Vad skönt att det gick bra att byta sugkopp! Den där mekanismen kan vara lite klurig. Hur mycket flöde man vill ha på vattnet beror på vilka fiskar man har. Dvärgguramin vill helst ha det lugnt, de är inte så starka simmare och de vill också kunna bygga bubbelbon bland flytväxterna på ytan. Ju mer rörelse på ytan desto mer syrerikt blir vattnet, vilket är bra men gurami har ett labyrintorgan som gör att de kan andas luft ovanför ytan så för dem är det viktigt att det finns plats ovanför vattenytan att kunna ta sin luft ifrån också.
Man rekommenderar inte mer än 8 h, högst 10 h belysning (om man vill undvika alger) men det beror också på hur kraftfull belysning man har bland annat.
Det låter som om du gjorde fiskflytten på rätt sätt och att de sålt en sjuk fisk till dig.

Jag tycker faktiskt det är direkt vidrigt av dem att sälja scalarer till er öht med den vetskapen, både mot er och de stackars fiskarna.
De verkar inte ha så bra koll alls de där. Ingen av fiskarna de sålde denna gången blir för stora i alla fall. Honungsguramin är
mindre än dvärgguramin, är tålig och är en av de snällaste guramisarna. (
Undrar om de är såpass dåliga på fiskarter att de blandar ihop dem med guldguramin som är en färgvariant av en mycket större art?) Dvärgguramin har däremot ett hetare temperament och är känd för att ha dålig hälsa (dras med ett artspecifikt virus pga av att de massavlats oansvarigt). Förhoppningsvis är aveln bakom dina lite bättre så att det går bra med dem ändå, det är en väldigt vacker och rolig liten fisk det med.

Jag hade dock inte lyssnat mer på den affären, tråkigt när man inte kan rådfråga dem om ditten och datten men det låter som att du absolut behöver ha full koll själv när personalen är sådär. Nu finns det tack och lov massor av lättillgänglig information på internet om allt möjligt inom akvaristiken och flera olika fiskforum man kan fråga istället.
Angående hårdheten så finns det karbonhårdhet KH (hur mycket karbonater/bikarbonater som finns löst i vattnet) och totalhårdhet GH (mängden magnesium/kalcium som är löst i vattnet) vilken av dem är det som ligger på 3 grader? Varken dvärggurami eller neontetror vill ha hårt vatten så har du ett GH på 3 är det helt ok för dem iaf. GH är viktigast för räkor och snäckor.
Ett KH på över 4 grader gör dock att pHt blir stabilt (vilket man vill) men det höjer också pHt och om det finns ammonium i akvarievattnet och man höjer pHt omvandlas det till ammoniak. Ammoniak är likt nitrit skitgiftigt så man höjer aldrig KH utan ett vattenbyte först, och helst ska man ju såklart ha koll på om det finns ammonium i karet. KH kan man höja med ren bikarbonat, ca 1 tsk/100 liter ökar KHt med ungefär en grad. Sen hade jag inte fifflat med några värden utan dropptest, de visar som sagt inte så noga vad värdena faktiskt är.
Jag tycker du bör köpa ett riktigt dropptest för nitrit (från JBL t.ex) åtminstone, så att du vet med säkerhet att karet är fritt från det! Nu när du har ett nystartat kar som helt plötsligt belastats med 12 fiskar så är det viktigt att ha koll så att inte fiskarna blir förgiftade. Har du inte använt flytande bakteriekultur (Nitrivec är t.ex bra) så rekommenderar jag det starkt.
Jag ska se om jag kan hitta några länkar till bra sidor om olika saker gällande akvarium/vattenkemi som jag länkat förut för jag börjar känna mig som en papegoja

och de förklarar nog också det mesta mycket bättre än jag!