Jag har bara stora räkor så inga speciella filter till demNi som kör räkor och fiskar kombinerat i era kar, vad har ni för filter?
Tänkte starta upp ett 54 l med räkor och små fiskar och är velig angående filter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har bara stora räkor så inga speciella filter till demNi som kör räkor och fiskar kombinerat i era kar, vad har ni för filter?
Tänkte starta upp ett 54 l med räkor och små fiskar och är velig angående filter.
Aquael pat mini. Var så nöjd med det i mitt 30L att jag köpte ett till min 54L också. Helt säkert för räkorna, tyst och enkelt att sätta ihop. Och OM man behöver göra rent det så är det också löjligt enkelt. Dessutom blir det inte onödigt stort eftersom det inte är någon plastbehållare runt själva svampen.Ni som kör räkor och fiskar kombinerat i era kar, vad har ni för filter?
Vilka väljer du mellan? Stor area för nyttobakterier att fästa på är alltid bäst och lugnt flöde är att föredra för små fiskar som ofta inte är så starka simmare/lever i lugnt vatten.Ni som kör räkor och fiskar kombinerat i era kar, vad har ni för filter?
Vilket stort fint bo han gjort!Visa bifogad fil 135887
Han bygger visst ett skumbo? Men han jagar bort honan hela tiden, hon får bara hålla sig i akvariets bakkant. Brukar de göra så?
Ja han är flitig, trodde att det var något skräp som fastnat igår så då plockade jag upp skummet så detta han han under dagen bara.Tror du jag ska plantera något mer redan nu? Han har dragit upp lite av det korta gräset verkar det som, men ska honan kunna gömma sig på fler ställen får hon kanske ha en större växt än så. Han bryr sig inte om neontetrorna alls, det är bara hon som blir bortjagad. Och kommer det bli yngel? Har försökt googla om skummet eller äggen kommer först men blir inte klok på det.Vilket stort fint bo han gjort!
Japp, dvärguramihanarna är vresiga och vaktar sitt revir. Att ha mycket växter/annat som gör att han inte ser inkräktarna hela tiden brukar kunna vara en bra lösning.
Ja, någon större växt som blockerar synfältet är bäst. Gräset kommer inte hjälpa till med det. Om du kan få tag i någon större växt så är det bara bra. Flytväxter vill de gärna ha också och till exempel musselblomman får väldigt långa rötter som kan fungera som insynsskydd de med.Ja han är flitig, trodde att det var något skräp som fastnat igår så då plockade jag upp skummet så detta han han under dagen bara.Tror du jag ska plantera något mer redan nu? Han har dragit upp lite av det korta gräset verkar det som, men ska honan kunna gömma sig på fler ställen får hon kanske ha en större växt än så. Han bryr sig inte om neontetrorna alls, det är bara hon som blir bortjagad. Och kommer det bli yngel? Har försökt googla om skummet eller äggen kommer först men blir inte klok på det.
Säkert crystal red och crystal black? De är känsligare än neos men brukar sägas vara de tåligaste av den typen av caridinaräkor (amano och bababulti tillhör också Caridinasläktet men är helt andra arter än de arterna/hybriderna man brukar kalla lite slarvigt för caridina), jag bytte till att köra remineraliserat osmosvatten till mina = inga ovälkomna ämnen i vattnet som kan skada dem och så vet man att det innehåller rätt sammansättning av de salter/mineraler de behöver för att må bra iom att man blandar det själv. Men de går att ha i kranvatten också sålänge värderna är korrekta, isåfall är det bra om uppfödaren har dem så redan.Dagens räka
Visa bifogad fil 135906
Har förövrigt upptäckt att mitt vatten borde passa bra för caridinaräkor, och råkat få kontakt med en i närheten som har billiga och fina sådana. Rödvita och svartvita, jag är dålig på färgnamn... Funderar på att våga prova dem i 105an. Några nackdelar att ha i åtanke?
Ja, är hon inte intresserad så jagar han bort henne, eller i sämsta fall jagar ihjäl henne. Därför bör man ha gott om gömställen och fler honor än hanar.Visa bifogad fil 135887
Han bygger visst ett skumbo? Men han jagar bort honan hela tiden, hon får bara hålla sig i akvariets bakkant. Brukar de göra så?
Precis så! Låter som att jag absolut se till att fråga vad de går i för vatten nu. Det där med omosvatten har jag inte ens orkat försöka förstå mig på än, det låter mest krångligt att behöva fixa och dona med vattenSäkert crystal red och crystal black? De är känsligare än neos men brukar sägas vara de tåligaste av den typen av caridinaräkor (amano och bababulti tillhör också Caridinasläktet men är helt andra arter än de arterna/hybriderna man brukar kalla lite slarvigt för caridina), jag bytte till att köra remineraliserat osmosvatten till mina = inga ovälkomna ämnen i vattnet som kan skada dem och så vet man att det innehåller rätt sammansättning av de salter/mineraler de behöver för att må bra iom att man blandar det själv. Men de går att ha i kranvatten också sålänge värderna är korrekta, isåfall är det bra om uppfödaren har dem så redan.
Ja, det blir mycket lättare/säkrare om de redan går i kranvatten (som kanske dessutom är precis samma som ditt) och trivs bra!Precis så! Låter som att jag absolut se till att fråga vad de går i för vatten nu. Det där med omosvatten har jag inte ens orkat försöka förstå mig på än, det låter mest krångligt att behöva fixa och dona med vatten
Jag har skickat iväg fråga nu iaf, och hoppas på ett svar som gör att jag vågar prova Sedan är då frågan om man vill ha de svartfläckiga eller rödfläckiga...Ja, det blir mycket lättare/säkrare om de redan går i kranvatten (som kanske dessutom är precis samma som ditt) och trivs bra!
En av uppfödarna jag köpt från suckar lite över att köpare inte vill köra osmos men menar på att även de "finare" varianterna kan klara kranvatten så länge värderna inte är helt fel, de har soil och vattenbyten görs varsamt. De överlever men det blir kanske bara inga/få räklingar. Samtidigt bannar han mig för att jag har ett KH på 1-2 och för lite soil men jag jobbar på det, långsamt och försiktigt, är rädd att chocka de små liven!
Jag tyckte också det verkade krångligt med osmos först och känner fortfarande så inför CO2, verkar skitläskigt! Och saltvatten ska vi inte ens prata om.
Hoppas det blir ett bra svar!Jag har skickat iväg fråga nu iaf, och hoppas på ett svar som gör att jag vågar prova Sedan är då frågan om man vill ha de svartfläckiga eller rödfläckiga...
Och jag måste säga att din stora rot är fantastisk! Jag älskar utseendet på hela det där akvariet! Hoppas på att någon gång få till något liknande själv. Tveklöst ett av de finaste akvarier jag sett, trots mååånga timmars akvarie-youtube osv