Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad snällt av dig! Jag har inte testat det då jag förknippar dem med den plågsamma metoden där man badar dem i hög salthalt tills fisken "tippar över" och är nära döden själv. Men, det borde ju finnas snällare varianter av saltbad också! Och gamla akvarieböcker kan verkligen innehålla värdefull kunskap så om du kommer ihåg får du gärna kolla efter den! :heart Jag ska läsa på om det jag kan hitta på internet om saltbad iaf och se om jag kan finna något som kan vara till hjälp, tack för tipset!
Ledsen men jag glömde kolla och måste åka till nattskiftet snart, om jag kommer ihåg ska jag leta i morgon när jag kommer hem. Tror boken är från början av 70-talet.

Jag har inte riktigt förstått tjusningen ens med rosentetror innan (tetror är ju inte riktigt min grej), men nu när de börjar färga ut :love:
1000043453-01.webp

Undrar om jag kan ha sådana också i något akvarium... :angel:

Jag har återfunnit en flyttkartong med akvarieböcker.

Det både mer avancerade böcker, och mer nybörjarböcker, mest från 1970 och 1980 talet.

Huvuddelen av böckerna kan nog vara intressanta både för aktiva akvarister, och för samlare.

Men hur ska jag sälja dem/se till att de får ett gott hem?

Jag har inget kontakt med akvarievärlden numera, annars hade det mest naturliga att ta med dem på någon storauktion.
Och jag tycker att Tradera är bökigt, bl.a. eftersom jag har "långt till posten".

Var finns lämpliga auktioner?

jag bor i norra Östergötland.
Örebro
Uppsala
Haninge
Malmö
Jag la upp mina 2 kassar med gamla akvarie tidningar i min Fb grupp som bortskänkes. De blev hämtade nästan direkt

Örebro
Uppsala
Haninge
Malmö
Jag la upp mina 2 kassar med gamla akvarie tidningar i min Fb grupp som bortskänkes. De blev hämtade nästan direkt
Tack!
Jag bor då avigt (lantligt) till, så det är nog ingen som kommer och hämtar något.
Så jag behöver lämna min kartong någonstans.

Närmast är Örebro. Ska försöka googla om Örebro

Här går det mindre bra (som vanligt) varit bortrest i tre veckor så akvariet fick stå utan vattenbyten och minimalt med mat. Kom tillbaka till cyanobakterier och återkomst av tofsalger samt alla räkor döda :( har tagit mig en ordentlig funderarare och bestämt mig för att istället för att ge upp slänga mer pengar efter problemet. Jag har ju ägt häst och har stor erfarenhet av att lägga orimliga summor på en hobby jag inte är bra på. Jag inhandlade en python vattenbytessystem. Åhhh så underbart! Värt varenda krona för att slippa släpa runt vatten. Och så lätt att fylla akvariet nu. Jag har även köpt ett medel som höjer ph och kh värdet. Känns som att allt blir så mycket svårare när man jobbar med surt vatten. Jag har mjukt vatten ur kranen, soil och mangroverot så många aspekter som drar ner. Jag ska även byta akvarie till ett större på +100l. Letar just nu efter ett bra begagnat.

Ok Örebro har sin storauktioni i april
Med ett fast bord oxå
Tack!

April är en bra månad för en resa till Örebro: lammen är födda, ganska stora, och väntar på att komma ut på betet, alltså enkla att sköta, och det är en bra bit kvar innan fölning.

Antagligen är det för tidigt att börja harva och plocka sten också.

Ska ta och öppna lådan och göra en förteckning av vilka böcker som finns i lådan.

Egentligen är det rätt intressant med gamla akvarieböcker på lite olika sätt.
Böcker om arter visar hur rena arter såg ut innan de mer eller mindre förvanskats/förändrats i samband med den industriella fiskodlingen i Asien.

Äldre böcker om akvarieskötsel ger en inblick i hur man kan/kunde sköta akvarier utan tillgång på den teknologi för att hålla vattenkvalitet eller för att testa vattenkvalitet som finns idag.
Jag tror det finns böcker från 1940-1950 talet med i lådan (nej, jag är inte så gammal - tycker historia är kul). Då fanns i stort sett endast syrepump och doppvärmare som teknologi.

Tack!

April är en bra månad för en resa till Örebro: lammen är födda, ganska stora, och väntar på att komma ut på betet, alltså enkla att sköta, och det är en bra bit kvar innan fölning.

Antagligen är det för tidigt att börja harva och plocka sten också.

Ska ta och öppna lådan och göra en förteckning av vilka böcker som finns i lådan.

Egentligen är det rätt intressant med gamla akvarieböcker på lite olika sätt.
Böcker om arter visar hur rena arter såg ut innan de mer eller mindre förvanskats/förändrats i samband med den industriella fiskodlingen i Asien.

Äldre böcker om akvarieskötsel ger en inblick i hur man kan/kunde sköta akvarier utan tillgång på den teknologi för att hålla vattenkvalitet eller för att testa vattenkvalitet som finns idag.
Jag tror det finns böcker från 1940-1950 talet med i lådan (nej, jag är inte så gammal - tycker historia är kul). Då fanns i stort sett endast syrepump och doppvärmare som teknologi.
Kolla på Öaks hemsida när den är
Tror 27/4

Nu står nya 54an på sin plats! Har en liten paus nu, sedan ska jag börja inreda. Vet inte hur riktigt. Har varit så inne på att ordna 105an att jag inte riktigt tänkt på 54an :rofl: Men, jag samlar ihop lite rötter och grejer så blir det nog bra.
418462821_2738418406306522_5662533119192627000_n.jpg

Har nu fått i ett lager grus, ett tunt lager krossade kulor med växtnäring, ett till lager grus, några rötter och lite vatten :p
417486907_1028817211533996_8175387114530626852_n.jpg

Just nu tänker jag att det ska bli någon större anubias på toppen av stora roten och lågväxande växter runt rötterna hela vägen till framkanten. Sedan till vänster, några storbladiga växter av något slag som då får dölja filter och värmare. Eventuellt någon stengrej till vänster också, med mossa på, som då kan få vara lite gömställe för yngel/räkor.

Hade i en halv tesked med ph buffer som höjde kh till 6! Tur jag var försiktig. Alla fiskar mår toppen trots hastig förändring. Annars gick här undan. Hittade ett juwel rio 125 liters akvarium som jag köpt och hämtat hem.
Tyvärr följde det med djur. Amanoräkor som ju är fina och bra djur men när mina gamla dog insåg jag att de käkar alternera reiniki som blivit väldigt fin sedan de försvann. Hade därför bestämt mig för att inte köpa fler amanoräkor. Men nu är de stressade i påsen och här så de får åka ner i mitt akvarium tillsammans med två endlerhanar som är så små och söta att de lika gärna kan stanna. En stackars ensam panda corydodora undrar jag dock vad jag ska göra med. Antingen hitta nytt hem eller köpa fler när jag får igång 125. Det kommer kan ju ta några veckor ich jag tycker synd om den. Med följde massa vattenberedningsmedel, en elefantsnäcka! (Kul) och sandsnäckor i miljontals.

Hade i en halv tesked med ph buffer som höjde kh till 6! Tur jag var försiktig. Alla fiskar mår toppen trots hastig förändring. Annars gick här undan. Hittade ett juwel rio 125 liters akvarium som jag köpt och hämtat hem.
Tyvärr följde det med djur. Amanoräkor som ju är fina och bra djur men när mina gamla dog insåg jag att de käkar alternera reiniki som blivit väldigt fin sedan de försvann. Hade därför bestämt mig för att inte köpa fler amanoräkor. Men nu är de stressade i påsen och här så de får åka ner i mitt akvarium tillsammans med två endlerhanar som är så små och söta att de lika gärna kan stanna. En stackars ensam panda corydodora undrar jag dock vad jag ska göra med. Antingen hitta nytt hem eller köpa fler när jag får igång 125. Det kommer kan ju ta några veckor ich jag tycker synd om den. Med följde massa vattenberedningsmedel, en elefantsnäcka! (Kul) och sandsnäckor i miljontals.
Tycker det är synd att det är så många som verkar ha corys ensamma, ungefär som annars är vanligt med tex ancistrus. Upplyser inte djuraffärerna om att corys är stimfisk när man köper och att corys inte direkt är algätare heller för den delen?

Lite stökig akvariehörna, men det känns ändå som om det börjar bli något av det här :D
417669925_1405116750087372_468758515492930360_n.jpg
De enda växterna i nya 54an nu är sådana som jag klippt av från de andra akvarierna, så det ska bli mer. Har inte heller fyllt upp med vatten, delvis för att kunna peta ner rymlingar igen, delvis för att jag alltid fyller vatten från kranen med hjälp av vattenkanna, och då börjar med iskallt vatten i vattenkannan för att minimera slaggprodukter som kanske inte är så kul att ha i akvariet. Men ja, nu vill jag inte riktigt ha i iskallt vatten, så jag har en vattenkanna fylld med vatten som står och värmer upp sig till rumstemperatur och en stor hink som gör detsamma. Imorgon när jag vaknat, då ska jag fortsätta det här lilla projektet :)

Längtar tills det är svart sand även i 105an. Tycker de två akvarierna till höger ser så mycket lugnare ut.

Tråkigt att det är så. I det här fallet tror jag mer det handlar om tappat intresse och massdöd med en ensam överlevare. Jag tror också att de haft algproblem för jag är nu ägare till så. många. Amanoräkor. 😅 tur att jag inte köpte den där ursnygga röda jag såg gör ett tag sedan för att jag inte skulle ha sorten igen.... Nåja, jag får se till att utfodra dem specifikt. De får bo här på prov och låter de min alternera vara ifred får de följa med till stora akvariet. Snäckan är helt vit på skalet så jag tror den har ordentlig kalciumbrist. Måste köpa wondershell till den så snart som möjligt. Den är så cool, ser ut som ett monster bland mina småfiskar, den kommer absolut stanna, och kanske få en vän. Mest synd är det om pandan, ensam och i ett akvarie som inte alls är anpassat efter dens behov. Ska ta bort lite inredning och ge den mer yta att simma på till att börja med.

Det följde med en massa snygga rötter och min man som egentligen är negativt inställd till att ha akvarie hittade en begagnad 3d bakgrund som han köpte till bra pris och han har lovat hjälpa mig att sätta fast den. Ska bli riktigt kul att fixa iordning det här! :D

Tråkigt att det är så. I det här fallet tror jag mer det handlar om tappat intresse och massdöd med en ensam överlevare. Jag tror också att de haft algproblem för jag är nu ägare till så. många. Amanoräkor. 😅 tur att jag inte köpte den där ursnygga röda jag såg gör ett tag sedan för att jag inte skulle ha sorten igen.... Nåja, jag får se till att utfodra dem specifikt. De får bo här på prov och låter de min alternera vara ifred får de följa med till stora akvariet. Snäckan är helt vit på skalet så jag tror den har ordentlig kalciumbrist. Måste köpa wondershell till den så snart som möjligt. Den är så cool, ser ut som ett monster bland mina småfiskar, den kommer absolut stanna, och kanske få en vän. Mest synd är det om pandan, ensam och i ett akvarie som inte alls är anpassat efter dens behov. Ska ta bort lite inredning och ge den mer yta att simma på till att börja med.

Det följde med en massa snygga rötter och min man som egentligen är negativt inställd till att ha akvarie hittade en begagnad 3d bakgrund som han köpte till bra pris och han har lovat hjälpa mig att sätta fast den. Ska bli riktigt kul att fixa iordning det här! :D
Blir så glad av att läsa om hur du tänker fixa i ordning och se till att alla invånare får det bra! Skulle jättegärna se bilder också :D

Suck... En räka dog i förrgår. En idag. Känns jättedåligt. Men jag testade vattenvärdena nu och allt ser utmärkt ut. Fiskarna mår bra och de räkor som inte dör, de ser också ut att må bra. Såg inga tecken heller på att någon skulle dö, men å andra sidan är de så många så det är svårt att kunna se precis alla räkor. Vet inte om det är att de dör av ålder, jag vet inte hur gamla de faktiskt är, båda nu var dock stora, eller om det är brist på något som jag inte märker..?

Vad snällt sagt! Jag skäms ju nästan för att jag fortsätter med hobbyn efter att ha haft så mycket problem och död. Jag hoppas det blir lättare nu med större vattenvolym och större filter, höjd ph samt min älskade python :love1:

åh. Sån ångest när man ser något dö.

Här är nya akvariet med rötterna som följde med. Funderar på att bara behålla de smala och ha dem som små träd i ena ändan av akvariet med sand och någon lågväxande växt. Och andra ända ha tätare plantering med sjösten. Jag ska laborera lite när vi fått in bakgrunden.

Bifogade filer

• 20240114_143454.webp
    20240114_143454.webp
    128,9 KB · Visningar: 43
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 367
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur