Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
YU9dj6X.jpg

eEB6ZEa.jpg

🤔

Jag funderar lite på hur jag ska göra med mina älskade räkor. Jag inser mer och mer att det nog är en dålig idé att ha dem med mina luminatus om jag ska få yngel där... Om jag ändå ska flytta dem så kanske det vore kul att dela upp dem på "skräpräkor" och de med fin färg? Jag gillar ju mina skräpräkor också och tänker absolut inte göra mig av med dem...

Mina ottos simmar och är glada i det akvarium där det finns en del alger till dem :)
403647313_295168299731435_4002480030708434588_n.jpg
417318359_333551546246011_685467524804684088_n.jpg

Lite förvirrande dock med att de ser lite olika ut. Först tänkte jag att den på nedre bilden skulle vara en hona för att den är ljusare, men sedan när jag googlade lite så hittade jag info om massor av olika otocinclus-sorter. Alla de här är sålda som vittatus, men jag gissar att det inte riktigt stämmer. Tydligen är det ju också väldigt vanligt att just ottos säljs under fel namn... I det här fallet vet jag att alla kommer från samma leverantör vid samma tillfälle, och då som samma art. Meeen det har ju blivit fel tidigare så :cautious:

Alltså, jag måste ha glödbandsdanio någon gång. De är så fina! (Och så svårfotograferade!) Har precis flyttat dem så att de är där de syns bättre. Mycket trevligt :D
1000043128.webp

Jag funderar lite på hur jag ska göra med mina älskade räkor. Jag inser mer och mer att det nog är en dålig idé att ha dem med mina luminatus om jag ska få yngel där... Om jag ändå ska flytta dem så kanske det vore kul att dela upp dem på "skräpräkor" och de med fin färg? Jag gillar ju mina skräpräkor också och tänker absolut inte göra mig av med dem...

Jag hade delat upp dem, du har ju ändå flera akvarier att ha dem i. :) Bestämmer du dig för att släppa ihop dem senare kan du ju göra det, men du kommer med största sannolikhet inte kunna få tillbaka "snyggräkor" om de mixar sig flera generationer.

Beställda 10 kerri Tetror sist till månadsmötet. Tyvärr verkar inte en enda ha klarat sig...
Har ett tomt kar jag funderar på vad som passar där

Idag träffade jag vännen som ska ge mig ett till 54L, dock utan akvarium till mig :p Vi har inte träffats på evigheter(!) och det visade sig nu att han har en sjujäkla massa blåa neocaridina av olika "bra" färg. Jag hoppas på att få ett gäng sedan. Är annars fortsatt missnöjd med 105an, jag gillar verkligen inte den ljusa sanden och nu funderar jag på att riva ut allt och börja om med mörk sand osv, så att det blir gjort innan jag satt i massor av fisk och innan växterna planterat sig allt för bra. Det borde väl egentligen vara smartast så?

Har också upptäckt en ny, spännande fisk som vi kan ta in från nya leverantören: Madagaskar-regnbåge!
Bedotia_madagascariensis_hona-azur.jpg
De blir visst 12cm långa och vill gå i ett akvarium som är 100cm långt, så de kanske kan vara en kandidat för mitt kommande 200L. Ska läsa på lite mer om dem, men jag är ju SÅ förtjust i regnbågar.

Och så funderar jag på att sätta in furcatus eller gertrud i mitt nya 54L. Tanken var ju kampfisk, men jag velat så mycket, och jag vill egentligen inte ha en fisk med så onaturligt stora fenor som min favorit har. Samtidigt är han just min favorit. Men jag skulle nog egentligen ha större glädje av ett akvarium fyllt med regnbågar jämfört med ett akvarium med en kampfisk... Tyvärr.
Även furcatus kan jag få från vår leverantör, vilket ju är smidigt för mig. Gertrud skulle jag bli tvungen att köpa från typ akvarielagret, men med tanke på hur otroligt trevlig butik det är så köper jag gärna fisk där också för att stötta dem.
1704653707820.webp

Vad bra att det gick okej för dig! Jag brukar också använda pall faktiskt nu när du säger det, det blir lättare! Om det grumliga lagt sig nu (?) så kan du suga upp det i efterhand också. :)

Låter som arten O. cocama?
S55657.jpg

Jag vill också gärna ha den men senast jag såg den på fisklistan kostade de 350 kr styck!? :arghh: Jag lär vänta tills arten blir vanligare och priset sjunker...
Hej. Nej tror inte att det var en sådan, det var samma pris på dem. Oavsett vilket håll ränderna gick åt. Försäljaren sa att ränderna kan byta håll, ungefär som vissa fiskar byter färg. Fast det lät märkligt tycker jag, så det tar jag med en nypa salt.

Trist om de har fisk som de inte ens försöker fånga upp till kunden! Har de inga växter alls till fiskarna i butiken du köpt i, eller var det bara att de du ville ha gick i stora akvarium för växterna de säljer? :)
Ja, de jag ville ha gick i det stora växtakvariet. De har någon enstaka växt bland fisken. Det är väldigt olika faktiskt. Har tre butiker i stan att välja på. Och alla tre har lite olika med växter i de olika akvariumen som de har fisken i. En affär har alla växter med fisken, men alla kar har inte växter och de andra butikerna har speciella kar för växterna men även lite i några kar där de har fisk. De som aldrig har växter är de stora fiskarna. De går i "tomma" kar i samtliga butiker.

En fråga till alla er med räkor. Blir de mat till Kampfiskarna om jag skulle testa att köpa ett gäng och låta dem bo ihop?

Bifogade filer

• IMG_20240107_093216.webp
    IMG_20240107_093216.webp
    178 KB · Visningar: 23
En fråga till alla er med räkor. Blir de mat till Kampfiskarna om jag skulle testa att köpa ett gäng och låta dem bo ihop?
Du kan testa men det finns absolut risk för att räkorna blir mat. De flesta fiskar äter räklingar men kampfiskar kan även ge sig på och döda vuxna dvärgräkor. Men vissa kampfiskar går bra att ha med räkor hela livet, andra ett tag tills de plötsligt börjar mumsa i sig räkorna och vissa kampfiskar är rena rama mördarmaskinerna från första början. Så det beror en hel del på hur kampfisken är. Det beror även en del på hur miljön i akvariet ser ut (Ju mer växter och gömställen desto bättre!) och hur man introducerar räkorna till kampfisken (släpp isåfall gärna ut dem med släckt ljus och nere vid något räkorna kan gömma sig i på botten av akvariet).

Hej. Nej tror inte att det var en sådan, det var samma pris på dem. Oavsett vilket håll ränderna gick åt. Försäljaren sa att ränderna kan byta håll, ungefär som vissa fiskar byter färg. Fast det lät märkligt tycker jag, så det tar jag med en nypa salt.
Ja, det låter lite märkligt. Vissa arter ändrar sig ju jättemycket under uppväxten men att vanliga ottos skulle göra det på det viset har jag inte sett? Däremot har jag varit med om att de inte alltid har koll och säljer arter under fel namn, ibland kan det kommit med andra arter bland de affären beställt in och har man tur då så kan man fynda! 🤩 Synd att de inte ville fiska upp dem åt dig oavsett. :(

@Scandi, idag testade jag ditt tips med att rita fisk på akvariet för att se hur stor den faktiskt blir :D Typ. Jag klippte ut i papper också. Ska nog ta med min bild till jobbet imorgon och jämföra med hur stora fiskarna är där också, så kan jag få en uppfattning om ifall de tänker växa mer osv :rofl:

Nu har jag åtminstone köpt svart grus. Äntligen. Snart ska jag tömma mitt 30L helt, stoppa in guppys + ottos där, byta mina två 20L mot ett 54L, se till att alla växter förvaras på ett bra sätt och sedan byta all jäkla sand i 105an till det svarta gruset, och därefter inreda på ett sätt jag faktiskt kan bli nöjd med, så att alla invånare kan få flytta tillbaka.

Sedan har jag också kontakt igen med personen som ville ha helenasnäckor av mig och ge mig räkor som betalning. Jag frågade inte ens vilken färg på räkor han hade, väl medveten om att jag skulle bli nöjd med vad som helst. Så visade det sig idag att han hade tänkt ge mig gula, om jag inte hellre ville ha blå eller röda. Jag som redan innan jag skaffade mina röda helst ville ha just gula tycker ju att det här inte kunde bli bättre! De kommer nog synas betydligt bättre än de svarta i mina akvarium eftersom jag ju går för mörk botten överallt och mycket växter. Ser mycket fram emot det här!

Hej alla. Jag har en ärlig fundering. Varför flyter inte de döda fiskarna upp till ytan?
Har inte haft fiskdöd på ett tag men var i en butik och där låg det en fisk och flöt och kom då att tänka på att det gör de aldrig i mina akvarium. Där ligger de på botten. Gärna väl gömda. Så varför flyter de i butiken och inte i mina kar? Det är aldrig så att de "sitter fast" de bara inte flyter.

Hej alla. Jag har en ärlig fundering. Varför flyter inte de döda fiskarna upp till ytan?
Har inte haft fiskdöd på ett tag men var i en butik och där låg det en fisk och flöt och kom då att tänka på att det gör de aldrig i mina akvarium. Där ligger de på botten. Gärna väl gömda. Så varför flyter de i butiken och inte i mina kar? Det är aldrig så att de "sitter fast" de bara inte flyter.
Kanske gas i magen?

När man visar bild på sin guppy för en kund som säger "Åh, den där påminner om de som Blablabla i Tyskland försökt ta fram ett tag nu!", då vet man att man inte har en allt för vanlig kund :D (åtminstone våra standardkunder är nybörjare) Det var SÅ intressant att prata med honom och jag hoppas verkligen att han kommer tillbaka igen. Nu känner jag mig åter igen lite mer pepp på att starta igång något med guppy.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 365
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V