Vilka väljer du mellan? Stor area för nyttobakterier att fästa på är alltid bäst och lugnt flöde är att föredra för små fiskar som ofta inte är så starka simmare/lever i lugnt vatten.
Ytterfilter med säkrat insug t.ex. Jag gillar även de där gamla diy hörnfilterna med en stor filtermatta och luftpump/pump med lagom blås i. Det lär vara perfekt för små fiskar och räkor! Det blir dessutom rätt billigt om man ska köpa nytt, men iom att jag köpt nästan alla mina kar begagnat har jag fått med en massa andra filter vid de köpen så det brukat bli att jag bara använder det jag redan har istället. Egentligen skulle jag kunna installera en stor filtermatta runt ett vanligt innefilter för att säkra det för räkklingar/yngel och få den där jättevolymen till nyttobakterierna men jag har varit lite osäker på hur/lat och fifflat litegrann bara för att göra dem bättre/säkrare.
Jag har ett vanligt filter (eheim pick up) i 112an där alla räkorna går just nu som jag limmat en bit filtermatta över insuget så att ev räklingar håller sig utanför.
Men jag har även tänkt ha räkor i alla karen utom 720 litaren och i de andra karen kör jag:
30 liters kuben har ett aquael pat mini filter med en större/oräfflad svamp istället för originalet. Har även justerat utblåset med en bit ditlimmad filterbit så att flödet är väldigt lugnt för ynglen där i. Inte jätteförtjust i detta men det verkar fungera ok.
Till 243an (som inte är igång än) har jag ett ytterfilter till som jag tänkt sätta ett annat insugsgaller än orginalet på så inte yngel/räklingar åker ned där.
I långa, låga 44an har jag ett hang on back filter med en bit filtermatta jag satt runt insuget.
Sen tänkte jag prova på att köra en luftpumpsdriven UGF-box med soil i till nästa 30 liters kar. Det tror jag kommer bli super, det verkar fungera väldigt bra för andra.