt att få ner bakgrunden utan att såga av den på mitten. Så jag pillande därför bort vita kanten. Det var ett helvete då det sitter mycket silikon där under. Tog även bort innerfiltret då jag vill köra med ett ytterfilter. Nu har jag skurat rent akvariet i duschen. Nästa steg är att såga till bakgrunden och limma den på plats innan jag sätter tillbakaplastkanten. Mer byggare bob här än akvariet just nu. Fiskarna och räkorna får bo lite trångt i nån månad. Men sen ska de få det mycket större och bättre!

Nu har jag inrett 105an, och fyller på vatten i omgångar. Rötterna blev liggande, och eftersom jag misslyckades totalt med att limma fast dem på stenar (de fastnade inte) så är de åter igen nedtyngda av sten för att hållas på plats. Det fungerar lite sisådär, för jag har ena delen av rötterna uppe på en sandhög och det gör att de kan röra sig om jag puttar till dem, iaf just nu när det inte är ordentligt med vatten i :rofl:

Men, jag tror i alla fall att det kommer bli bra. Om inte annat så blir det definitivt bättre än hur det var innan! Känns just nu som att det inte är så mycket simutrymme för fiskarna, men vet att det kommer kännas bättre både när det är vattenfyllt och växterna inte ligger i klumpar på botten, och när jag fått bort stenarna.

Jag är SÅ sugen på att köpa 200L nu... Men jag har lovat mig själv att inte köpa något alls förrän efter Haninge Akvarieförenings auktion/loppis, för vem vet vad man fyndar där då? Inte för att jag har egentliga förhoppningar om mer än några växter och kanske räkor, men ja.

En viss skillnad på före och efter :D
417789868_723594336437214_4469287179382431886_n.webp

En del växter har såklart redan smitit, men så fort jag känner mig säker på att allt stannar, då ska jag fylla på ordentligt med vatten också. Sedan vill jag nog ha i ännu lite mer växter nu när jag ser hur allt blir med belysningen tänd... Trodde det skulle vara mörkare i framkant än vad det var, så jag satte inte mycket alls vid roten till höger tex.

Temperaturen nu på 22-23 grader, men jag upptäckte också att värmaren som följde med akvariet i själva verket är anpassat för ungefär hälften så stora akvarium. Inte konstigt att säljaren hade det inställt på nästan 29 grader, trots att fiskarna skulle varit fullt nöjda med 25 grader :p Så, det blir antingen till att köra utan värmare eller köpa en ny. Har inte bestämt än hur jag ska göra med det. 22-23 grader är vad mina tilltänkta fiskar har som nedre gräns ungefär, men jag vet också att de kanske blir lite gladare om de får åtminstone 24 grader.

Gruset har visat sig vara riktigt svårt att plantera i. Allt flyter upp om möjligt ännu lättare än i aquasoilen och får mig att fundera på om jag alls förstår något kring fysikens lagar eller om min sand har egen vilja och har bestämt sig för att spotta ut alla växter :rofl: Men nu boooorde allt stå kvar. Hoppas jag. Filtret är igång och innan jag går till jobbet ska mina små guppyhanar få flytta tillbaka dit.
Och justja, när jag skulle plantera om växterna som rymt så passade jag på att flytta miniroten med anubias, och såg till att sätta ner växter på ett sätt som gör att det ser lite mer välfyllt ut. Jag gillar hur det blev!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 367
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka