Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni något tips på en bra grundläggande akvariebok? Där det står om att anlägga akvarium, vattenkvalitet, vad olika fiskar vill ha avseende temperatur, pH mm. På svenska eller engelska.

Jag vet att mycket finns på nätet, men jag tycker det är svårt att få en överblick när man inte vet exakt vad man letar efter. Jag är helt enkelt lite gammaldags, så finns det en bra bok föredrar jag det.

Idag har jag shoppat rötter till 105an! Köpte två, som går att kombinera på olika sätt. Här är de två alternativ jag kom på i butiken:
403636749_663615652648974_2467181125662232040_n.jpg
403641534_343349231971350_8448738559403006556_n.jpg

Sedan går de såklart att vinkla och fixa med när man har dem i sanden, och jag har någon sten också som kanske kan bli kul att göra något med.

Visade sig också nu under eftermiddagen att en vän har ett 54L han vill bli av med, helst vill han byta till 2st 20L. Jag har ju faktiskt 2st 20L, så förutsatt att han gillar dem så blir det ett byte där. Tänker mig att den nya 54an får bli ett akvarium för en kampfisk och kanske någon otto (om det inte blir för varmt för ottos? Vill gärna ha något mer än "bara" kampfisken, men ja, det måste ju verkligen vara rätt invånare i så fall.

Tusen tack igen för alla tips och råd. Det är tyvärr ont om djuraffärer nära Lund som har fisk, men ska se om det är bättre i Malmö kanske? Vi fick i alla fall pengarna tillbaka så det är alltid något. Men jag vill ju att fisken ska må bra hos oss också, det är inte bara en pryl. De nya fiskarna är ganska aktiva, hoppas att det inte betyder att de är stressade? De äter i alla fall med mycket god aptit, det var nästan lite pirayavarning på dem 😅. Jag tror att pumpens flöde passar dvärgguramin (tänkte att det är växterna och inte pumpen som ska syresätta vattnet?), gillar neontetrorna samma?

Hårdheten i vårt kranvatten är ca 3 i tyska hårdhetsgrader, mätstickorna är inte så noga men någonstans mellan 0-4 GH och 0-3 KH direkt efter ett mindre vattenbyte. Så det ska ju upp lite. pH ligger på ca 7 och både nitrit och nitrat är 0 enligt teststickorna. Har tillsatt bakteriekultur när jag fyllde upp akvariet och fyllt på med en halv dos efter det. Ska jag fylla på mer vid ev vattenbyte eller låta testerna avgöra?

De hade bara stickor i den djuraffären, är det lång leveranstid på dropptester? Tar gärna emot tips på bra sidor att beställa från.
Bra att ni fick tillbaka pengarna! Nä precis, de allra flesta som skaffar sig fisk bryr sig nog mycket om att deras fiskar ska må bra även om man kanske inte vet så mycket än och då är det bara riktigt tråkigt med felaktiga rekommendationer som gör det helt omöjligt för både fiskar och de nyblivna ägarna att få en bra start.

Bra att de nya fiskarna har god aptit också. Hur gulliga är inte dvärgguramisarnas "armar"?! 🥰 Vilken färgvariant blev det? Jag vill gärna se bild på sötnosarna om de låter sig fotas, så kan jag lindra guramiabstinensen jag konstant dras med. :p

Svårt att säga om det beror på stress, de är enligt min erfarenhet rätt lugna fiskar men ens åsikt om vad som räknas som lugn/aktiv fisk kan ju skilja sig rätt rejält från person till person och jag tycker ofta det är lite lurigt att bedömma beteenden innan man lärt känna en ny art. Håller de på och surfar mot rutorna mycket, kliar sig mot inredning eller om neontetrorna håller ihop väldigt tätt tillsammans (de stimmar väldigt löst och är typ överallt i karet när de är trygga) eller om de är mycket vid ytan så är det tecken på att något inte står rätt till.

Ibland är de kanske bara stressiga för att allt är nytt också (?) Mina rasboror betedde sig rätt hyper och skvättigt första dagarna utan att jag kunde hitta något direkt fel. De hade inälvsparasiter iofs men det hade nog inte så mycket med just det beteendet att göra då de lugnade ner sig innan jag förstod det så den behandlingen sattes in först senare.

Neontetrorna föredrar att ha det ganska lugnt de med, lite lagom flöde, inte starkt. De är inte jättestarka simmare de heller så de går bra ihop med gurami. :)

Jaha! Så kranvattnet har en totalhårdhet (GH) på 3 då, vilket stämmer när du mäter med stickans intervall också. Och KH, som inte räknas med i totalhårdheten ligger då någonstans mellan 0-3 enligt stickorna, vilket verkar rimligt. Om det var mitt vatten så hade jag kollat upp KHt i kranvattnet med dropptest så jag vet hur mycket jag behöver justera och efter ett VB då höjt KH försiktigt till 4 i akvariet. Gör jag så med mitt kranvatten (GH 3, KH 2) så hamnar pHt på 7,2 i det stora karet men det kan ju bli lite annorlunda från kar till kar beroende på en massa olika faktorer, men pHt brukar iaf inte bli högre än 7,5 om man bara höjer KHt till 4 grader. Sen får man göra så vid varje VB. Man kan också ha i olika sorters sten i akvariet t.ex som höjer KH/GH kontinuerligt men det är lite svårare att styra vad värdena blir då. Mjukt vatten är iaf bra att ha som startpunkt, det kan man lätt justera till skillnad från hårt! :)

Jättebra med bakteriekultur! Det brukar stå på förpackningen hur man bör dosera men överdoserar man är det ingen fara heller. Är karet i balans så behöver man inte ha i mer bakteriekultur, och visar pålitliga tester noll så behöver man inte ha i mer. Jag brukar fylla på lite mer bakteriekultur efter vattenbyte i nystartade kar för säkerhets skull ändå och om/när jag sköljer ur filtrena (vilket man ska göra så sällan som möjligt och det görs i en hink med vatten från akvariet isf, det kanske du redan vet men det gjorde inte jag när jag började med akvarier. :o).

De sidor jag beställer oftast från är nog cyberzoo, godhemszoo, shrimps.se och akvarieimport, jag är nöjd med dem allihop. Sakerna brukar dyka upp inom 2-3 dagar. Finns det en bra akvariebutik inte allt för långt bort är det dock jättebra om man åker dit och köper foder/tillbehör för att stödja dem. :)

Idag har jag shoppat rötter till 105an! Köpte två, som går att kombinera på olika sätt. Här är de två alternativ jag kom på i butiken:
403636749_663615652648974_2467181125662232040_n.jpg
403641534_343349231971350_8448738559403006556_n.jpg

Sedan går de såklart att vinkla och fixa med när man har dem i sanden, och jag har någon sten också som kanske kan bli kul att göra något med.

Visade sig också nu under eftermiddagen att en vän har ett 54L han vill bli av med, helst vill han byta till 2st 20L. Jag har ju faktiskt 2st 20L, så förutsatt att han gillar dem så blir det ett byte där. Tänker mig att den nya 54an får bli ett akvarium för en kampfisk och kanske någon otto (om det inte blir för varmt för ottos? Vill gärna ha något mer än "bara" kampfisken, men ja, det måste ju verkligen vara rätt invånare i så fall.
Yay! Gillar första alternativet bäst såhär på rak arm. :D

25-26 grader klarar ottosarna av vad jag förstått så det bör väl gå? Får du inte hem en galet vresig kampfisk så kan det funka att ha lite sällskap till den i ett 54 liters och när man har fler akvarium är det ju också lättare att flytta ut fisk om det visar sig att de inte vill bo ihop.

Lillspöket skrämde slag på mig idag. Han (jag är rätt säker på att det är en han nu) har varit ute och synlig hela tiden sen han kom hit men så doserade jag medicin (hans färg är såpass konstig att jag kör en bred kur ifall det är ngt på tok som gör att han är så vit) som han blev lite irriterad av men som inte ska vara farlig. Sen försvann han spårlöst! :arghh:

Jag kunde inte hitta honom någonstans i karet eller utanför, rannsakade mig själv över om dosen medicin blev för hög och hade ångest. Bytte lite vatten, letade med ficklampa, höll på att riva hela scapet och var rädd att han kanske fastnat någonstans. Ingen fisk.

Hämtade artemia och hällde i. Då kom det lilla spökskrället ut. Jäkla fisk.
VideoCapture_20231230-211045.jpg

(Pyttelite mer färg idag inbillar jag mig?)

Bra att ni fick tillbaka pengarna! Nä precis, de allra flesta som skaffar sig fisk bryr sig nog mycket om att deras fiskar ska må bra även om man kanske inte vet så mycket än och då är det bara riktigt tråkigt med felaktiga rekommendationer som gör det helt omöjligt för både fiskar och de nyblivna ägarna att få en bra start.

Bra att de nya fiskarna har god aptit också. Hur gulliga är inte dvärgguramisarnas "armar"?! 🥰 Vilken färgvariant blev det? Jag vill gärna se bild på sötnosarna om de låter sig fotas, så kan jag lindra guramiabstinensen jag konstant dras med. :p

Svårt att säga om det beror på stress, de är enligt min erfarenhet rätt lugna fiskar men ens åsikt om vad som räknas som lugn/aktiv fisk kan ju skilja sig rätt rejält från person till person och jag tycker ofta det är lite lurigt att bedömma beteenden innan man lärt känna en ny art. Håller de på och surfar mot rutorna mycket, kliar sig mot inredning eller om neontetrorna håller ihop väldigt tätt tillsammans (de stimmar väldigt löst och är typ överallt i karet när de är trygga) eller om de är mycket vid ytan så är det tecken på att något inte står rätt till.

Ibland är de kanske bara stressiga för att allt är nytt också (?) Mina rasboror betedde sig rätt hyper och skvättigt första dagarna utan att jag kunde hitta något direkt fel. De hade inälvsparasiter iofs men det hade nog inte så mycket med just det beteendet att göra då de lugnade ner sig innan jag förstod det så den behandlingen sattes in först senare.

Neontetrorna föredrar att ha det ganska lugnt de med, lite lagom flöde, inte starkt. De är inte jättestarka simmare de heller så de går bra ihop med gurami. :)

Jaha! Så kranvattnet har en totalhårdhet (GH) på 3 då, vilket stämmer när du mäter med stickans intervall också. Och KH, som inte räknas med i totalhårdheten ligger då någonstans mellan 0-3 enligt stickorna, vilket verkar rimligt. Om det var mitt vatten så hade jag kollat upp KHt i kranvattnet med dropptest så jag vet hur mycket jag behöver justera och efter ett VB då höjt KH försiktigt till 4 i akvariet. Gör jag så med mitt kranvatten (GH 3, KH 2) så hamnar pHt på 7,2 i det stora karet men det kan ju bli lite annorlunda från kar till kar beroende på en massa olika faktorer, men pHt brukar iaf inte bli högre än 7,5 om man bara höjer KHt till 4 grader. Sen får man göra så vid varje VB. Man kan också ha i olika sorters sten i akvariet t.ex som höjer KH/GH kontinuerligt men det är lite svårare att styra vad värdena blir då. Mjukt vatten är iaf bra att ha som startpunkt, det kan man lätt justera till skillnad från hårt! :)

Jättebra med bakteriekultur! Det brukar stå på förpackningen hur man bör dosera men överdoserar man är det ingen fara heller. Är karet i balans så behöver man inte ha i mer bakteriekultur, och visar pålitliga tester noll så behöver man inte ha i mer. Jag brukar fylla på lite mer bakteriekultur efter vattenbyte i nystartade kar för säkerhets skull ändå och om/när jag sköljer ur filtrena (vilket man ska göra så sällan som möjligt och det görs i en hink med vatten från akvariet isf, det kanske du redan vet men det gjorde inte jag när jag började med akvarier. :o).

De sidor jag beställer oftast från är nog cyberzoo, godhemszoo, shrimps.se och akvarieimport, jag är nöjd med dem allihop. Sakerna brukar dyka upp inom 2-3 dagar. Finns det en bra akvariebutik inte allt för långt bort är det dock jättebra om man åker dit och köper foder/tillbehör för att stödja dem. :)
Hur höjer man hårdheten på bästa sätt? Har läst allt från att man kan sätta i äggskal i filtret till att mixtra med bikarbonat men det är ju helt olika påverkan på vattnet?

Kommer ihåg från att jag var tonåring att man ska låta bli att pilla för mycket på filtret, att det bildas en biofilm som renar vattnet :).

Försökte ta en bild men det syns dåligt. Han är mycket randigare än vad han ser ut på bilden, men var också rödare än de flesta andra i akvariet. Jag håller med om att de är väldigt fina att se på!

20231230_162913.webp

Yay! Gillar första alternativet bäst såhär på rak arm. :D

25-26 grader klarar ottosarna av vad jag förstått så det bör väl gå? Får du inte hem en galet vresig kampfisk så kan det funka att ha lite sällskap till den i ett 54 liters och när man har fler akvarium är det ju också lättare att flytta ut fisk om det visar sig att de inte vill bo ihop.
Ja, det gör nog jag också :) Nu ligger de i blöt i en hink och sjunker förhoppningsvis någon gång. Funderar på att limma dem mot någon sten för att lättare få ner dem också... Måste bara kolla vilket lim som fungerar.

Just det där med att jag har flera akvarium är anledningen till att jag vågar testa :p Nu verkar min kampfisk vara en avslappnad typ, men han har aldrig bott med annan fisk. Tänker att om jag har rejält med växter och sätter i andra invånarna först så borde det öka chansen för att det ska gå bra? Kan ju också ställa akvarier bredvid varandra så att han kan se andra fiskar men med glas mellan. Ska iaf inte(!) ha honom med mina luminatus, då blir det nog kaos.

Hur höjer man hårdheten på bästa sätt? Har läst allt från att man kan sätta i äggskal i filtret till att mixtra med bikarbonat men det är ju helt olika påverkan på vattnet?

Kommer ihåg från att jag var tonåring att man ska låta bli att pilla för mycket på filtret, att det bildas en biofilm som renar vattnet :).

Försökte ta en bild men det syns dåligt. Han är mycket randigare än vad han ser ut på bilden, men var också rödare än de flesta andra i akvariet. Jag håller med om att de är väldigt fina att se på!

Visa bifogad fil 135740

Ja, de har helt olika påverkan. Är det att både KH och GH nämns som mått på "hårdhet" som blir rörigt? Måtten är helt skiljda från varandra och mäter olika saker.

Du behöver inte höja hårdheten, alltså GH (mängden magnesium/kalcium som finns löst i vattnet) för fiskarnas skull iaf, neonerna och guramisarna trivs i mjukt vatten.
Hur man bäst höjer det är jag inte så bra på, jag höjer GH med "räksalt" (en specialprodukt för just den sortens räkor jag har iom att det är viktigt att det blir rätt samansättning mineraler för dem) men har man inte sådana räkor är det bara ett onödigt dyrt sätt att höja GHt på. Annars så är det saker som är rika på kalcium man brukar använda så som snäckkross, äggskal eller korallsand som man stoppar i karet eller i filtret om man vill.

Karbonhårdheten - KH höjer jag med bikarbonat, men det finns också produkter man kan köpa om man vill. De brukar heta typ KH+. (Misstänker att det bara är jäkligt dyrt bikarbonat dock! :p)

En randig med mycket rött, så fint! 🥰

Ja, de har helt olika påverkan. Är det att både KH och GH nämns som mått på "hårdhet" som blir rörigt? Måtten är helt skiljda från varandra och mäter olika saker.

Du behöver inte höja hårdheten, alltså GH (mängden magnesium/kalcium som finns löst i vattnet) för fiskarnas skull iaf, neonerna och guramisarna trivs i mjukt vatten.
Hur man bäst höjer det är jag inte så bra på, jag höjer GH med "räksalt" (en specialprodukt för just den sortens räkor jag har iom att det är viktigt att det blir rätt samansättning mineraler för dem) men har man inte sådana räkor är det bara ett onödigt dyrt sätt att höja GHt på. Annars så är det saker som är rika på kalcium man brukar använda så som snäckkross, äggskal eller korallsand som man stoppar i karet eller i filtret om man vill.

Karbonhårdheten - KH höjer jag med bikarbonat, men det finns också produkter man kan köpa om man vill. De brukar heta typ KH+. (Misstänker att det bara är jäkligt dyrt bikarbonat dock! :p)

En randig med mycket rött, så fint! 🥰
Båda har nämnts så det lät lite konstigt. Klickade hem något KH-medel nu när jag ändå köpte hundkoppel, som du skriver är det säkert bara dyr bikarbonat men då får jag förhoppningsvis instruktioner om dosering och får tänka att det är det jag betalar för.

Är växterna också okej med lågt GH?

Båda har nämnts så det lät lite konstigt. Klickade hem något KH-medel nu när jag ändå köpte hundkoppel, som du skriver är det säkert bara dyr bikarbonat men då får jag förhoppningsvis instruktioner om dosering och får tänka att det är det jag betalar för.

Är växterna också okej med lågt GH?
Det blir ofta frågetecken kring de där värdena, de är lite förvirrande. Jag kanske förklarade kasst också!

Det räcker nog bra för de flesta växterna med 3 i GH. Vissa växter trivs bättre i hårt vatten och andra i mjukt. Det beror lite på sammansättningen också, växterna behöver både magnesium (motsvarande ca 1 grad) och kalcium (motsvarande ca 2 grader) men man kan ju få ett värde på 3 GH utan något magnesium alls och bara kalcium i vattnet t.ex. Jag har dock aldrig brytt mig om GHt för växternas skull. :o I största karet där jag använder vanligt kranvattnet ligger GHt på 3, ingen aning om sammansättningen på det värdet men det växer absolut bäst i det karet.

@Milosari, också värt att tänka på är att vattenvärdena ändras med tid. Nu har ju ditt akvarium inte varit igång så länge, så låt det gå ett litet tag innan du börjar experimentera allt för mycket med att ändra värden åt olika håll. Tar man ett av mina små akvarium tex så blev det helt olika resultat på testerna (även ph-värde och så) om man jämförde hur det var i början mot hur det var efter någon månad, och det är absolut stor skillnad på hur vattnet är där nu jämfört med vad som kommer ur kranen här!

Detta i ett akvarium där jag förvisso har aquasoil i botten, men den är gammal nog att inte påverka akvariet direkt (hade varit igång i ett år ungefär innan jag hade ner den i mitt akvarium), annars bara mycket växter och en stor rot. Inga medel av något slag alls är någonsin tillsatta i det akvariet, bara räkor, fiskar och fiskmat. Men just för att det blir en egen liten värld där i akvariet så kan det bli att vattenvärdena ändras. Jag var skitstressad i början för jag såg på kommunens hemsida vad de hade för värden testade på kranvattnet och konstaterade att det inte alls såg bra ut för något akvarium alls. Men tja, invånare mår prima, även räkor som då ska vara känsliga, och även växterna så länge jag kommer ihåg att tillsätta växtnäringen.

Nu säger jag inte att det fungerar likadant i alla akvarium, hade alla fungerat precis likadant hade det varit så mycket enklare att ge tips och råd :p Men ja, tålamod, iaktta och inte förändra för mycket för fort är bra. Låt akvariet komma igång och bilda sina bakterier osv.

Ja, det gör nog jag också :) Nu ligger de i blöt i en hink och sjunker förhoppningsvis någon gång. Funderar på att limma dem mot någon sten för att lättare få ner dem också... Måste bara kolla vilket lim som fungerar.

Just det där med att jag har flera akvarium är anledningen till att jag vågar testa :p Nu verkar min kampfisk vara en avslappnad typ, men han har aldrig bott med annan fisk. Tänker att om jag har rejält med växter och sätter i andra invånarna först så borde det öka chansen för att det ska gå bra? Kan ju också ställa akvarier bredvid varandra så att han kan se andra fiskar men med glas mellan. Ska iaf inte(!) ha honom med mina luminatus, då blir det nog kaos.
Nya fräscha cigarettfilter + flytande superlim för aquascaping = blir som cement, härdar på 10 sek typ och sitter sen som berget! Jag använder detta.

Det låter som en bra plan och lovande! Även hanar som är tokaggro i ett litet kar kan bli fromma som lamm i ett större. Är det den rosa halfmoon hanen så har han ju en stor kjol att släpa på också så han lär inte vara så snabb heller (ifall han blir sur någon gång).

Nya fräscha cigarettfilter + flytande superlim för aquascaping = blir som cement, härdar på 10 sek typ och sitter sen som berget! Jag använder detta.

Det låter som en bra plan och lovande! Även hanar som är tokaggro i ett litet kar kan bli fromma som lamm i ett större. Är det den rosa halfmoon hanen så har han ju en stor kjol att släpa på också så han lär inte vara så snabb heller (ifall han blir sur någon gång).
Låter jättebra! Något sådant får det nog bli.

Och ja, det blir halfmoon-hanen som får flytta hit :D Det är något med honom som gör att jag stannar och tittar länge på honom varje gång jag håller på med fiskarna på jobbet. Vet inte varför, och rent logiskt borde jag gilla andra mer, men han är en speciell herre.

Ok. Om man känner att man börjar kunna något om akvarier, fiskar och skötsel och vill känna sig fullständigt okunnig igen, då är det bara att börja läsa på om akvarieväxter :meh:

Jag såg ett utmärkt klipp på youtube om hur man väljer bäst botten till sitt akvarium, med utgångspunkt att få växterna att trivas. Det var prat om att anpassa efter om växterna tar upp näring från botten eller från vattnet, hur rötter växer osv.

"Nu ska jag läsa på!" tänkte jag, och bestämde för att börja googla på de sorter jag har. Samtliga då utvalda med hjälp av butikspersonal efter att jag förklarat hur mina akvarium är. Mina växter vill tydligen ha rejäl belysning, flera av dem ska inte planteras för djupt och jag hittade ingenting om varifrån de faktiskt tar näring. Yay. Mina växter är troligen planterade för djupt och min belysning är inte sådär jättefantastisk (jag måste verkligen skaffa nytt till 54an, håller på att bli tokig på hur kort lampan är och hur mörkt det är i kanterna).

Än så länge växer de ju, och jag gissar att flera av råden jag läser är mest om hur man får dem "aquascaping-snygga". Men det får mig ändå att vilja veta åtminstone liiite mer om växter. Vilket var ungefär det sista jag trodde att jag skulle lägga tid på när jag började intressera mig för akvarium. Tänkte att det väl bara är att trycka ner vad som helst i botten och vara glad.

Ja jösses. Och inte heller köpte jag min favorit när jag var på akvarielagret. Oklart varför. Kanske tänkte jag att den var för dyr. Kanske tänkte jag att den inte passar i 105an med de växter som finns där. Ska åtminstone se till att ha en av dem i mitt kampfiskakvarium. Eller flera. Det kanske vore snyggt att ha som en liten skog av dem..? Det här med att planera vad man vill med sitt akvarium kanske är en bra idé ändå :angel:

Flyttar fler räkor idag. De flesta är nog flyttade nu. Imorgon får fiskarna flytta också, när räkorna bott in sig lite och känner sig bekväma i sitt nya hem. Nu sätter jag sakta i vatten från nya akvariet till muggen så att de vänjer sig :)
1000042147.webp

Ni som kör räkor och fiskar kombinerat i era kar, vad har ni för filter?
Tänkte starta upp ett 54 l med räkor och små fiskar och är velig angående filter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 365
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka