Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Scandi , de går visst i sånt där osmos-vatten... vågar man prova ändå? :cautious:
Det är inte omöjligt men jag hade nog inte köpt dem, satsade på sådana som fötts i kranvatten när jag hade det för det är inte så kul att ge dem sämre förhållanden än de hade innan. Vattenvärderna kan skilja sig en hel del mellan remineraliserat osmosvatten och kranvatten vilket isåfall gör det tufft för räkorna att acklimatisera sig. Vad tycker uppfödaren? Hur säker känner du dig?

Jag läste väldigt mycket på den här sidan innan jag skaffade mina och läser mycket där fortfarande, tycker de har bra artiklar om allt möjligt kring räkor. :)

Det är inte omöjligt men jag hade nog inte köpt dem, satsade på sådana som fötts i kranvatten när jag hade det för det är inte så kul att ge dem sämre förhållanden än de hade innan. Vattenvärderna kan skilja sig en hel del mellan remineraliserat osmosvatten och kranvatten vilket isåfall gör det tufft för räkorna att acklimatisera sig. Vad tycker uppfödaren? Hur säker känner du dig?

Jag läste väldigt mycket på den här sidan innan jag skaffade mina och läser mycket där fortfarande, tycker de har bra artiklar om allt möjligt kring räkor. :)
Tack för länken, jag ska läsa på mer! Säljaren säger att han sålt till personer som satt räkorna i kranvatten förut och han har inte fått rapporter om att någon skulle dött iaf. Och han har räkor i annat akvarium där de går i kranvatten och med fiskar utan problem. Men ja, jag kanske ska fråga om jag kan få köpa från hans akvarium med vanligt kranvatten istället :P

Nu har jag hållit på och försökt fånga räkor i lilla gamla akvariet. Det går inte så bra. De minsta jag sett är verkligen jättesmå! Bara några millimeter långa och fortfarande genomskinliga. Så, nu är planen att ha kvar akvariet någon vecka och låta dem växa till sig lite, och fånga dem efter hand och få över dem till det nya. Jag vill ju inte döda bäbisar som jag vet att är i akvariet genom att helt stänga ner akvariet. Vilket är planen. Men, fördelen med räkjakten är att jag nu dragit upp ganska mycket växter också och orsakat typ jordbävning där inne, försökt göra det försiktigt utan att dra upp för mycket smuts från botten och ställa till med oreda. I alla fall, trots detta så har jag inte fått syn på några otäcka djur som inte borde vara i akvariet, vilket får mig att tänka att de omöjligt kan vara så många i alla fall, vilket ju är trevligt.
Hur många räkor jag har? ingen aning! De var ca 20 när de flyttade hit. Skulle inte bli förvånad om de är åtminstone 50-60 nu. Många är det!

Aquael pat mini. Var så nöjd med det i mitt 30L att jag köpte ett till min 54L också. Helt säkert för räkorna, tyst och enkelt att sätta ihop. Och OM man behöver göra rent det så är det också löjligt enkelt. Dessutom blir det inte onödigt stort eftersom det inte är någon plastbehållare runt själva svampen.
Har kikat lite på det. Men var lite tveksam eftersom att det är så litet. Samt att senast jag hade akvarium igång så hade jag ett Aquael som var så himla högljutt. Men får kanske omvärdera det då.

Vilka väljer du mellan? Stor area för nyttobakterier att fästa på är alltid bäst och lugnt flöde är att föredra för små fiskar som ofta inte är så starka simmare/lever i lugnt vatten.

Ytterfilter med säkrat insug t.ex. Jag gillar även de där gamla diy hörnfilterna med en stor filtermatta och luftpump/pump med lagom blås i. Det lär vara perfekt för små fiskar och räkor! Det blir dessutom rätt billigt om man ska köpa nytt, men iom att jag köpt nästan alla mina kar begagnat har jag fått med en massa andra filter vid de köpen så det brukat bli att jag bara använder det jag redan har istället. Egentligen skulle jag kunna installera en stor filtermatta runt ett vanligt innefilter för att säkra det för räkklingar/yngel och få den där jättevolymen till nyttobakterierna men jag har varit lite osäker på hur/lat och fifflat litegrann bara för att göra dem bättre/säkrare.

Jag har ett vanligt filter (eheim pick up) i 112an där alla räkorna går just nu som jag limmat en bit filtermatta över insuget så att ev räklingar håller sig utanför.

Men jag har även tänkt ha räkor i alla karen utom 720 litaren och i de andra karen kör jag:

30 liters kuben har ett aquael pat mini filter med en större/oräfflad svamp istället för originalet. Har även justerat utblåset med en bit ditlimmad filterbit så att flödet är väldigt lugnt för ynglen där i. Inte jätteförtjust i detta men det verkar fungera ok.

Till 243an (som inte är igång än) har jag ett ytterfilter till som jag tänkt sätta ett annat insugsgaller än orginalet på så inte yngel/räklingar åker ned där.

I långa, låga 44an har jag ett hang on back filter med en bit filtermatta jag satt runt insuget.

Sen tänkte jag prova på att köra en luftpumpsdriven UGF-box med soil i till nästa 30 liters kar. Det tror jag kommer bli super, det verkar fungera väldigt bra för andra. :)
Tack! Vilket utförligt svar!
Har nog inte funderat så mycket att jag har kommit till att välja bort filter ännu. Men ytterfilter kommer det inte bli på grund av placering av akvariet. Och för att jag har någon typ av rädsla för att det ska börja läcka.
Kanske att det får bli att sätta en bit filtermatta över insuget. Hoppas på att kunna hitta något vettigt begagnat.

Har kikat lite på det. Men var lite tveksam eftersom att det är så litet. Samt att senast jag hade akvarium igång så hade jag ett Aquael som var så himla högljutt. Men får kanske omvärdera det då.
Minns du vilket filter det var du hade? Jag har tre aquael-filter nu, de två Pat mini och sedan ett ASAP 300. Mina Pat mini är tysta, och jättetrevliga. ASAP är så tyst att jag, trots att jag är i samma rum, ibland dubbelkollar att det alls är igång för att det är så tyst :rofl: Och jag är löjligt ljudkänslig.

Pat Mini passar enligt Aquael på akvarium upp till 120 liter, så ett 54L lär inte vara några problem.

Nu har räkorna party :rofl: Det är egentligen på tok för mycket ärtor, men de har inte mycket annat att äta i akvariet och jag använde ärtor för att lättare fånga dem i tidigare akvariet, så tja, jag tänkte att jag lika gärna kunde slänga i allt. Får väl se om jag plockar bort några snart.
403641504_931239241305414_5013941285456103848_n.jpg
403647295_751485002974085_325411536681256476_n.jpg

Såhär ser 105an ut just nu :)
Roten till vänster flyter om jag inte tynger ner den lite med stenar. Stenarna ska bort senare. Ska också ha i en till rot, mer växter i mitten och mer flytväxter.
403647313_877950747123340_2673084921456393368_n.jpg

Nu har jag köpt lim som ska fungera i akvarium! Imorgon jobbar jag. Då ska jag passa på att köpa stenar så att det går att tynga ner min flytande rot lite... Ska även ordna lite allmänt för att få det bra i akvarierna, och se till att räk- och yngelsäkra mitt favoritfilter (asap-filtret). Sedan kan det + mina guppys hoppa ner i 105an, några ottos kan få göra rent där de gått (pga alg-invasion) och sedan flytta med till 105an. Jag ska köpa ny belysning till 54an också.

Och justja. Jag har köpt garn som ska bli garnmoppar som mina luminatus förhoppningsvis vill leka i :D
Sedan, när allt sådant är ordnat, då ska jag försöka få till så att jag och en vän byter akvarium. Bort med småakvarierna, in med en till 54a och då förbereda den för min kampfisk. Är i alla fall övertygad om att jag kör på mörk botten där. Mitt akvarium med sandbotten kommer nog inte kännas ok förrän det är så växtfyllt att det känns mörkt ändå. Troligen blir det det akvariet som sedan i framtiden står först på kö att göras om totalt, till ett med mörk botten. Men jag ska ge det en ärlig chans. Flytväxter kan ju göra mycket också.

Well. Jag ska iaf inte(!) sätta gamla Pat-filtret i något nytt akvarium! Jag testade nu att spola det under kranen och samla upp vattnet i en bytta för att se vad som faktiskt fanns däri. Det var förvånansvärt mycket liv i den svampen, mycket som säkert är bra, men även det här:
1000042426.webp

Hade jag inte spolat ur svampen hade jag inte sett den. Så liten! Otäcka kryp.

Well. Jag ska iaf inte(!) sätta gamla Pat-filtret i något nytt akvarium! Jag testade nu att spola det under kranen och samla upp vattnet i en bytta för att se vad som faktiskt fanns däri. Det var förvånansvärt mycket liv i den svampen, mycket som säkert är bra, men även det här:
Visa bifogad fil 136039
Hade jag inte spolat ur svampen hade jag inte sett den. Så liten! Otäcka kryp.
Planaria?

Yep. Var ganska säker på att det fanns i akvariet, men hade inte sett huvudet på någon och bara sett en enda innan. Med tanke på hur liten den här var så är det inte konstigt om jag inte sett fler... Ska slänga hela substratet osv. Och filtersvampen också.

Yep. Var ganska säker på att det fanns i akvariet, men hade inte sett huvudet på någon och bara sett en enda innan. Med tanke på hur liten den här var så är det inte konstigt om jag inte sett fler... Ska slänga hela substratet osv. Och filtersvampen också.
Haft det några gånger i mina Nano
Fick bort det med avmaskningamedlet för katt (minns inte vad det heter?)
Sedan har jag haft mängder av hyallor, men de gör ju ingen skada. Fick dem med någon växt
Firrarna gillade dem, så jag brukade fånga ett gäng per vecka åt dem
Nu har jag ingen "ohyra" i karen, vad jag iaf..

Haft det några gånger i mina Nano
Fick bort det med avmaskningamedlet för katt (minns inte vad det heter?)
Sedan har jag haft mängder av hyallor, men de gör ju ingen skada. Fick dem med någon växt
Firrarna gillade dem, så jag brukade fånga ett gäng per vecka åt dem
Nu har jag ingen "ohyra" i karen, vad jag iaf..
Axilur gissar jag? Sitter och läser om det nu, känns som om det kan vara bra att ha lite kunskap om det...

Minns du vilket filter det var du hade? Jag har tre aquael-filter nu, de två Pat mini och sedan ett ASAP 300. Mina Pat mini är tysta, och jättetrevliga. ASAP är så tyst att jag, trots att jag är i samma rum, ibland dubbelkollar att det alls är igång för att det är så tyst :rofl: Och jag är löjligt ljudkänslig.

Pat Mini passar enligt Aquael på akvarium upp till 120 liter, så ett 54L lär inte vara några problem.
Nej, det var ett par år sedan jag senast hade igång ett akvarium så jag minns tyvärr inte.

Hej alla. Jag känner att jag skulle vilja göra om lite i mitt mindre 110 liters akvarium. Några växter jag har växer bra på höjden men bladen längst ner dör, så det blir som en rak "stamm" med blad upptill. Det ser rätt trist ut och mossan jag har verkar inte trivas. Däremot flytväxterna. De trivs och växer något kopiöst. Hade tänkt ta bort alla tråkiga växter och plantera nytt. Hur gör jag så att fiskarna inte får en chock? Jag behöver ta ur en hel del vatten för att nå botten. Vattnet som är kvar kommer dessutom att bli väldigt grumligt. Kampfisk och Otto som bor i detta akvarium 4+3. Om det spelar roll.

Hej alla. Jag känner att jag skulle vilja göra om lite i mitt mindre 110 liters akvarium. Några växter jag har växer bra på höjden men bladen längst ner dör, så det blir som en rak "stamm" med blad upptill. Det ser rätt trist ut och mossan jag har verkar inte trivas. Däremot flytväxterna. De trivs och växer något kopiöst. Hade tänkt ta bort alla tråkiga växter och plantera nytt. Hur gör jag så att fiskarna inte får en chock? Jag behöver ta ur en hel del vatten för att nå botten. Vattnet som är kvar kommer dessutom att bli väldigt grumligt. Kampfisk och Otto som bor i detta akvarium 4+3. Om det spelar roll.
Tillsätter du någon växtnäring för växterna? Tycker det låter som om att flytväxterna kanske snor allt ljus från övriga växter också? De brukar behövas ansas rejält/ofta för att inte ta över helt.
Det här är veckans skörd från mitt stora kar, det är nästan bara flytväxter:😬
20240104_031833.webp

Når botten gör du väl utan att ta ut något vatten alls? Jag håller på och rycker upp växter/planterar om rätt ofta men tar aldrig ut mer vatten än vid ett vanligt vattenbyte när jag gör detta. Det kan bli lite grumligt men det lägger sig snabbt, om du har något lerbaserat substrat/ näringskulor i botten blir det förstås värre.

Ska jag rycka upp växter som jag misstänker kommer dra upp en massa skit/lera så brukar jag stänga av filtret först, sen drar jag upp växterna så försiktigt det går, låter det grumliga lägga sig lite och suger sen upp det med slang. När vattennivån är lägre (som vid ett vanligt vattenbyte helst, men max hälften av vattnet.) planterar jag det nya, stoppar ner rottabletter till de nya växterna om det behövs och fyller upp igen. Invånarna får hålla sig undan bara, jättenyfikna fiskar/räkor som blir för närgångna kan vara bra att hålla ett öga på dock så att de inte blir klämda eller något medans man håller på. Kanske något sånt kan fungera för dig med?

Lillspöket har fått lite mer färg, nu ser han smutsig ut istället. 😅 Får se vad det blir av honom!
01.20240104-193556.jpg

Färgförändring senaste 7 dagarna:
20240104-211741.jpg

Fått lite nya invånare i form av kanelbullar i detta karet med, de kom antagligen med sötvattenstången men de är hjärtligt välkomna de med!
Video-Capture-20231227-165238.jpg

Lillespök lilla tryne: 🥰
Video-Capture-20240104-193642.jpg

Lillspöket har lång väg kvar om han tänker se ut som Speedy Gonzales iaf:
02-165046.jpg

Har jag helt fel om könet och det ändå är en liten hona kanske Lillspöket blir som Mamma Dario fast med mer mörka prickar?
03-165126.jpg

Går allt som jag vill framöver så har jag insett att jag kommer ha ett kar framöver med mest en massa grå fiskar (dariohonor) och ett med en massa gröna räkor som inte syns! 😆
Bab.221923.jpg

Jag gillar ju färger (!) men det känns som om jag hela tiden "råkar" bli förtjust och skaffa mig kamouflerade invånare som jag är tvungen att leta efter för att få se. När jag hade massa stora fiskar var ju allihopa olika nyanser av brunfläckigt eller svart, inte en enda färgglad fisk och jag var störtnöjd så. Tycker väl allt är fint helt enkelt. :D

Senast ändrad:
Älskade Sayid med sin broccoli: :heart
Sayid65312.jpg

Senaste året har han varit kinkig med maten, jag tror det är ålder (?) och att vissa saker är lättare för honom att äta. Ser inget fel i munnen på honom men han har aldrig varit direkt kräsen tidigare så misstänker att han inte är lika duktig på att gnaga längre. :(

Förslag på något annat än broccoli som kan tänkas gå hem mottages gärna, jag testar gärna lite allt möjligt. Kokar allting mjukt till honom men han vill ändå inte ha t.ex morötter och sötpotatis längre men blir jätteglad över broccoli som han knappt behöver gnaga på alls.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 365
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka