Bra att ni fick tillbaka pengarna! Nä precis, de allra flesta som skaffar sig fisk bryr sig nog mycket om att deras fiskar ska må bra även om man kanske inte vet så mycket än och då är det bara riktigt tråkigt med felaktiga rekommendationer som gör det helt omöjligt för både fiskar och de nyblivna ägarna att få en bra start.
Bra att de nya fiskarna har god aptit också. Hur gulliga är inte dvärgguramisarnas "armar"?!
Vilken färgvariant blev det? Jag vill gärna se bild på sötnosarna om de låter sig fotas, så kan jag lindra guramiabstinensen jag konstant dras med.
Svårt att säga om det beror på stress, de är enligt min erfarenhet rätt lugna fiskar men ens åsikt om vad som räknas som lugn/aktiv fisk kan ju skilja sig rätt rejält från person till person och jag tycker ofta det är lite lurigt att bedömma beteenden innan man lärt känna en ny art. Håller de på och surfar mot rutorna mycket, kliar sig mot inredning eller om neontetrorna håller ihop väldigt tätt tillsammans (de stimmar väldigt löst och är typ överallt i karet när de är trygga) eller om de är mycket vid ytan så är det tecken på att något inte står rätt till.
Ibland är de kanske bara stressiga för att allt är nytt också (?) Mina rasboror betedde sig rätt hyper och skvättigt första dagarna utan att jag kunde hitta något direkt fel. De hade inälvsparasiter iofs men det hade nog inte så mycket med just det beteendet att göra då de lugnade ner sig innan jag förstod det så den behandlingen sattes in först senare.
Neontetrorna föredrar att ha det ganska lugnt de med, lite lagom flöde, inte starkt. De är inte jättestarka simmare de heller så de går bra ihop med gurami.
Jaha! Så kranvattnet har en totalhårdhet (GH) på 3 då, vilket stämmer när du mäter med stickans intervall också. Och KH, som inte räknas med i totalhårdheten ligger då någonstans mellan 0-3 enligt stickorna, vilket verkar rimligt. Om det var mitt vatten så hade jag kollat upp KHt i kranvattnet med dropptest så jag vet hur mycket jag behöver justera och efter ett VB då höjt KH försiktigt till 4 i akvariet. Gör jag så med mitt kranvatten (GH 3, KH 2) så hamnar pHt på 7,2 i det stora karet men det kan ju bli lite annorlunda från kar till kar beroende på en massa olika faktorer, men pHt brukar iaf inte bli högre än 7,5 om man bara höjer KHt till 4 grader. Sen får man göra så vid varje VB. Man kan också ha i olika sorters sten i akvariet t.ex som höjer KH/GH kontinuerligt men det är lite svårare att styra vad värdena blir då. Mjukt vatten är iaf bra att ha som startpunkt, det kan man lätt justera till skillnad från hårt!
Jättebra med bakteriekultur! Det brukar stå på förpackningen hur man bör dosera men överdoserar man är det ingen fara heller. Är karet i balans så behöver man inte ha i mer bakteriekultur, och visar pålitliga tester noll så behöver man inte ha i mer. Jag brukar fylla på lite mer bakteriekultur efter vattenbyte i nystartade kar för säkerhets skull ändå och om/när jag sköljer ur filtrena (vilket man ska göra så sällan som möjligt och det görs i en hink med vatten från akvariet isf, det kanske du redan vet men det gjorde inte jag när jag började med akvarier.
).
De sidor jag beställer oftast från är
nog cyberzoo, godhemszoo, shrimps.se och akvarieimport, jag är nöjd med dem allihop. Sakerna brukar dyka upp inom 2-3 dagar. Finns det en bra akvariebutik inte allt för långt bort är det dock jättebra om man åker dit och köper foder/tillbehör för att stödja dem.